Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uskovat: pääseekö psykopaatit taivaaseen?

Vierailija
13.06.2013 |

Sehän on käsittääkseni joku sairaus... Mites on? Voiko ne elää miten tahtoo ja sitten pääsevät taivaaseen? Kun eiväthän he voi katua syntejään, jos eivät sairautensa vuoksi syyllisyyttä tai katumusta voi tuntea? Mutta toisaalta, jos he ovat koko elämänsä sairaita olleet, niin ei kai sekään ole reilua, että joutuvat helvettiin jos ovat sattuneet syntymään sellaiseksi kuin ovat?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mark 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen."

Minun Raamatussani ei ainakaan ole kohtaa, jossa mainittaisiin, että Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, paitsi psykopaatit... vai löydätkö sinä sellaista Raamatusta?

Vierailija
2/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi se ei ole meidän päätäntävallassamme, vaan suuremmassa kädessä. Uskon ja luotan että Jumala tuomitsee sairaan yksilön reilusti, eikä pelkän algoritmin perusteella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 15:05"]"Mark 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Minun Raamatussani ei ainakaan ole kohtaa, jossa mainittaisiin, että Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, paitsi psykopaatit... vai löydätkö sinä sellaista Raamatusta?  [/quote]

Mutta eikö uskovakin tarvitse jonkinlaisen syyllisyydentunnon ylipäätään että voi olla uskossa?

Vierailija
4/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihminen päätä kuka pääsee taivaaseen vaan Jumala. Me ei voida tuomita ketään eikä jaotella kuka pääsee ja kuka ei.

T: vl

Vierailija
5/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ihminen itse voi olla varma pelastusvarmuudestaan jos ei pysty katumaan syntejään?

Ja mites sellaisten kohdalla jotka eivät kykene ajattelemaan itsenäisesti? Onko jotain raamatunkohtia, joissa kerrotaan kuinka heidän käy? Ja mistä lähtien esim lapsi on vaarassa joutua helvettiin?

Vierailija
6/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei noita vertauskuvia pidä ottaa liian kirjaimellisesti. Taivas ja helvetti ovat metaforia siitä, millaisessa maailmassa meidän jälkeläisemme tulevat elämään meidän valintojemme seurauksena. Metafora tuo sen vain omakohtaiseksi, itsekäs ja kuolemaa pelkäävä ihminen kun välittää enemmän omasta hyvinvoinnistaan kuin lastensa. Tai naapurin lasten.

Metsään mennään, jos näiden vertauskuvien perusteella aletaan kirjoittaa sääntöjä Jumalalle. Sitten aletaan keksiä porsaanreikiä systeemin huijaamiseksi.

Vierailija
7/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykopaatti saattaisi rikkoa vaikkapa sääntöjä "Kunnioita isääsi ja äitiäsi", "Älä varasta", "Älä lausu väärää todistusta lähimmäisestäsi" tai "Älä tapa". Jos hän ei rikkoisi mitään sääntöjä vaan eläisi täynnä hurskautta, empatiaa ja lähimmäisenrakkautta, voi kyseenalaistaa onko hän edes psykopaatti.

Vierailija
8/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Jumalalta. Se ne säännöt laatii.

Vierailija
9/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuota voi ihminen tietää. Eikä onneksi tarvitsekaan. Ehkä voisi ajatella niin, että uskovainen psykopaatti käsittelee itseään tiedon pohjalta eikä tunteen, hänelle on kuitenkin opetettu tässä yhteiskunnassa mikä on oikein ja mikä väärin. Joten hän tietää, milloin on mennyt vikaan. Toisaalta, olennaista uskovaisen elämässä on synnintunto, joten ajatusrakennelma menee aika monimutkaiseksi.

Raamatun mukaan usko kuuluu lapsille ja lapsenmielisille (ymmärtäisin näin, että lapset ja vammaiset ovat pelastettuja automaattisesti, joten jos kyseessä on aito sairaus, jolle ihminen ei voi mitään eikä näin ollen hallita itseään, menisikö sitten tähän kategoriaan).

Onneksi jokainen pelastaa vain itse itsensä ja koska itse en tunnista itseäni psykopaatiksi, saan olla vapaa tästä pohdinnasta.

Vierailija
10/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 15:05"]"Mark 16:16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen." Minun Raamatussani ei ainakaan ole kohtaa, jossa mainittaisiin, että Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu, paitsi psykopaatit... vai löydätkö sinä sellaista Raamatusta?  [/quote]

Mutta eikö uskovakin tarvitse jonkinlaisen syyllisyydentunnon ylipäätään että voi olla uskossa?

[/quote]

Usko Jeesukseen pelastaa. Se on pääpointti. Meidän syyllisyydentuntomme suuruus tai pienuus ei pelasta. Se on niinku että et voi olla vain vähän raskaana. Joko uskot tai et usko. Joko Jeesus on sydämessäsi tai sitten ei ole.

Vierailija
11/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 15:40"]

Mites ihminen itse voi olla varma pelastusvarmuudestaan jos ei pysty katumaan syntejään?

Ja mites sellaisten kohdalla jotka eivät kykene ajattelemaan itsenäisesti? Onko jotain raamatunkohtia, joissa kerrotaan kuinka heidän käy? Ja mistä lähtien esim lapsi on vaarassa joutua helvettiin?

[/quote]

Pelastusvarmuus ei pelasta meitä. Jeesus pelastaa.

Antaa Jumalan huolehtia noista ikärajoista. Hän on siinä viisaampi kuin me.

Vierailija
12/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armo on jo annettu. Jumalan taholta meillä ei ole mitään pelättävää, voimme rauhassa keskittyä elämään tätä elämää.

Vierailija
13/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jotain raamatunkohtia koskemassa näitä "syyntekeettomuustapauksia"? Kysyin jo kerran mutta ei ole tullut vielä esiin.

Ja eikö ole vähän itsekästä ku jotkut ajattelee,et eipä mun tarvi tästä huolehtia? Jossain on koko ajan joku jolle nuo voi olla häntä koskettavia. Eikös kaikkia tule rakastaa? Miten voi olla niin välinpitämätön, et jos ei itseä koske, niin ei kiinnosta?

Vierailija
14/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 16:25"]

Onko jotain raamatunkohtia koskemassa näitä "syyntekeettomuustapauksia"? Kysyin jo kerran mutta ei ole tullut vielä esiin.

Ja eikö ole vähän itsekästä ku jotkut ajattelee,et eipä mun tarvi tästä huolehtia? Jossain on koko ajan joku jolle nuo voi olla häntä koskettavia. Eikös kaikkia tule rakastaa? Miten voi olla niin välinpitämätön, et jos ei itseä koske, niin ei kiinnosta?

[/quote]

Se on se vanha tuttu:

Matteus 19: "14 Niin Jeesus sanoi: "Antakaa lasten olla, älkääkä estäkö heitä tulemasta minun tyköni, sillä senkaltaisten on taivasten valtakunta"."

Vierailija
15/15 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 16:25"]

[/quote]

Ei se ole välinpitämättömyyttä vaan sitä, että kenellekään ihmiselle ei voi avautua uskon ihmeet kokonaisuudessaan, koska muuten ihminen omaisi kaiken saman tiedon kuin Jumala. Ja sitä saa ja voi tyytyä siihen, että tietää omalta kohdaltaan asian olevan kunnossa. Jos nyt joku psykopaatti ilmaisisi aidon huolensa asiasta, en toki suhtautuisi välinpitämättömästi vaan jatkaisin keskustelua psykopaatin kanssa sen verran, mitä saisin asiasta kerrottavaa. Eihän sitä voi lähteä tähän runoilemaan mitä tahansa mahdollisesti paikkansapitämätöntä soopaa sen takia, että joku haluaa tätä asiaa teoriassa pohtia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi