Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työmatka 7 km - kävelisitkö päivittäin?

Vierailija
24.07.2020 |

En haluaisi käyttää enää julkisia koronan takia. Pyörää en omista enkä halua sitä ostaakaan, sillä ko. matkalla pitäisi ajaa myös autotiellä.

Joten jäljelle jää kävely. Onko täällä ketään kuka kävelisi tuon päivittäin edes takaisin?

Jos kävelen vain aamuisin niin sekin olisi parempi kuin ei mitään. Aamuisin bussit on ihan täynnä. Tarvitsen vain hirveästi tavaraa mukaan: vaihtovaatteet, meikit, hiusjutut. Eli rinkka mukaan??

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
62/90 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on juuri tuon mittainen työmatka, eikä tulisi mieleenkään kävellä sinne aamulla. Mulla on työaika, mikä ei jousta, vaan töissä pitää olla klo 8.00. En varmasti jaksaisi aamuisin säässä kuin säässä, sateessa ja tuulessa, sinne kävellä. Varsinkin kun pitäisi varata ainakin joku 20 minuuttia siellä ennen töiden alkua siihen, että vaihtaisi vaatteita ja kuivaisi hiuksia jne. Kivana ajatuksena olisi, että kävelisin aina takaisin. Näin olen suunnitellut itse jo useamman vuoden ajan. Käytännössä olen kävellyt takaisinkin hyvin harvoin, sillä aina tuntuu olevan kiire kotiin, lasten harrastuskuskaukseen, kauppaan, ruoanlaittoon ja mitä milloinkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/90 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en tiedä missä ap asuu, mutta monestiko niitä 30 asteen pakkasia oli esim. viime talvena?

En ole ap, joka noista pakkasista ja sateista kirjoitti. Viime talvi oli poikkeuksellinen. Kyllä yleensä talveen muutama kunnon pakkasviikko kuuluu. Sairasloman jälkeen esim. kuumeesta toipuneena voi olla huono juttu rasittaa kehoa pyöräillen vielä toipilaana.

Vierailija
64/90 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyskeskus myy huollettuja polkupyöriä hintaan 100-200 e/kpl ja tarjouksista saa uusiakin muutamalla sadalla eurolla. Pyöräile. Saat samalla hyvän kunnon (kuten kävelylläkin) eikä tarvitse muuten liikuntaan lisäaikaa ainakaan keskellä viikkoa.  

Vierailija
65/90 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit saada ilmaisen pyöränkin, kun kirjoitat haluavasi työmatkapyörän. Varmasti löytyy tyhjän panttina olevia pyöriä joka kylästä. 

Vierailija
66/90 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä inhoan kävelyä, jos määränpäässä pitää olla tiettynä kellonaikana valmis esim. töihin. Laittaudun kotona siisteihin työvaatteisiin, meikkaan ja laitan hiukset. Kävelyn/pyöräilyn jälkeen tihkusateessa vaatteet ovat nihkeän nahkeat, meikki suttuinen ja tukka märkä ja harottaa. Kuljen siis mielummin 3,5 km matkan bussilla. Kulkee ovelta ovelle ja työpaikalla voi heti aloittaa työt ja olla valmiina vaikka asiakaspalaveriin.

Jos olisin lyhythiuksinen mies, voisin ehkä harkita ulkoiluvaatteissa pyöräilyä pidemmänkin matkan, käydä työpaikalla 3 min suihkussa ja vaihtaa töissä puvun päälle ja olla heti valmis siihen asiakaspalaveriin. Ei tarvitsisi huolehtia meikeistä tai pitkien hiusten kuivaamisesta.

Vierailija
67/90 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan kävelisi talvipakkasilla pilkkopimeässä pikkutietä.

Vierailija
68/90 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikra uskoa että joku näin paljon pelkää. Ei ole mitään "korona-aikaa".

Kyllä yllättävän moni pelkää, itse olen tavannut useampia, jotka ihan suoraan sanoo ettei halua käydä nyt yhtään missään koronan takia.

En tunne ainuttakaan. Palsta on ainoa paikka, jossa öyhötetään.

Minä tunnen paljon ihmisiä jotka eivät nyt käy missään. En käy itsekkään muualla kun ruokakaupassa.

Vierailija
69/90 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaisin sen pyörän jos ei nyt ihan jossain vilkasliikenteisellä maantiellä joudu polkemaan. 

Vierailija
70/90 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Mainitsemanne syksyn sateet ja tuleva talvi auttoi tekemään päätöstä.

Bussiaikataulut tarkastettu ja voin lähteä hieman aiemmin töihin, jolloin bussissa ei pitäisi olla paljon ihmisiä. Luotan siihen, että kovin moni ei ajattele samoin kuin minä vaan haluaa nukkua aamulla pidempään :D Koululaiset tulevat niillä samoilla busseilla, jotka menevät klo 7.05 jälkeen, joten sillä ne ovat aina niin täynnä. Tarvittaessa voin käyttää maskeja bussissa.

Luppoaikaa jää ennen töiden alkua, mutta voin joka tapauksessa lähteä myöhemmin töihinkuin jos kävelisin sinne. Mutta voin kävellä kotiin, silloin ei ole enää kiire ja saan hyvää liikuntaa kuitenkin joka päivä.

Pyöräilyssä hikoilen todella paljon ja sähköpyörään ei ole varaa.

T. ap

Vierailija
71/90 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, vaan menisin sähköpyörällä

Zincc

Vierailija
72/90 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö niitä vaihtovaatteita voisi viedä kerralla enemmän työpaikalle, niin ei tarvitsisi sitten joka päivä kantaa niitä mukana?

Jos vaikka yhtenä päivänä menisit jollain tosi aikaisella bussilla niin ettei olisi vielä ruuhkaa, ja veisit vaihtovaatteita vaikka viikon edestä lokeroosi?

Voisin kysyä onko meillä töissä tilaa jossain. Henkilökohtaiset lokerot on pieniä ja niihin ei mahdu kuin käsilaukku. Jos on isompia lokeroita niin sinne voisi viedä vaihtovaatteet, varameikit ja hiuslakan.

Tuo aiempi bussikin on kyllä katsottava, sillä silloin ei tarvitsisi kävellä joka aamu. Jos työt alkaa klo 8 niin meillä bussit alkavat olla ihan täynnä klo 7.05-8 välillä niin että käytäväkin on täynnä. Otetaankohan korona aikaan niin täyteen bussit?

Vaihtovaatteet ja meikkipussin kantaa repussa päivittäin ihan ongelmitta. Toisaalta sähän voit kantaa ne vaihtovaatteet sinne vain maanantaina, vaihtaa taas illalla lenkkiasuun ja jättää vaatteet töihin. Seuraavana aamuna kuljet taas työmatkan lenkkiasussa ja vaihdat töissä niihin eilisiin työvaatteisiin ja sitten taas töistä lähtiessä vaihdat siihen lenkkiasuun ja ne työvaatteet jää taas odottamaan huomista.. Paita saattaa toki vaatia tässä kohdassa vaihtamista eli se matkaan kotiin ja seuraavana aamuna puhdas paita reppuun..

Ei joka päivä tarvitse olla päällä uusi vaatekerta.

Vierailija
73/90 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörällä, mutta entäs kaatosateessa? Tuskin pysyy kuivana minkäänlaisilla vaatteilla. Vai onko pyöräilijöillä kokemusta? 30 asteen pakkasessa myös luulisi olevan paleltumariski.

Pyöräilen töihin koko vuoden, hyvin saa happea. Ei haukotuta. Talvella pyörään kannattaa ostaa nastarankaat, ei mitään ongelmaa, varsinkin jos työmatka aurataan hyvin. Viime talvi oli erityisen helppo.

Sade säällä on kurikset päällä, ei mitään muita erityisvarusteita :D

Vierailija
74/90 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en tiedä missä ap asuu, mutta monestiko niitä 30 asteen pakkasia oli esim. viime talvena?

En ole ap, joka noista pakkasista ja sateista kirjoitti. Viime talvi oli poikkeuksellinen. Kyllä yleensä talveen muutama kunnon pakkasviikko kuuluu. Sairasloman jälkeen esim. kuumeesta toipuneena voi olla huono juttu rasittaa kehoa pyöräillen vielä toipilaana.

Kaksi viikkoa on yleinsä hanget talvella, osan matkan voi silloin taluttaa. Toipilaana kannattaa kotona levätä tai lähteä vaähän aikaisemmin töihin, jotta voi polkea hitaammin.

Vierailija
75/90 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyörällä, mutta entäs kaatosateessa? Tuskin pysyy kuivana minkäänlaisilla vaatteilla. Vai onko pyöräilijöillä kokemusta? 30 asteen pakkasessa myös luulisi olevan paleltumariski.

Etelä-Suomessa ei ainakaan oo 30 asteen pakkasia, ehkä pari kertaa 10 vuoteen jos sitäkään. Ei hirveesti muuallakaan paitsi Lapissa. Mutta loskassa ja liukkailla pyöräily ei oo kivaa.

Vesisateessa pyöräily on kyllä hirveetä, mieluummin vaikka kävellen, silloin voi pitää sateenvarjoa.

Itse menen 4 km työmatkan pyörällä jos ei sada tai muuten ihan hirvee keli, muuten bussilla aamulla ja töiden jälkeen kävellen. Lyhyellä bussimatkalla ei todennäköisesti ehdi altistumaan viruksille ja kädet voi pestä heti kun pääsee työpaikalle.

Vierailija
76/90 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilen työmatkat ja kyllä kaatosateessa meni vesi läpi iholle asti jo ekalla kilometrillä vaikka tuulipukuni onkin vettähylkivä.

Vierailija
77/90 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pyöräilen työmatkat ja kyllä kaatosateessa meni vesi läpi iholle asti jo ekalla kilometrillä vaikka tuulipukuni onkin vettähylkivä.

Vettähylkivä on eri asia kuin vedenpitävä ja niitäkin on eritasoisia.

Vierailija
78/90 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lapset on jo aikuisia joten ei kiire kotiin. olen kävellyt sen 12km päivässä työmatkat. Kyllä siihen tottuu. Liukkaan talven jälkeen kävely tuntuu niin helpolta kun saa kunnolla käveltyä. Jalat tottuu. Myös työssäni olen koko aika jalkojeni päällä. Äänikirjoja voi samalla kuunnella niin matka taittuu miltei huomaamatta. Samaa reittiä kun sahaa edestakas niin tuntuu kuin matka lyhenisi

Vierailija
79/90 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni lapset on jo aikuisia joten ei kiire kotiin. olen kävellyt sen 12km päivässä työmatkat. Kyllä siihen tottuu. Liukkaan talven jälkeen kävely tuntuu niin helpolta kun saa kunnolla käveltyä. Jalat tottuu. Myös työssäni olen koko aika jalkojeni päällä. Äänikirjoja voi samalla kuunnella niin matka taittuu miltei huomaamatta. Samaa reittiä kun sahaa edestakas niin tuntuu kuin matka lyhenisi

Entä jos on vastassa oikein huono sää? Kun vettä vihmoo puuskaisen tuulen kanssa kaatamalla niin ettei sateenvarjokaan auta. Miten pukeudut, kestävätkö ulkovaatteesi yhtään vettä? Vietkö työpaikelle vaihtovaatteet?

Vierailija
80/90 |
26.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöräilyyn kunnon kamppeet. Kesäisillä säillä käy mikä tahansa normivaate. Työmatkafillaroinnissa kannattaa panostaa kunnon goretexasuun. Se menee syksyllä js talvella kerrospukeutumisen avulla. Mä en viime talvena käyttänyt kertaakaan toppatakkia pyöräillessä. Se on lokerossa työpaikalla jos pitää ulos lähteä. Villakerrasto ja villapaita täydelliset alle. Kengät myös goretexia niin ei varpaat kastu. Sukan paksuudella voi pelata paljon. Käsiin vedenpitävää pyöräilyhanskaa ja kylmemmille ilmoille nahkarukkaset. Kypärän alle riittää merinovillainen tuubihuivi. Nastarenkaat eteen ja taakse on ihan ehdottomat. Ne on nykyisin ihan eri laatua kuin ennen. Yhtä kevyt polkea kuin normi rengas. Vaihtokamppeet töihin ja meikit ym. Mitään et rehaa mukana turhaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan