Isovanhemmat ärsyttää
Vanhempani ilmoittivat jo keväällä, että he aikovat viedä nyt kesälomalla lapseni leirille kanssaan. Siis ihan ilmoittivat itsestään selvyytenä, eivät mitenkään kysyneet haluaisinko heidän vievän tms. Kyseessä jonkinlainen isovanhempi-lapsenlapsileiri tms. Kuitenkin vain he keskenään. Tätä ovat sitten lapsille hehkuttaneet pitkin kevättä että kuinka mennään yhdessä ja tehdään siellä sitä ja tätä. Nyt sitten posti toi kotiin infokirjeen ja laskun. Eihän se lasku sinällään suuri ole, pari sataa euroa, mutta kun perheemme tulot ovat tasan kotihoidontuki, lapsilisät ja elarit niin siihen nähden se on suunnaton. Näin vanhempiani viikonloppuna ja mainitsin kirjeestä johon äitini sitten totesi että muista maksaa sitten ajoissa ettei paikat peruunnu. Heti perään totesi sisarelleni, että me olemme jo maksaneet Veeran ja Villen (sisareni lapset) laskun. Ihan pikkasen nousi savu korvista. Missään vaiheessa ei kukaan ollut maininnut että tälle vain isovanhemat ja vain minun lapseni- mainostetulle leirille tulevat myös serkutkin. Mutta enempi kyllä ketuttaa tämä laskuasia. Koko kevään olen säästänyt rahaa jotta voisin viedä lapset kesän aikana Puuhamaahan ja Muumimaailmaan ja nyt sitten paukahti parin sadan yllärilasku. Jotenkin kuvittelin että kun isovanhemmat välttämättä haluavat viedä omasta aloitteestaan, eikä ole edes kysytty että haluanko heidän vievän, niin he olisivat myös maksaneet osallistumiset. Selvästi väärin kuviteltu. Olisin kyllä olettanut että minulle olisi kerrottu heti alkujaan että maksaa sitten tämän verran että pistähän rahaa sivuun. Kyllä tietysti sekin pistää vihaksi, että ovat maksaneet serkkujen laskun, kun heidän vanhempansa ovat kuitenkin hyväpalkkaisissa töissä eli raha ei ole heillä tiukassa. Nyt sitten vaan pohdin että minkä ilon vien lapsilta, jäävätkö vaille hehkutettua leiriä vai pitääkö perheenä yhdessä odotetuista reissuista jättää toinen pois. Enää en pysty mistään tässä ajassa saamaan rahoja kasaan kaikkiin juttuihin. Voisin tietty pyytää/vaatia vanhempiani maksamaan laskun, mutta nyt vaan suututtaa tämä eriarvoisuus jotenkin niin paljon etten edes halua moiseen alentua. Oli ihan pakko päästä vuodattamaan pahaa mieltä ja kiukkua jonnekin, jotta uusi viikko voisi alkaa toivottavasti paremmalla mielellä.
Kommentit (33)
Hyvä, ap! Nyt voit hengittää vapaasti. Jos jatkossa vielä tulee vastaavia juttuja niin katkaise alkuunsa ja huomauta samalla, että reiluus olis kiva ominaisuus vanhemmissakin varsinkin, kun sitä yrität omille lapsillesi opettaa..
Hienosti tehty, ap!
Arvostan tosi korkealle tota, ettet ottanut marttyyrilta enää rahoja vastaan. Tosi hyvä, ettet perunut oman perheen menoja tuon leirin takia.
muakin pännii,se että mieheni veljen poika saa tasan kaiken mitä ymmärtää edes pyytää ja meidän lapsi ei sitten saatana sadasosaakaan.no en ole kyllä pyytänytkään enkä pyydä.pitäis bolla isovanhemmilla sen verran älyä että kaikile saman arvoset asiat tai ei kellekkään mitään.1425
Hyvä ap että pidit puolesi! Luultavasti saat kestää äitisi marttyyriytta lopun ikääsi, eikä tämä varmasti jää viimeiseksi vastaavaksi tempaukseksi häneltä, mutta olet oikealla tiellä!
Otan osaa!
nimim. tiedän kokemuksesi.
Olen tosi pahoillani puolestasi. Jos asiaan vanhempasi palaavat joskus kerro epätasapuolisuus. Siskon lapsien matka maksetaan automaattisesti ja heille muutenkin annetaan rahaa ja sinulle vain jos muuta mahdollisuutta ei ole. Ikävää eriarvoisuus.
Uskomatonta!! TOsi törppöä oikeasti vanhemmiltasi kaiken kaikkiaan. Miksi et siinä keskustelutilanteessa antanut laskua äidillesi, että maksat varmaan tämän, ei meillä ole tähän varaa. Tietenkään et maksa sitä, etenkin kun toisen perheen leiri maksetaan. Miksi tuollainen erottelu???
Mä olisin sanonut jo äidilleni, ettei ole varaa maksaa laskua. sitten oltais yhdessä kemsitty joku ratkaisu.. esim siskon kanssa maksettu puoliksi, vanhempani olisisivat auttaaneet/lainanneet.. Onhan noita vaihtoehtoja.
Toisaalt mun äiti syyllistyy ttuohon samaan, että puhuu lapsille kuukausi tolkulla, että seuraavalla lomalla sitten tehdään sitä ja tätä. Koko ajan innoissaan pitää yllä odotusta tulevasta. Saa luvan maksaa touhut, kun meidän vanhempien seläntakana touhuaa. Vaikka asiasta on sanottu, kysy ensin ja sitten vasta soitteleömuksuille.. vaan ei. :(
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 23:53"]
Uskomatonta!! TOsi törppöä oikeasti vanhemmiltasi kaiken kaikkiaan. Miksi et siinä keskustelutilanteessa antanut laskua äidillesi, että maksat varmaan tämän, ei meillä ole tähän varaa. Tietenkään et maksa sitä, etenkin kun toisen perheen leiri maksetaan. Miksi tuollainen erottelu???
[/quote]
Olen samaa mieltä.
200 € leiristä on kova hinta lapsen osalta.
Jos isovanhemmat kutsuvat lapsenlapsen jollekin kalliille leirille, he myös maksavat. Uskomattominta on kuitenkin tämä eriarvoinen kohtelu: sisarellasi olisi ollut varaa maksaa lasku, mutta vanhemmat hoitavat sen. Sinun pitäisi vähistä varoistasi maksaa iso maksu.
Oletko muuten kysynyt sisareltasi, miten tähän järjestelyyn on päädytty? Onko sisaresi pyytänyt vanhempianne maksamaan laskun?
Vanhempasi maksavat, tai lapset eivät lähde leirille. Lapsille selität, että isovanhemmat on valehdelleet asiasta.
Hyvä luoja, jos tämä on totta. Sanot, ettei sinulla ole rahaa maksaa sitä! Jos olet joskus ollut vastahakoinen ottamaan rahaa vastaan, niin voihan olla sen peruja. Jos isovanhemmat kutsuu he maksaa, jos rahatilanne hyvä.
Mulla ei ollut sitä laskua mukana ja olin jotenkin vissiin niin puulla päähän lyöty kaikesta kuulemastani etten osannut sanoa yhtään mitään. Vanhempani tasan tietävät meidän taloustilanteen tällä hetkellä ja sen että olen säätänyt Muumimaailmaa ja Puuhamaata varten kaikesta mistä kyennyt. Viime aikoina olen ollut huomaavinani tuollaista erottelua enempikin, äitini ei ole mitään myöntänyt kun kerran kysyin, mutta siskoni sattui talvella sanomaan että hän oli saanut isohkon summan rahaa. Luuli vissiin että minäkin olin saanut. Periaatteessa olen sitä mieltä että jokainen käyttäköön rahansa niin kuin itse haluaa, mutta tässä kohtaa kun on itse kotona rahattomana lähes pakon sanelemista syistä niin kummasti nostaa kateus ja katkeruus päätään tälläisen epätasa-arvoisen kohtelun osuessa kohdalle. Kaikista eniten harmittaa ja suututtaa lasten takia. Koko syksy pihisteltiin että saatiin toivottuja joululahjoja ja herkkuja pöytään, ja sitten kevät on pihistelty kesää varten. Välillä on raukat joutuneet kunnon päivällisen sijasta tyytymään huomattavasti ankeampaan kuin heille toivoisi, niinä päivinä itse sitten elelen muutamalla paljaalla leivällä. Nämä ovat tietysti tavallaan valintakysymyksiä, ei olisi pakko ollut pihistellä mutta kun lapsilleen haluaa yrittää järjestää edes jotain kivaa ja erilaista. Lainaksi en rahaa tähänkään laskuun halua tässä tilanteessa pyytää vanhemmilta enkä siskoltakaan, ja muita lainaajaehdokkaita ei ole. Kyllä tämä tästä kun pahimmat höyryt saa päästettyä. Lapset pettyy, siitä ei pääse mihinkään mut yritetään joku ratkaisu kehittää sen minimoimiseksi.
Ap
Äitisi on ilkeä. YLeensä nainen määrää näistä asioista.
