Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä voi olla eroa 15-vuotiaissa! Rippilasten käytös ihan eri maailmoista

Vierailija
23.07.2020 |

Olen ollut tänä kesänä nyt kaksissa rippijuhlissa, toinen miehen hyvän kaverin poika, ja toinen minun serkkuni tytär. Emme ole erityisen läheisiä kummankaan lapsen kanssa.

Pojan juhlissa itse juhlakalu näytti nyrpeää naamaa, räpläsi jatkuvasti kännykkää, ja seurusteli vieraiden kanssa vain murahduksin. Ei tullut esimerkiksi avaamaan ovea, ja kiitos lahjasta tuli mutisten äidin ”Mitäs sanotaan?” kehotuksen jälkeen. Vanhemmat hoitivat vieraiden kanssa seurustelun. Noin 10-vuotias pikkuveli marisi jatkuvasti, ja vaati huomion itseensä. Molemmat lapsista rohmusivat kahvipöydästä minun silmääni kovin paljon, ja pikkuveli myös arvosteli tarjottavia ”Yäk, en tykkää”. Vanhemmat eivät millään tavalla komentaneet lapsia, eivätkä olleet moksiskaan heidän käytöksestä. Lähdimme miehen kanssa juhlista melko äkkiä.

Tytön juhlissa vastaanotto oli taas täysin erilainen. Rippilapsi tuli itse avaamaan oven, toivotti tervetulleeksi, ja kiitti hymyillen lahjasta. Tyttö jaksoi ystävällisesti seurustella kaikkien vieraiden kanssa, vaikka selkeästi jännittikin puolituttujen kanssa jutteleminen. Kohteliaasti vastasi (vaikka yksi vanhempi setä kysyi, onko tyttö alkanut jo riiata (!!) hyvin asiatonta mielestäni) ja huomioi kaikki vieraat. Nuoremmat sisko ja veli meinasivat vähän härväämään alkaa, mutta äiti loi napakan katseen ja pyysi hetkeksi kylpyhuoneen puolelle, jonka jälkeen olivat kyllä kiltisti. Huomasi selkeästi vanhempien ohjeistaneen kaikille lapsille miten juhlissa käyttäydytään. Lähtiessämme tyttö tuli ovelle hyvästelemään ja kiitti käynnistä.

Minulla ja miehelläni ei ole omia lapsia, joten en nyt voi omien kokemusten kautta kommentoida. Mutta täytyy sanoa, että paljon mukavampi tunnelma oli tytön juhlissa. En sitten tiedä, liittyykö siihen, että tytöt kypsyvät nopeammin kuin pojat. Mutta jos minulla lapsia olisi, niin vähintään täytyisi päivää sanoa ja lahjasta omatoimisesti kiittää, kännykkä jätettäisiin omaan huoneeseen. Jotkut käytöstavat täytyy olla, kuitenkin täysin lasta varten järjestetyt juhlat.

Minkälaisia kokemuksia teillä vastaavista tilanteista, mielipiteenne tästä?

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin melkein lyödä vetoa että nuo lapset tulevat erilaisista taustoista/yhteiskuntaluokista.

Vierailija
2/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea aloitusta, mutta tietenkin niissä on eroja. Jotkut ovat fiksuja ja jopa hiukan aikuismaisia, jotkut ovat epäkohteliaita pentuja, jotka eivät osaa edes kirjoittaa, kaikkein vähiten kiitoskorttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä taas tunnen kaksi 45-vuotiasta ja hekin ovat keskenään erilaisia.

Vierailija
4/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän siellä kylpyhuoneen puolella tapahtui?

Vierailija
5/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti eniten on kyse kasvatuksesta, mutta kenties siitäkin, ovatko rippilapset käyneet riparin ja järjestäneet juhlat omasta halustaan vai vain siksi kun niin on tapana. Jos juhlakalun asenne on aidosti se, että ei kiinnosta mutta äiti pakotti, niin murrosikäinen voi olla hankala ihan vain äidille vittuillakseen.

Vierailija
6/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöille on eri vaatimukset. Yritäpä olla tyttönä omissa juhlissa viihdyttämättä vieraitasi niin nousee sellainen haloo että oksat pois. Pojan perseilylle vaan nauretaan "pojat on poikia". 

Vierailija
7/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun molemmat poikani pitivät omissa rippijuhlissaan puheen, jossa mm. kiittivät vieraita yms. ja yrittivät parhaansa mukaan seurustella tasapuolisesti kaikkien kanssa.

Vierailija
8/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tytöille on eri vaatimukset. Yritäpä olla tyttönä omissa juhlissa viihdyttämättä vieraitasi niin nousee sellainen haloo että oksat pois. Pojan perseilylle vaan nauretaan "pojat on poikia". 

Voit tehdä mitä haluat ja olla sellainen kuin haluat, jos et välitä miten sinut nähdään. Entä jos poika haluaisi käyttäytyä ja pukeutua kauniisti rippijuhlissaan, arvostaisiko isä ja miehet sellaista?

Vierailija
9/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tullut mieleen että pojan mielestä aivan turhaa akkain kotkotusta nuo juhlat ja siksi ei viihtynut "omissa" bileissään.

Vierailija
10/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ymmärrän, mutta eikö perheen omat lapset saa syödä kahvipöydästä ihan sen verran kun haluavat, kotonaan kun ovat? Jos siis muillekin riittää. Kylässä katsoisin tuon epäkohteliaaksi käytökseksi mutta jos kotonaan syö kuusi karjalanpiirakkaa munavoilla ja voileipäkakkua päälle, niin se on vain nälkäinen nuorimies.

Vierailija
11/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kännykänräpläyshän se avainsana tuossa oli. Kertoo kaiken kasvatuksesta jos lapselle on normaalia räplätä kännykkää kun on vieraita. Piste!

Suomalaiset vanhemmat ovat kädettömiä nykyään.

Vierailija
12/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäpä taas tunnen kaksi 45-vuotiasta ja hekin ovat keskenään erilaisia.

Ihana! Repesin :D Kiitos.

Vierailija
13/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viime kesänä kolmissa rippijuhlissa ja kaikki nuoret oli erilaisia. Jopa noista ne kaksi tyttöä oli keskenään kuin yö ja päivä (ja yhteisluokkahuutelijoille tiedoksi tympeä oli akateemisten lapsi ja seurallinen duunarien lapsi).

Vierailija
14/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että piti tuollekin tytölle alkaa jonkun pervon sukulaismiehen kyselemään pojista. Mikä kiima näillä vanhoilla ukoilla on?

Vierailija
15/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on muuten on ihan totta että tytöiltä odotetaan enemmän sosiaalista kanssakäymistä ja vieraanvaraisuutta.

Veljeni sai rauhassa jurottaa omassa huoneessaan niin rippi- kuin yo-juhlat kun mun piti viihdyttää mummot, kummit ja pikkuserkut. Olen kuitenkin ujo ja introvertti, tuo oli yhtä tuskaa.

Vierailija
16/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän siellä kylpyhuoneen puolella tapahtui?

Pestiin tietenkin suut saippualla.

Vierailija
17/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöt ovat monesti aikuisempia tuossa iässä ja heiltä odotetaan perinteisen kaunista käytösta ja sosiaalista esiintymistaitoa.

Pojille annetaan enemmän anteeksi ja monesti heiltä ei ns. vaadita hyviä tapoja.

Eli on niissä sukupuolirooleissa iso ero, samoin psyykkisessä kypsyydessä, kun puhutaan 15-vuotiaista. Ero tasoittuu sitten kyllä muutaman vuoden sisällä ja toki yksilöissä on aina eroja, ei tämä mikään kaikkia teinejä koskeva yleistys tietenkään ole.

Mutta näin olen yläkoulun historian ja yhteiskuntaopin opettajana huomannut. Vaikka pojissakin saattaa olla siinä vaiheessa sanavalmiita yksilöitä, heillä ei vaan oikein ole empatiaa ja kykyä nähdä muita näkökulmia kuin omansa vielä 15-vuotiaana. Ei siinä ole mitään erityisen outoa, empatiataidot muutenkin kehittyvät nykytiedon mukaan 25-vuotiaaksi asti, mutta sukupuolten kypsyydessä on myös eroja.

Sinänsä hyvä, että ne yrmyt teinipojatkin kumminkin joutuvat olemaan vieraiden kanssa, eikä heille anneta lupaa vetäytyä takavasemmalle. Eli se oli tietyllä tavalla kasvatustilanne, mihin vieraidenkin kannattaa suhtautua armahtavalla asenteella, eikä ruotia jälkikäteen somessa häijysti. Kyllä, minusta ap:n analyysi oli häijy, toivottavasti pojan äiti ei sitä joudu täältä tunnistamaan.

Vierailija
18/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä olin myös nyrpeä rippijuhlissani, enkä olisi edes käynyt rippikoulua ellei äiti olisi pakottanut. Että kyllä sitä tytötkin osaa perseillä. Ylioppilasjuhlistanikin lähdin hyvissä ajoin kartsalle, enkä palannut ennen kuin aamulla. Äidin juhlat ne olivatkin enemmän kuin omani.

Vierailija
19/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Some 24/7.

Vierailija
20/73 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep jep, lapsettomat on aina niitä parhaita kasvattajia. Ja kentän laidalla on parhaat valmentajat. Niin nähtyä tämä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi