Joku käy asunnossani?
Olen kesän aikana miettinyt, että käyköhän joku asunnossani, kun olen poissa. Huomasin aluksi, että tavarat saattoivat olla hiukan eri paikoissa ja muutaman laatikon järjestys oli muuttunut. Tietysti ajattelin, että kuvittelen koko jutun, enkä miettinyt sitä sen enempää, kun monet muutokset olivat niin pieniä, että olisin vain saattanut muistaa väärin.
Kuitenkin viime viikolla huomasin, että yhdet puutarhakenkäni puuttuivat kokonaan, enkä löytänyt niitä mistään. Viikonloppuna kuitenkin kun tulin kaupasta kotiin, ne olivat keskellä eteisen lattiaa. Puhuin mieheni kanssa tästä ja hän sanoi, että on huomannut samaa, mutta ajatellut vain kuvittelevansa tai muistavansa väärin tavaroiden paikkoja tai että minä olisin lainannut esim. hänen jotain työkaluaan.
Samoin joitakin kertoja kissamme ovat olleet omituisia kotiin tullessamme. Kissamme arastelevat vieraita ja ovat olleet piilossa kotiin tullessamme, samoin kuin silloin, jos meillä on ollut vieraita.
Mitään ei ole kadonnut, mutta tavarat tosiaan vain ovat siirtyneet hieman paikoiltaan. Hankimme nyt kotiin muutaman kameran ja kameravalvonta-kyltin.
Kenelläkään ei ole vara-avainta meille, vuokranantajasta en jaksaisi uskoa että tekisi tällaista. Olemme hänen kanssaan aina olleet hyvissä väleissä ja aina on saanut tulla käymään, jos on halunnut. Entisillä asukkailla ei pitäisi olla avaimia tänne.
Millaisia kokemuksia muilla? Mistä huomasitte, että joku kävi asunnossa? Mitä teitte asialle, jäikö joku kiinni, oliko entinen asukas, vuokranantaja, vara-avaimen haltija vai kuka?
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai on mahdollista, että mieheni valehtelee jostakin, mutta ainakin työpaikka hänellä on yhä, kun molempien palkka tulee yhteiselle tilille, jonne molemmilla on pääsy. Mutta silti erittäin epätodennäköistä on toinen nainen. Eihän se toki mahdotonta ole.
Mikään ei ole muuttunut kameroiden jälkeen, mutta olemme nyt molemmat olleet lomalla ja kotona. Pari kertaa riistakameraan on kuitenkin tallentunut joku vanhempi nainen, jota emme tunnista. Hän on ollut jalan ja käynyt pihatiellä ja lähtenyt pois. Vuokranantajakaan ei naista tunnista. Luultavasti on käynyt katsomassa, onko auto pihassa, kun pihatieltä näkee parkkialueelle.
Lukot vaihdetaan huomenna ja asennetaan myös turvalukko.
Ap
Siis molemmilla kerroilla sama nainen näkynyt kamerassa?
Kyllä, sama nainen oli molemmilla kerroilla. Todennäköisesti hän siis on käynyt täällä. Mietin, että saisikohan tuota kuvaa näyttää edellisille vuokralaisille, jos joku hänet tunnistaisi?
Meillä on pihatien päädyssä myös kyltti, jossa ilmoitetaan kameravalvonnasta, joten salaa ei ole kuvattu. Ja hän on tullut pitkän matkan pihatietä, ihan reippaasti tähän tontin puolelle, kun tontti alkaa jo pihatien päädystä. Ja kamera osoittaa pihatielle/parkkialueelle.
Olisi jotenkin enemmän rauhoittavaa, jos tietäisi kuka se on ja millä asioilla. Ja jos on jonkun entisen vuokralaisen tuttu, niin tämä voisi sanoa tämän jääneen kiinni. Tuntuu jotenkin turvattomalta, että kodissani on käyty luvatta, enkä edes tiedä kuka.
Ap
Onko teillä mahdollisuutta parkkeerata se autonne piiloon, ettei naisihminen näe sitä pihaan tullessaan? Tällöin voisitte päästä yllättämään hänet ja juttusille kysymään, mitä ihmettä hän hakee teidän kotoanne.
Tää vanhempi nainen on kiinnostava käänne.
Ja mieluummin tosiaan noin kuin valehteleva puoliso. Anteeksi, että on epäilty.
Tiedätkö lisää ja vaihdoitteko lukot?
Onko joku kylän hullu? Luulisi, ettei kauhean kaukana asu, kun toistuvasti käy.
Minusta voit kysellä edellisiltä vuokralaisilta. Sattaako olla paikan edellinen omistaja tms. Joku mielenterveysongelma tai muistisairaus täytyy olla, joku ehkä side taloon.
Voiko hänelle jättää kirjeen johonkin siihen pihatielle? Jossa kysyt ystävälliseen sävyyn, miksi hän käy teillä ja tietääkö, että tässä asuu nyt ihan toinen perhe eikä muilla ole lupaa tulla. Voi olla just muistisairaus.
Mun yhdellä sukulaisilla oli samankaltainen tilanne. Edellisen asukkaan ex oli salaa teettänyt avaimet itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Olen soittanut tästä vuokranantajalle ja hän oli aika järkyttynyt. Sovittiin, että katsotaan hetken aikaa kameroiden kanssa käykö täällä oikeasti joku vai ei. Mutta hän alkoi silti selvittää tuota lukkojen vaihdolle hintaa. Hän oli kyllä sitä mieltä, että kenelläkään ei tänne avainta pitäisi olla, eikä ovessakaan mitään jälkiä näy, että väkisin oltaisiin tultu ja mitään ei tosiaan puutu.
Ap
Tämä on se minunkin vanha painajainen, että entinen asukas on kopioinut avaimen. Mulla vain sarjoitettu uusiksi sen jälkeen kun olen muuttanut, joten no hätä.
Ja kuka pässi täällä väittää ettei omassa kodissa saa kuvata kun sen oletettavasti pitäisi olla tyhjänä?
Vierailija kirjoitti:
Huoltoyhtiöllä on yleisavain. Joku utelias huoltomies...kenties?
Omakotitalossa maaseudulla?
Autoa ei voi parkkeerata piiloon, koska ovelle päästäkseen kuljetaan parkkialueen läpi, eikä ole esim. tallia. Ajattelimme kyllä miehen kanssa, että jompikumpi meistä jäisi kotiin ja toinen lähtisi autolla. Sitten toinen odottelisi, yrittääkö nainen sisälle. Mietin vain, että mahtaakohan olla vaarallinen, varsinkin jos säikähtää.
Emme tosiaan tunne naista yhtään, ei mielestäni ole kukaan naapurikaan, ainakaan parista lähimmästä talosta. En ole mielestäni koskaan nähnyt täällä päin. Lukot on tänään vaihdettu. Kirjeestä en tiedä, kun ei ole oikein mitään paikkaa, josta sen varmasti huomaisi. Ajattelin kyllä itsekin, jos jättäisi esim. oveen teipattuna.
Vuokranantaja haluaisi näyttää kuvaa naisesta vanhoille vuokralaisille, jos joku hänet tunnistaisi. Hänelläkin on kuulemma turvaton olo, kun ei tiedä kenellä on avaimet tänne hänen tietämättään. Poliisilta asiaa on tiedusteltu ja sieltä sanottiin, että saa näyttää, kun on asianmukaisesti vain ilmoitettu kameravalvonnasta, mutta julkisesti tietenkään ei saa kysyä/julkaista kuvaa, joten kuva on nyt vuokranantajalla ja hän yrittää ottaa yhteyttä vanhoihin vuokralaisiin.
Ap
Kerrankin selvitellään asiallisesti eikä kukaan jarruttele. Enemmän tämmöstä vaan. +
Vaihtakaa/sarjoittakaa lukko joka tapauksessa. Ilmeisesti jo teittekin niin?
Kurja ja outo tilanne. Hienoa, että etenet asian kanssa asiallisesti ja tarkastat järjellisesti kaikkea.
Kiinnostaa, miksi hän siellä käy, vaikket ehkä voi sitä lopulta tänne kirjoittaa, js jotenkin tunnistettava tarina seudulla tms. Jos on geneerinen tarina, kerro meille, jos/kun selviää.
Olisiko tosiaan joku muistisairaus, kun vanhempi ihminen kyseessä. VOihan olla vaikka hänen lapsuudenkotiinsa, johon liittyy rakkaita tai vaikeita muistoja. On mullakin tavallaan "ikävä" lapsuudenkotiani. Toki ei tulis mieleenkään mennä sinne omin luvin.
Kauhea tuo tämän ketjun vuokranantaja, jonka mielestä kuuluu saada käydä salaa toiselle vuokratussa asunnossa tutustumassa siihen, miltä asunto näyttää.
Vuokranantajan on ymmärrettävä, että vuokrasopimus sitoo myös häntä. Kun vuokraat omistamasi asunnon tai rakennuksen, niin nimenomaan luovut oikeudesta hallita eli käyttää minkäänasteisesti vuokraamasi tilaa koko vuokrauksen aikana. Omistat asunnon/talon tietysti edelleen täysin, mutta sinulla ei ole oikeutta viettää siellä aikaa tai mennä sinne kutsumatta lainkaan. Kertaakaan. Sinä vuokraat asunnon ULOS, sinä luovutat oikeuden hallita vuokrasopimuksen tarkoittamaa tilaa (oli sitten asunto, liiketila, työtila, varasto) vuokrasopimuksen ajalta. Ja tästä kuuluu vuokralaisen maksaa sovittu summa sovittuna aikana. Se on vuokrasopimuksen sisältö. Se sitoo sekä vuokraajaa että vuokranantajaa.
Lukot tosiaan vaihdettiin jo ja asennettiin myös turvalukko.
Itselle ei kyllä tule mitään järkevää selitystä mieleen, paitsi muistisairaus. Vuokranantaja on nyt muutaman vanhan vuokralaisen saanut kiinni, mutta he eivät ole tunnistaneet naista. Toivotaan, että joku tunnistaa hänet. Olisi turvallisempi olo, kun tietäisi miksi on täällä käynyt.
Ap
Minulla on samantapaisia kokemuksia. Asuin luhtitalossa ekassa omassa kämpässäni ja pian muuton jälkeen aloin huomata että ollessani poissa tavarat vaihtoivat paikkaa. Kaukosäädin oli siirtynyt sohvapöydältä lattialle, puhtaassa tiskialtaassa oli muki jne. Sitten minulta hävisi punainen nahkarotsini eteisen naulasta. Muutin syyskuussa ja yhtenä iltana marraskuun alussa ystäväni tuli luokseni katselemaan leffoja ja jäi yöksi. Menin seitsemään töihin, ystäväni sai jäädä nukkumaan asunnolleni. Kävin tönimässä ja käskin siirtyä epämukavalta sohvalta sänkyyni jatkamaan unia mihin ystäväni suostuikin. Noin 30 min lähdöstäni ystäväni havahtui ja kuuli jonkun liikkuvan asunnossa, luuli minun tulleen takaisin ja poistui makuuhuoneesta sanoakseen jotain. Ystäväni järkytykseksi asunnossa en ollut minä vaan laiha, kalpea sairaalloisen näköinen nainen. Nainenkin säikähti ja juoksi tiehensä. Isännöitsijä ei uskonut kellekään jääneen avainta ja vaihtoi nihkeästi lukot kun aikani painostin.
Etoo, että se nainen oli juonut kahvimukistani ja ties mitä! Ja risoo, että ehti viedä lempitakkini :(
Huoltomies/raksafirman työntekijä, minulla myös vastaava kokemus mm. vaatteita ja tavaroita oli siirrelty ja pengottu ja tiesin kuka oli syyllinen, muilla ei asiaa tai syytä käydä asunnon omistaja halusi myös oikein urakalla vahtia joten jäi kiinni tuosta että pisti kyttäämään.
Mistäpäin teidän kokemuset on? minun kokemukset joissa huoltomies tms. käynyt salaa vuokra-asunnoissa penkomassa kokemukset on kaikki espoosta, varmuudella ainakin huoltomiehellä/apulaisella/raksamiehellä oli avain. Jatkossa täytyy tarkemmin miettiä mihin viitsii muuttaa, ei tuollaista käytöstä tarvitse hyväksyä.
ovatko muidenkin kokemukset Espoosta? minun kohdalle osui aivan hirveä vuokranantaja jonka mukaan hänellä lupa tulla milloin haluaa asuntoon, tehdä ylimääräisiä tarkastuksia vain rimputtamalla ovikelloa täysillä, syytteli vieraista asukkaista joita ei asunnossa ollut ollut, likasi ja tonki vaatteita jne.
Mä haluaisin ainakin kuvan siitä mummosta ap:ltä sillain et naama tyyliin blurrattu, eikä millään tavalla tunnistettavissa, creepyä! :D
Jos teillä on avain, jonka saa nykyään teettää kuka vain (esim abloyn mustapäinen, joka on tavallinen kerrostaloasunnoissa), voi sellainen hyvin olla jollakin. Minäkin teetin edellisen asunnon avaimen elämäntilanteen takia. Suutari ei kysellyt mitään. Uudessa avaimessa ei lukenut Abloy eikä sitä olisi siksi voinut palauttaa vuokranantajalle, joten vuokranantaja ei koskaan saanut tietää ja tosiaan vuokrasopimuksessa avainten teettäminen oli kiellettyä. Avain on vieläkin olemassa, vaikka en asu siellä enää enkä aio käydä. Pitäisi heittää kyllä pois.
Omia tilojaan saa kuvata eikä mitään kylttejä tarvitse edes laittaa. Sama koskee kiinteistöjen pihoja silloin kun on alue kuten omakotitalon piha. Mutta tarkkaan on pidettävä huoli ettei tallenna mitään sen oman alueen ulkopuolelta äänenä tai kuvana.
Siis molemmilla kerroilla sama nainen näkynyt kamerassa?