Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ÄRSYTTÄÄ lapsen ison koon päivittely!!!

Vierailija
14.06.2013 |

Joo,iso on.Oli syntyessään 4500g ja nyt 3kk iässä 7kg.

Jopa neuvolan tätsykkä taivasteli että jotkut ne on 6kk iässäkin pienempiä jne.

Niin että mitä sitten ja minkäs minä asialle mahdan? En ollut raskausdiabeetikko enkä lihava odotusaikana ja lapsi myös kasvaa omalla käyrällään tasaisesti.

Että mua korpeaa kun kaikki vaan keskittyy tuohon asiaan ja koko ajan hokee kuinka iso vauva on!

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas jotenkin asiatonta ja tyhmää kommenttia. Anteeksi hölmöjen palstalaisten puolesta, ap. Ymmärrän hyvin harmistuksesi. Meilläkin oli vauva, joka kyllä syntyessään oli 2900g, mutta aloitti sitten huikean kasvuspurtin (pelkällä rintamaidolla), ja oli puolivuotiaana varsinainen punkero. En enää muista tarkkoja mittoja, mutta ihan turhan usein sain kuulla siitä, kuinka iso vauva onkaan. Nyt on eskariin lähdössä tuo lapsi ja normaalikokoinen hoikkeliini. Hyvä vaan, että söi reippaasti vauva-aikana. Nukkui sitten myös hyvin ja oli yleisesti kovin tyytyväinen. Aivotkin taisi saada hyvin ravintoa, kun on niin fiksu poika. ;) Joten, anna Ap mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos saman tien nuo kommentit. Neuvolassa henkilökunta saattaa päästää sammakoita suustaan siinä missä muutkin ihmiseta. Meillä neuvolalääkärikin sanoi, että on aika pulska poika, mistä neuvolan terkka tuohtui, kun kuulemma alle puolivuotiaat maitovauvat eivät ole ylipainoisia eikä painoon kuulu puuttua, jos muuten kehitys on ok.

Vierailija
22/39 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsen kuulu kokoajan silti kulkea tasaisesti suurilla käyrillä.

Itselläni on 4 lasta ja neuvolasta on kasvaneet jo ulos mutta sen sanon että käyrällä kulkeminen on tärkeää. Mutta ei siinä ole oleellista pysyä tiukasti, esim. pituuskasvua on välillä normaalia tulla enempi ja vähempi taas massaa. Ja sitte ei käyrä pysy ihan täsmällisenä käppyränä.

Omakin 4 kiloisena syntynyt lapsi oli silti saman painoinen leikki-ikäisenä kuin mitä kilon hoikempana syntynyt.

Sitten taas kropassa on yksi ollut paljon harteikkaampi kuin toinen jne. Mutta yksilöitä ollaan. Kyllä täytyy vanhempana myös ymmärtää ettei syntymäpaino tarkoita että lapsi olisi aina läskimpi kuin muut ja suuri paino olisi sitä kautta jotenkin hyväksytympää sillä kyllä sille lapsellekin on kurjaa jos vanhemmat ei pidä jatkossa huolta että lapsi liikkuu tarvittavat pari tuntia päivässä vaan "pysyy käyrällään". Kiinnostaa tietää että missä iässä lopetat tuon käyrä-ajattelun? Sitten kun koulussa sanotaan että lapsi on pulleampi kuin keskimääräsesti samalla luokalla toiset?

Ei hyvää päivää. Kaikkea sitä saakin lukea mutta toisaalta: ainakin sä osaat olla iloinen lapsesi "tasaisesta" kasvusta.. :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tiedostaisikin, kuinka väärin ja kamalaa on tunnustaa se ettei pidä jättivauvoista, ei siitä tee yhtään sen hyväksytympää. Uskomatonta, kuinka äidit kirjoittelevat täällä tähän sävyyn VAUVOJEN ulkonäöstä ja terveydentilasta. Kuka mamma sekin oli, joka valitti jääneensä pikkuvauva-ajasta paitsi, kun vauvansa syntyi niin isona. HÄVETKÄÄ!

Vauvat EIVÄT ole ylipainoisia. Vauvat ovat ainutlaatuisia yksilöitä, joita omien vanhempien tulisi rakastaa ajattelematta kilomäärää tai michelinrenkaiden lukumäärää.

Tällaisiin teksteihin voi todella törmätä vain av:lla..

Vierailija
24/39 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä 24!!

Vierailija
25/39 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 21:08"]

No, oliskos nyt AP siitä kyse et sinä loukkaannut koska vauvasi näyttää läskiltä? Onko hän sellanen michelinukkelin näköinen, pelkkää makkaraa?

