Tuttavan muksu pääsi kolmannelle varasijalle ammattikouluun!
En tiedä linjaa, kun järkytyin tuota kolmatta varasijaa.. Miten höntti tai laiska lapsen pitää olla, että noin surkeesti käy?
Kommentit (65)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 19:14"]
Toisin oli ajat 20 vuotta sitten kun kaikki pääsi johonkin ja suurin osa sinne minne ekaks halusi.
Nykyään miltei puolet paikoistahan menee suoraan maahanmuuttajille joten kantasuomalaisille ei oikeasti riitä opiskelupaikkoja.
Joustavalla valinnalla moni mamu pääsee opiskelemaan siten et moni huomattavasti paremmilla papereilla ja testituloksilla oleva suomalainen nuori ei pääse mihinkään. Surullista ja harmittaa nuorten puolesta joilla olisi halua ja motivaatiota kouluttautua mut sit suomen valtio torpedoi yritykset rasismin pelossa.
[/quote]
laitapa linkki, jolla todistat tämän todeksi
[quote author="Vierailija" time="09.07.2013 klo 21:36"]
Itse pääsin aikanaan kauppakorkeaan varasijalta nro 105. Ei ole ikinä yhtään hävettänyt enkä ole tuntenut itseäni muita huonommaksi, valmistuinkin hyvillä arvosanoilla ja töitä on riittänyt.
Hanki elämä, ap! Mitä arvelet, pääsevätkö omat lapsesi suoraan opiskelemaan sinne mihin haluavat? Tai ovatko jo päässeet? Olisihan se nyt kamalaa, jos vallan varasijoille jäisivät - tai eivät pääsisi edes varasijalle! Miten sen sitten töissä selität?
[/quote]
mihinköhän kauppakorkeaan pääsee varasijalta 105? Ei ainakaan Helsingin, eli nyk Aalto
Täälläkin amiksessa korkeammat keskiarvorajat kuin lukiossa. Hyvällekin oppilaalle voi käydä noin jos ala on suosittu.
Ammattikouluun on vaikea päästä. Espoossa ammatilliseen koulutukseen pääsi vain 69% hakijoista, vertailuna lukiot joihin pääsi 94% hakeneista.
Eli oisko kolmas varasija sitten Espoossa huonosti? Ei minun mielestä.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 19:01"]
En tiedä linjaa, kun järkytyin tuota kolmatta varasijaa.. Miten höntti tai laiska lapsen pitää olla, että noin surkeesti käy?
Maalaiset ei aina tajuu, että kaupungissa ei niin vain vaan mennä opiskelemaan...
[/quote]
Tervetuloa nykyaikaan: Ammattikouluista vähennetään nykyään hurjan paljon opiskelupaikkoja. Ennen vanhaan eli 30 vuotta sitten pääsi haluamalleen linjalle, varsinkin ammattikouluun, huonommillakin papereilla. Tämän vuoden haussa on hakijoina paljon niitäkin, jotka eivät viime vuonna saaneet opiskelupaikkaa.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 16:19"]
Nämä teidän juttunne tuntuvat aika pahalta. Minä olin huono koulussa, enkä yläasteen jälkeen päässyt minnekään kouluun. En edes ammatikouluun, että repikääpä siitä. Häpesin tyhmyyttäni silloin ja häpeän edelleen, mutta jotenkin teidän kommenttinne nuorista, lapsista, vielä ovat ihan järkyttäviä.
Jos ei ole hyvä koulussa, ei ole hyvä koulussa. Te puhutte niin kuin tällainen nuori olisi yleinen naurunaihe ja vitsi, ja aivan kuin hän olisi ikuisesti sitten teitä huonompi ihminen.
Minkä kukaan älykkyydelleen voi, kertokaapa?
(Omalle käytökselleen sitten taas voi ja vaikka mitä, mutta ymmärtääköhän kukaan teistä ylpeilijöistä tätä vinkkiä?)
[/quote]
No kuule, paljon fiksumpihan sinä olet kuin nämä lapsellisia viestejä kirjoittavata naurekslijat. Kelään, joka käyttää viesteissään haukkumasanoja, ei ole järin korkea älykkyyosamäärä. Sinä kirjoitat fiksusti, moni naureskelija ei edes tajua, että ainoa vaikutus heidän viesteillään on se, että he itse vaikuttavat itse yksinkerktaiselta. Sinä olet fiksu verrattuna moneen muuhun eikä tarvitse mennä tätä ketjua kauemmaksi. Sinulla on kyky pohtia, kyllä se paikka sinullekin löytyy.
Hah hah, mäkin pääsin amikseen ekalta varasijalta. Olen sen jälkeen suorittanut yliopistotutkinnon. Ei se mistään kerro.
[quote author="Vierailija" time="10.07.2013 klo 16:19"]
Nämä teidän juttunne tuntuvat aika pahalta. Minä olin huono koulussa, enkä yläasteen jälkeen päässyt minnekään kouluun. En edes ammatikouluun, että repikääpä siitä. Häpesin tyhmyyttäni silloin ja häpeän edelleen, mutta jotenkin teidän kommenttinne nuorista, lapsista, vielä ovat ihan järkyttäviä.
Jos ei ole hyvä koulussa, ei ole hyvä koulussa. Te puhutte niin kuin tällainen nuori olisi yleinen naurunaihe ja vitsi, ja aivan kuin hän olisi ikuisesti sitten teitä huonompi ihminen.
Minkä kukaan älykkyydelleen voi, kertokaapa?
(Omalle käytökselleen sitten taas voi ja vaikka mitä, mutta ymmärtääköhän kukaan teistä ylpeilijöistä tätä vinkkiä?)
[/quote]
Samaa mieltä. Todella rumasti puhutte nuorista. Ei kaikilla vain ole samaa älykkyyttä, kunnianhimoa, lukupäätä, kärsivällisyyttä tai kiinnostusta kuin toisilla. Nuoret myös kasvavat ja aikuistuvat todella paljon siinä 15-18-vuotiaina ja se kiinnostus ja kunnianhimo voi sieltä vielä nousta. Samoin huonosti koulussa pärjäävällä nuorella voi olla oppimisvaikeuksia tai mielenterveyden ongelmia, jotka syövät motivaatiota. Yläasteen huono koulumenestys voi myös johtua vain teini-ikäisen kapinoinnista. Yhtä arvokkaita ihmisiä me kaikki olemme, riippumatta keskiarvosta ja äo:sta. Aikuisten pitäisi kannustaa nuorta löytämään kiinnostus ja motivaatio opiskelua kohtaan eikä mollata ja haukkua.
mä pääsin 9neltä varasijalta amk:hon :)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 19:06"]
mä pääsin 9neltä varasijalta amk:hon :)
[/quote]
Onnea sulle. Yhdeksäs varasija... johan on kaikkea nähty ja kuultu nyt.
Riippu varmaan et mihin on hakenut. Joihinkin tiettyihin kouluihin ja tietyille aloille tunku on kova ja keskiarvorajat kovempia kuin monessa lukiossa, siis jotain 8,5 paikkeilla.
Toisin oli ajat 20 vuotta sitten kun kaikki pääsi johonkin ja suurin osa sinne minne ekaks halusi.
Nykyään miltei puolet paikoistahan menee suoraan maahanmuuttajille joten kantasuomalaisille ei oikeasti riitä opiskelupaikkoja.
Joustavalla valinnalla moni mamu pääsee opiskelemaan siten et moni huomattavasti paremmilla papereilla ja testituloksilla oleva suomalainen nuori ei pääse mihinkään. Surullista ja harmittaa nuorten puolesta joilla olisi halua ja motivaatiota kouluttautua mut sit suomen valtio torpedoi yritykset rasismin pelossa.
Miten höntti täytyy olla, että ei yhtään seuraa aikaansa, ja tiedä, että lukioihin on tällä hetkellä helpompi päästä, kuin ammattikoulutuksiin (huippulukiot tietysti eri juttu)
Voi olla joku tosi suosittu linja. Ainakin tässä kaupungissa (keskikokoinen yliopistokaupunki) suosituimmille amiskan linjoille on vaikeampi päästä kuin parhaimpiin lukioihin. Läheskään kaikki eivät pääse edes pääsykokeisiin.
No amk:ssa ei ole kyllä ollenkaan harvinaista päästä sieltä varasijalta + 10 sisään. Monesti yliopistoon hakevat hakevat ikäänkuin varapaikkaa samanalan amk:sta, jonne sitten voivat mennä opiskelemaan jos ei yliopiston ovet aukea. Monesti amk:hon pääsee ihan heittämällä sisään jos on hakemassa samaa alaa yliopistoon. Mutta pääsevät sitten yliopistoon ja antavat ne amk paikkansa pois
Varasija on ihan ok. Mä t pääsin tän kevään haussa kolmeen kouluun. Kahteen suoraan ja yhteen varasijalle.
Sain kirjeen et mut valittiiin sinne kolmanteenkin varasijalta ja nyt mulla on ongelmana, minkä noista valitsen? =)
Olisin valmis antamaan kaksi paikkaa jollekin nuorelle mut ei se taida onnistua.
itse pääsin ammattikouluun ensimmäiselle varasijalle. Keskiarvo "vain" 8.9.
On kyllä todella haluttu ala
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 19:17"] Monesti amk:hon pääsee ihan heittämällä sisään jos on hakemassa samaa alaa yliopistoon. Mutta pääsevät sitten yliopistoon ja antavat ne amk paikkansa pois
[/quote]
Öh. Oisko kuitenkin ammattikorkeakoulu?
Aloituksessa puhutaan ammattikoulusta.
Onneksi voidaan todenta, että se 3. varasijalla ollut hakija ketjun alussa on todednnäköissesti saanut tiedon varasijan muuttumista oikeaksi sijaksi jo viikko sitten. Sen jälkeen voidaan myös kysyä, onko ap:n ja muun ketjun kaltainen taivastelu täysin merkityksetöntä vai tärkeä osoitus siitä, miten ihmiset yrittävät vaikuttaa jotenkin fiksummilta mollaamalla muita turhasta.