Miksi omakotitaloihin ja varsinkin rivareihin rakennetaan kellarikerroksia enää harvoin
Onko niissä nykyään niin paljon tarkemmat ja kalliimmat määräykset kuin ennen vai mistä tämä johtuu?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Maksaa rahaa. Parempi kate tulee kun jättää tekemättä.
Kai ne oli ainakin yhtä kalliita rakentaa vuosikymmeniä sitten?
Mihin sellaista kellarikerrosta tarvii? Asun rivarissa ja meillä on esim. häkkivarasto joka asunnolle, mutta ei ne ole kellarikerroksessa vaan talon päässä olevassa pienkerrostalomaisessa "mötissä", jossa on myös ulkoilutarvikevarasto, kuntosali, pesutupa ja kerhohuone.
Eiköhän ne ole vähintään yhtä kalliita tai kalliimpia rakentaa (pitää kaivaa/räjäyttää enemmän + pitää tehdä kosteuseristyksiä enemmän), mutta kellarin ikkunattomista neliöistä ei olla valmiita maksamaan yhtä paljoa kuin maan pinnalla olevista ikkunallisista.
Tosin kalliilla alueilla saatetaan rakentaa maan alle, jotta saadaan ylittää rakennusoikeuden neliöt, mutta ilman tuota hyötyä kannattaa rakentaa kaikki neliöt maan pinnalle.
Samaa rakentamisen kehitystä kuin muukin viimeiset vuosikymmenet.
Ennen materiaalin ja työn kustannussuhde oli erilainen. Lisäksi ei ymmärretty minkälaisia riskirakenteita nuo maanalaiset tilat on. Käytännössä ne pidettiin kuivina sillä että eristeitä ei ollut ja sisältä tuupattiin hirvittävät määrät lämpöenergiaa koko ajan. Nykyään ei energiaa saakaan tuhlata samalla tavalla.
Ai niin, nykyään osataan myös palauttaa. Eli kellari toimi kevennyksenä jottei talot ruvenneet hajoamaan. Arkkimedeen laki.
Homeenkeräimiä.
Jos välttämättä haluaa kellarin, niin sen kannattaa olla erillään talosta.
Kellari on talon tärkein tila, sinne tulee kaikki harrastus- ja puuhastelutilat. Neliöhinta on paljon alhaisempi kuin muissa kerroksissa jos nyt ei ole niin käsi että kaikki on teetettävä jollain pikkusormi pystyssä olevalla sisustussuunnittelijalla. Toki ehkä instamammat ei tarvitse kellaria kun tärkeintä heille kodissa on esitellä uusinta makrameeta ja heinäpuskaa "edustuskerroksessa".
Ehkä ihmiset haluaa että talo näyttää mahdollisimman isolta? Kerroksiin rakennettu on tietysti pienemmän näköinen kuin yksikerroksinen, vaikka neliöt olisi samat. Nykyään kun se, miltä asiat näyttää, on kaikista tärkeintä.
samaa olen minäkin ihmetellyt. Asun rintamamiestalossa ja kellari löytyy. Voi että se on kätevä. Siellä on kodinhoitohuone kaikkine laitteineen, elokuvahuone, miehelle mancave, minulle harrastehuone ja lapsille leikkitilat. Samoin sieltä on suora yhteys autotalliin ja alakerrassa lisäksi pakastimet ja erillinen kylmäkellari. ollaan mietitty jos siirtäisimme saunan ja kylppärin asuinkerroksesta kellarikerrokseen, mutta vielä ei ole tehty sitä, mietitään ja katsellaan.
Vierailija kirjoitti:
samaa olen minäkin ihmetellyt. Asun rintamamiestalossa ja kellari löytyy. Voi että se on kätevä. Siellä on kodinhoitohuone kaikkine laitteineen, elokuvahuone, miehelle mancave, minulle harrastehuone ja lapsille leikkitilat. Samoin sieltä on suora yhteys autotalliin ja alakerrassa lisäksi pakastimet ja erillinen kylmäkellari. ollaan mietitty jos siirtäisimme saunan ja kylppärin asuinkerroksesta kellarikerrokseen, mutta vielä ei ole tehty sitä, mietitään ja katsellaan.
Kuulostaa todella kivalta, unelmoin saman tyylisestä talosta!
Miksi rakentaisi kellarin, sehän on aika turhaa tilaa? Harvempi nykyään mitään perunasatoa jemmaa. Sitäpaitsi kellariin nousee helposti vesi kosteilla keleillä, mikä ei nykyihmisen mielestä ole kiva juttu. Jos haluaa harrastetiloja tms. niin kyllä minä ne maan päälle rakentaisin.
Maksaa rahaa. Parempi kate tulee kun jättää tekemättä.