Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joku käy asunnossani?

Vierailija
23.07.2020 |

Olen kesän aikana miettinyt, että käyköhän joku asunnossani, kun olen poissa. Huomasin aluksi, että tavarat saattoivat olla hiukan eri paikoissa ja muutaman laatikon järjestys oli muuttunut. Tietysti ajattelin, että kuvittelen koko jutun, enkä miettinyt sitä sen enempää, kun monet muutokset olivat niin pieniä, että olisin vain saattanut muistaa väärin.

Kuitenkin viime viikolla huomasin, että yhdet puutarhakenkäni puuttuivat kokonaan, enkä löytänyt niitä mistään. Viikonloppuna kuitenkin kun tulin kaupasta kotiin, ne olivat keskellä eteisen lattiaa. Puhuin mieheni kanssa tästä ja hän sanoi, että on huomannut samaa, mutta ajatellut vain kuvittelevansa tai muistavansa väärin tavaroiden paikkoja tai että minä olisin lainannut esim. hänen jotain työkaluaan.

Samoin joitakin kertoja kissamme ovat olleet omituisia kotiin tullessamme. Kissamme arastelevat vieraita ja ovat olleet piilossa kotiin tullessamme, samoin kuin silloin, jos meillä on ollut vieraita.

Mitään ei ole kadonnut, mutta tavarat tosiaan vain ovat siirtyneet hieman paikoiltaan. Hankimme nyt kotiin muutaman kameran ja kameravalvonta-kyltin.

Kenelläkään ei ole vara-avainta meille, vuokranantajasta en jaksaisi uskoa että tekisi tällaista. Olemme hänen kanssaan aina olleet hyvissä väleissä ja aina on saanut tulla käymään, jos on halunnut. Entisillä asukkailla ei pitäisi olla avaimia tänne.

Millaisia kokemuksia muilla? Mistä huomasitte, että joku kävi asunnossa? Mitä teitte asialle, jäikö joku kiinni, oliko entinen asukas, vuokranantaja, vara-avaimen haltija vai kuka?

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmivia juttuja. Mitä ne yllätetyt hiipparit on kertoneet selitykseksi?

Mutta jottei kaikki alkais liikaa pelkäämään, haluan sanoa, että olen itse asunut vuosikausia vuokralla eri maissa eikä ensimmäistäkään huonoa kokemusta. Yksityiseltä vuokrannut, kaikki mennyt kuten kuului.

Ja toisaalta exäni kanssa olimme lähdössä lentoasemalle kahden viikon matkalle, jolloin exä unohti siinä kiireessä sisään sekä avainnippunsa. Siinä oli myös auton avain ja sitä ilman emme olisi sinne aamulennolle ehtineet ja talonmies ei olisi päässyt nopeasti, oli siis aamuyö ja olimme myöhästymäisillämme lennolta. no, Kylmäpäinen exäni repi oven hartiavoimin auki, oli vanhan talon vanha kaksiosainen ovi vanhalla lukolla ennen remontteja.

Huuli pyöreänä änkytin, että emmehän voi lähteä matkalle, kun ovi jää auki. Hän painoi oven kiinni ja sanoi, ettei sitä kukaan huomaa, nyt mennään ja ihan sama, jos joku käy hänen poikamiesboxinsa tyhjentämässä arvottomista kirpparikamoistaan (majailimme yleensä minun luonani). No, niin sitten lähdettiin ja kun palattiin, kukaan ei ollut käynyt eikä huomannut asiaa.

Tarinan opetus on se, että onneksi suurin osa ihmisistä on normaaleja ja rehellisiä eivätkä nuuski toisten koteja ja ovia.

Vierailija
122/146 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on tuollainen vanha Abloyn avain, ei ole sitä mustaa päätä. Tämä meidän tapauksemme on Pohjanmaalla pienessä kunnassa. 

Tämä tapaus nyt kuitenkin selvisi. Vuokranantaja oli saanut meitä edeltävän vuokralaisen kiinni, joka järkyttyi kuulemma sydänjuuriaan myöden, koska tunnisti naisen äidikseen. Vuokralainen kertoi, että oli katkaissut välit äitiinsä tässä asuessaan tämän rajattoman käytöksen takia, eikä tiennyt tällä olevan avainta. Äitinsä ei ilmeisesti tiedä hänen muuttaneen pois tästä, en sitten tiedä eikö tajunnut vaihtuneista kalusteista ja autosta mitään tai eikö tutkinut posteja ja huomannut eri nimeä. 

