Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kannattaako lattiat pestä välillä ilman pesuainetta? Siis ihan vedellä?

Vierailija
16.06.2013 |

kysyy kotitalousurvelo

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei välttämättä hono idea. Useimmat yliannostelevat pesuaineen jolloin sitä kertyy pinnoille. Harvalla varmaan on niin liiaista ettei välillä pärjäisi pelkällä vedellä ja mikrokuidulla.

Vierailija
2/14 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lika lähtee paremmin pesuaineella mutta jos lattioilla on vain pölyä, se lähtee tietysti ilman pesuainettakin.

Ainakin jos tekee pesuaineliuoksen sen ohjeen mukaan mikä on purkin kyljessä niin mietohan se on..Pesuaineen käyttäminen on ymmärtääkseni myös desinfioinnin vuoksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on mikrokuitumoppi, jonka kanssa en käytä pesuainetta, kostutan sen vain vedellä. Tahrat lähtevät, joten en näe tarvetta pesuaineelle. Kotioloissa lattioiden desinfiointi ei ole tietääkseni tarpeen edes kylpyhuoneessa.

Vierailija
4/14 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen joka toinen kerta ilman ja kun laitan pesuainetta, laitan puolet annosteluohjeesta. 

Vierailija
5/14 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa. Varsinkin jos pesee lattiat usein. Nihkeäpyyhintä paras parilla pesuainetipalla, veden pintajännityksen poistamiseksi etenkin parketti- ja laminattilattiolla. Muovilattiar saattaa vaatia enemmän kemikaaleja.

Vierailija
6/14 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Desinfiointi ei ole kotona tarpeen. Mieto yleispuhdistusaine riittää. Lattian desinfiointi on aika mahdotonta, siinähän kävellään koko ajan. Muistakaa, että mikrobeista on myös hyötyä. Ihmisen suolistossakin on erilaisia mikrobeja valtavasti. Ilman niitä kuolisimme, joten unohtakaa se lattian desinfiointi.

Vierailija
7/14 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Listatkaa tähän desinfioivia yleispuhdistusaineita, joita käytätte lattioiden pesuun tai yleensäkin laittakaa niiden aineiden nimet, mitä käytätte - ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää millä te lattioitanne pesette. Tämä on kiinnostanut jo jonkin aikaa minua ihan ammatillisessa mielessä. Saatanpa laittaa uuden aloituksenkin. :-) En halua siis arvostella, vaan haluaisin kotisiivouksia tekevänä tutustua erilaisten ihmisten käyttämiin puhdistusaineisiin.

Vierailija
8/14 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu sarjaan "miksi en ymmärrä kysymystä"?

Pesettekö te todella aina lattiat pesuaineella? Kuinka mahdottoman harvoin, jos sitä tarvitaan joka kerta?

Tavallisessa kodissa ei tarvita desinfioivia pesuaineita, ellei siihen ole jotain erityistä syytä. Mäntynestesaippua tai yleispesuaine (= käsitiskiaine) ovat  meillä ainoat siivousaineet, siis veden lisäksi.

Jos 8 on aloittaja, ehkä ymmärrän kysymyksen paremmin, eli haluatko tietää, mitä aineita sinä toisten koteja siivoavana käyttäisit? Ehdottaisin, että mitä tahansa se onkin, niin mahdollisimman tuoksutonta, sillä jopa minun suosikkini eli ehdottoman perinteinen mäntynestesaippua on jonkun mielestä huono.

Ehkä desinfioivalle aineelle voi hyvinkin olla tarvetta niissä tapauksissa, joissa kutsutaan ulkopuolinen siivooja, eli asunnossa on tapahtunut jotain sellaista, joka vaatii perusteellisemman puhdistuksen desinfiointeineen.

Vierailija
9/14 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on laminaateille laminaattipesu ja muovilattioille mäntytolu, varalla myös mäntysuopaa.  Lattiat pyyhitään kerran viikossa ja pesuaineella kerran kuussa. Vessan ja kylpäärin lattiat pesen vähän useammin aineilla, kun siellä kuitenkin hypitään paljain jaloin. Mutta tolua käytän silloinkin. 

Vierailija
10/14 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 09:09"]

Listatkaa tähän desinfioivia yleispuhdistusaineita, joita käytätte lattioiden pesuun tai yleensäkin laittakaa niiden aineiden nimet, mitä käytätte - ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää millä te lattioitanne pesette. Tämä on kiinnostanut jo jonkin aikaa minua ihan ammatillisessa mielessä. Saatanpa laittaa uuden aloituksenkin. :-) En halua siis arvostella, vaan haluaisin kotisiivouksia tekevänä tutustua erilaisten ihmisten käyttämiin puhdistusaineisiin.

[/quote]

Minä käytin Tolu-yleispuhdistusainetta, joka ei kyllä tietääkseni ole mitenkään desinfioivaa. Vähän aikaa sitten siirryin mikrokuitumoppiin ja jätin pesuaineen kokonaan pois, sillä tuntui turhalta tehdä aina sangollinen pesuaineliuosta pientä asuntoa varten. Kahden aikuisen taloudessa tuntuu riittävän ihan hyvin tuo lattioiden pyyhintä pelkällä vedellä kostutetulla mikrokuituliinalla.

Vierailija
11/14 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 09:19"]

Kuuluu sarjaan "miksi en ymmärrä kysymystä"?

Pesettekö te todella aina lattiat pesuaineella? Kuinka mahdottoman harvoin, jos sitä tarvitaan joka kerta?

Tavallisessa kodissa ei tarvita desinfioivia pesuaineita, ellei siihen ole jotain erityistä syytä. Mäntynestesaippua tai yleispesuaine (= käsitiskiaine) ovat  meillä ainoat siivousaineet, siis veden lisäksi.

Jos 8 on aloittaja, ehkä ymmärrän kysymyksen paremmin, eli haluatko tietää, mitä aineita sinä toisten koteja siivoavana käyttäisit? Ehdottaisin, että mitä tahansa se onkin, niin mahdollisimman tuoksutonta, sillä jopa minun suosikkini eli ehdottoman perinteinen mäntynestesaippua on jonkun mielestä huono.

Ehkä desinfioivalle aineelle voi hyvinkin olla tarvetta niissä tapauksissa, joissa kutsutaan ulkopuolinen siivooja, eli asunnossa on tapahtunut jotain sellaista, joka vaatii perusteellisemman puhdistuksen desinfiointeineen.

[/quote] 8 vastaa: teen siis kotisiivouksia työkseni ja käytän ammattiliikkeistä ostettuja puhdistusaineita. Nämä aineet ovat käytännössä tuoksuttomia ja olen tarkka niiden annostelussa. Minä tiedän siis mitä teen, mutta uusiin koteihin mennessä saatan joutua tekemään mm. lattioissa perussiivousta kun asiakkaat ovat käyttäneet niihin ihan mitä sattuu ja pesuaineen annostelussa on "kunnon loraus" periaate. Niinpä lattiat saattavat olla aika haastavat tällaisten pesujen jälkeen ja siksi oon kiinnostunut mitä pesuaineita ihmiset käyttävät. :-)

Vierailija
12/14 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen laminaattilattiat mäntysuovalla tai tiskiaineella. Lasten ollessa ryömimis/konttausikäisiä en käyttänyt pesuaineita juuri ollenkaan.

Vierailija
13/14 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän parkettilattioihin ajaxia hieman alle ohjeen verran ja kylpyhuoneessa kertaviikkoon ajaxia, kerran kuussa käytän vessan ja kylpyhuoneen lattioille hieman domestosta/kloriittia pesuveteen. Meillä pari vessailua opettelevaa lasta. Pissa ja kakkavahingot pesen aina liuoksella, jossa edes vähän kloriittia myös.

Vierailija
14/14 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nihkeällä mikrokuituliinalla, parketti. Jos on joku vaikeampi tahra (tunnustan, joskus tulee vähän liian harvoin luututtua) saatan suihkuttaa päälle toluliuosta. En koko lattiaakuitenkaan pese pesuaineella, ne tahrat vain. Voisi nyt varmasti kerran koko lattian pesaistakin pesuaineella ja sen jälkeen pyyhkiä nihkeällä liinalla sen jälkeen.