Milloin se työvoimapula tulee? Päivämäärä tiedossa kellään?
Rupean sitten hakemaan uutta työtä, kun on valinnanvaraa paremmin, kun se the työvoimapula tulee.
Kommentit (34)
No mä muistan kun jo lähes 40 v sitten oli hirveä työvoimapula ovella kolkuttelemassa. Ei ole pulaa vieläkään muutakuin hoitajista ja niistäkin vain isommilla paikkakunnilla. Mulla on monta tuttavaa opiskelleet uuden ammatin hoitoalalta, valmistuneet pari vuotta sitten ja pelkkiä sijaisuuksia on tarjolla. Hoitajista tottavieköön täälläkin on pula, mutta kun ei ole kunnilla varaa palkata työntekijöitä.
Kun itse opiskelin alalleni, niin piti olla varma työllistyminen, kun se työvoimapula oli tälle alalle tulossa ihan justiinsa. En koskaan työllistynyt vakinaisesti, alan työvoima on pienentynyt varmaan melkein puolella. Opiskelin toisen ammatin, tein joitakin vuosia sijaisuuksia ja ryhdyin sitten yrittäjäksi. No, olen työllistynyt, mutta toimeentulo välillä niin ja näin. Sossutuilla varmaan pärjäisin paremmin.
Veljeni jäi juuri eläkkeelle toimittajan hommista; lehti supistaa eikä uusia työntekijöitä palkata. Veljen vaimo jäi eläkkeelle synnytysosaston lastenhoitajan työstä, ketään ei palkata tilalle, koska vauvalakin on lopetettu eikä siis lastenhoitajia enää siinä määrin tarvita kuin ennen. Vain pari esimerkkiä työvoimapulasta mainitakseni. No, odotellaan, jospa se vielä tulisi ja pääsisi töihin..
Minäkin olen odottanut huutavaa työvoimapulaa jo 14 vuotta. Suuret ikäluokat ovat olleet eläkkeellä jo pari vuotta joten lopetetaan jo valehtelu työvoimapulasta. Helsingin työvoimapulakin johtuu korkeasta asumisen hinnasta ei siitä että tekijöitä ei tulisi muualta Suomesta. Mutta "mamujen" asumisenhan maksaakin yhteiskunta. Nykyään työpaikkoja on todellisuudessa vähemmän tarjolla kuin 10 vuotta sitten. Porvarit haluavat Suomeen maahanmuuttajia jotta duunarien työehtoja saataisiin heikennettyä ja Suomeen luotua työtätekevien köyhien reservi. TV 1:tä tuli muistaakseni viime viikolla Amerikkalainen dokumentti jossa seurattiin kodittomien motelleissa asuvien lapsiperheiden elämää. Vanhemmat kävivät kyllä töissä mutta palkka ei riitä asuntoon. Se on sen jälkiteollisen palveluyhteiskunnan todellisuutta. Dokumentti olisi pitänyt esittää parempaan katseluaikaan kuin lauantaina myöhään illalla.
Meillä puhuttiin koulussa vuodesta 2013, eli pitäis olla jo täällä! Itse sain juuri vakkaripaikan, joten jee.
Ketjun aloittajan kysymys "Milloin tulee huutava työvoima pula" on aivan liian vaikea suurimmalle osalle palstan lukijoista. Palstan akateemiset "tiedostavatkin" mammat keskustelevat mieluummin rasismista ja monikulttuurisuudesta ynnä muista tuon heimon suosikki huuhaa aiheista kuin yhteiskunnan todellisista kipupisteistä.
Ketjun aloittajan kysymys "Milloin tulee huutava työvoima pula" on aivan liian vaikea suurimmalle osalle palstan lukijoista. Palstan akateemiset "tiedostavatkin" mammat keskustelevat mieluummin rasismista ja monikulttuurisuudesta ynnä muista tuon heimon suosikki huuhaa aiheista kuin yhteiskunnan todellisista kipupisteistä.
Se, että suuret ikäluokat on eläkkeellä ei tuo hoitoalalle työvoimapulaa. Vaan se, että kun nämä suuret ikäluokat 10-15 vuoden päästä (2025 aika hyvä veikkaus) ovat muistisairaita ja tarvitsevat hoitopaikan tai kotihoitoa ei heille ole tarpeeksi hoitajia.
Silloin heidän ikänsä on 80 v ympärillä. Saksassa vanhuksia roudataan Puolaan halvemman hoidon pariin. Asia ei koske minua, koska omat vanhempani jo kuolleet. Töitä riittää kyllä lähihoitajan/sairaanhoitajan koulutuksella.
"Meillä puhuttiin koulussa vuodesta 2013, eli pitäis olla jo täällä! Itse sain juuri vakkaripaikan, joten jee."
Mikä kouluala?
Se, että suuret ikäluokat on eläkkeellä ei tuo hoitoalalle työvoimapulaa. Vaan se, että kun nämä suuret ikäluokat 10-15 vuoden päästä (2025 aika hyvä veikkaus) ovat muistisairaita ja tarvitsevat hoitopaikan tai kotihoitoa ei heille ole tarpeeksi hoitajia.
Silloin heidän ikänsä on 80 v ympärillä. Saksassa vanhuksia roudataan Puolaan halvemman hoidon pariin. Asia ei koske minua, koska omat vanhempani jo kuolleet. Töitä riittää kyllä lähihoitajan/sairaanhoitajan koulutuksella.
"Meillä puhuttiin koulussa vuodesta 2013, eli pitäis olla jo täällä! Itse sain juuri vakkaripaikan, joten jee."
Mikä kouluala?
28, Mutta nämä suuret suunnitelmat järjestelmän uusimisesta vain kurjistavat suomalaisten elämää entisestään. Tahallista tekoa?
Monen alan pula on jo olemassa, mutta se on nimenomaan sijais- ja halpatyövoimapula, mieluiten ilmaistyövoimapula. Minulla on tuttavia ja sukulaisia hoitoalalla, jotka eivät saa vakipaikkaa ja usein selviää samalla viikolla, vieläkö työ jatkuu ensi viikolla. Eivät he voi huonojakaan olla, koska saavat uusia pätkiä. No yksi tuttava kertoi valittaneensa siitä, kun vastavalmistunut sukulainen vakinaistettiin ja hän ja joku muu olivat tehneet vuosikausia sijaisuuksia samalla osastolla. Kuulemma savustettin pois ja luvattiin pitää huolta siitä, ettei ikinä enää saa alan töitä. No mitäpäs siinä muuta tekemään, alaa vaihtamaan vaan.
30, peräänkuulutat siis määräaikaisten työsopimusten sijaan virkamiessopimuksia eli ns vakituista työtä? Niinhän se ennen meni, että työsuhde oli taattu, nyt on toisin. Yhtä paikkaa saattaa hakea sata hakijaa ja siinä on vara "kuoria kermat päältä".
Työttömyysuhan alainen mieheni ei päässyt hoitoalalle. Ei sinne oikeasti "terveet elämän tavat" - miehiä kaivata. Tiedoksi vaan kaikille!
32, Jotain mätää tässä on ja pahasti.
Onko siellä sisäänottajana naisia, joilla on ihmeelliset kriteerit alalle sopivista henkilöistä? Työtön 40-vuotias mies ei siis päässyt pätevöitymään lähihoitajaksi. Kysymyksessä oli Työkkärin järjestämä soveltuvuuskoe, jota mieheni ei läpäissyt. Sinne oli kova karsinta ja lopuksi vain 120 kutsuttiin kokeeseen (hakijoita noin 200). Noin 13:sta kokeeseen paikalle tulijasta mieheni oli yksi ja ei vaan päässyt läpi. Kuinkahan monta pääsi, voi vain kysyä. 32:nen
Olkaahan yhteydessä psykologikeskukseen ja kysykää syytä sille ettei päässyt (se on normaalikäytäntö). Ehkäpä oppimistaitoja mittaavissa testeissä oli ongelmia ja sitten voi harjoitella niitä seuraavaksi kerraksi. Lävistys sinänsä ei ole este mutta jos se on kriittisessä paikassa (bakteerien suhteen) ja nuoreltaisi on kysytty onko hän valmis poistamaan sen jos työharjoittelupaikka ei sitä hyväksy ja hän on kieltäytynyt niin sitten voisi olla este.