Synnytyksen käynnistyminen - 2 cm auki ja kohdunkaula kadonnut
Hei! Onko kellään kokemusta, kuinka pian synnytys on lähtenyt käyntiin? Perjantain lääkärintarkistuksessa kohdunkaulasta oli jäljellä enää lääkärin sanoin paperinohuet reunat ja kohdunsuu oli 2 cm auki. Lääkäri ennusti, että viikonloppuna syntyy, mutta täällä sitä vielä ollaan, nyt rv 37 +2. Esikoista odottelen. Lääkärin tutkimuksen jälkeen pe-la yönä supisteli jo parhaimmillaan 7 min välein, mutta yhtäkkiä loppuivat..? On tämä jännää aikaa :)
Kommentit (2)
Minulla on 4 synnytystä takana ja jotenkin kliseisesti tähän toteaisin, että sitten kun synnytys on käynnissä sen kyllä tietää. Muistaakseni mulla on ollut useampia viikkojakin kohdunsuu 3-4 cm auki, eli siis tyyliin rv 36 lääkärissä kohdunkaula 4 cm auki ja lapsi syntyy rv 41 (tämä tapaus ei kyllä laskeutunutkaan eikä kiinnittynyt ollenkaan, vaan ponnistelin ylhäältä). Sitten toisaalta, muistaakseni toinen poikani (kolmas raskaus), oli rv 36 nlassa kohdunsuu auki 4 cm ja sitten syntyi rv 37+5..
Toisaalta kun kyseessä on esikoisesi, voi kohdunsuun aukeaminen merkitä lähestyvää synnytystä varmemmin kun useamman lapsen synnyttäneellä. Kohdunsuuhan on erilainen synnytyksen jälkeen.
Voimia koitokseen ja kaikkea hyvää!
Luulempa että pikimmiten alkaa. Varsinkin kun odotat ensimmäistä. Minulla on takana 3 synnytystä ja ekassa oli reunaa varmaan sentti ja sormenkärjelle auki kun meni vedet 41+1 ja vauva syntyi 41+2, toka meni vesillä ja kohdunkaula ehkä sentin auki kanavaa jälj. meni vedet 39+1 ja syntyi 39+2. Kolmas alkoi supistuksilla oli 2 cm auki ja kanavaa 0,5 cm jälellä jo rv 36+2, lääkäri veikkas että syntyis pian ja syntyi vasta 40+2 , kävelin siis käytännössä vauva kiinnittyneenä haarojen välissä jatkuvien supistusten kanssa kuukauden ennen kun synnytys alkoi...Oli hirveetä! Nyt raskaus rv 32+2 ja paikat pehmenny/lyhentyny/sormelle auki, saa nähä kauanko menee, kiinnittyny ei ole vielä...Mutta sulla voi tosiaan alkaa ihan minä tahansa hetkenä...