Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat ärsyttää

Vierailija
16.06.2013 |

Vanhempani ilmoittivat jo keväällä, että he aikovat viedä nyt kesälomalla lapseni leirille kanssaan. Siis ihan ilmoittivat itsestään selvyytenä, eivät mitenkään kysyneet haluaisinko heidän vievän tms. Kyseessä jonkinlainen isovanhempi-lapsenlapsileiri tms. Kuitenkin vain he keskenään. Tätä ovat sitten lapsille hehkuttaneet pitkin kevättä että kuinka mennään yhdessä ja tehdään siellä sitä ja tätä. Nyt sitten posti toi kotiin infokirjeen ja laskun. Eihän se lasku sinällään suuri ole, pari sataa euroa, mutta kun perheemme tulot ovat tasan kotihoidontuki, lapsilisät ja elarit niin siihen nähden se on suunnaton. Näin vanhempiani viikonloppuna ja mainitsin kirjeestä johon äitini sitten totesi että muista maksaa sitten ajoissa ettei paikat peruunnu. Heti perään totesi sisarelleni, että me olemme jo maksaneet Veeran ja Villen (sisareni lapset) laskun. Ihan pikkasen nousi savu korvista. Missään vaiheessa ei kukaan ollut maininnut että tälle vain isovanhemat ja vain minun lapseni- mainostetulle leirille tulevat myös serkutkin. Mutta enempi kyllä ketuttaa tämä laskuasia. Koko kevään olen säästänyt rahaa jotta voisin viedä lapset kesän aikana Puuhamaahan ja Muumimaailmaan ja nyt sitten paukahti parin sadan yllärilasku. Jotenkin kuvittelin että kun isovanhemmat välttämättä haluavat viedä omasta aloitteestaan, eikä ole edes kysytty että haluanko heidän vievän, niin he olisivat myös maksaneet osallistumiset. Selvästi väärin kuviteltu. Olisin kyllä olettanut että minulle olisi kerrottu heti alkujaan että maksaa sitten tämän verran että pistähän rahaa sivuun. Kyllä tietysti sekin pistää vihaksi, että ovat maksaneet serkkujen laskun, kun heidän vanhempansa ovat kuitenkin hyväpalkkaisissa töissä eli raha ei ole heillä tiukassa. Nyt sitten vaan pohdin että minkä ilon vien lapsilta, jäävätkö vaille hehkutettua leiriä vai pitääkö perheenä yhdessä odotetuista reissuista jättää toinen pois. Enää en pysty mistään tässä ajassa saamaan rahoja kasaan kaikkiin juttuihin. Voisin tietty pyytää/vaatia vanhempiani maksamaan laskun, mutta nyt vaan suututtaa tämä eriarvoisuus jotenkin niin paljon etten edes halua moiseen alentua. Oli ihan pakko päästä vuodattamaan pahaa mieltä ja kiukkua jonnekin, jotta uusi viikko voisi alkaa toivottavasti paremmalla mielellä.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en taida enää jaksaa yrittää puhua eriarvoisuudesta sille. Musta tuntuu ihan kuin me puhuttais eri kieltä. Se on aina hehkuttanut olevansa niin tasa-arvoinen yms mut ei se kyllä nykyään ainakaan niin mene. Meillä ei ole ikinä olleet mitkään läheiset puhutaan kaikesta-välit, sisko on aina ollut äidin tyttö ja minä isän. Tässä asiassa vaan isästä ei tunnu olevan apua. Mustakin tilanne on tosi absurdi. Mun lapsista vanhin on jo sen verran iso että on muutaman kerran kysynyt et miks mummo tekee vaan Villen ja Veeran kanssa ja ostaa niille mut ei hänelle ja veljille.

Olin aina ennen ajatellut ettei ikinä tule sellasta tilannetta et täällä palstalla "itkisin" jotain. Kummasti sitä olen saanut huomata että höyryjen päästäminen tällä tavalla helpottaa. Asiaa se ei muuta miksikään mutta onpa saanut edes jakaa ketutustaan ja kykenee ehkä tänä yönä nukkumaankin eikä vain vatvomaan tätä. Kerron miten asia edistyy.

Ap 

Vierailija
22/33 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä maksa. Älä lähetä lapsiasi leirille ko. ihmisten kanssa. Olet aikuinen ihminen ja lastesi äiti. Älä anna reppana-äidillesi enää yhtään valtaa. Selitä lapsillesi, että mummu tykkää muista lapsista, mikä johtuu mummun  luonneviasta ja sairaudesta.

Niin minä olen tehnyt tilanteessa, jossa olen joutunut selittelemään, että miksei mummu tule meille ja tuo leluja, niinkuin serkuille. Sydän karheena, vaan minkäs teet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyisin suoraan, että miksi maksaa toisten leirin, muttei sinun lasten. Tietenkään en maksaisi itse. Ja lasten takia vaatisin häntä maksamaan ja perustelisin sen sillä, etteivät lapset joudu pettymään.

Vierailija
24/33 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitenkään uskomatonta. Meikkisen anoppi teki tämän tästä samantyylisiä tempauksia, kunnes oma mittarini tuli täyteen. Elikkä serkkupojalle haettiin vaikka kuu taivaalta, mutta meidän lapsilla oli merkitystä vain isovanhempiensa satunnaisina leikkikaluina. On olemassa vanhempia, jotka syystä tai toisesta asettavat jonkun – aikuisen – lapsensa perheen röyhkeästi eriarvoiseen asemaan.

Itse tietysti arvioit, mitä hyviä ja huonoja puolia on siitä, jos nyt alistut. Omilta vanhemmiltaan todennäköisesti sietää välillä ikäviäkin asioita perherauhan nimissä. Paha mieli jää silti, joka kerta. Mutta kokemuksesta voin sanoa tämän: Eriarvoistava kohtelu tuskin loppuu tähän. Oma anoppini piti sitä luonnostaan lankeavana. Lopulta se oli pakko tuoda käsittelyyn. Ei, että anoppi olisi ymmärtänyt sittenkään, mutta ehkä hän tuli hieman varovaisemmaksi. Lopputulos on muodollisen ystävälliset välit ilman suuria velvoituksia tai odotuksia kummaltakaan osapuolelta. Vaikka se ei ehkä vastaa kaikkien käsitystä ihanteellisesta isovanhempi-lapsenlapsi-suhteesta, tässä tapauksessa ei ollut mahdollisuutta parempaan. Nykyään lapset ovat isompia, eivät edes halua vierailla isovanhempiensa luona usein. Se sopii minulle. Lellitelköön anoppi suosikkikullanmuruaan kaikessa rauhassa, kunhan minun ei tarvitse kuulla siitä.

Vierailija
25/33 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sen verran äkkipikainen, että olisin suuttunut jo pelkästään siitä että isovanhemmat ovat tuollaisen reissun luvanneet lapsille vanhemmilta kysymättä. Olisin siis kertonut lapsille jo alkuunsa, että mummi ja pappa ovat nyt höpöttäneet satuja. Ja tuon laskun maksattamisen tiimoilta olisin lentänyt seinille. Ei puhettakaan että alkaisin makselemaan selkäni takana sovittuja reissuja, vaikka rahaa olisikin.

Vierailija
26/33 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoitat vanhemmillesi, että koska he ovat asiasta vouhottaneet ja lapsille leirin luvanneet kysymättä sinun rahatilanteestasi, he myös maksavat ko. leirin. Ja vannotat heitä, että jatkossa mitään ei lupailla lapsille, ennen kuin asiasta on keskusteltu sinun kanssasi ja olet antanut hyväksyntäsi.

Vierailija
27/33 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tuli leffa jossa brad pitt.

Siinä kolmen pojan isä rakasti vai sitä tristania, inhosi sitä tummaa poikaansa.

Silti hyljeksitty poika haki isänsä rakkautta, tajuamatta miksi ei saanut sitä varauksetta kuten tristan, joka oli itsekäs ahne rikollinen, ei ollenkaan yrittänyt edes jakaa isänsä rakkautta ja omaisuutta tasapuolisesti, vaan reippaasti vaan otti itselleen kaiken

Vierailija
28/33 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä ap alistu tuollaiseen, koska sisällesi joka tapauksessa kertyy kuonaa ja katkeruutta...

vähän kuin parisuhteissakin, miksi alistua vuosia "paskaan" koska mitään jalousmitalia sen päätteeksi ei jaeta. ole oman elämäsi herra ja ennenkaikkea esimerkki lapsillesi. Ja millainen leiristä heille edes tulisi, onko sielläkin nämä ville&veera ykköset ja sun lapset hiihtää perässä??? Nosta nyt pää pensaasta ja avaa suusi. 

Vierailija
29/33 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas provoyritelmä. Isovanhemmat ilmoittavat lapsenlapset leirille ja maksattavat muiden paitsi ap:n - joka sitkistelee kotihoidon tuella -  lasten maksut. Huo-no!

Vierailija
30/33 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:54"]

Ja taas provoyritelmä. Isovanhemmat ilmoittavat lapsenlapset leirille ja maksattavat muiden paitsi ap:n - joka sitkistelee kotihoidon tuella -  lasten maksut. Huo-no!

[/quote]

On tuollaisiakin, etten siksikään pitäisi automaattisesti provona.

Mutta tällä palstalla onkin tuollaisia jotka huutaa joka asiaa "PROVO" vain sillä perusteella kun eivät itse tunne tällaisia ihmisiä.

Vierailija
31/33 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minustakin asia on aivan selvä: nyt soitat äidillesi ja sanot jotakuinkin näin: " äiti, hämmennyin niin kovasti siitä leiriasiasta, että en saanut sanotuksi, että ei minulla ole varaa maksaa kahden sadan euron leirimaksua. Kyllä sinun pitäisi tietää, että minulla on rahat todella vähissä. Ja minua suoraan sanoen vähän loukkaa se, että ilman muuta maksoit siskon lasten leirimaksut, vaikka heillä on tulot moninkertaiset minun tuloihini verrattuna. Onko se sinusta tasapuolista ja reilua, äiti?"

Voisit tehdä myös selväksi, että sinusta on hienoa, että vanhempasi haluavat viettää aikaa lastenlastensa kanssa, mutta haluat myös itse tehdä lomalla jotain lasten kanssa, etkä sen vuoksi voi panna kevään säästöjä isovanhempien ja lastenlasten leiriin, koska sitten et itse pääsisi minnekään kesällä lasten kanssa.

Ihan oikeasti. Sinua mopataan ja käytetään kynnysmattona, jos et itse nosta kissaa pöydälle. Ei sinun tarvitse syytellä yleisellä tasolla tyyliin "kun te aina suositte...", sellainen nostaa ainoastaan vastareaktion ja -hyökkäyksen.

Mutta TOTTA KAI sinä ilmaiset tunteesi, jos sinua loukataan. Ne on sinun omat vanhemmat, herranen aika - ja jokainen ymmärtää, että yhden lapsen suosiminen muiden kustannuksella on väärin.

Miksi siis alistut tuollaiseen? Ilmaise suoraan ja heti, jos sinua loukataan. Käytä "minusta tuntuu..." -tyyppisiä ilmauksia, älä heittele yleisiä syytöksiä, koska ne on helppo ampua alas ja vääntää asia niin, että syytöksen esittäjä on neuroottinen ja yliherkkä valittaja.

Vierailija
32/33 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ei ole välttämättä provo. Olisit tuntenut mun ex-anopin. Se yritti ihan samanlaista, mutta laitoin hommalle stopin jo ennen kuin ehti alkaakaan.

Exän veljen perhettä pompotti sitten miten sattuu. Toinen lapsi oli siellä mummin kulta ja toinen ei yhtään mitään.

Vierailija
33/33 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:59"]

[/quote]

Ei ole välttämättä provo. Olisit tuntenut mun ex-anopin. Se yritti ihan samanlaista, mutta laitoin hommalle stopin jo ennen kuin ehti alkaakaan.

Exän veljen perhettä pompotti sitten miten sattuu. Toinen lapsi oli siellä mummin kulta ja toinen ei yhtään mitään.

[/quote]

Jos ei ole provo, niin sitten olisi ap:n pitänyt lopettaa olemasta nössö ja hyväksymästä suosimispolitiikka jo ajat sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän