Kauanko menee että vaihdevuodet alkaa kohdun poiston jälkeen?
Kommentit (12)
Minulle kerrottiin ettei kohdunpoisto vaikuta vaihdevuosien alkamiseen. Munasarjojen toiminnan hiipuminen tapahtuisi muutenkin.
Ei vaikuta vaihdevuosiin , nehän on munasarjat jotka niitä hormoneja tuottaa eikä kohtu. Eli jos ei ole poistettu munasarjoja myös, niin kohdunpoistolla ei mitään vaikutusta vaihdevuosien alkamisikään.
Mistä olet saanut käsityksen että kohdun poisto aloittaa vaihdevuodet?
Minulta poistettiin kohtu, ei munasarjoja, ollessani nelikymppinen. Vaihdevuodet alkoivat joskus 51-52-vuotiaana.
Onko kelleen mitään muuta sivuvaikutuksia aiheuttanut kohdun poisto?
No minulta poistettiin joulukuussa. Olen 54. Edelleenkään ei vaihdevuosioireita. Tai ainakaan mitään sellaista, mistä lukenut. Poiston jälkeen oli tulehdus, mutta muuten ei mitään paitsi että verenvuoto poistui tietenkin.
Itselläni tehtiin vaan pelkkä kaavinta.
Sen jälk. ei kuukaut. näkynyt. Jälkeenpäin oli Ihan hyvä olotila eikä vaihdevuosia. Vv:t alkoivat sitten noin 10 vuotta tän poiston jälk.
Vierailija kirjoitti:
Onko kelleen mitään muuta sivuvaikutuksia aiheuttanut kohdun poisto?
Ei ole ollut sivuvaikutuksia. Poistosta n.puoli vuotta. Tyytyväinen olen, oli iso myooma ja runsaat vuodot.
9:
Jäivät siis kokonaan pois kuukautiset tuo kaavinnan jälkeen.
Ei silti mtn vaihdevuosioireita silloin vielä.
Itselläni myös liialliset vuodot -> löytyi kasvain ja poistettiin kaavinnalla.
9 kirjoitti:
9:
Jäivät siis kokonaan pois kuukautiset tuo kaavinnan jälkeen.Ei silti mtn vaihdevuosioireita silloin vielä.
Itselläni myös liialliset vuodot -> löytyi kasvain ja poistettiin kaavinnalla.
Onpa erikoista, ei kaavinta yleensä mitenkään lopeta vuotoja.
Ihan normaalissa tahdissa, jossa ne alkaisi sulla muutenkin. Kohdun poisto ei aiheuta vaihdevuosia.