Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielitaidottomana ei voi matkustaa.

Vierailija
13.06.2013 |

Olen riippuvainen lasteni kielitaidosta.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 13:06"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:23"]

Minä tiedän useammankin kielitaidottoman jotka matkustelevat säännöllisesti.

[/quote]

Minäkin tiedän mutta kyseessä on matkat tyyliin Aurinkomatkat Kanarialle kera suomalaisen oppaan ja suomiravintolan. 

Olen aina miettinyt tekeekö joku kielitaidoton oikeita matkoja? Esimerkiksi kolme edellistä matkaani ovat olleet maihin jossa maahantulossa sinulta jo kysytään eri asioita. Onnistuisiko siis amerikan matka kielitaidottomalta?

[/quote]

Höh. Mä en ookaan koskaan ollut "oikeasti matkoilla" kun oon käynyt vain matkatoimistojen järjestämillä turistimatkoilla.:(

[/quote]

Älä hätäile, ehdit varmasti vielä.

Eikä noissa valmismatkoissa ole mitään vikaa, jos ainut mitä haluaa on nopeasti, helposti ja halvalla johonkin lämpimään. Kerran itse kokeillut, kokemus kait ihan ok. Lentomatka nyt oli ainakin erilainen, näki kyllä että ei oltu reittilennolla muustakin kuin että viina ei sisältynyt hintaan.

Vierailija
22/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et opiskele kieliä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:50"]

öö , missä hankitaan tulkki ? jos olet Amerikassa ja puhut vaan Suomea, ei ne kuule sinne suomen tulkkia hommaa. Hommaa vaan jos sinulla on ongelmia päästä maahan, ei muuten.

[/quote]

No mitäs ne sitten tekee? Maahan saa tulla jos on asiakirjat kunnossa, oli sitten kielitaitoa tai ei. Ja jos ei joku vaan englantia puhu, niin miksikäs se fakta siinä tullimiesten kanssa seisoskellessa muuttuisi?  

Vierailija
24/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 13:17"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:50"]

öö , missä hankitaan tulkki ? jos olet Amerikassa ja puhut vaan Suomea, ei ne kuule sinne suomen tulkkia hommaa. Hommaa vaan jos sinulla on ongelmia päästä maahan, ei muuten.

[/quote]

No mitäs ne sitten tekee? Maahan saa tulla jos on asiakirjat kunnossa, oli sitten kielitaitoa tai ei. Ja jos ei joku vaan englantia puhu, niin miksikäs se fakta siinä tullimiesten kanssa seisoskellessa muuttuisi?  

[/quote]

Aika rohkee linjanveto tuohon. Eli jos en halua vastata tullimiesten kysymyksiin kohauttelen vain hartioitani ja näytän lappua että "me speak no americano"? Itellä ei riittäisi yksin rohkeus lähteä kielitaidottomana välttämättä CBP-officereiden kuulusteluun.

Vierailija
25/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:57"]

No aika harvinainen maahantulokokemus sinulla ollut kieltämättä.

[/quote]

Olen eri vastaaja, mutta minulla on ihan samat kokemukset Yhdysvalloista (JFK:n kentältä, useammankin kerran) ja melkein missä vain olen matkustanut. Passi katsotaan ja viitotaan eteenpäin.

Ehkä kun näyttää kunnialliselta ihmiseltä, niin rajaviranomaisten ei tarvitse syynätä :).

Vierailija
26/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen montakin ihmistä jotka eivät osaa englantia kuin muutaman sanan ja osa heistä on asunutkin ulkomailla (muut pohjoismaat, ilman paikallisenkaan kielen osaamista.) Kyllä terve ihminen pärjää jos on 2 kättä ja muuten terävä pää :)

Vierailija
27/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen syntynyt 40-luvulla ja silloin ei ollut pakollista opiskella kieliä tavallisessa kansakoulussa.Olen pian 70 v. T:alkuperäinen kirjoittaja.ps.lapseni puhuvat kaikkia kieliä sujuvasti.

Vierailija
28/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt tehdä asiaa vaikeammaksi kuin se on. Tuo on ihan totta, että kielitaidottomia ihmisiä liikuu maiden rajojen yli koko ajan, varmasti jopa eniten sinne jenkkeihin. Ei se kielitaidon puute estä tätä millään tavalla, onhan sitä tehty niin kauan kuin on ollut laivat joilla liikkua mantereiden välillä. Ja tuossa annettiin myös ihan hyviä vinkkejä sitä tilannetta varten, jos joutuu viranomaisten kanssa tekemisiin.

Vierailija
29/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:47"]

Ehkä, mutta kun musta tullimies kysyy "What's the purpose of your trip" tai "When are you leaving" voi siinä olla padi vähän solmussa.

Siis tämä ihan mietintänä vaan. Onko kukaan huonolla kielitaidolla käynyt jenkeissä vastikään?

[/quote] Jos siis musta virkailija kysyy niin et ymmarra? I don't get your point.

Vierailija
30/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa - mun isä oli matkanjohtajana joskus 50 luvulla eikä osannut sanaakaan ko maan kieltä:) Hyvin selvisivät ja asiat hoituivat. Nyt on paljon helpompaa kun on sanakirjat ja kännyköissäkin kääntäjät jne.

Mun serkku ja miehensä osaavat muutaman sanan englantia (outoa nykyään 40+ ikäisiltä) mutta käsillään puhuvat sujuvasti. Eikä mene kuin hetki kun ovat selvittäneet kaikki tiedot muista ja ystävystyvät välittömästi missä ovatkaan:D

Vierailija
31/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:47"]

Ehkä, mutta kun musta tullimies kysyy "What's the purpose of your trip" tai "When are you leaving" voi siinä olla padi vähän solmussa.

Siis tämä ihan mietintänä vaan. Onko kukaan huonolla kielitaidolla käynyt jenkeissä vastikään?

[/quote]

Tiedän noin 60-vuotiaan pariskunnan joka kävi noin vuosi sitten New Yorkissa. Hyvin pärjäsivät vaikka eivät juurikaan englantia osaa, ihan kahdestaan olivat matkalla. Et kai oikeasti kuvittele että kaikki Yhdysvaltoihin saapuvat osaavat englantia? Miksi otit esille mustan tullimiehen?

Vierailija
32/32 |
15.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä 49vuotias en puhu muutakuin suomea,olen lähdössä Australiaan vuoden päästä mikäli korona tilanne sallii matkustelun,ja jos Sydneyn kentällä tai välilasku/koneenvaihto kentällä joku kysyy jotakin näytän lappua että en puhu englantia ja tarvitsen tulkin joka osaa suomea ja englantia,viime vuonna olin Los Angelesissä ja pärjäsin vallan mainiosti ilman englantia kun oli serkku mukana joka tulkkasi jos joku kysyi jotain,no kyl mä osaan tilata olutta,juomista,ruokaa,kysyä englanniksi kelloa,mutta jos oikeen puhua tarvii niin sit tulkkausapua tai jotain tyhmiä kysymyksiä lentokentällä esim kuka pakkasi laukkusi,onko ylimääräistä tavaraa,ruokaa laukuissa kaikkeen vaan vastaa no understand niin tulkki tulee

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yhdeksän