On ihan eri asia olla iso vauva ja lihava vauva vaikka jotkut väittääkin ettei vauva voi olla ylipainoinen niin kyllä niitä ihrakasoja vaan näkee. 

Eihän se tietenkään kenenkään vika ole mut eihän iso vauva ole kovinkaan kaunis.

[/quote]

Annas kun arvaan. Tämä kommentin takana on kouluttamaton, alipainoinen äiti, joka on suunnattoman ylpeä siitä, ettei oman lapsen/omien lasten syntymäpaino ylittänyt kolmea kiloa. Vähän tuli tupakkaakin röyhyteltyä raskausaikana - onhan se lapsen etu, että äiti voi hyvin eikä joudu turhaan kärsimään tupakanhimosta.

Vierailija
26/39 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isoa vauvaa päiviteltiin myös, syntymäpaino 4,6 kg. Pikkuiselta hän kuvissa kuitenkin näyttää, kun nyt katson valokuvia, joten en ihan ymmärrä tuota yhtä, joka kokee ettei vauvaa olisi hoitanutkaan.. Ihan yhtä avuton ihana se vähän isokokoisempikin vauva on. Ja työnjatuskan takana oli saada täysimetys toiminaan nälkäisen kaverin kanssa, mutta onnistuin ja olen tyytyväinen siitä. Nyt lapsi on sopusuhtainen 3 v. Muistan kyllä kuinka paljon ne kokopäivitelyt loukkasivat ja ärsyttivät, mutta koita jättää ne omaan arvoonsa. Omaan silmääni ne pyöreät vauvelit ovat erityisen suloisia, muistuttavathan omasta ihanasta esikoisestani :) 

Vierailija
27/39 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin sain kuulla miten iiiiso minun 6kk vauvani oli :D

Painoa melkein 11kg. Vuoden iässä 13kg. Kyllä se painonnousu hidastuu kun ikää tulee vaikka pikkuisena tuleekin nopeasti :)

Syntyessään 3,5kg.

Nyt 4v ja hoikka muksu :)

Vierailija
28/39 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ison vauvan iloista:

Oma esikoiseni syntyi pienipainoisena ja eihän sellainen sirriäinen jaksanut syödä kuin vähän kerrallaan, joten ensimmäisen vuoden lähinnä imetin. Ei myöskään huolinut ruokaa ja ravasimme neuvolassa vahtimassa kasvykäyriä alituisesti. Samaa aikaan kaksi kaveriani sai lapset, toinen reilusti yli 4kg ja toinen vähän alle. Heidän vauva-aikansa oli aivan toisenlainen. Tekivät pitkiä kävelylenkkejä, vauvat imaisivat maitonsa nopeasti ja olivat tyytyväisiä. Lisäksi yöt olivat huomattavasti rauhallisempia kuin meillä.

Nyt lapset ovat kaikki saman ikäisiä ja suurinpiirtein saman kokoisia iloisia lapsia. Mutta en IKINÄ sanoisi mitään rumaa isokokoisista vauvoista. Olen kyllä usein sanonut, että onpa ihana ja on vanhemmillekin helppo! Itse olin ikionnelline kun sain 3,5kg vauvan kuopukseksi. Hänkin oli huomattavasti helpompi kun pikkarainen söpöliini.

Vierailija
29/39 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeellistä keskustelua! Meillä kaikki lapset olleet alle 3,5 kg syntyessään, mutta kasvaneet alkuun päästyään vauhdilla. Ja olleet isokokoisia vauvoja ja yksi aika pullukkakin. Itse koin vain hyvänä, että kasvoivat hyvin, eipähän tarvinnut pohtia saivatko tarpeeksi maitoa. Onneksi emme asuneet lasten vauva-aikana Suomessa, jos täällä harratstetaan ikäviä kommentteja. Vaikka tietysti hormonimyrskyissä saattaa ihan tavanomainenkin kommentti tulla tulkituksi negatiiviseksi.

MInä en kyllä ollenkaan ymmärrä noita, jotka sanovat, että heidän hitaasti kasvavia vauvojaan jotenkin "ihastellaan". Itse olen tuttavapiirissä kuullut ihan päinvastaista. Pienten vauvojen äidit usein kokevat, että lapsia pidetään "kitukasvuisina" ja tietysti pienikokoinen on herkempi saamaan nestehukkaan ym. tautien yhteydessä, joten sairaudetkin ovat pienille usein tulleet rankempina. Moni tuttava on myös olut huolissaan ravintoaineiden saannista, kun vauva ei kasva ja tietysti tätä on monen lapsen kohdalla tutkittukin. Aikamoista stressiä on vauvan pieni koko aiheuttanut ainakin oman tuttavapiirini äideille, siinä ei paljon kommentit "sirosta pojasta" lohduta.

Se on toki selvää, että pienikokoisten taitoja ihastellaan herkemmin. Vaikuttaahan pienikoinen vauva jotenkin suurikokoisempaa ikätoveriaan taitavammalta, vaikka taidot olisivat ihan samat. Äitien täytyy vain muistaa säilyttää oma suhteellisuudentaju, taidot eivät riipu lapsen fyysisestä koosta. Sama jatkuu kouluiässä, pitkältä lapselta odotetaan helposti paljon enemmän kuin päätä lyhyemmältä ikätoverilta. Toisaalta tämä on pitkän lapsen etu, ei ole kiva tulla loputtomiin kohdelluksi pikkulapsena, kuten lyhyille helposti käy.

Lasten kokoa vertaillessa ja "päivitellessä" kannattaa aina vilkaista myäs vanhempia.Jos vanhemmat ovat 150 cm ja 170 cm, niin eihän ole ihme jos lapsikin on pieni. Vastaavasti pitkille vanhemmille pitkä lapsi on ihan normaali, oletettava juttu, ei mikään päivittelyn aihe. 

Vierailija
30/39 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kuulen koko ajan päinvastaista ja sekin ärsyttää. Osaan tosin jo nyt reagoida niin, etten ärsytystä näytä. Tyttöni on pieni, syntymäpaino vähän alle 3kg ja nyt vuoden iässä painaa vähän alle 7kg. Terve, taitava ja puuhakas tyttö mutta pienikokoinen. Aina saan kuulla ihmettelyitä miten hän on pieni ja kertoa uudelleen ja uudelleen, että ei, hän ei syntynyt keskosena. 

Vierailija
31/39 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 21:26"]

Ei lapsen kuulu kokoajan silti kulkea tasaisesti suurilla käyrillä.

Itselläni on 4 lasta ja neuvolasta on kasvaneet jo ulos mutta sen sanon että käyrällä kulkeminen on tärkeää. Mutta ei siinä ole oleellista pysyä tiukasti, esim. pituuskasvua on välillä normaalia tulla enempi ja vähempi taas massaa. Ja sitte ei käyrä pysy ihan täsmällisenä käppyränä.

Omakin 4 kiloisena syntynyt lapsi oli silti saman painoinen leikki-ikäisenä kuin mitä kilon hoikempana syntynyt.

Sitten taas kropassa on yksi ollut paljon harteikkaampi kuin toinen jne. Mutta yksilöitä ollaan. Kyllä täytyy vanhempana myös ymmärtää ettei syntymäpaino tarkoita että lapsi olisi aina läskimpi kuin muut ja suuri paino olisi sitä kautta jotenkin hyväksytympää sillä kyllä sille lapsellekin on kurjaa jos vanhemmat ei pidä jatkossa huolta että lapsi liikkuu tarvittavat pari tuntia päivässä vaan "pysyy käyrällään". Kiinnostaa tietää että missä iässä lopetat tuon käyrä-ajattelun? Sitten kun koulussa sanotaan että lapsi on pulleampi kuin keskimääräsesti samalla luokalla toiset?

Ei hyvää päivää. Kaikkea sitä saakin lukea mutta toisaalta: ainakin sä osaat olla iloinen lapsesi "tasaisesta" kasvusta.. :D

[/quote]

Itsellänikin on yksi lähes viisikiloisena syntynyt lapsi ja olen iloinen, että hän kulkee yläkäyrillä, koska jos olisi pudonnut vauva-aikana käyrillä alaspäin niin uskoisin syntymäpainon johtuneen jostain " viasta" ( raskausajan diabetes, oma liika syöminen, tms). Isokokoinen kun ei aina ole läski. Minun isokokoiseni on aina ollut paino-pituus-suhdekäyrällä hieman pakkasen puolella, joten tuskin koulussakaan tulee syksyllä mitään sanomista painosta.

Vierailija
32/39 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 21:02"]

eli siis 3 kk iässä alkanut kolmosella, 4 kk iässä nelosella, 5 kk iässä vitosella, 6 kk iässä kutosella jne.

[/quote]

Olisit nyt vähän ruokkinut. Miten voi kolmikuisen vauvan paino alkaa kolmosella?? Kuulostaa hullulta, että esität tiedon kuin se olisi kehuttava asia.

Kitukasvuinen rääpäleitä tällaiset ovat, verrattuna söötteihin pyöreäposkisiin vauvoihin.

Vierailija
33/39 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 23:00"]

eli siis 3 kk iässä alkanut kolmosella, 4 kk iässä nelosella, 5 kk iässä vitosella, 6 kk iässä kutosella jne.

[/quote]

Olisit nyt vähän ruokkinut. Miten voi kolmikuisen vauvan paino alkaa kolmosella?? Kuulostaa hullulta, että esität tiedon kuin se olisi kehuttava asia.

Kitukasvuinen rääpäleitä tällaiset ovat, verrattuna söötteihin pyöreäposkisiin vauvoihin.

[/quote]

Keskonen?

Vierailija
34/39 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapsi on jossain pienen ja keskiverron välimaastossa, ja kyllä mua vähän ihmetyttää isokokoiset vauvat. Jollain just oli poika ollut parikuisena jo joku 7kg painoinen, tuntui tosi hurjalta. Oma lapsi painoi sen verran 7-kuisena... Mutta en mä nyt alkaisi ihmetellä kellekään päin naamaa, että miten voi olla noin iso. Kaverinikin keskosena syntynyt vauva painoi jo puolivuotiaana lähes 10kg. Iso jätkä, mutta minkäs teet. Kaksosveljensä on melkein puolet pienempi.

Vierailija
35/39 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä ap. Mun tyttö painoi syntyissään 4,7kg ja oli todellinen jättivauva. Niinpä "laihtui" kovaa tahtia ja 1-vuotiaana painoi 9,4kg. Siro tyttö on ollut ja keskimittainen siitä eteenpäin. Luin jostain, että iso syntymäpaino suojaa monilta sairauksilta.

Vierailija
36/39 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se sua korpeaa? Kaikki vauvat nyt vaan ovat erilaisia, mutta onko se iso vauva mielestäsi jotenkin negatiivinen asia? Ärsyttäskö sua yhtä paljon, jos vauvaasi sanottaisiin usein vaikka äitinsä näköiseksi? Oma lapseni oli syntyessään kovin hoikka ja kätilön mukaan jalat oli kuin sammakolla. Ei se minua haitannut, se oli hänen näkemyksensä. Kommentithan kertovat paljon kommentoijasta. Ne on syytä jättää omaan arvoonsa.

Vierailija
37/39 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mä olisin kyllä ollut vähän huolissani jos tyttö (syntymäpaino 4,2kg) olisi painanut  3kk:n iässä kolme kiloa tai 6kk:n kuukauden iässä 6kg :D

Vierailija
38/39 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 21:18"]

Tiedän tunteen.

Meillä poika oli syntyessään myöskin tuo 4,5kg.  Kahden kuukauden iässä painoa oli melkein seitsemän kila (eli aika reilusti). Th ei asiasta mitään sanonut, totesi vain että hyvin kasvaa omalla käyrällään.

Ja toisaalta mitä asialle edes olisi voinut tehdä kun toinen syö rintamaitoa...laihikselle on hippasen hankalaa laittaa tuon ikäistä...

No nyt poika on 7v. ja valituksia tulee siitä, kuinka laiha lapsi on....

[/quote]

Eli jotain traumoja sinulle hänen lapsuudestaan jäi, etkä syötä häntä enää riittävästi.

Vierailija
39/39 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 00:43"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 21:18"]

Tiedän tunteen.

Meillä poika oli syntyessään myöskin tuo 4,5kg.  Kahden kuukauden iässä painoa oli melkein seitsemän kila (eli aika reilusti). Th ei asiasta mitään sanonut, totesi vain että hyvin kasvaa omalla käyrällään.

Ja toisaalta mitä asialle edes olisi voinut tehdä kun toinen syö rintamaitoa...laihikselle on hippasen hankalaa laittaa tuon ikäistä...

No nyt poika on 7v. ja valituksia tulee siitä, kuinka laiha lapsi on....

[/quote]

Eli jotain traumoja sinulle hänen lapsuudestaan jäi, etkä syötä häntä enää riittävästi.

[/quote]

Ei ole ihan noin =) Ollaan miehen kanssa hämmästelty todella usein, miten joku voi syödä noin paljon. Ruokahalu on pohjaton (peritty varmaan minulta). Kait tuota painoa taas jossain välissä kertyy, nyt on tullut lähinnä pituutta.

Mutta pointtina tuossa oli se, että aina joku on päivitellyt jotakin. Ikinä ei ole hyvä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kahdeksan