Kuvaa en kyllä voi laittaa, koska teemme tietysti tästä rikosilmoituksen, kun tekijä on nyt tiedossa. On tavallaan kyllä huojentavaa, kun tiedämme nyt, kuka täällä on käynyt, eikä ilmeisesti liity meihin mitenkään henkilökohtaisesti. On kyllä silti aika karmiva olo.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
29.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jopas jotakin!

Mahtaakohan tuo äiti olla enemmän hoidon tarpeessa kuin minkään rangaistuksen. Hän yhdistää talon selkeästi tuohon lapseensa, joka siinä on joskus asunut. Ehkä hänellä on muistiongelmia, jos käytös on aiemminkin ollut sellaista, ettei edes oma lapsi ole yhteydessä ollut. 

Epäselväksi kuitenkin jäi, kuinka tuolla naisella oli talonne avain, jos hänen lapsensa on avaimet palauttanut vuokranantajalle. Onko hän siis joskus teettänyt salaa avaimen ja käynyt asunnossa mahdollisesti jo tämän lapsen siellä asuessa?

Vierailija
124/146 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jopas jotakin!

Mahtaakohan tuo äiti olla enemmän hoidon tarpeessa kuin minkään rangaistuksen. Hän yhdistää talon selkeästi tuohon lapseensa, joka siinä on joskus asunut. Ehkä hänellä on muistiongelmia, jos käytös on aiemminkin ollut sellaista, ettei edes oma lapsi ole yhteydessä ollut. 

Epäselväksi kuitenkin jäi, kuinka tuolla naisella oli talonne avain, jos hänen lapsensa on avaimet palauttanut vuokranantajalle. Onko hän siis joskus teettänyt salaa avaimen ja käynyt asunnossa mahdollisesti jo tämän lapsen siellä asuessa?

Saattaa olla, mutta pääsee varmasti avun piiriin. Ja rikosilmoitus tehdään, koska haluan tietää mitä ihmettä hän täällä on tehnyt ja mielestäni on aina poliisiasia, jos tunkeutuu toisen kotiin, vaikka olisikin sairas. Mitään rangaistusta ei välttämättä vaadita, mutta tahdomme kyllä tietää naisen motiivit.

Entisen vuokralaisen mukaan ei ole muistiongelmaa, vaan äiti kuulemma aina ollut kauhean rajaton. Hän ei tiedä, miten äidillään avain on, mutta kertoi itsekin jossain vaiheessa epäilleensä, että joku kävi asunnossa hänen poissa ollessaan, mutta ei osannut epäillä äitiään. Ja muutti niin pian pois, ettei ajatellut asiaa sen enempää. Joten luultavasti äiti on salaa teettänyt itselleen avaimen ja käynyt penkomassa jo silloin, kun lapsensa tässä asui.

Ap

Vierailija
125/146 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, no sitten ymmärrän rikosilmoituksen teon, jos tällä naisella ei todellakaan ole mitään muistiongelmaa. 

Hyvä kuitenkin, että asia selvisi. 

Vierailija
126/146 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, no sitten ymmärrän rikosilmoituksen teon, jos tällä naisella ei todellakaan ole mitään muistiongelmaa. 

En tiedä onko, onhan se tietysti mahdollista. Lapsensa tiedon mukaan ei kuitenkaan ole. Mutta jotain apua nainen kyllä tarvitsee, vaikka ei olisikaan mikään muistisairautta. Ei ole tervettä salaa tunkeutua toisen asuntoon, edes sen oman lapsen.

Ap

Vierailija
127/146 |
31.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko, onhan se tietysti mahdollista. Lapsensa tiedon mukaan ei kuitenkaan ole. Mutta jotain apua nainen kyllä tarvitsee, vaikka ei olisikaan mikään muistisairautta. Ei ole tervettä salaa tunkeutua toisen asuntoon, edes sen oman lapsen.

Ap

Mulla on vastaava äiti,joten ihan uskon tämän. Ei ymmärrä ihmisten rajoja, kuulemma kaikki minun ja lasteni asiat kuuluvat hänelle. On raivoissaan, kun päätän itse hiuksistani (olen 43) ja vaatteistani yms, saati sitten ruoastani. Myöskään en saisi hoidatata syöpääni ammattilaisten ohjaamana, vaan häntä (ei koulutusta eikä minkäänlaista työkokemusta terveydenhuollosta) pitäisi koko ajan kuunnella. Sanomattakin selvää, että kaikkien meidän lasten parisuhteet rakoilevat väkisin kylään tunkevasta, kaikkea haukkuvasta anopista, joka tulee pyytämättä ruokakassien kanssa, koska me ostamme vääränlaista ruokaa. Pitäisi syödä mikroateripita ja aina halvinta ja ostaa lapsille vain ale-laarin tamineita. Meillä on varaa omaan, ihan normaaliin elämäämme. Korona-aikana tuppautui talomme porraskäytävään huutelemaan ovemme taakse, koronakaranteeni ei näet koske häntä (76v, sydänvika), koska hän ei aio sairatua. Meillä vaikeita sairauksia, joten emme halunneet tavata vapaasti kaupoissa kulkevaa mummoa, raivosi tätä rappukäytävässä. Jos olisi ollut avain, olisi tullut sisään. Olen ihan loppu. Keskustelu aiheesta ei auta, sillä minä olen hirveä ja hän oikeassa. Käy terapiassa kestääkseen lastensa ilkeyden, joka on siis sitä, että olemme sanoneet, ettei hän voi milloin vain odottaa seuraa ja meillä on yksityiselämä. Tyypillisesti jos sanoo, ettei meille käy tiistaina, hän vaatii selittämään, miksei ja suuttuu, kun en jaksa kertoa, mielestäni ei tarvitse perustella, mitä aikoo tehdä ystäviensä tai lastensa kanssa.

Vierailija
128/146 |
09.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:lla käy joku paikallinen metsänpeikko siellä? https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000006361625.html

Vierailija
129/146 |
28.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
130/146 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tuo ap, tuo kaikkien aikojen satuilija on ottanut uuden aluevaltauksen.

On ollut asunnon irtisanomista on ollut hankalia teinejä keksityn raskauden takia sun muuta sontaa.

Nyt joku vierailee haamuna ap:n perheen asunnossa.

Ap:n tunnistaa kevyesti samaksi henkilöksi, joka availee ketjuja eri aiheista ja jopa vastailee itse itselleen ja lopuksi kommentoi omia vastauksiaan.

Aikamoinen muija oot.

Vanha ketju, mutta vastaan silti sulle. Mikä helkutti teitä joitakin vaivaa?!?

Mä olen joskus tehnyt tänne aloituksia omista ongelmista yms. niin olen saanut syytöksen trollaamisesta ja väitetty mun olevan joku vakitrollaaja. Ihan kuitenkin todellisista mun elämän asioista olen kirjoittanut enkä ole mitään trollannut. En ole mikään vakitrolli. Mun mielestä aika kummallinen ajatusmaailma teillä joillakin, että kaikki kirjoitukset täällä nähdään trollina. Tästä toki "kiitos" niille jotka oikeasti trollaa. Sen vuoksi syyttömät saa paskaa niskaan. En tiedä missä todellisuudessa jotkut elää, mutta ihmisillä on oikeasti ongelmia elämässä ja ne voi tynnyrissä kasvaneen mielestä kuulostaa kummallisista eikä sellaista muka tapahdu oikeasti. 

Herää todellisuuteen.

Vierailija
131/146 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hymyilytti tätä lukiessa, eikä ketään syytetty/mollattu :D 

4/5

Vierailija
132/146 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kameravalvontaa ei saa harjoittaa ilman pätevää syytä ja siitä on aina ilmoitettava viranomaisille. Joskus esim. huoltomies, isännöitsijä, vuokranantaja tai poliisi voi joutua tulemaan asuntoon ilmoittamatta ja jos kuvaat näitä henkilöitä niin se on kotirauhan rikkomista koska kuvaaminen tapahtuu kotirauhan suojaamassa tilassa, jossa henkilöt voivat olettaa etteivät tule kuvatuksi.

Joku kameravalvontakyltti ovessa taas varmaankin herättää melkoiset epäilykset talon muissa asukkaissa ja vaikuttaa negatiivisesti ilmapiiriin. Mitään kameraa ei siis saa olla päällä paitsi valvotusti siten ettei asunnossa ole muita tai se on kaikille selvää, esim. kotijuhlien tai häiden videot.

Nyt puhut PUPPUA !  Kävijä se RIKKOO kotisuojan rauhaa. Omaa KOTIA SAA KUVATA

Vierailija
133/146 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

toki toki toki toki toki

Vierailija
134/146 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on tuollainen vanha Abloyn avain, ei ole sitä mustaa päätä. Tämä meidän tapauksemme on Pohjanmaalla pienessä kunnassa. 

Tämä tapaus nyt kuitenkin selvisi. Vuokranantaja oli saanut meitä edeltävän vuokralaisen kiinni, joka järkyttyi kuulemma sydänjuuriaan myöden, koska tunnisti naisen äidikseen. Vuokralainen kertoi, että oli katkaissut välit äitiinsä tässä asuessaan tämän rajattoman käytöksen takia, eikä tiennyt tällä olevan avainta. Äitinsä ei ilmeisesti tiedä hänen muuttaneen pois tästä, en sitten tiedä eikö tajunnut vaihtuneista kalusteista ja autosta mitään tai eikö tutkinut posteja ja huomannut eri nimeä. 

Kuvaa en kyllä voi laittaa, koska teemme tietysti tästä rikosilmoituksen, kun tekijä on nyt tiedossa. On tavallaan kyllä huojentavaa, kun tiedämme nyt, kuka täällä on käynyt, eikä ilmeisesti liity meihin mitenkään henkilökohtaisesti. On kyllä silti aika karmiva olo.

Ap

Hehe, kaikki uskoo joo 😆

Vierailija
135/146 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinusta vielä ole kirjailijaksi ap. Jatka vaan siellä kansalaisopistossa käymistä ihan harrastuksena. 

Vierailija
136/146 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Up

Vain trollit nostelevat tarinoitaan. 

Vierailija
137/146 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kameravalvontaa ei saa harjoittaa ilman pätevää syytä ja siitä on aina ilmoitettava viranomaisille. Joskus esim. huoltomies, isännöitsijä, vuokranantaja tai poliisi voi joutua tulemaan asuntoon ilmoittamatta ja jos kuvaat näitä henkilöitä niin se on kotirauhan rikkomista koska kuvaaminen tapahtuu kotirauhan suojaamassa tilassa, jossa henkilöt voivat olettaa etteivät tule kuvatuksi.

Joku kameravalvontakyltti ovessa taas varmaankin herättää melkoiset epäilykset talon muissa asukkaissa ja vaikuttaa negatiivisesti ilmapiiriin. Mitään kameraa ei siis saa olla päällä paitsi valvotusti siten ettei asunnossa ole muita tai se on kaikille selvää, esim. kotijuhlien tai häiden videot.

Valitettavasti ei muuten ole noin. Suomen laki ei suojaa asunnon omistajaa = vuokranantajaa näissä asioissa. Vuokralainen voi täysin laillisesti asentaa asuntoon (siis vuokranantajan omist

Se on  vuokralaisen koti  SILLOIN KUN VUOKRASSOPIMUS ON TEHTY ja siihen on säännöt miten omistaja voi  käydä asunnossa lain mukaan

Vierailija
138/146 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta hävisi passi kotoa. Olen aina pitänyt siitä hyvän huolen. Ei löydy enää mistään, se on kadonnut.

Asunnon ovessa on vielä ne vanhanmalliset lukot, joiden avain on suht helppo teetättää...

Vierailija
139/146 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun muutamme, vaikka omistusasuntoihin, vaihdatamme lukot. Niitä avaimia on voitu teettää vaikka kelle.

Vierailija
140/146 |
29.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omassa kotonaan saa olla kameroita vaikka joka nurkassa. Niitä ei vain saa tutkia ilman perusteltua syytä, mutta epäily kotirauhan rikkomisesta on perusteltu syy.

Miten niin ei saa tutkia? Mistä ihmeestä olet saanut tällaista harhaanjohtavaa tietoa? Tietenkin omassa kodissa saa olla kameroita ja niiden kuvamateriaalia saa nuohota vaikka maailman tappiin asti.