Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten asiakaspalvelijan kuuluu puhua?

Vierailija
13.06.2013 |

Siis ihan virastossa, kaupassa, ihan missä vaan... Puhelimessa, kasvotusten... Miten siis sinun mielestä kuuluu puhua? Minua ainakin ärsyttää, jos joku puhuu minulle liian kirjakielellä ja jotenkin vaikeilla sanoilla etten tajua... :D Itse olen hakeutumassa aspatehtäviin ja mietin kuuluuko aina muka puhua kirjakielellä ja teititellä ja käyttää jotain ihme sanastoa!? Eikö voi puhua ihan normaalisti!?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työpaikasta ja sen käytännöistä paljon. Mutta riippuu myös kenelle puhuu. Jos asiakkaat on teinejä, niin teitittely ja virallinen kieli ei pure, joten puhekieli käy. Samoin sosiaalialalla tietyissä toimipisteissä voi puhua hyvinkin puhekieltä. Sitten taas jos on asiakkaana huomattavasti vanhempaa väkeä, niin teitittely kuuluu ihan hyviin tapoihin.

Vierailija
2/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali puhe "riittää", ei kannata alkaa kikkailemaan esim. kirjakielellä jos ei se ole luontainen puhetyyli. Huumoria kannatta viljellä sopivasti, aina tilanteen niin salliessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kyllä asiallista kieltä. Ei tarvitae olla kirjakieltä. Olen teitittelyn kannalla, moni muu tuntuu tykkävän sinuttelusta. Ehkä se teitittely on peruja vanhasta työstäni, jossa ehdottomasti piti olla muodollinen.

Vierailija
4/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi sairaalassa asioidessani kuulen yleensä vain pelkkää kirjakieltä ja liian hienoa puhetta lääkäreiltä, hoitajilta ja sihteereiltä... Tulee vähän sellainen vanha ja vaivaantunut olo vaikka olen 27v. :D Joskus jopa teititellään... Minua vaan pelottaa, kun en ihan oikeasti osaa puhua mitenkään erityisen hienosti... Toki näin kirjoitan aika kirjakielellä, mutta en osaisi näin tosiaan kenellekään puhua... Mielestäni paras saada asiat SELKEÄSTI selvitettyä...

-Ap

Vierailija
5/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neutraalisti tai lievästi hesalaisittain (ei slangia, mutta intonaatio).

Vierailija
6/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ollut nuorena puhelinvaihteessa töissä ja kyllä se teitittely vaan helpottaa elämää. Teitittely ja mahdollisimman neutraali ilmaisu (yleispuhekieli) häivyttävät asiakaspalvelijan persoonan taustalle ja etäyttävät sopivasti asiakkaasta. Asiakaspalvelijan pitää kuitenkin antaa ammattimainen vaikutelma.

Vierailija
7/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan reilusti pissishonotusta ja kunnon sihinä-ässät purkkaa jauhaen...

Vierailija
8/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 16:51"]

Ihan vaan reilusti pissishonotusta ja kunnon sihinä-ässät purkkaa jauhaen...

[/quote]

Siis ihkuu niinku sillai tieks sä millee teet...

Vierailija
9/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu aina ystävällisesti, selkeästi ja normaalisti. Älä tiuski, jankuta tai sano ensimmäiseksi että voi voi sentään, sun olisi pitänyt tehdä tämä ilmoitus jo ainakin 3 päivää sitten.. Mutta koitetaan nyt meneekö vielä läpi ja jankun jankun jankun ja pälä pälä pälä. Muista myös ja joka tilanteessa olevasi asiakasPALVELIJA, vaikka se ei aina mukavalta tuntuisikaan.

Todella huonoihin ja leipiintyneisiin asiakaspalvelijoihin olen törmännyt viimeaikoina. Kaupan kassa huokaili ja jupisi että jättää kassan laskematta ja paikan siivoamatta ja lähtee heti tasan klo9. Oli kuulemma muutakin tekemistä kun kökkiä töissä. Mukavalta tuntui kaivella bonuskorttia rahapussista kun samalla mulkoiltiin ja huokailtiin äänekkäästi.

Terveyskeskuksessa taas ensimmäistä kertaa uudella apikkakunnalla asioidessani, luukusta kysyttiin onko aika varattuna? Ei vastauksen jälkeen kamala huuto että aina pitää päivystykseen varata aika! Ei tänne saa tulla ilman ajanvarausta! Tiuskien kysyi kuitenkin nimen ja muut tiedot ja sekoitti suutuspäissään koko tietokoneen jonkajälkeen vasta kovaääninen naukuna alkoikin. En ole eläessäni moiseen törmännyt. Pääsin kuin pääsinkin lopulta jonottamaan lääkärille. Olin ainoa potilas koko paikassa.

Vierailija
10/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaupassa töissä, pienessä erikoisliikkeessä. Yritän käyttää mahdollisimman neutraalia puhekieltä ja jättää kaikki leveimmät murreilmaisut vapaa-aikaan. Mielestäni tärkeämpää on puhua luontevasti ja takeltelematta, niin että asiakas saa sen olennaisen tiedon. Suurinta osaa asiakkaista sinuttelen, joitakin teitittelen. Kasvotusten oppii aika nopeasti päättelemään kumpi sopii paremmin. Puhelimessa on ehkä varmempi teititellä jos esimies ei anna selkeitä ohjeita. Ja yllättävän paljon pystyy myös kommunikoimaan niin ettei suoraan puhuttele asiakasta.

Vierailija
11/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 16:31"]

Siis ihan virastossa, kaupassa, ihan missä vaan... Puhelimessa, kasvotusten... Miten siis sinun mielestä kuuluu puhua? Minua ainakin ärsyttää, jos joku puhuu minulle liian kirjakielellä ja jotenkin vaikeilla sanoilla etten tajua... :D Itse olen hakeutumassa aspatehtäviin ja mietin kuuluuko aina muka puhua kirjakielellä ja teititellä ja käyttää jotain ihme sanastoa!? Eikö voi puhua ihan normaalisti!?

[/quote]

Asiakaspalvelussa ei puhtuta ainakaan kirjakieltä. Kirjakieltä kirjoitetaan. Käytä puhekieltä, sitä käytetään puhuttaessa. Työpaikasta riippuen valitset tarpeeksi kohteliaan mutta ystävällisen puhekielen rekisterin, niin pärjäät kyllä.  :)

Vierailija
12/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 17:22"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 16:31"]

[/quote]

Asiakaspalvelussa ei puhtuta ainakaan kirjakieltä. Kirjakieltä kirjoitetaan. Käytä puhekieltä, sitä käytetään puhuttaessa. Työpaikasta riippuen valitset tarpeeksi kohteliaan mutta ystävällisen puhekielen rekisterin, niin pärjäät kyllä.  :)

[/quote]

Lisäksi kannattaa huomioida asiakaskunnan koostumus. Jos kaikki asiakkaat ovat samoilta seuduilta ja puhuvat samalla tavalla, niin ei yleensä haittaa jos aspakin valitsee saman puhetavan.

Vierailija
13/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esimerkiksi sairaalassa asioidessani kuulen yleensä vain pelkkää kirjakieltä ja liian hienoa puhetta lääkäreiltä, hoitajilta ja sihteereiltä..."

Hmm, minua ei kyllä vakuuttaisi pohojalaasittain murtava rempseän rento kirurgi. (Olen 24, jos sillä nyt jotain väliä on.) Varsinkin kun on kyse ihmisten terveydestä, on pakko puhua "hienosti" eli neutraalisti ja eksakteilla termeillä, muuten väärinymmärryksiä syntyisi liukuhihnalta. 

Vierailija
14/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten muuten puhutaan "liian hienosti"?

Vierailija
15/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 17:39"]

Miten muuten puhutaan "liian hienosti"?

[/quote]

Mielestäni niin että puhuja joutuu koko ajan keskittymään puhumiseen eikä puheen varsinaiseen sisältöön. Puhe katkeilee jatkuvasti kun joutuu miettimään sopivaa sanaa. Jotenkin noin.

Joku tietysti saattaa pitää liian hienona puhumisena yleiskieltä ja/tai sivistyssanoja, vaikka ne tulisivatkin luonnostaan.