Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä voi olla eroa 15-vuotiaissa! Rippilasten käytös ihan eri maailmoista

Vierailija
23.07.2020 |

Olen ollut tänä kesänä nyt kaksissa rippijuhlissa, toinen miehen hyvän kaverin poika, ja toinen minun serkkuni tytär. Emme ole erityisen läheisiä kummankaan lapsen kanssa.

Pojan juhlissa itse juhlakalu näytti nyrpeää naamaa, räpläsi jatkuvasti kännykkää, ja seurusteli vieraiden kanssa vain murahduksin. Ei tullut esimerkiksi avaamaan ovea, ja kiitos lahjasta tuli mutisten äidin ”Mitäs sanotaan?” kehotuksen jälkeen. Vanhemmat hoitivat vieraiden kanssa seurustelun. Noin 10-vuotias pikkuveli marisi jatkuvasti, ja vaati huomion itseensä. Molemmat lapsista rohmusivat kahvipöydästä minun silmääni kovin paljon, ja pikkuveli myös arvosteli tarjottavia ”Yäk, en tykkää”. Vanhemmat eivät millään tavalla komentaneet lapsia, eivätkä olleet moksiskaan heidän käytöksestä. Lähdimme miehen kanssa juhlista melko äkkiä.

Tytön juhlissa vastaanotto oli taas täysin erilainen. Rippilapsi tuli itse avaamaan oven, toivotti tervetulleeksi, ja kiitti hymyillen lahjasta. Tyttö jaksoi ystävällisesti seurustella kaikkien vieraiden kanssa, vaikka selkeästi jännittikin puolituttujen kanssa jutteleminen. Kohteliaasti vastasi (vaikka yksi vanhempi setä kysyi, onko tyttö alkanut jo riiata (!!) hyvin asiatonta mielestäni) ja huomioi kaikki vieraat. Nuoremmat sisko ja veli meinasivat vähän härväämään alkaa, mutta äiti loi napakan katseen ja pyysi hetkeksi kylpyhuoneen puolelle, jonka jälkeen olivat kyllä kiltisti. Huomasi selkeästi vanhempien ohjeistaneen kaikille lapsille miten juhlissa käyttäydytään. Lähtiessämme tyttö tuli ovelle hyvästelemään ja kiitti käynnistä.

Minulla ja miehelläni ei ole omia lapsia, joten en nyt voi omien kokemusten kautta kommentoida. Mutta täytyy sanoa, että paljon mukavampi tunnelma oli tytön juhlissa. En sitten tiedä, liittyykö siihen, että tytöt kypsyvät nopeammin kuin pojat. Mutta jos minulla lapsia olisi, niin vähintään täytyisi päivää sanoa ja lahjasta omatoimisesti kiittää, kännykkä jätettäisiin omaan huoneeseen. Jotkut käytöstavat täytyy olla, kuitenkin täysin lasta varten järjestetyt juhlat.

Minkälaisia kokemuksia teillä vastaavista tilanteista, mielipiteenne tästä?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin myös tälläisen kännykkään tuijottelijan juhlissa. Isän puheet tosin hieman avasivat taustoja kun ylpeänä kertoi juhlissa ettei kundi olisi edes halunnut rippikouluun mutta kun isä oli sanonut että sitten juhlissa saat paljon fyrkkaa niin lähti riparille venymään. Yöks.

Mitä yöks?? Sitähän se on kaikilla nuorilla, vai luuletko et sinne mennään jumalan sanaa oppimaan? :D Kaverit ja raha. Siinä ne syyt on. Ja se on ihan oikein ja ymmärrettävää.

Kirkon Tutkimuskeskus julkaisi noin 10v sitten läystäkkeen jossa oli kyselty tärkeimpiä syitä käydä ripari. 90% vastasi "raha ja kaverit", 10% "halu tietää raamatusta enemmän".

Tutkimus katosi aika nopeasti kirkon sivuilta, kumma juttu.

Vierailija
42/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on epäkohteliasta räplätä kännykkää ja murjottaa omissa oloissaan vaikka olisikin äidin haluamat juhlat. Kyllä 15-vuotiaan pitäisi ymmärtää ettei pahaa mieltä tarvitse vieraisiin purkaa. Minun lasteni rippijuhlissa ei olisi tullut kuuloonkaan murjottaminen tai kännykän räpeltäminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on muuten on ihan totta että tytöiltä odotetaan enemmän sosiaalista kanssakäymistä ja vieraanvaraisuutta.

Veljeni sai rauhassa jurottaa omassa huoneessaan niin rippi- kuin yo-juhlat kun mun piti viihdyttää mummot, kummit ja pikkuserkut. Olen kuitenkin ujo ja introvertti, tuo oli yhtä tuskaa.

Miksi suostuit tuohon? En muista että multa olis edellytetty tyttnä muita kuin ihan peruskäytöstapoja. Ei mitän viihdyttämisiä.

Vierailija
44/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on epäkohteliasta räplätä kännykkää ja murjottaa omissa oloissaan vaikka olisikin äidin haluamat juhlat. Kyllä 15-vuotiaan pitäisi ymmärtää ettei pahaa mieltä tarvitse vieraisiin purkaa. Minun lasteni rippijuhlissa ei olisi tullut kuuloonkaan murjottaminen tai kännykän räpeltäminen.

15-vuotiaat voivat olla vielä täysin lapsia, vaikka ulkoisesti olisivatkin jo aikuisen mitoissa.

Vierailija
45/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon enemmän lapsen persoonaan ja luonteeseen, kuin kasvatukseen, miten lapsi käyttäytyy omissa juhlissa.

Meillä neljä lasta ja yksi oikea kyläluuta, sosiaalinen ja yhtä aurinkoa vieraiden aikana ja tutustuu kaiken ikäisiin vauvasta vaariin ja on poika. Rippijuhlissakin oli yli 70 henkeä.

Yksi yksi tyttäristä on täysin vastakohta, halusi rippijuhliinsa vain yhden kummin ja isovanhemmat vieraaksi ja juhlat hyvin pienimuotoiset. Ja muut siltä väliltä ja kaikki kasvatettu samalla tavalla.

Vierailija
46/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että juhlien etiketti on selvillä, tosin tuossa iässä toiset on niin ujoja että on aivan mahdottomuus puhua niitä näitä vieraiden kanssa

Vierailija
47/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

15-vuotiaat voivat olla vielä täysin lapsia, vaikka ulkoisesti olisivatkin jo aikuisen mitoissa.

Täh? Kyllähän lapsiltakin (siis oikeasti lapsilta, max 12v) odotetaan käytöstapoja, miksi ei siis 15-vuotiaalta? Koska niitä käytöstapoja sitten pitäisi alkaa vaatia? Etkö ole kasvattanut omia lapsiasi ollenkaan, ”koska ovat lapsia”?

Vierailija
48/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut syntyvät keski-ikäisinä.

Vierailija
49/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä kesänä kävin tutun pojan rippijuhlissa; poika jutteli kaikkien vieraiden kanssa (meni istumaan aina vanhempien sukulaisten pöytiin), kiitti kohteliaasti lahjoista, ja kävi hyvästelemässä vieraat ovella. Kännykkää en nähnyt missään vaiheessa.

Kyllä pojatkin osaavat.

Vierailija
50/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ota kantaa lapsen sukupuoleen, mutta kyllä vanhemmat tässä tekevät suurimman mokan. Jos ei nuori itse ymmärrä pistää kännykkää taskuun ja tervehtimään ja kiittämään, niin kyllä täytyisi vanhemman tässä vaiheessa muistuttaa käytöstavoista, mielellään käydä ne läpi jo ennen juhlia.

Vierailija
51/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen aikuinen on erilainen, ja niin on nuorikin. Jotkut eivät ole tottuneet kotona järjestettäviin juhliin, ja rippijuhlat ovat ensimmäinen isompi koitos. Ei voi edellyttää vieraiden ylenpalttista viihdyttämistä ja täydellisen sujuvaa keskustelua nuorelle tuntemattomien sukulaisten kanssa. Kyllä voi edellyttää tervehtimistä, kiittämistä, kännykän pitämistä poissa kädestä, vieraiden kysymyksiin kohteliaasti vastaamista, ja hyvästelemistä. Jollekin nuorelle nämä tuntuvat varmaan perusasioilta, jollekin toiselle ei, jolloin pitäisi vanhempien tehdä selväksi juhlissa käyttäytyminen. Hyvin ujolta nuorelta on kohtuutonta vaatia luontevaa aikuisen tasoista keskustelua. Mutta kyllä sen huomaa, milloin on kyseessä ujous tai sisäänpäin kääntynyt luonne ja milloin välinpitämätön hormonihuuruinen teiniasenne. Omille lapsilleni tein hyvin selväksi, että kohtelias on oltava, mutta mitään kiitospuheita ei tarvitse pitää. Vanhempi lapsista ei ole kovinkaan sosiaalinen, mutta silti käyttäytyi hyvin. Minä ainakin haluaisin, että lapseni omaavat sellaiset käytöstavat, ettei niitä tarvitse jälkikäteen sukulaisten ruotia selän takana (tai av-palstalla :D).

Vierailija
52/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt kehittyvät aiemmin. Muistan, miten lapsellisilta oman luokan pojat tuntuivat seiskaluokalla ja kasilla.

Vierailija
53/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avomieheni on 70-luvun alussa käynyt rippikoulun,ja hän kertoi,on nyt siis 68,ettei välittänyt koko rippikoulusta,kävi väkipakolla.Äiti ja sisar,äiti ei ainakaan tullut kirkkoon,isä oli kuollut.

Järjestivät kyllä rippijuhlan,mutta juhlakalu itse pörräili kavereidensa kanssa.Ei ollut mitään "tunnelmaa".

Häntä en siis ole tuolloin tuntenut,mutta maalla kotiseudullani vuotta nuorempi poika,naapurin maalaistalosta,vietti rippijuhliaan joissa olin myös mukana.Olin silloin pikkutyttö ja ihastuneena katselin komeaa poikaa,joka kätteli juhlapuvussaan kaikki vieraat itse ovella vastassa.Oli kauniit juhlat.

No sanotaan että nykyisen avokkini koti ei ollut mitenkään uskonnollinen,ja isä oli todella kuollut monta vuotta aiemmin.Äiti katkeroitunut tehdastyöläinen.

Tehdastyöläinen minustakin tuli muttei katkeroitunut.Elämä meni toisella tavalla.

Niin se naapurini rippikoulupoika.Hän oli rakastavan perheen suojeltu jälkeläinen,maatalon poika,josta tuli tuomari.Kunnon mies toki.

Vierailija
54/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä olin myös nyrpeä rippijuhlissani, enkä olisi edes käynyt rippikoulua ellei äiti olisi pakottanut. Että kyllä sitä tytötkin osaa perseillä. Ylioppilasjuhlistanikin lähdin hyvissä ajoin kartsalle, enkä palannut ennen kuin aamulla. Äidin juhlat ne olivatkin enemmän kuin omani.

No tämähän se on. Tuollaiset juhlat ovat aikuisten järjestämiä juhlia toisille aikuisille, joissa se teini toimii vain tekosyynä. Pitäisi tässä järjestää pian juhlat omalle teinille, mutta pitää ensin yrittää päästä yli piinallisista muistoista tooodella pitkästä ja ikävästä päivästä pönöttämässä puolituttujen aikuisten ympäröimänä. Jotta juhlasta muodostuisi omalle teinille vähän kivempi.

Vierailija
55/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outo aloitus. Voisiko kuvitella, että tekisi samanlaisen 50-vuotisjuhlien sankareista? Mitä ihmettä, toinen oli niin puhelias ja oli itse leiponutkin ja toinen oli vaan tilannut pitopalvelun ja oli vähän vaivautunut? Joo, nuoret ovat ihmisiä ja ihmiset ovat erilaisia.

Olen yläkoulun opettajana kohdannut yli tuhat nuorta. Yksilöitä ovat kaikki ja hyvin eri vaiheissa murrosiässä. Erityisesti moni poika on vielä 15-vuotiaana taantumavaiheessa, jossa he tosiaan usein kommunikoivat urahduksin. Tutkimusten mukaan poikien sanavarastokin kapeutuu murrosiässä. Tyttöjen taantumavaihe tulee yleensä aiemmin, eikä ole yhtä syvä. Monet 15-vuotiaat tytöt ovat käytökseltään jo suorastaan aikuismaisia. Pojatkin joskus mutta harvemmin.

Vierailija
56/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti eniten on kyse kasvatuksesta, mutta kenties siitäkin, ovatko rippilapset käyneet riparin ja järjestäneet juhlat omasta halustaan vai vain siksi kun niin on tapana. Jos juhlakalun asenne on aidosti se, että ei kiinnosta mutta äiti pakotti, niin murrosikäinen voi olla hankala ihan vain äidille vittuillakseen.

No sitten murrosikäinen laitetaan kuriin, koska vanhemmille ei ihan vaan vittuilla. 

Vierailija
57/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojat kehittyvät hitaammin, myös henkisesti. Kyllä se murjottaja jossain vaiheessa yleensä muuttuu sulavaksi seuramieheksi. Ainakin meillä kävi niin.

Vierailija
58/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi että piti tuollekin tytölle alkaa jonkun pervon sukulaismiehen kyselemään pojista. Mikä kiima näillä vanhoilla ukoilla on?

Jos setä heittää vähän läppää, niin sehän vain keventää tunnelmaa. Kaikesta sitä maristaan.

Limaisen sedän tämäntyyppinen mukamas-niin-hauska "läpänheitto" ei ole kuulu enää nykymaailmaan eikä ole millään tapaa asiallista. 

Vierailija
59/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöille on eri vaatimukset. Yritäpä olla tyttönä omissa juhlissa viihdyttämättä vieraitasi niin nousee sellainen haloo että oksat pois. Pojan perseilylle vaan nauretaan "pojat on poikia". 

En ole koskaan viihdyttänyt vieraitani mitenkään. Rippijuhlissani en sanonut vieraille sanaakaan. Ei siitä mitään haloota noussut.

Olen nainen.

Vierailija
60/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotku rippikoulun tytöt on jo imeneet m***aa pari vuotta,   toiset taas leikkii nukeilla vielä.