Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kielitaidottomana ei voi matkustaa.

Vierailija
13.06.2013 |

Olen riippuvainen lasteni kielitaidosta.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tiedän useammankin kielitaidottoman jotka matkustelevat säännöllisesti.

Vierailija
2/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:23"]

[/quote]

Minäkin tiedän mutta kyseessä on matkat tyyliin Aurinkomatkat Kanarialle kera suomalaisen oppaan ja suomiravintolan. 

Olen aina miettinyt tekeekö joku kielitaidoton oikeita matkoja? Esimerkiksi kolme edellistä matkaani ovat olleet maihin jossa maahantulossa sinulta jo kysytään eri asioita. Onnistuisiko siis amerikan matka kielitaidottomalta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voipas. Mieheni isoäiti ei osaa tasan tarkkaan mitään muuta kuin Suomea ja matkustelee Euroopan sisällä lentokoneella ihan itsekseen. Jos on tiukka paikka, aina löytyy joku suomalainen, jolta pyytää apua.

Mieheni ja hänen isänsä matkustivat myös kielitaidottomina. Soittivat sitten matkan varrelta minulle ja pyysivät puhelimessa tulkkaamaan, kun oli sellainen tilanne. :)

Vierailija
4/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitaidottomia ihmisiä liikkuu maiden välillä jatkuvasti, eiköhän se onnistuisi. Kyllähän viranomaiset joutuvat hankkimaan tulkin jos  ei ole yhteistä kieltä selvittää asioita. Voit myös pyytää lapsiasi kirjoittamaan sinulle lapun oleellisista tiedoista englanniksi yms. Täysin kielitaidottomia ihmisiä lähtee suomesta jopa työkomennuksille ulkomaille ja hyvin pärjäävät.

Tämä ei ehkä liity aiheeseen, mutta saako kysyä miten on mahdollista, että joku ei osaa lainkaan englantia nykypäivänä? Onko ap sitä ikäluokkaa, ettei koskaan ole opetettu tai tarvinnut opetella?

Vierailija
5/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:35"]

Voipas. Mieheni isoäiti ei osaa tasan tarkkaan mitään muuta kuin Suomea ja matkustelee Euroopan sisällä lentokoneella ihan itsekseen. Jos on tiukka paikka, aina löytyy joku suomalainen, jolta pyytää apua.[/quote]

Niin en tiedä taas missä on mahdettu matkustaa, mutta jotenkin minulla on sellainen olo että siellä missä itse on tullut liikuttua niin en olisi aina kyllä voinut laskea muiden suomalaisten olemassaolon varaan.

Ei siinä, varmasti matkustaminen onnistuu ilmankin kielitaitoa. Paljon menettänee ilman kielitaitoa ja varmasti hieman rajoittaakin.

Vierailija
6/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaan Suomestakin lähtetty sinne suureen amerikkaan töihin asti kun ei ole täällä kaikille leipä riittänyt aikoinaan. Samoin kuin kaikki muukin maahanmuutto historiassa, ei se kielitaidon puute mitään estä tekemästä. Nykyään paljon helpompaakin kun on puhelimet, ipadit jne. Esimerkiksi tuollaiseen tablettiin voisi ladata niitä viranomaisia ja tulleja varten skannattuja dokumentteja  yms apua valmiiksi. Toimii myös navigaattorina ja oppaana oudossa paikassa kun kaikki tieto kohteesta on saatavilla omalla kielllä näytölle.

Vierailija
7/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä, mutta kun musta tullimies kysyy "What's the purpose of your trip" tai "When are you leaving" voi siinä olla padi vähän solmussa.

Siis tämä ihan mietintänä vaan. Onko kukaan huonolla kielitaidolla käynyt jenkeissä vastikään?

Vierailija
8/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:36"]

Tämä ei ehkä liity aiheeseen, mutta saako kysyä miten on mahdollista, että joku ei osaa lainkaan englantia nykypäivänä? Onko ap sitä ikäluokkaa, ettei koskaan ole opetettu tai tarvinnut opetella?

[/quote]

Esimerkiksi lukivaikeudesta kärsii noin 10% ihmisistä ja heidän voi olla huomattavan vaikea oppia vieraita kieliä. Ihan nykyään, peruskouluaikanakin. Kyllä se vallan mahdollista on.

Vierailija
9/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:47"]

Ehkä, mutta kun musta tullimies kysyy "What's the purpose of your trip" tai "When are you leaving" voi siinä olla padi vähän solmussa.

Siis tämä ihan mietintänä vaan. Onko kukaan huonolla kielitaidolla käynyt jenkeissä vastikään?

[/quote]

Mun englannintaito on varsin hyvä, mutta jenkkeihin mennessäni viimeksi ei kyllä kukaan kysellyt mitään. Passintarkastuksessa katsoivat passin ja sen immigrationblanketin, jonka olin täyttänyt etukäteen lentokoneessa ja viittoivat kädellä eteenpäin jonossa. Koirat haistelivat, ettei ole ruokatarvikkeita mukana. Kukaan ei puhunut mitään.

Vierailija
10/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielitaidottomia ihmisiä liikkuu maiden välillä jatkuvasti, eiköhän se onnistuisi. Kyllähän viranomaiset joutuvat hankkimaan tulkin jos  ei ole yhteistä kieltä selvittää asioita. Voit myös pyytää lapsiasi kirjoittamaan sinulle lapun oleellisista tiedoista englanniksi yms. Täysin kielitaidottomia ihmisiä lähtee suomesta jopa työkomennuksille ulkomaille ja hyvin pärjäävät.

[/quote]

öö , missä hankitaan tulkki ? jos olet Amerikassa ja puhut vaan Suomea, ei ne kuule sinne suomen tulkkia hommaa. Hommaa vaan jos sinulla on ongelmia päästä maahan, ei muuten.

Vierailija
11/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, juurihan kirjoitin että niitä viranomaisia varten voi hankkia ne dokumentit valmiiksi, joista sitten näkyy se oleellisin tieto, kuten matkan syy, kielitaidon puute, matkan pituus, kohteet joissa tarkoitus käydä, ja vaikkapa oman lapsen yhteystiedot joka voi matkan tiedot varmistaa englanniksi tai tulkata muuten.

Vierailija
12/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut Etelä-Amerikassa paikoissa jossa ihmiset puhuvat vain äidinkieltään. Jos en olisi opiskellut espanjaa, emme olisi ikinä löytäneet perille jne.

Pakettimatkat ovat loistavia ihmisille, jotka eivät puhu kieliä, esim äitini, mutta muuten kannattaa vähän opetella.

Vierailija
13/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ap, mutta vastaan silti.

Kävin kouluni ja opiskelin 60-ja 70-luvuilla. Keskikoulussa luin vain ruotsia ja saksaa, opistossa (sosiaaliala) sitten englantia. Mutta tuohon aikaan ei painotettu kielitaidon tärkeyttä oikeastaan ollenkaan!  En jotenkin huomannut tai tajunnut pitää yllä ja kehittää osaamistani.

En ole tarvinnut töissäni vieraita kieliä juurikaan, joten taitoni ovat  ruostuneet vuosikymmenten varrella. Kun olemme matkustaneet perheen kanssa, on mieheni kielitaitoisempana hoitanut sen puolen. Myöhemmin sitten myös lapset.

Tämä kielitaidottomuus onkin oikeastaan ainoa asia, jota todella kadun ja harmittelen omasta elämänpolustani.   Onneksi minulla ei ole kestämätöntä vimmaa ulkomaan matkailuun!

Vierailija
14/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini matkusteli sujuvasti Kauniista ja rohkeista oppimallaan sanastolla. Kun vain tahtoa on niin ihmisten kesken asiat selviävät kielimuurin yli, ympäri ja läpi.

Vierailija
15/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella että puhelimitse niitä tulkkipalveluja on lentokentällä saatavilla siinä vaiheessa, jos joku asia maahan pääsemiseksi on pakko selvittää. Tämä tulkki voi tässä tapauksessa kuitenkin mielestäni olla ap:n lapsi puhelimessa, johon ap matkoilla kertoi turvaavansa. Tai kuka tahansa muu tuttu jonka puhelinnumeron voi viranomaiselle antaa.

Mutta miettikääs nyt, sinne jenkkeihin liikkuu porukkaa päivittäin ihan joka puolelta maailmaa, eikä varmasti läheskään kaikki osaa englantia edes välttävästi mutta niinpä vaan menevät.

Vierailija
16/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:50"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:47"]

[/quote]

Mun englannintaito on varsin hyvä, mutta jenkkeihin mennessäni viimeksi ei kyllä kukaan kysellyt mitään. Passintarkastuksessa katsoivat passin ja sen immigrationblanketin, jonka olin täyttänyt etukäteen lentokoneessa ja viittoivat kädellä eteenpäin jonossa. Koirat haistelivat, ettei ole ruokatarvikkeita mukana. Kukaan ei puhunut mitään.

[/quote]

No aika harvinainen maahantulokokemus sinulla ollut kieltämättä.

Vierailija
17/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:39"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:35"]

Voipas. Mieheni isoäiti ei osaa tasan tarkkaan mitään muuta kuin Suomea ja matkustelee Euroopan sisällä lentokoneella ihan itsekseen. Jos on tiukka paikka, aina löytyy joku suomalainen, jolta pyytää apua.[/quote]

Niin en tiedä taas missä on mahdettu matkustaa, mutta jotenkin minulla on sellainen olo että siellä missä itse on tullut liikuttua niin en olisi aina kyllä voinut laskea muiden suomalaisten olemassaolon varaan.

Ei siinä, varmasti matkustaminen onnistuu ilmankin kielitaitoa. Paljon menettänee ilman kielitaitoa ja varmasti hieman rajoittaakin.

[/quote]

Isoäiti on matkustanut esim. Englannissa ja Ranskassa.

Vierailija
18/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:48"]

[/quote]

Esimerkiksi lukivaikeudesta kärsii noin 10% ihmisistä ja heidän voi olla huomattavan vaikea oppia vieraita kieliä. Ihan nykyään, peruskouluaikanakin. Kyllä se vallan mahdollista on.

[/quote]

Näin on mieheni ja hänen sisarustensa kohdalla. Kielten opiskelu aina ollut todellista takkuamista. Olen kielenopena yrittänyt miehelle opettaa - ja havainnut, miten vaikeaa voi lukihäiriöisen oppia vierasta kieltä. Hallitsee sanoja sieltä täältä, mutta ei voi sanoa, että osaa kieltä. Jos peruskoulusta saa tokariin 6 kielestä, niin ei siinä osaa kyllä oikeastaan yhtään mitään.

Vierailija
19/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:29"]

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:23"]

[/quote]

Minäkin tiedän mutta kyseessä on matkat tyyliin Aurinkomatkat Kanarialle kera suomalaisen oppaan ja suomiravintolan. 

Olen aina miettinyt tekeekö joku kielitaidoton oikeita matkoja? Esimerkiksi kolme edellistä matkaani ovat olleet maihin jossa maahantulossa sinulta jo kysytään eri asioita. Onnistuisiko siis amerikan matka kielitaidottomalta?

[/quote]

Höh. Mä en ookaan koskaan ollut "oikeasti matkoilla" kun oon käynyt vain matkatoimistojen järjestämillä turistimatkoilla.:(

Vierailija
20/32 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Itse puhun suomen lisäksi ruotsia, englantia, saksaa, ranskaa ja italiaa.

Mutta olemme matkailleet paljon myös maissa, joissa tästä kielitaidosta ei ole ollut mitään hyötyä:) Hyvin on pärjätty elekielelle, piirtämällä jne. Joten reissuun vaan rohkeasti!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi