Miksi isossa osassa mainoksia on joku hymyilevä ihminen?
Mua ärsyttää. Mainostettiin sitten Kelan palveluita tai jotain koulutuspaikkaa, niin aina on kuvassa virnuilevat ihmiskasvot. Ja työpaikkailmoituksiinkin on nykyään liitetty kuvia joistain nauravista ihmisistä. Raivostuttavaa!
Kommentit (14)
MIkä sua ahdistaa iloisuudessa tai tyytyväisyydessä? Mä en ymmärrä sitä.
Hymyili herättää luottamusta ihmisissä. Tutkittu juttu. Olit sinä siitä mitä mieltä tahansa.
Kenen pöytään sinä mieluummin istuisit jos pitäisi valita? Sen hymyilevän vai jonkun täys vittuuntuneen ja pahansuovan ärrimyrriäisen viereen?
Eikun, miksi ne mainokset on niin mielikuvituksettomia? Kuka tahansa voi tehdä mainoksen: Meillä on kiva koulutus ja hauska työpaikka. tule tänne! Ja yhteyteen jostain kuvapalvelusta hymyilevä ihmisennaama. TYYYLSÄÄÄÄ.
Miksei mainosihmiset käytä mielikuvitusta? Yllätä? Laita siihen mainokseen jotain ihan toisenlaista kuvaa? Kissanpoika avaruuskypärä päässä domina-asussa? Jotain ihan ihmeellistä? Se ois viihdyttävää. :)
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 14:38"]
Eikun, miksi ne mainokset on niin mielikuvituksettomia? Kuka tahansa voi tehdä mainoksen: Meillä on kiva koulutus ja hauska työpaikka. tule tänne! Ja yhteyteen jostain kuvapalvelusta hymyilevä ihmisennaama. TYYYLSÄÄÄÄ.
Miksei mainosihmiset käytä mielikuvitusta? Yllätä? Laita siihen mainokseen jotain ihan toisenlaista kuvaa? Kissanpoika avaruuskypärä päässä domina-asussa? Jotain ihan ihmeellistä? Se ois viihdyttävää. :)
[/quote]Kuulostat vähän naivilta.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 14:31"]
MIkä sua ahdistaa iloisuudessa tai tyytyväisyydessä? Mä en ymmärrä sitä.
Hymyili herättää luottamusta ihmisissä. Tutkittu juttu. Olit sinä siitä mitä mieltä tahansa.
Kenen pöytään sinä mieluummin istuisit jos pitäisi valita? Sen hymyilevän vai jonkun täys vittuuntuneen ja pahansuovan ärrimyrriäisen viereen?
[/quote]Eli jos ei hymyile niin on vittuuntunut? Erikoinen tulkinta
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 14:38"]
Eikun, miksi ne mainokset on niin mielikuvituksettomia? Kuka tahansa voi tehdä mainoksen: Meillä on kiva koulutus ja hauska työpaikka. tule tänne! Ja yhteyteen jostain kuvapalvelusta hymyilevä ihmisennaama. TYYYLSÄÄÄÄ.
Miksei mainosihmiset käytä mielikuvitusta? Yllätä? Laita siihen mainokseen jotain ihan toisenlaista kuvaa? Kissanpoika avaruuskypärä päässä domina-asussa? Jotain ihan ihmeellistä? Se ois viihdyttävää. :)
[/quote]Kuulostat vähän naivilta.
[/quote]
Eli vaihtoehdot on: hymyilevät ihmisennaamat mainoksissa tai sitten naiivius. Kyllä.
Kuulostat vähän epäonnistuneelta ADltä.
No onhan tuo nyt vähän naivia. Kissa ja avaruuskypärä.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 14:48"]
No onhan tuo nyt vähän naivia. Kissa ja avaruuskypärä.
[/quote]
Ja hymyilevä ihmisnaama on sit paras ja omaperäisin idea ikinä?
Kunhan nyt heitin jotain, mikä ois erilaista. Ei ollut tarrkoitettu vakavasti otettavaksi. Keksi ite parempi.
Eipä ainakaan tarvitse heittäytyä väkisin tekotaiteelliseksi. Asioilla on aikansa ja paikkansa.
Ja sitäpaitsi onhan noita erilaisiakin mainoksia. Mutta ne mainostaa vain tiettyjä asiota. Työpaikkaakin voi mainostaa jollakin muullakin kuin hymyilevillä kasvoilla, mut se taas riippuu tietty työpaikasta.
Jos vaikka joku lääkäriasema hakisi työntekijöitä mainoksella, jossa on vaikka se kissa domina-asussa. Ni kyl mä vähän miettisin, et minkähänlaisia lääkäreitä tuotakin työtä hakee :D
Heh, ap tavallaan kyllä ymmärrän pointtisi, mutta koetan myös tiedostaa sen millaisiin asioihin tää maailma rakentuu.
Koska ihmiset kiinnittää (tutkitusti) parhaiten huomiota ihmiskasvoihin. Sellainen mainos jossa on ihmiskasvot vetaa enemmän katsojia puoleensa kun sellainen missä on maisema.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 14:31"]
MIkä sua ahdistaa iloisuudessa tai tyytyväisyydessä? Mä en ymmärrä sitä.
Hymyili herättää luottamusta ihmisissä. Tutkittu juttu. Olit sinä siitä mitä mieltä tahansa.
Kenen pöytään sinä mieluummin istuisit jos pitäisi valita? Sen hymyilevän vai jonkun täys vittuuntuneen ja pahansuovan ärrimyrriäisen viereen?
[/quote]
Vähän veikkaisin, että aloittaja nyt kuitenkin pohti sitä, miksi kaikki mainokset ja esitteet ovat kuin samasta puusta veistettyjä, eikä "ahdistunut iloisuudesta tai tyytyväisyydestä".
Vastaus lienee se, että ihminen reagoi kaikista voimakkaimmin toiseen ihmiseen - siihenhän me olemme sosiaalisena lajina vuosituhansien myötä erikoistuneet. Siksi ihmisten kuvat on usein tehokkainta kuvitusta, kun halutaan luoda mielikuvaa esimerkiksi asiakaspalvelu- tai opiskelukokemuksesta. Ja kun kerta ihminen laitetaan, niin sen on parasta olla hymyilevä, trendikäs, kaunis ja haluttu, sillä sellaiseen tyyppiin reagoidaan parhaiten.
Kyynisempi näkökulma on sitten se, että persoonallisen viestinnän tekeminen on vaikeaa, ja siihen vaadittavat lahjakkuudet ja resurssit eivät kasva puissa. Siksi usein päädytään ratkaisuun, jossa esitteisiin ja nettisivuille valitaan valmis pohja, josta ehkä vaihdetaan fontti ja lopuksi lätkäistään kuvapankista pari sopivan näköistä nättiä naista.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 14:48"]
No onhan tuo nyt vähän naivia. Kissa ja avaruuskypärä.
[/quote]
Se sana on naiivi, ei naivi.
En minäkään osta mitään tuotetta, joka on tarkoitettu vain onnellisille ihmisille. Minä en aina ole onnellinen ja tyytyväinen.
Mikä mielikuva siitä tulisi jos vaikka koulutuspaikan mainoksessa on joku ihminen naama norsunvitulla?