Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työkkärin työnhakutietojen luovutus työnantajalle

Vierailija
15.06.2013 |

Etsin uutta työpaikkaa ja ajattelin hakemusten laittamisen lisäksi laittaa ilmoituksen työkkärin työnhakupalveluun. Katsoin omia tietojani ja siellä oli tällainen:

Lupa työnhakutietojen luovuttamiseen työnantajalle

Lupa annettu 11.11.2010

Tiedot ovat kuitenkin vanhentuneet ja täynnä pieniä virheitä, joten haluaisin tuon luvan pois. Kuitenkaan tuota ei voi muuttaa, ellei ole työkkärin asiakas. Mietin tarkoittaako lupa vain osoitetietoja vai kaikkia typeriä kommentteja, jotka olen eri kohtiin (kuten kohtaan "Työnhaun tarkoitus") antanut?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole työkkärin asiakas, ei sieltä mitään tietoja luovuteta. Muutenkin on aika outoa, että ihminen on työtön, mutta ei halua, että työnantajat tietävät hänestä.

Vierailija
2/10 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, löysinkin työkkärin sivuilta tällaisen:

"Työnantajalle voidaan kertoa työnhakijasta vain työnhakuun liittyviä tietoja kuten koulutus, osaaminen, työkokemus ja työtoiveet."

Mutta edelleen minulle jäi epäselväksi, että eikö muita kyseisen lomakkeen tietoja varmasti luovuteta? Esim. kohdassa Työnhaun kartoitus mainitaan terveydestäni asioita, joita en halua työnantajan tietoon. Ei kai voi olla että tällaiset tiedot on mahdollista luovuttaa?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 21:05"]

"Työnantajalle voidaan kertoa työnhakijasta vain työnhakuun liittyviä tietoja kuten koulutus, osaaminen, työkokemus ja työtoiveet."

Mutta edelleen minulle jäi epäselväksi, että eikö muita kyseisen lomakkeen tietoja varmasti luovuteta? Esim. kohdassa Työnhaun kartoitus mainitaan terveydestäni asioita, joita en halua työnantajan tietoon. Ei kai voi olla että tällaiset tiedot on mahdollista luovuttaa?

ap

[/quote]

Jos ne sekeästi vaikuttavat työntekoosi, niin miksi niitä ei saisi luovuttaa? Esim. kuuro työnhakija ei välttämättä ole parhaimmillaan asiakaspalvelussa.

Vierailija
4/10 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 21:03"]

Jos et ole työkkärin asiakas, ei sieltä mitään tietoja luovuteta. Muutenkin on aika outoa, että ihminen on työtön, mutta ei halua, että työnantajat tietävät hänestä.

[/quote]

Kuitenkin tuo on työkkärin palvelu, jota voi käyttää vaikkei ole työnhakija ja voin tarkastella noita tietojani palvelussa. Itse ymmärrän, että tietojen antaminen työnantajalle on mahdollista, vaikken ole työkkärin varsinainen asiakas.

Minä en ainakaan halua antaa työnantajalle epäolennaisia, minut huonoon valoon saattavia asioita. Samalla sivulla on siis osoitetiedot, joitain kommenttejani työnhakuun liittyen (esim. jotain terveystietojani mainittu ohimennen) sekä koulutus- ja työkokemustiedot. Sivulla on myös tuo kohta, jossa lupa tietojen luovutukseen on annettu, mistä tulee mielikuva, että kaikki tiedot voidaan luovuttaa.

Vierailija
5/10 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 21:08"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 21:05"]

ap

[/quote]

Jos ne sekeästi vaikuttavat työntekoosi, niin miksi niitä ei saisi luovuttaa? Esim. kuuro työnhakija ei välttämättä ole parhaimmillaan asiakaspalvelussa.

[/quote]

No, kyseessä on maininta masennuksesta. En ole enää masentunut ja vaikka olisin, en haluaisi työnantajan sitä tietävän.

ap

Vierailija
6/10 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 21:10"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 21:03"]

[/quote]

Kuitenkin tuo on työkkärin palvelu, jota voi käyttää vaikkei ole työnhakija ja voin tarkastella noita tietojani palvelussa. Itse ymmärrän, että tietojen antaminen työnantajalle on mahdollista, vaikken ole työkkärin varsinainen asiakas.

Minä en ainakaan halua antaa työnantajalle epäolennaisia, minut huonoon valoon saattavia asioita. Samalla sivulla on siis osoitetiedot, joitain kommenttejani työnhakuun liittyen (esim. jotain terveystietojani mainittu ohimennen) sekä koulutus- ja työkokemustiedot. Sivulla on myös tuo kohta, jossa lupa tietojen luovutukseen on annettu, mistä tulee mielikuva, että kaikki tiedot voidaan luovuttaa.

[/quote]

Miksi työkkäri jakaisi tietojasi työnantajille, kun heillä on tuhansia työttömiä, joista tiedottaa? Ei se systeemi niin toimi, että kun on kerran ilmoittautunut, niin asiakkuus on aina voimassa. Jos et ole työtön, ei tietosi tule esille missään hakusysteemeissä tms., joissa etsitään hakijoita työpaikkaan.

Vierailija
7/10 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AHAHAHHAHAH :D Mulla menikin jutut vähän sekaisin, pitikin käyttää tuota CV-nettiä, eikä työnhakijaksi ilmouttautumis -palvelua. CV-netti siis onkin tuo kaikille (työkkärin asiakkaille ja muille tarkoitettu palvelu). No nyt voin nauraa itselleni.

ap

Vierailija
8/10 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 21:20"]

AHAHAHHAHAH :D Mulla menikin jutut vähän sekaisin, pitikin käyttää tuota CV-nettiä, eikä työnhakijaksi ilmouttautumis -palvelua. CV-netti siis onkin tuo kaikille (työkkärin asiakkaille ja muille tarkoitettu palvelu). No nyt voin nauraa itselleni.

ap

[/quote]

Hyvä että ehdit itse ensimmäisenä ;-) En oikein kestä vahingoniloista pilkkanaurua.

Vierailija
9/10 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki kieltää antamasta arkaluontoisia tietoja, kuten terveys, uskonto, seksuaalinen suuntautuminen ym.

Vain työhön liittyviä voi antaa.

Vierailija
10/10 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydentilaan liittyvien tietojen antamiseen pitää allekirjoittaa ihan erillinen lupa. Saattaa olla tarpeen joskus harvoin jos hakee esim. korotettua palkkatukea terveydentilan perusteella. Kartoituksen ja työllistymissuunnitelman tekstejä ei anneta työnantajalle, ja ne uusitaan sitten jos tulee uudestaan työnhakijaksi. CV-netissä näkyy tietenkin vain ne tiedot mitkä on sinne itse laittanut ja ne voi myös itse poistaa.