Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kunnon wt-lapset taas vauhdissa kaupungin vuokra-kerrostalon pihalla.

Vierailija
13.06.2013 |

Asun opiskelijana Vantaan kaupungin vuokra-asunnossa taloyhtiössä, jossa osuu paljon myös lapsiperheitä. Pitkään on jo tehnyt mieli avautua kamalasta menosta täällä pihapiirissä. 

Tänään kuulin ikkunan alta kamalaa kiroilua ja huutoa, kuin jotain sikaa olisi pistetty. Menin ikkunaan katsomaan, että mitä hemmettiä siellä taas tapahtuu. Pihalla "leikki" kuusi n. 10-12 v poikaa, osa suomalaisia osa maahanmuuttajien lapsia. Yksi on myös ihan jumalat läski, siis miten noin nuori voi edes olla niin iso? No... joku pojista oli heittänyt yhtä kivellä selkään aiheuttaen n. älyphelimen mittaisen haavan lantioon. No tämähän se kiroaja sitten oli. Muut pojat lähinnä naureskelivat ja yksi jatkoi kivien potkimista ilmaan mahdollisimman korkealle.

Loukkaantuneen pojan sisko juoksi kavereineen paikalla ja yritti mm. katsoa veljensä selässä olevaa jälkeä. Tästähän ei veli tykännyt vaan hääti siskonsa pois paikalta ja muut pojat heittivät lisää kiviä perään. Jostain syystä muutama poika alkoi myös tappelemaan. Toinen oli pyörällä ja toinen yritti potkia tätä pyöräilevää kaveria ja kaataa hänet kumoon. Pyörilevä poika taas ajoi kaveriaan päin selkään kaataen tämänkin. Se kivellä heitetty poika otti toisen pojan puhelimen, ilmeisesti sen joka oli häntä kivellä heittänyt, ja hieroi sitä pyllyään vasten. Samalla kolmas poika kusee viereisen kerrosalon seinälle. Kaikki tämä kaamean kiroilun ja huutamisen säestämänä, kunnes pojat liikkuvat kulman taakse, josta tämä hurmaavien pikkupoikien leikki ei enään minulle näy. 

Joka päivä (paitsi huonoina säinä) näiden lasten äidit kokoontuvat pieneen juorukerhoonsa pöydän ääreen takapihalle, vähintään yhdellä on aina tupakka kädessä. Lapsia on äidistä riippuen kahdesta kuuten. Lapsia ei todellakaan valvota, heidän kanssaan ei leikitä eikä heitä mutenkaan aktvoida. Jos jotkut tappelee tai tekee jotain muuta luvatonsa, niin äidin suusta tulee huutoa kovien vittujen säestämänä.

Mä pidän lapsista ja muutaman kerran on tultu juteltua näidenkin lasten kanssa pihalla. Kerran osallistuin vähän muutaman pikkutytön leikkiin keinujen luona, kun ne mua pyysi. Vähän ajan päästä toisen tytön äiti huomasi tämän ja kai (toivottavasti) vitsillä murjaisi, että voinkin varmaan leikkiä lasten kanssa pari tunnin ajan, niin hän pääsee mammakaverinsa kanssa kaljalle. (Mua ei naurattanut)

Mua niin säälittää noi lapset ja se miten kurjat vanhemmat ja olosuhteet ne on saaneet. Onneksi muutan opiskelujen perässä toiseen kaupunkiin muutaman kuukauden kuluttua ja toivottavasti tää meno jää taakse.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288570805564.html

Ja jos joku muistaa vielä tän tapauksen uutisista, niin kyseessä on muuten sama taloyhtiö ;P

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 22:11"]

Jaa-a. Mitenkähän tähän pitäisi suhtautua. Se, että suomalaiset ja maahanmuuttajataustaiset mammat piäisivät juttelukerhojaan pihan nurkassa viittaisi provoon, mutta taloyhtiön yksilöiminen sai jutun maistumaan koetulta...

Hurjaa meininkiä. Itse asun Länsi-Helsingissä kaupungin vuokratalossa, eikä meillä näy moista reuhaamista.

[/quote]

Niissä juorukerhoissa on ainoastaan suomalaisia äitejä. Noita mamualapsien vanhempia näkee mutenkaan tuskin koskaan.

ap

Vierailija
2/9 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kirjoitit että kyse on 10-12v lapsista. Ei sen ikäisiä yleensä pihalla vahdita tai todellakaan vanhemmat aktivoi.

Muuten kuulostaa karmealta. Tulee itse asiassa ihan miehen ex-vaimo mieleen. Koko ajan rööki huulessa, lapset elää kuin pellossa, syövät pelkkää einestä (lasten kertoman mukaan) ja muija huutaa vittusaatanaa, kun lapset "on niin kurittomia ja huomionhakuisia". Huoh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 23:01"]

Ap, kirjoitit että kyse on 10-12v lapsista. Ei sen ikäisiä yleensä pihalla vahdita tai todellakaan vanhemmat aktivoi.

Muuten kuulostaa karmealta. Tulee itse asiassa ihan miehen ex-vaimo mieleen. Koko ajan rööki huulessa, lapset elää kuin pellossa, syövät pelkkää einestä (lasten kertoman mukaan) ja muija huutaa vittusaatanaa, kun lapset "on niin kurittomia ja huomionhakuisia". Huoh.

[/quote]

Joo tossa ikkunan alla olevassa tilanteessa oli kyse juuri 10-12 v. pojista, mutta pihalla on paljon muitakin lapsia ihan 3-vuotiaista eteenpäin.

Vierailija
4/9 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en nyt oikeasti käsitä mikä tuosta tekee ihan hirveää. Tuonikäisistä lähtee ääntä oli ne sitten sivistyneistön lapsia tai wt-porukkaa. Poikalauma on äänekäs ja riekkuu. Useinmiten se touhu näyttää pahemmalta kuin mitä onkaan, kyllä ne yleensä tajuaa olla aihuttamatta toislleen suurempia vahinkoja. Haavoja ja naarmuja tulee välillä, kiroillaan kuin turkkilaiset kun halutaan olla isompia kuin mitä oikeasti ollaan. Kyllä tähän maailmaan ääntä mahtuu ja se kiroilukin siitä laantuu iän karttuessa.

Oikeasti mä odotin jotain pahempaa kuin mitä tuo sun kuvailemas touhu.

Vierailija
5/9 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse asun Vantaalla kaupungin vuokra-asunnossa ja meno on vielä kauheempaa. Vaara tilanteita sattuu päivittäin kun pienet 4 vuotiaat ulkoilee keskenään ja tollaset 8-10 vuotiaat ulkoilee kesällä jopa 24 asti yöllä pihalla keskenään. Huom. Lapsista on tehty ilmoituksia mutta mitään huostaanottoja ei ole vielä tapahtunut.

Vierailija
6/9 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelkästään vuokra-asunnoissa.Asun rivitaloyhtiössä, jossa vuosia sitten oli meno kuin nuorisovankilassa.

Erään vuokralla asuvan perheen kaksi adhd-poikaa (siis oikeasti oli diagnosoitu adhd:t) terrorisoivat koko taloyhtiötä. Aamulla kun ikkunan aukaisi, niin sisään tulvehti eläimellinen, suora KARJUNTA näitten poikien pihalta. Sällit hajottivat ympäristöään oikein tarmolla: asukkaiden terassikalusteet rikottiin, viereisen talon ikkunat hakattiin säpäleiksi, autot naarmutettiin, ruokaa ja kananmunia heiteltiin ikkunoihin, istutukset revittiin, postilaatikoihin tungettiin paskaa, pyörien renkaan puhkottiin.... Aina kun lähdit asunnosta ja nämä päivystivät pihalla, niin alkoi kovaan ääneen huutelu: hu*ra menee...s..tanan lehmät...jne. Kun asioista meni puhumaan näiden kotiin, niin isomahainen isukki haistatteli ja uhkaili väkivallalla.

Saatiinhan nämä lopulta häädettyä, mutta tätä helvettiä en unohda koskaan. Olisi kiva tietää missäpäin nyt reuhaavat. Voi naapuriparkoja!

Vierailija
7/9 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan fantsua ja ihanaa tuollainen uusi rikkaampi ja raikkaampi kulttuuri. Vielä pari vuotta niin osa tuosta porukasta on jo istunut tuomioita ja raiskanneet teinityttöjä.

t.vihreä

Vierailija
8/9 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a. Mitenkähän tähän pitäisi suhtautua. Se, että suomalaiset ja maahanmuuttajataustaiset mammat piäisivät juttelukerhojaan pihan nurkassa viittaisi provoon, mutta taloyhtiön yksilöiminen sai jutun maistumaan koetulta...

Hurjaa meininkiä. Itse asun Länsi-Helsingissä kaupungin vuokratalossa, eikä meillä näy moista reuhaamista.

Vierailija
9/9 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen melkein koko lapsuuteni (ja osin vielä aikuisiälläkin) elänyt kaupungin vuokrataloissa eikä meno tosiaan ole ollut tuollaista. Ainoita, joista oli jotain ongelmia, olivat mustalaiset (niiden luona ne poliisit ravasivat jatkuvasti). Lapset leikkivät keskenään ja toki kähinöitä tuli mutta aina tuli joku aikuinen väliin. 

Nyt asutaan alueella jossa on pelkkiä omistusasuntoja ja meno on lasten osalta kuin villissä lännessä. Sytytellään roskiskatoksia palamaan, tuhotaan leikkipuistoa, rikotaan pulloja pitkin teitä jne. Sen lisäksi saa katsoa sydän syrjällään kun jo kuusivuotiaat ovat keskenään tuolla kallioilla ja aallonmurtajalla.

Nojoo, en nyt halua silti mitään vastakkain asettelua mutta lähinnä ajan takaa sitä, että ei näillä "hienommillakaan" asuinalueilla eläminen aina niin herkkua ole. Kait on vähän tuuristakin kiinni, millainen alue on.