Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhteinen talo - mitä tehdä, jos mies heittäytyy vaikeaksi?

Vierailija
16.06.2013 |

Nyt kaivataan tietoa ja ideoita, miten teen tässä tilanteessa! Ja tilannehan on tämä: avioero on mitä todennäköisemmin tulossa. Ihan älyttömäksi on mennyt meidän yhteinen elämä. Keskusteleminen ei onnistu enää ollenkaan. Lapsia on kolme ja asutaan tällä hetkellä samassa talossa. Avioerohakemusta en ole vielä jättänyt.

Tähän taloon minun huoli liittyykin. Talon omistajana on mies, mutta asuntolaina on meidän yhteinen. Yhteinen se on kuitenkin vain paperilla - tähän mennessä minä olen ollut ainoana maksajana. Takaajia ei ole. Jos ja kun tästä talosta joku muualle muuttaa, niin se olen varmasti minä lasten kanssa. Joudun varmasti menemään vuokra-asuntoon, kunnes tämä nykyinen talo on myyty. Vasta sen jälkeen mulla on mahdollisuus ottaa uusi asuntolaina ja ostaa asunto.

Pelkäänpä pahoin, että mies keksii heittäytyä vaikeaksi - hän on antanut ymmärtää, ettei hänellä ole mitään syytä yrittää järjestää asiat, jos emme ole yhdessä, ei kuulemma ole hänen elämässä mitään merkitystä sitten enää. Aavistan, että tässä hyvinkin voi käydä niin, ettei minun muuton jälkeen mies maksa asuntolainaa, eikä yritä myydä taloa, vaan antaa vaan olla, kun ei kiinnosta, miten käy.

Mulla ei todellakaan ole varaa maksaa tämän talon asuntolainaa (ja muita kuluja) ja toisen asunnon vuokraa samaan aikaan. Minun kysymys onkin, että tietääkö joku, onko jotenkin mahdollista jo näin etukäteen varmistaa minun ja lasten turva?

Vai onko se niin, että minun on asuttava tässä talossa kunnes olemme miehen kanssa virallisesti eronneet ja silloinhan talo on pakko myydä ja rahat jakaa?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä pankki n antanut teille yheisen lainan jos talo on vain toisen? Mitä lainan vakuutena on?

ilmoita pankille olevasi maksukyvytön ja ehdota, että pankki realisoi vakuuden lainan maksuksi. Menetät luottotietosi kolmeksi vuodeksi, mutta sen jälkeen saat aloittaa puhtaalta pöydältä ja väliaikana säästyt maksamasta enää enempää miehen omaisuutta.

Vierailija
2/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvinhän se pankki lainan antoi, kun olemme kuitenkin aviopari. Siinä mielessähän tämä talo on yhteistä omaisuutta, mutta en tiedä, miten sitä voi jakaa ennen avioeroa, jos mies ei suostu. Koska miehenhän pitää laittaa talo myyntiin, koska hän on omistaja.

Lainaa ei ole paljon jäljellä, mutta jos kukaan ei maksa asuontolainaa, niin talo menee pankille. Lainan vakuutena on siis talo. Lainasumma on paljon pienempi kun talon arvo. Siksi mua huolettaakin. Jos olisi yhtä paljon lainaa kuin mitä talo maksaa, niin silloin olisin voinut vaan antaa mennä ja niin kuin sanoit "aloittaa puhtaalta pöydältä".

Vuokra-asunnon saaminen voi olla ongelmallista, jos luottotiedot ei ole kunnossa...

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ette te muutenkaan voi jakaa ditä taloa ennen kuin eroatte. Tai voitte, mutta jos niin teette nee sinä joudut maksamaan lahjaveron siitä osuudesta, jonka mies paperilla näyttää "antavan" sinulle. Js "ostat" sen jollain hinnalla, menee leimavero Ja mahdollisesti mieheltäsi myyntioittovero, vaikka tuskin sä sitä niin olisit ostamassa, että miehesi voittoa saisi.

Vasta jos talo jaetaan osituksen yhteydessä, verottaja ei puutu siihen.

Sn sijaan sä voit mennä pankkiin ja pyytää lyhennysvapaata ja korkojen pääomittamista sen puolen vuoden tai vuoden  ajaksi, jonka eroprosessi kestää. Tämä ei eddes vie luottotietoja.

Vierailija
4/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Tuo kuulostaa oikealta ratkaisulta, että pyydän lyhennysvapaan joksikin aikaa. Miten se ei tullut mulle mieleen aikaisemmin? Kannatti kysyä :)

Vierailija
5/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohohoho, ensimmäinen kerta kun joku tulee kirkkaalla naamalla väittämään, että nainen on pariskunnasta se, joka on vastannut lainan lyhennyksistä. 

LOL, aprillipäivä meni jo. 

Muuta pois, mutta jätä miehen omaisuus rauhaan. Korppikotka. 

Vierailija
6/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös osituksen voi tehdä jo silloin, kun eka avioerohakemus on vireillä.

Vierailija
7/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekana pankkiin neuvottelemaan, sitten heti avioerohakemus vetämään.

Vierailija
8/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 15:52"]

Hohohoho, ensimmäinen kerta kun joku tulee kirkkaalla naamalla väittämään, että nainen on pariskunnasta se, joka on vastannut lainan lyhennyksistä.

LOL, aprillipäivä meni jo. 

Muuta pois, mutta jätä miehen omaisuus rauhaan. Korppikotka. 

[/quote]

Aika vanhanaikainen käsitys sulla, ettei nainen voi olla se, joka pitää huolta taloudesta. Meillä tosiaan minä olen se, joka käy töissä ja tuo rahat kotiin. Mies opiskelee/yrittää, ei kovin hyvällä menestyksellä.

Ja mulle on tärkeää, että saan tämän talon arvosta puolet, koska mulle jää lapset. Tiedän, ettei mies pysty elatusmaksuja maksamaan, niin pitäähän minun jotenkin varmistaa, että lapsilla on talous kunnossa eron jälkeen. AP

Vierailija
9/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo on miehesi. Sinä maksat lainat? Mitä ihmettä?

Vierailija
10/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 16:13"]

[/quote]Varainsiirtoverokikkailua, oletan.

Vierailija
11/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 16:17"]

[/quote]

Mitä? En ymmärrä. Selitä.  Miten ihmeessä joku suostuu tällaiseen.

Vierailija
12/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 16:21"]

[/quote]

[/quote]Ensiasunnosta ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa. Jos toinen on omistanut asunnon aiemmin, niin hän on hyödyn jo käyttänyt. Avioliitossa (jossa kaikki olemassa olevat lapset on yhteisiä) , ei käytännössä ole mitään merkitystä, kumpi (vai molemmat) asunnon omistaa. Edellyttäen, että ei ole avioehtoa. Karkeesti näin.

Vierailija
13/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]Miks ei sais suostua?

Vierailija
14/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 16:27"]

[/quote]

[/quote]Ensiasunnosta ei tarvitse maksaa varainsiirtoveroa. Jos toinen on omistanut asunnon aiemmin, niin hän on hyödyn jo käyttänyt. Avioliitossa (jossa kaikki olemassa olevat lapset on yhteisiä) , ei käytännössä ole mitään merkitystä, kumpi (vai molemmat) asunnon omistaa. Edellyttäen, että ei ole avioehtoa. Karkeesti näin.

[/quote]

mutta miksi ap suostuu yksin maksamaan lainat, sitä en tajua.

Vierailija
15/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Talo on mieheni talo paperilla. Olemme kuitenkin hankinneet talon yhdessä. Asumme yhdessä. Talous on muutenkin siinä mielessä yhteinen, että se maksaa, jolla on rahaa. On vaan "päässyt käymään" niin, että miehellä ei ole ikinä rahaa... Lainakin on yhteinen sen takia, että mies ei olisi lainaa saanut pelkästään omilla tuloilla.

Mitään varainsiirtoverokikkailua ei tämä (enää) voi olla, kun molemmilla on sen verran ikää, ettei voi saada sitä ensiasuntoverovapautusta.

Kun olemme kuitenkin avioliitossa, niin ei se minusta silloin kun talo hankittiin tuntunut kovin tärkeältä, onko talosta puolet mun nimissä vai onko se kokonaan miehen nimissä. Eli tein näköjään virheen. Vai olisiko sillä tässä tilanteessa kuitenkin väliä? Enhän mä talon puolikasta voi pistää myyntiin, jos mies ei suostu? AP

Vierailija
16/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, pitää vielä lisätä selvyyten vuoksi, että tämä asunto on meille molemmille ensiasunto, joten ei ollut kyse siitä, etten halunnut maksaa veroa ja siksi mies pelkästään tämän omistaa. AP

Vierailija
17/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 16:27"]

[/quote]

[/quote]

mutta miksi ap suostuu yksin maksamaan lainat, sitä en tajua.

[/quote] Ei kai sillä ole merkitystä, kuka maksaa mitäkin. Se maksaa, jolla on rahaa. Aika usein avioliitossa on yhteinen talous. Tosin tuntuu, että tällä palstalla on vallassa "sun ja mun rahat"

Vierailija
18/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 16:28"]

[/quote]

[/quote]

Toki saa. Sen kun vaan. ihan vapaasti. Maksakaa ihan vapaasti muitten ihmisten omistamista taloista lainoja, vaikkapa mun,

Vierailija
19/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 16:34"]

[/quote]

Talo on mieheni talo paperilla. Olemme kuitenkin hankinneet talon yhdessä. Asumme yhdessä. Talous on muutenkin siinä mielessä yhteinen, että se maksaa, jolla on rahaa. On vaan "päässyt käymään" niin, että miehellä ei ole ikinä rahaa... Lainakin on yhteinen sen takia, että mies ei olisi lainaa saanut pelkästään omilla tuloilla.

Mitään varainsiirtoverokikkailua ei tämä (enää) voi olla, kun molemmilla on sen verran ikää, ettei voi saada sitä ensiasuntoverovapautusta.

Kun olemme kuitenkin avioliitossa, niin ei se minusta silloin kun talo hankittiin tuntunut kovin tärkeältä, onko talosta puolet mun nimissä vai onko se kokonaan miehen nimissä. Eli tein näköjään virheen. Vai olisiko sillä tässä tilanteessa kuitenkin väliä? Enhän mä talon puolikasta voi pistää myyntiin, jos mies ei suostu? AP

[/quote]Vaikka se olis sun nimissä, niin ilman puolison suostumusta et silti sitä voisi pistää myyntiin.

Vierailija
20/45 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 16:28"]

[/quote]

[/quote]

Toki saa. Sen kun vaan. ihan vapaasti. Maksakaa ihan vapaasti muitten ihmisten omistamista taloista lainoja, vaikkapa mun,

[/quote]Sä taidat olla pikkasen pihalla  avioliittoon liittyvistä omistussuhteista ja niiden käytännöistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yhdeksän