Onko itse vienyt teidät parikuisena hoitoon ja kadehtii nyt kun sinä olet kotona? Ja veikö siskosi lapset hoitoon aiemmin kuin sinä olet vienyt? tai sittn hoidattaa lapsiaan enemmän koska on vain röyhkeämpi ja lapset tulleet läheisemmiksi ja siskosi on läheisempi ja äitisi on siskon tossun alla.
Tiedän että tympäisee. Sama tilanne että joutuu maksaa lasten ja isovanhempien näkemisestä, jos isovanhemmat asuvat esim. 500 km päässä ja lapset itse vie ja hakee. Tulee auton mittariin 2000 km jotta lapset saavat nähdä isovanhemmat, ja silti tulee tunne että ollaan lisäksi rahaa vailla tai vastavuoroista työtä.
Olet saanutkin hyviä neuvoja, jos et tarvitse hoitoapua niin lapset eivät mene.
Sisareltani asiaa kautta rantain tiedustelin, niin hänelle olivat kuulemma sanoneet että maksavat lasten leirimaksut. Ei siis ainakaan myöntänyt pyytäneensä. Tuo 200€ siis kahden lapsen maksu yhteensä. Vanhempieni rahatilanne on ihan hyvä, käyvät ulkomailla useamman kerran vuodessa ja omistavat useamman asunnon yms. Ikinä en ole kieltäytynyt rahasta jos ovat sitä itse tarjonneet, aina muistanut kiittää ja sanoa ettei heillä ole mitään velvollisuutta antaa rahaa että heidän rahojaanhan ne ovat. Ikinä en myöskään ole heiltä sitä pyytänyt, en edes silloin kun rahat olleet tänä vuonna täysin loppu ja edessä viikkokin ilman rahaa ja tyhjällä jääkaapilla, joten kieltäytyminen ei selitä tätä. Laskun eräpäivään on vielä aikaa toista viikkoa, katsotaan miten tilanne etenee. Itse en haluaisi pistää sitä paria sataa leiriin, en siltikään vaikka saisin sen aikaa hoitaa vain nuorimmaista eli saada edes pienen hengähdystauon ja en vaikka ko rahalla saisivatkin täyshoidon ja ohjelmaa. Haraa vaan vastaan ihan sikana rahan laittaminen tollaseen ylimääräiseen laskuun.
Ap
Mä en maksaisi leiriä, en todellakaan. Ja puhuisin äidilleni tuosta eriarvoisuudesta. Jos inisee ettei pidä paikkaansa, niin ainakin tämä leirimaksu on selkeä esimerkki mihin voit vedota. Sano että teidänkin lasten matka pitää maksaa kuten siskon, tai muuten se peruuntuu koska rahaa ei yksinkertaisesti ole. Älä alistu!!
t.2
Toihan on ihan tosi surullista. En voi ymmärtää miten vanhemmat voi kohdella noin eriarvoisesti. Ei se, että sun vanhemmat haluaa viedä lapsen jonnekin, tulisi vaikuttaa teidän talouteen. Mä en todellakaan maksaisi, mutta koko tilanne kuullostaa todella absurdilta, että vaikea siihen on samaistuakaan. Tuu sit kertomaan miten päätät tehdä.
No mitäs, kerrot vanhemmillesi että oletit heidän maksavan lastesi leirin kun kerran ovat tuollaista touhunneet ja jos olisit tiennyt etukäteen että lasku tulee sinulle, olisit kieltäytynyt tarjouksesta. Kerrot että olet säästänyt koko kevään että voisitte lomailla yhdessä koko perhe, myös nuorimmainen. Pahoittelet että tilanne meni näin ikäväksi ja siksi olisi jatkossa parempi puhua tällaisista asioista aikuisten kesken ennen kuin aletaan lupailla lapsille liikoja.
No niin. Asia sitten ratkesi niin että kerroin lapsille tilanteen etten pysty kaikkea maksamaan ja sen jälkeen ilmoitin vanhemmilleni että lapset eivät lähde heidän kanssaan leirille. Ja kerroin syyn, ettei minulla ole varaa maksaa leiriä ja lapset päättivät haluavansa mieluummin perheenä yhdessä sovittuihin ja säästettyihin kohteisiin. Kun ilmoitin etteivät lapset lähde niin äitini sanoi että kai hän sitten voi laskun maksaa jos se kerran minulle on niiiin vaikeaa. Tämä tuli sellaisella marttyyriäänellä. Kiitos tarjouksesta ja kieltäydyin. Miettikööt seuraavalla kerralla ensin ja toimikoot vasta sitten.
Ap