Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako taloa rakentaa itse?

Vierailija
23.07.2020 |

Kuinka paljon talon rakentamisessa säästää itse? Ei siis laadukkaista materiaaleista tinkien, vaan työssä? Ollaan suunniteltu talon rakentamista ja aikataulu painaa päälle, eli pitäisi saada pian. Puolessa vuodessa saataisi avaimet käteen 170 000-200 000. Itse rakentaen aikaa kuluisi ainakin kolminkertainen määrä, siltä ajalta vuokrakuluja yli 10 000€, työpäivän jälkeen ei ehdi tehdä kuin pari tuntia, eli pitäisi jäädä työttömäksi yli vuodeksi mikä tekisi n. 50 000€, tai palkata rakennusmies kaveriksi ja käydä itse töissä. Eli selvästi alle 100 000 pitää saada itse rakennettuna pihatöineen kaikkineen, että voi edes haaveilla voittaneensa rahaa, kun kuitenkin palkan menetys ja vuokrakulut olisivat yli 60 000.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa

Vierailija
2/18 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa

Miksi?

Tietysti myös talon valmistuttua lapset eivät enää tunne isäänsä. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi noilla tuloilla (yhden palkka yli 4000 käteen) noinkin tiukka budjetti? Onko kokemusta talonrakennuksesta?

Vierailija
4/18 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyykö LVI- tai sähköosaamista omasta takaa? Kaikkea ei edes itse saa tehdä, ja vaikka saisikin, monesti vaikka vesieristeisiin ja ilmastointiin liittyy nippelitietoa, jota ei saa muuten kuin pänttäämällä alan kirjallisuutta tai yrityksen ja erehdyksen kautta.

Vierailija
5/18 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyykö LVI- tai sähköosaamista omasta takaa? Kaikkea ei edes itse saa tehdä, ja vaikka saisikin, monesti vaikka vesieristeisiin ja ilmastointiin liittyy nippelitietoa, jota ei saa muuten kuin pänttäämällä alan kirjallisuutta tai yrityksen ja erehdyksen kautta.

Youtubesta löytyy kyllä ohjeita.

Vierailija
6/18 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko näin, että jos täältä pitää kysellä konsultaatiota niin kannattaa unohtaa talonrakennushaaveet saman tien.

Sitäpaitsi, miksi rakentaa taloja kun koronan toisen aallon jälkeen ensi vuonna tulee pakkomyyntiin uudenkarheita taloja ja keskeneräisiä rakennusprojektejakin pilvin pimein.

Vierailija
7/18 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi noilla tuloilla (yhden palkka yli 4000 käteen) noinkin tiukka budjetti? Onko kokemusta talonrakennuksesta?

Noilla tuloilla? Eikai oma palkka ole kuin 3000, mutta esim työttömänä 1,5 vuotta se on lähemmäs 50 000, eikä riittä 1,5 vuotta.

Vierailija
8/18 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu ja kun seinät ovat homeessa ja kellari tulessa niin onhan se mieltärauhoittavaa selitellä, että ainakin tuli säästettyä kun rakensin itse.

Vierailija
9/18 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti et ole aivokirurgi 😁😁😁

Kännykän kuoren avaaminen videon opastuksella on vähän eri juttu kuin parinsadantuhannen euron talon rakentaminen.

Vierailija
10/18 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa, jos on osaamista, energiaa ja aikaa. Muuten ei. Ja selkeä työnjako kotona, jos on lapsia. Siinä ei rakentamisesta tule mitään, jos on vaipanvaihtovuorot. Eikä siitä, että kotona olevalla on epärealistiset aikatauluodotukset, tule muuta kuin ero

Vierailija
11/18 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa, jos on osaamista, energiaa ja aikaa. Muuten ei. Ja selkeä työnjako kotona, jos on lapsia. Siinä ei rakentamisesta tule mitään, jos on vaipanvaihtovuorot. Eikä siitä, että kotona olevalla on epärealistiset aikatauluodotukset, tule muuta kuin ero

Tämä. Minä tein paljon itse kuivarakennushommia meidän talolla, mutta tottakai päivätyössä oli myös käytävä. Vaimo menetti hermonsa kun projekti oli 2 viikkoa "myöhässä", hän olisi halunnut muuttaa jouluksi 2016 uuteen kotiin, mutta tiesin kyllä heti, että siitä ei tule mitään. Muutimme lopulta maaliskuussa 2017 ja jälkeenpäin ajatellen se oli hirveää aikaa. Koko vapaa-aika meni rakennuksella ja jos oli töissä kiireitä niin 2 päivän breikki työmaalla tiesi siirtoa muihinkin asioihin, jota vaimo ei vain ymmärtänyt vaan olisi pitänyt päästä hetijustnyt muuttamaan.

Vierailija
12/18 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 100 000e itse rakentaen... salli minun nauraa.

Millaisen talon saa avaimet käteen 170 000e?. Kysyn tosissani. Mikä talopaketti, mikä malli? Ystävä rakensi avaimet käteen Kastellin 10 vuotta sitten. 80m2 plus yläkerta 40m2 ja hinta oli jo tuolloin 230 000.

Avaimet käteen paketissa ei ole varmaankaan laskettu perustusten tekemistä ja liittymiä. Ne on haarukassa 30 000 - 50 000e.

Vierailija
13/18 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata. Muuten on avioero edessä.

Vierailija
14/18 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Me emme ottaneet avaimet käteen - pakettia, koska mikään valmistaja ei ollut sellainen että kaikki olisi natsannut. Hinnan päälle olisi tullut vielä suhteellisen suuri summa muutoksista, joita olisi välttämättä pitänyt tehdä.

Lisäksi tontti toi sen verran haasteita, että ei jaksettu kuunnella "ei onnistu" - kommentteja. Nämä siis perus puu - ja hirsitalotoimittajien kanssa. Kivitalot taas hinnoitteli itsensä pihalle kaikessa muussa, paitsi materiaalitoimitusten kanssa. Niinpä päädyttiin rakennuttamaan itse talo Lammi-harkoista.

Lisäksi kustannuksia tulee AINA maatöistä. Meillä meni 24 000€: vain puiden kaato, maatyöt, täytöt ja sorat. Riippuen tontista, maatyöt voi maksaa yli 100 tuhatta, jos täytyy vaikka louhia ja tehdä tie perille.

Sitten on tullut kustannuksia liittymistä (sähkö, vesi) 8500€ ja maalämpöpumpusta ja sen asentamisesta 15 000€. Niin ja suunnittelutyöt (pohjakuvat, lvi-kuvat, sähköpiirustukset ja rakennekuvat) sekä rakennuslupa n. 10 000€.

Vierailija
15/18 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
16/18 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstageijohan on sitä mieltä, ettei "itse" voi taloa rakentaa kuin kaataen yksin tukkipuut pystymetsästä, ja siinä kuulemma tarvitaan penistä.

En tiedä mihin, ehkä hän kusee puut poikki.

Minä rakensin perheellemme talon 160 000 egen budjetilla ja myin sen 12 vuotta myöhemmin 275 000 egellä, mutta minulla onkin peniksen sijasta aivot.

Vierailija
17/18 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tietää ja osaa niin voi säästää tonneja rakennuskustannuksissa mutta siinä ei laske itselleen palkkaa ja kuinka pitkää päivää siellä pitää tehdä.

Vierailija
18/18 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu omista taidoista, innokkuudesta ja elämäntilanteesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan