Kyllä voi olla eroa 15-vuotiaissa! Rippilasten käytös ihan eri maailmoista
Olen ollut tänä kesänä nyt kaksissa rippijuhlissa, toinen miehen hyvän kaverin poika, ja toinen minun serkkuni tytär. Emme ole erityisen läheisiä kummankaan lapsen kanssa.
Pojan juhlissa itse juhlakalu näytti nyrpeää naamaa, räpläsi jatkuvasti kännykkää, ja seurusteli vieraiden kanssa vain murahduksin. Ei tullut esimerkiksi avaamaan ovea, ja kiitos lahjasta tuli mutisten äidin ”Mitäs sanotaan?” kehotuksen jälkeen. Vanhemmat hoitivat vieraiden kanssa seurustelun. Noin 10-vuotias pikkuveli marisi jatkuvasti, ja vaati huomion itseensä. Molemmat lapsista rohmusivat kahvipöydästä minun silmääni kovin paljon, ja pikkuveli myös arvosteli tarjottavia ”Yäk, en tykkää”. Vanhemmat eivät millään tavalla komentaneet lapsia, eivätkä olleet moksiskaan heidän käytöksestä. Lähdimme miehen kanssa juhlista melko äkkiä.
Tytön juhlissa vastaanotto oli taas täysin erilainen. Rippilapsi tuli itse avaamaan oven, toivotti tervetulleeksi, ja kiitti hymyillen lahjasta. Tyttö jaksoi ystävällisesti seurustella kaikkien vieraiden kanssa, vaikka selkeästi jännittikin puolituttujen kanssa jutteleminen. Kohteliaasti vastasi (vaikka yksi vanhempi setä kysyi, onko tyttö alkanut jo riiata (!!) hyvin asiatonta mielestäni) ja huomioi kaikki vieraat. Nuoremmat sisko ja veli meinasivat vähän härväämään alkaa, mutta äiti loi napakan katseen ja pyysi hetkeksi kylpyhuoneen puolelle, jonka jälkeen olivat kyllä kiltisti. Huomasi selkeästi vanhempien ohjeistaneen kaikille lapsille miten juhlissa käyttäydytään. Lähtiessämme tyttö tuli ovelle hyvästelemään ja kiitti käynnistä.
Minulla ja miehelläni ei ole omia lapsia, joten en nyt voi omien kokemusten kautta kommentoida. Mutta täytyy sanoa, että paljon mukavampi tunnelma oli tytön juhlissa. En sitten tiedä, liittyykö siihen, että tytöt kypsyvät nopeammin kuin pojat. Mutta jos minulla lapsia olisi, niin vähintään täytyisi päivää sanoa ja lahjasta omatoimisesti kiittää, kännykkä jätettäisiin omaan huoneeseen. Jotkut käytöstavat täytyy olla, kuitenkin täysin lasta varten järjestetyt juhlat.
Minkälaisia kokemuksia teillä vastaavista tilanteista, mielipiteenne tästä?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut tuollaisen teinipojan juhlissa, mutta olen tainnutkin käydä vain lestadiolaispoikien juhlissa ja heistähän kasvatetaan ”laivan kapteeneita” eli sosiaalisia ja itsevarmoja eikä mitään kännykkää alvariinsa räpeltäviä luusereita jotka imee äitin tissiä vielä kaksvitosena.
Oikeasti erot ovat tosi paljon kasvatuksellisia ja kulttuurillisia, vaikka osa ihmisistä haluaa uskoa johonkin ”pojat kehittyvät hitaammin”-schaisseen ja hyväksyä tuolla selityksellä pojilta käytöstä jota eivät tytöiltä hyväksyisi.
Sori vaan, mut poikien ja tyttöjen eritahtinen kehittyminen on kylläkin ihan tutkittua faktaa. Olisit käynyt koulusi.
Tytöt ovat ujompia ja tytöillä myös sosiaalisten tilanteiden pelko on yleisempää kuin pojilla, joten ei ole mitään syytä hyysätä poikia.
sellainen miesvihasatu tällä kertaa. säälittävää. ja mammat nielee
Vierailija kirjoitti:
Tytöt kehittyvät aiemmin. Muistan, miten lapsellisilta oman luokan pojat tuntuivat seiskaluokalla ja kasilla.
Tytöt kehittyvät fyysisesti aiemmin, ei henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöt kehittyvät aiemmin. Muistan, miten lapsellisilta oman luokan pojat tuntuivat seiskaluokalla ja kasilla.
Henkisesti KAIKKI naiset hymähtävät sille lapsuuden prinsessaleikki-tasolle. Joka ikinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkisesti KAIKKI naiset JYMÄHTÄVÄT sille lapsuuden prinsessaleikki-tasolle. Joka ikinen
Korjattu
Olisin tiennyt että se noin sua riepoo niin olisin jättänyt kutsumatta.
Kuulostaa siltä että tyttö käyttää amfetamiinia, muuten tuollainen ei ole selitettävissä!
Eikö niissä perheissä ollut mitään käytöstapoja, juhlittava ei todellakaan ole avaamassa itse ovea! Oven avaa yleensä juhlittavan isä tai veli, joka näyttää, missä kädet voi pestä ja sen jälkeen vieraat tulevat onnittelemaan rippilasta, joka on esim. olohuoneen ovella, jos eteinen on pieni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole totta. Nämä asiat kulkevat enemmän tai vähemmän käsi kädessä.
Minulla on pienellä ikäerolla poika ja tyttö. Voisin hyvin kuvitella, että meidän poika käyttäytyisi tuon pojan tavoin ja tyttö tuon tytön tavoin, vaikka kasvatamme samalla tavalla ja ennen juhliakin olisi käytöstä ohjeistettu. Lapset vain ovat erilaisia luonteeltaan. Sen yhden kiltin tytön vanhemmat eivät ehkä tätä ymmärrä, vaan taputtelevat itseään selkään erinomaisina kasvattajina. Aika normi teinipojalta tuo kuulostaa.
Toki vanhemmatkin ovat erilaisia kasvattajia ja jotkut lapset saavat olla kuin pellossa, mutta samalla kasvatuksellakin lopputulos voi olla erilainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut tuollaisen teinipojan juhlissa, mutta olen tainnutkin käydä vain lestadiolaispoikien juhlissa ja heistähän kasvatetaan ”laivan kapteeneita” eli sosiaalisia ja itsevarmoja eikä mitään kännykkää alvariinsa räpeltäviä luusereita jotka imee äitin tissiä vielä kaksvitosena.
Oikeasti erot ovat tosi paljon kasvatuksellisia ja kulttuurillisia, vaikka osa ihmisistä haluaa uskoa johonkin ”pojat kehittyvät hitaammin”-schaisseen ja hyväksyä tuolla selityksellä pojilta käytöstä jota eivät tytöiltä hyväksyisi.
Sori vaan, mut poikien ja tyttöjen eritahtinen kehittyminen on kylläkin ihan tutkittua faktaa. Olisit käynyt koulusi.
Tytöt ovat ujompia ja tytöillä myös sosiaalisten tilanteiden pelko on yleisempää kuin pojilla, joten ei ole mitään syytä hyysätä poikia.
Tämä on pelkkä stereotypia. Ei, pojat eivät ole rohkeampia ja reippaampia, vaikka heidän kaikkien mielestä pitäisi olla. Monet pojat ovat todella hiljaisia ja herkkiä. Mutta kaikki huomaavat vain ne häröpetterit.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä olin myös nyrpeä rippijuhlissani, enkä olisi edes käynyt rippikoulua ellei äiti olisi pakottanut. Että kyllä sitä tytötkin osaa perseillä. Ylioppilasjuhlistanikin lähdin hyvissä ajoin kartsalle, enkä palannut ennen kuin aamulla. Äidin juhlat ne olivatkin enemmän kuin omani.
Kai sentään kiitit lahjoista - vai nyrpistitkö nenänvartta, jos ei ollut tarpeeksi iso raha?
Ehkä ihan hyvä että niitä lapsia ei ole...