Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

7-v. erittäin huono käytös :( apua?

Vierailija
12.06.2013 |

Meillä on lasten läheinen täti hoitamassa kahta lastamme ja 7-v lapsemme potee kamalaa eroahdistusta meistä vanhemmista. Hokee aamut ja illat että ei jää tädin kanssa, tädin pitää lähteä pois. täti on siis muutaman yön meillä, jotta me vanhemmat pääsemme töihin päiväksi. Tänä iltana täti loukkaantui lapsen puheista niin että alkoi itkeä ja sanoi lähtevänsä huomenna pois. Ei sentään itkenyt lapsen nähden. Mulla on äitinä tosi kurja olo, kun tiedän lapsen olevan mustasukkainen veljelleen tädistä + ikävöivän meitä vanhempia. Lapsi on aina ollut hyvin tulisielu ja loman alettua selvästi reagoi arkirutiinien muuttumiseen. Käytös oli huonoa kieltämättä ja mikään keskustelu ei mene perille. Tuntuu kuitenkin kohtuuttomalta lastata 7-v harteille sellainen taakka että hän todella saisi ajettua puheillaan tädin pois. Mitä tässä voi tehdä?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 21:18"]

Ei ole erityislapsi, kouluun menee syksyllä, täytti juuri 7-v. 

t. ap

[/quote]

Juhuu, teille on tulossa varsin hauska ja kamalan ahdistunut syksy! :D Tule sitten kertomaan, ketä se poika sillä kertaa haukkuu. :D

Vierailija
22/52 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 00:24"]

Siis täti laskeutuu lapsen tasolle ja alkaa itkeä koska lapsi sanoo ettei pidä tädistä? Mikä siinä muuten on se loukkaava osuus? En minäkään pidä kaikista ihmisistä. Tosin aikuisena minun ei tarvitse sanoa sitä kenellekään vaan voin itse lähteä vetämään. Ja sitten ap alkaa hyysätä tätä itkupillitätiä. 

[/quote]

Jaa, olisiko pitänyt nauruun purskahtaa, kun tulee paimentamaan toisten huonokäytöksisiä penskoja ja siitä haukut palkakseen? Saiko täti edes hyvää rahallista palkkaa vaivoistaan? Minä kyllä olisinkin tädin sijassa lähtenyt vetämään kesken kaiken ja kesken päivän ja jättänyt muksun kuin nallin kalliolle ja vanhemmat ihmettelemään, kumpi vetää rokulipäivän töistä. Mutta tämä kuvattu täti olikin paljon parempikäytöksinen ihminen kuin minä olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 14:36"]

Pientä curling-despoottia tällä lailla kasvatetaan. Super-Nannya tarvittaisiin!

[/quote]

Sanon uudestaan, että tarvitsette Super-Nannya. Selvästi ette itse kykene lapsianne kasvattamaan. Tulevaisuutenne vasta hirveä on, jos ette hanki apua. Lapsia minun tulee sääli, olette kelvottomia kasvattajia.

Vierailija
24/52 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 21:18"]

Täti 50+

Ei ole erityislapsi, kouluun menee syksyllä, täytti juuri 7-v. 

t. ap

[/quote]

Käyttäytimisenne vaikuttaa siltä, että lapsi on erityislapsi. Miksi ette edellytä häneltä normaalia käytöstä?

Vierailija
25/52 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kovin montaa asiallista viestiä taas tässäkään viestiketjussa. Ap lytätään, lapsi lytätään, pelotellaan ahdistavalla koulun aloituksella jne. Ihan oikeasti miten tällainen auttaisi ap:n tilannetta? Ei kuulosta kovin fiksulta nämä vastaajatkaan, jotka taivastelevat tilannetta. Tietysti se nostattaa kyseisen vastaajan omanarvontuntoa, kun voi päteä ja kehua miten oma lapsi ei ikinä käyttäytyisi noin jne. Enpä olisi uskonut sentään opettajan koulutukseen saaneen ihmisen tulevan tänne aukomaan päätään siitä miten perheen ainoa järkevä tapaus on tämä 7-v. Sanoisitko näin oppilaasi vanhemmalle vastaavassa tilanteessa?

Minä en voi ymmärtää tätä suomalaista keskustelukulttuuria missä päämääränä hyvin harvoin on empatia, toisen tilanteeseen asettuminen edes minuutiksi. Ei vaan pitää päästä lyttäämään ja korostamaan omaa paremmuuttaan ja mollaamaan toisia. Esim. amerikkalaisilla sivustoilla tällaiset kiusaajat, haukkujat yms. eivät ole tervetulleita vaan tällaisia vastauksia pidetään moukkamaisina. Suomalainen vihakulttuuri elää tässäkin. 

Tsemppiä sinulle ap!

Vierailija
26/52 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä lapsi ajattelee olevan vaihtoehto, tai etu siitä, jos täti lähtee?

Voisiko antaa päiväksi lapselle vaihtoehdon: joko jää veljensä ja tädin kanssa kotiin ja käyttäytyy, tai sitten jomman kumman vanhemman työpaikalle nököttämään päiväksi (jos se on mahdollista?). Sitten voikin jo keskustella, miten se yhteiselo voisi sujua mukavammin tädin kanssa. 

Vierailija
27/52 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä vapaaehtoisia tätejä on varmasti jonoksi asti tulossa hoitamaan eroahdistusta potevaa pientä lapsukaista, joten täti kiertoon vaan rumien saatesanojen kera, pojalle iso jäätelöannos ja lelupaketti korvaukseksi kärsimästään pahasta ja uusi, entistä pyyteettömämpi Maija Poppanen kehiin.

Voimia teille raskaaseen tilanteeseen. Katkaiskaa välittömästi välit tuohon alimittaiseen tätiin, miten hän on edes kehdannut tunkea teille. Ette tarvitse tuollaista saastaa elämäänne.

Vierailija
28/52 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin tuollaisen käytöksen n. 3-4-vuotiaan kohdalla mutta luulisi 7-vuotiaan käyttäytyvän vähän kypsemmin. Vaikka toivoisikin tädin lähtevän niin ei sanoisi sitä sentään tämän kuullen!

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 22:56"]

. Hokee aamut ja illat että ei jää tädin kanssa, tädin pitää lähteä pois. täti on siis muutaman yön meillä, jotta me vanhemmat pääsemme töihin päiväksi.

[/quote]

Vierailija
29/52 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi huonosti kasvatettu lellikakara, joka tulee kuluttamaan yhteiskunnan varoja käytöshäiriönsä takia. 

Vierailija
30/52 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu kuitenkin kohtuuttomalta lastata 7-v harteille sellainen taakka että hän todella saisi ajettua puheillaan tädin pois.

[/quote]

No huhhuh. Ei toisen ihmisen loukkaaminen ole mikään lapsen perusoikeus. Kyllä 7-vuotiaan jo pitää tietää milloin hän aiheuttaa mielipahaa toiselle ja milloin ei. Eihän hän muuten pärjää koulussa ollenkaan.

Jos mikään keskustelu ei mene perille, sitten otetaan perinteiset keinot käyttöön: uhkailu, kiristys ja lahjonta. Ei se niin vaikeaa ole. Ei pelaa tietokoneella loppupäivänä jos vielä käyttäytyy sopimattomasti varoituksen jälkeen, tms.

Vierailija
31/52 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi pärjää erinomaisesti kavereiden kanssa. 

ap

Vierailija
32/52 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikein ymmärrä, että aikuinen ihminen alkaa tuollaisesta itkeä ja suunnittelee kotiin lähtöä. Luulisi tädin ottavan asian puheeksi lapsen kanssa ikätason mukaisesti. Eihän lapsi varmastikaan oikeasti halua tätiä pois, mutta hänellä on kova ikävä äitiä ja isää ja se purkaantuu ikävällä tavalla ulos. Aikuisen pitäisi pystyä olemaan aikuinen ja kestää lapsen loukkaavatkin sanomiset, kun on kuitenkin kyse vain 7-vuotiaasta.

Vierailija
33/52 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 23:25"]

Minä en oikein ymmärrä, että aikuinen ihminen alkaa tuollaisesta itkeä ja suunnittelee kotiin lähtöä. Luulisi tädin ottavan asian puheeksi lapsen kanssa ikätason mukaisesti. Eihän lapsi varmastikaan oikeasti halua tätiä pois, mutta hänellä on kova ikävä äitiä ja isää ja se purkaantuu ikävällä tavalla ulos. Aikuisen pitäisi pystyä olemaan aikuinen ja kestää lapsen loukkaavatkin sanomiset, kun on kuitenkin kyse vain 7-vuotiaasta.

[/quote]

Juuri näin!

Vierailija
34/52 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt en ymmärrä. Oletteko tähän asti aina olleet kotona lasten kanssa? Kai tuo 7 v on ollut jonkun muun hoidossa, pk:ssa tms. aiemminkin? Ihme stoori!

Vierailija
35/52 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole mitenkään erikoista jos 7-V ikävöi vanhempiaan arkirutiinien muututtua. Jari Sinkkonenkin on kertonut poteneensa raastavaa ikävää vanhempiaan kohtaan vielä 10-V iässä. Ap kertoi myös mustasukkaisuudesta joten eiköhän kaiken tädin kiusaamisen taustalla ole mustasukkaisuus ja ikävä.

Vierailija
36/52 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lasten läheinen täti hoitamassa kahta lastamme ja 7-v lapsemme potee kamalaa eroahdistusta meistä vanhemmista. Hokee aamut ja illat että ei jää tädin kanssa, tädin pitää lähteä pois. täti on siis muutaman yön meillä, jotta me vanhemmat pääsemme töihin päiväksi. Tänä iltana täti loukkaantui lapsen puheista niin että alkoi itkeä ja sanoi lähtevänsä huomenna pois. Ei sentään itkenyt lapsen nähden. Mulla on äitinä tosi kurja olo, kun tiedän lapsen olevan mustasukkainen veljelleen tädistä + ikävöivän meitä vanhempia. Lapsi on aina ollut hyvin tulisielu ja loman alettua selvästi reagoi arkirutiinien muuttumiseen. Käytös oli huonoa kieltämättä ja mikään keskustelu ei mene perille. Tuntuu kuitenkin kohtuuttomalta lastata 7-v harteille sellainen taakka että hän todella saisi ajettua puheillaan tädin pois. Mitä tässä voi tehdä?

[/quote] Miten valmistelitte poikaa muuttuvaan tilanteeseen? Vai tuliko kuin salama kirkkaalta taivaalta? Minka ikainen se toinen lapsi on? Kylla 7v:n pitaisi jo jarkipuhetta uskoa ja ymmartaa ellei ole jotain kehitysvammaa.

Vierailija
37/52 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten aikuinen voi loukkaantua lapsen puheista?

Vierailija
38/52 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuliselta lapselta ymmärrän voimakkaan reaktion. Itsellä saman ikäinen poika jonka voisin hyvin kuvitella käyttäytyvän samoin. Asiatonta tuollaiset kehitysvammakommentit. Lapsesi on herkkä joka tarvitsee tiukat rajat. Täti ilmiselvästi pojan vallan alla ja se pitäisi tädin itse AIKUISENA katkaista eikä itkeä kuin ikätoveri. Itse työskentelen lastenpsykiatrialla ja voin vakuuttaa että tuo ei ole ns. epänormaalia käytöstä vaan juurikin eroahdistukseen sopivaa reagointia. Toki huonoon käytökseen tulee puuttua ja ohjata lasta. Pointti on kuitenkin se että tädillä menee nyt hieman yli tuo oma reaktio. Miten hän mahtaa pärjätä aikuisten kanssa jos on noin epätasapainossa että lapsen sanoista loukkaantuu?!

Vierailija
39/52 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä täti ei olekaan niin hirveän ihana hoitaja? Varsinkaan silloin, kun ei ole muita aikuisia paikalla.

Vierailija
40/52 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia uhmakiukuttelua tuo on. Erikoista tosiaan on se että kukaan aikuinen noin verisesti seitsemänvuotiaan kiukuttelusta loukkaantuu. Olenko minä ainut joka ei ap:n viestistä osannut ennustaa (luitteko korteista vai kristallipallosta?) että lapsi on nimenomaan poika.

Kyllähän lapset suuttuessaan sanovat vanhemmilleenkin että "olet ihan tyhmä" tms. Jos jokainen lapsi (tai aikuinen) joka joskus sanoo jotain harkitsematonta, on häiriintynyt niin huhhuh.

Mutta vaikka johtuisi eroahdistuksestakin, niin eipä siinä kai paljoa muu auta kuin se että hyvästä käytöksestä palkitaan ja huonosta rangaistaan. Kaikista ja kaikesta ei ole pakko tykätä, mutta ihan miten vaan sitä ei sovi esittää. 7-vuotiaalta ei vielä täydellistä käytöstä voi odottaa, mutta siihen suuntaan pitäisi koittaa opettaa tuossa tilanteessa, vaikka johtuukin siitä että lapsella on vain paha olla kun asiat ei mene oman mielen mukaan ja eroahdistusta on.

Olisiko sellainen mahdollista, että lapselle luvataan vaikka omaa yhteistä aikaa vanhempien tai vanhemman kanssa jos on ollut kiltisti. Siis illalla vaikka jotain kivaa yhteistä tekemistä vähän aikaa, ilman veljeä ja tätiä.