Kummallisimmat isäntä/emäntäkokemukset vieraana -peukutusketju
Täällä on pyörinyt ketjuja kummallisimmista vieraista, niin kerätään vaihteeksi kummallisimpia isäntä/emäntäkokemuksia vieraan näkökulmasta. Yksi kokemus per viesti. Peukku ylös = kummastuttaisi minuakin, peukku alas = mikä tuossa ihmetyttää? ihan normi juttu.
Ap aloittaa:
Käyn sukulaiseni luona kylässä pari kertaa vuodessa, olen keskimmäisen lapsen kummi. Olemme sopineet vierailustani etukäteen ja odotan näkeväni koko perheen kanssa (ellei muuta ole sovittu). Kun menen paikan päälle, perheen vanhemmat ovat lähes poikkeuksetta järjestäneet itselleen muuta menoa. Milloin hurauttavat autolla illaksi kauppakeskukseen ja syömään, lähtevät keikalle tms. Vanhemmat kertovat tämän vasta paikan päällä tyyliin "Me lähdetään nyt Mikan ja naapurien kanssa Helsinkiin keikalle, tullaan illalla myöhään, kun lapset on nukkumassa. Lapset 11 v, 7 v ja 2 v jäävät tänne sinun kanssasi. Jääkaapissa on ruokaa, jota voi lämmittää. Moikka!" Tämä ärsyttää tosi paljon, sillä koen ettei vieras ole mikään ilmainen lastenvahti eikä ole kohteliasta sopia muuta menoa, kun harvoin nähdään. Mielestäni olisi myös aivan eri juttu, jos lapsia olisi vain tuo yksi eikä kolmea, varsinkin kun kuopus on noin nuori. Kerran turhauduin tuollaisesta ilmoituksesta niin, että sanoin tuntevani oloni sairaaksi ja lähdin takaisin kotiin. Käyn perheellä kylässä, koska kummityttöni on minulle rakas, vaikka vanhempien käytös turhauttaakin.
Ap
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin erästä läheistäni liki kymmenen vuoden tauon jälkeen, eli olin ollut hieman yli yhdeksänvuotias edellisellä kerralla. Tapaaminen oli sovittu ja vietin päivän matkaten hänen luokseen. Noin puolen tunnin ajan juteltuamme hän alkoi vilkuilla kelloaan ja totesi mulle, että nyt hänen täytyy kyllä lähteä, koska käy tähän aikaan päivästä lenkillä naapurin "Penan" kanssa. Keräsin hämmästyneenä tavarani ja lähdin kävelemään takaisin rautatieasemalle. Mun läheinen ja "Pena" juoksivat mun ohitse, mutta moikkasivat kuitenkin...
Mites jos olisit jäänyt sinne kämppään?
Ja tarkoittiko "sovittu", että olit itse kutsunut itsesi?
Inhoan näitä jotka kutsuvat itse itsensä. En osaa sanoa, että älkää tulko, ei sovi se päivä eikä mikään päivä, ei sovi koskaan kun en halua teitä kylään kotiini. Oon niin nössö että sanon vaan tervetuloa... ja kärsin sitten sen vierailun ja heitän elämääni hukkaan. Korkeintaan oikein ärsyttävän vieraan kohdalla voin ilmoittaa, että nyt mulla on meno, pitää lähteä, ja jättää mieheni sen vieraan kanssa. Mies tykkää vieraista ja esittää aina että meille voi koska vaan tulla, mutta ei sit lopulta kyllä laita tikkua ristiin vieraan viihtymiseksi.
En ollut kutsunut itse itseäni, vaan minut oli kutsuttu käymään täysin vieraaseen kaupunkiin. Ja henkilö, jonka luokse menin, oli erittäin läheinen sukulainen. Oikeastaan lähin mahdollinen. Hän ei halunnut mun jäävän esimerkiksi yöksi, vaan antoi ymmärtää, että tämä oli nyt sitten tässä. Kävelin rautatieasemalle kyyneleet silmistä valuen. Sen jälkeen yhteys välillämme katkesi.
Eli perhettä. Perheesi on rikkoutunut, ero tai huostaanotto, tai molemmat.
Silloin saattaa olla monesta syystä niin, että lähiomaisen tapaaminen herättää eri osapuolille ahdistavia ja hankalia oloja. Että ei mikä tahansa vierailu.
Syytä olisi tällöin pitää tapaamiset lyhyenä, ja ehkä ns neutraalilla maaperällä.
Toisiaan piikittelevä isäntäpari. Ymmärrän, että pareilla on erilaista huumoria, mutta kyllä selvästi äänensävystä ja muusta aistii, milloin ei ole ihan hyväntahtoiseksi naljailuksi tarkoitettu. Piikittelyä on ikävä kuunnella.
"Aina sinä Sirpa vaan siivoat, kun vieraat on vielä kylässä"
"Ei tuota meidän Markoa kiinnosta vaipanvaihto, itse saan vaihtaa aina"
"Nythän Petellä on aikaa tulla teille kylään, kun työttömäksi jääneellä tuota aikaa riittää..."
"Ei tuo Anna vaan osaa..."
Vierailija kirjoitti:
Minut ja puolisoni oli kutsuttu pariskunnan luokse kylään noin 100 km:n päähän kotoamme. Saavuimme tuliaisinemme sovittuun aikaan.
Pariskunnan naisihminen siivosi vaatehuonetta. Hän vain huikkasi tervehdyksen vaatehuoneen ovelta. Mies oli istumassa olohuoneessa ja timprasi jotakin aparaattia. Molemmat ovat minulle nuoruudesta jo tuttuja, joten oli hieman vaikeaa päättää, kumman kanssa menisin juttelemaan.
Menin ensin vaatehuoneen ovelle kyselemään kuulumisia. Emäntä oli hyvin vähäpuheinen ja jatkoi hommiaan. Puolisoni meni miehen luokse olohuoneeseen.
Kävin sitten vaihtamassa tämän isännänkin kanssa kuulumiset ja puolisoni kävi vuorostaan tervehtimässä emäntää.
Näitä heidän hommiaan jatkui ja jatkui. Seisoskelimme sitten koko vierailun ajan vuoroin toisen, ja vuoroin toisen luona. Istumaan meitä ei pyydetty, puhumattakaan, että jotain olisi tarjottu.
Päättelimme vierailun jälkeen, että ehkä he olivat keskenään riidelleet ennen saapumistamme. Olisi kuitenkin olettanut, että jotenkin olisivat petranneet tilanteen.
Tästä tuli mieleen, kun miehen lapsuudenkaveri pyysi meitä kylään grillaamaan ja nautiskelemaan illasta Whatsapp-viestillä ja siinä oli oikein päivämäärä ja kellonaika eli ihan "virallinen" kutsu eikä mikään kepeä heitto keskustelun lomassa. No, vastattiin siihen, että tullaan kiitos ja mies oli muutenkin ollut viestiyhteydessä hänen kanssaan ennen vierailua (eli jos olisi tullut joku este, niin olisi varmaan ilmoittanut). Vielä samana päivänä mieheni viestitti, että lähdetään kaupan kautta tulemaan ja vastaus oli "ok".
Kun päästiin perille, niin vastassa oli todella kireä ja kylmä vastaanotto ja tuo emäntä vain mumisi jotain ja oli kiukkuinen, kuin häkä. Hän ei jäänyt meidän kanssa vaihtamaan kuulumisia, vaan koko ajan pyöri jossain muualla. Miehet kuitenkin alkoivat höpöttelemään entiseen tapaan ja avasivat oluet ja pistivät grillin tulille ja minä jäin vähän yksikseni. Toki hengailin siinä mukana ja jätin kyllä ostamani sidukat juomatta, jotta olen ajokunnossa (alunperin mietittiin, että tullaan taksilla pois).
Oli kyllä todella vaivaannuttava vierailu. Emäntä ei ollut joko tietoinen tulostamme tai sitten heillä oli ollut joku riita, ettei halunnut jäädä meidän kanssa. Kysyin myös mieheltäni, että koskiko kutsu varmasti meitä molempia, niin kyllä siinä luki, että "tulkaa" eikä heillä ole tapana teititellä toisiaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut ja puolisoni oli kutsuttu pariskunnan luokse kylään noin 100 km:n päähän kotoamme. Saavuimme tuliaisinemme sovittuun aikaan.
Pariskunnan naisihminen siivosi vaatehuonetta. Hän vain huikkasi tervehdyksen vaatehuoneen ovelta. Mies oli istumassa olohuoneessa ja timprasi jotakin aparaattia. Molemmat ovat minulle nuoruudesta jo tuttuja, joten oli hieman vaikeaa päättää, kumman kanssa menisin juttelemaan.
Menin ensin vaatehuoneen ovelle kyselemään kuulumisia. Emäntä oli hyvin vähäpuheinen ja jatkoi hommiaan. Puolisoni meni miehen luokse olohuoneeseen.
Kävin sitten vaihtamassa tämän isännänkin kanssa kuulumiset ja puolisoni kävi vuorostaan tervehtimässä emäntää.
Näitä heidän hommiaan jatkui ja jatkui. Seisoskelimme sitten koko vierailun ajan vuoroin toisen, ja vuoroin toisen luona. Istumaan meitä ei pyydetty, puhumattakaan, että jotain olisi tarjottu.
Päättelimme vierailun jälkeen, että ehkä he olivat keskenään riidelleet ennen saapumistamme. Olisi kuitenkin olettanut, että jotenkin olisivat petranneet tilanteen.
Tästä tuli mieleen, kun miehen lapsuudenkaveri pyysi meitä kylään grillaamaan ja nautiskelemaan illasta Whatsapp-viestillä ja siinä oli oikein päivämäärä ja kellonaika eli ihan "virallinen" kutsu eikä mikään kepeä heitto keskustelun lomassa. No, vastattiin siihen, että tullaan kiitos ja mies oli muutenkin ollut viestiyhteydessä hänen kanssaan ennen vierailua (eli jos olisi tullut joku este, niin olisi varmaan ilmoittanut). Vielä samana päivänä mieheni viestitti, että lähdetään kaupan kautta tulemaan ja vastaus oli "ok".
Kun päästiin perille, niin vastassa oli todella kireä ja kylmä vastaanotto ja tuo emäntä vain mumisi jotain ja oli kiukkuinen, kuin häkä. Hän ei jäänyt meidän kanssa vaihtamaan kuulumisia, vaan koko ajan pyöri jossain muualla. Miehet kuitenkin alkoivat höpöttelemään entiseen tapaan ja avasivat oluet ja pistivät grillin tulille ja minä jäin vähän yksikseni. Toki hengailin siinä mukana ja jätin kyllä ostamani sidukat juomatta, jotta olen ajokunnossa (alunperin mietittiin, että tullaan taksilla pois).
Oli kyllä todella vaivaannuttava vierailu. Emäntä ei ollut joko tietoinen tulostamme tai sitten heillä oli ollut joku riita, ettei halunnut jäädä meidän kanssa. Kysyin myös mieheltäni, että koskiko kutsu varmasti meitä molempia, niin kyllä siinä luki, että "tulkaa" eikä heillä ole tapana teititellä toisiaan :D
Isäntä taas varmaan ihan itse päättnyt kutsusta.
Puolison aikuinen poika tekee tuota samaa.
Kolmas miniä menossa.
Menin entisen opiskelukaverin luo, hän oli kutsunut. Oli ostanut omakotitalon läheltä Turkua, josta oli saanut töitä. Ehdotti itse että tulisin kylään, ulkoilutetaan koiria yhdessä, jutellaan mitä elämässä on kummallakin tapahtunut opiskeluvuosien jälkeen. Ja yöksi ehdottomasti pitää jäädä, hänellä on yksin iso taloa täällä ja tilaa on.
Ylläri oli, että tämä kaveri, joka ei opiskelijanakaan ollut mikään kova bilettäjä, oli selvästi ajatellut ryyppybileitä. Joka paikka oli täynnä nestemäisiä Viron-tuliaisia ja lisäksi aika pian sinne alkoii tulla muutakin porukkaa. Kaikki alkoivat heti juomaan niitä viinoja, ja parin tyypiin näin myös nappailevan jotain tabletteja. Itse en tykkää ryyppäämisestä enkä juoppojen seurasta, joten siellä oli aika ikävää olla vain pari annosta ottaneena. Ja koska emäntä itse oli kännissä kuin käki myös, mitään syötävää siellä ei tarjottu, ja kun kysyin asiasta, hän sanoi "mulla ei ole tapana sekoittaa syömistä ja juomista". Lähdin sitten itsekseni taksilla hakemaan syötävää kaupungista (olin ottanut pari siiideriä joten en voinut ajaa).
Aamulla tietysti emäntä oli krapulassa eikä tarjonnut mitään aamupalaa. Minä vieraana tein hänelle kahvia ja laitoin voileipiä, mitään muuta syötävää kaapeissa eii ollut kuin paahtoleipää ja voita. Emäntä siiinä sitten otti krapularyyppyjä ja valitti oloaan. Eipä tullut lopulta niitä kuulumisia juuri vaihdettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolison aikuinen poika tekee tuota samaa.Kolmas miniä menossa.
Todennäköisesti ja varmaan ilmoittanut vierailupäivän aamuna, että me ollaan tulossa. Jotenkaan ei vaan pysty ymmärtämään tuollaista käytöstä, kun yleensä ihmisillä on tapana keskustella ja sopia yhdessä vierailut...
Olin aikoinaan pitkään töissä pienessä perheyrityksessä. Omistajapariskunnan kesämökki oli paikkakunnalla, jonne veljeni muutti asumaan. Kun kerroin tästä työnantajalleni, hän vannotti minua, että kun käyn mieheni kanssa tapaamassa veljeäni, meidän on ehdottomasti tultava käymään heidän mökillään. Hän toisti tämän saman monta kertaa ja vaikutti siltä, että on aivan tosissaan. Jossain firman pikkujouluissa, joissa myös mieheni oli mukana, meille selostettiin tarkkaan, miten sinne mökille pääsee. Kerran sitten olimme veljeni luona ja tunsin suorastaan velvollisuudekseni mennä työnantajan mökille. Kun saavuimme sinne, mökkiläiset olivat kuin ällikällä lyötyjä, että kuinka ihmeessä te tänne tulitte. Sama päivittely jatkui vielä työpaikalla: "Kyllä minä ihmettelen, että kuinka te sinne keksitte tulla," johon minä kerran sanoin, että kun sinä aina sanoit, että meidän on pakko. Siihen hän vastasi, että "Jaa, taisin minä joskus jotain mainita..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti ja varmaan ilmoittanut vierailupäivän aamuna, että me ollaan tulossa. Jotenkaan ei vaan pysty ymmärtämään tuollaista käytöstä, kun yleensä ihmisillä on tapana keskustella ja sopia yhdessä vierailut...
Tuollaista sattuu. Kaveri pyysi lomailemaan sukulaisensa maatilalle. Perillä isäntä oli peltotöissä ja vaimonsa lypsämässä lehmiä. Perheen poika makasi rikkoutuneen maatalouskoneen alla ja tytär ohjasi eläinlääkäriä laitumelle sairaan naudan luokse. Ilmapiiri oli hemmetin kireä. Jälkikäteen kävi ilmi, että olimme ns. yllätysvieraita. Voi p rkl e sitä häpeän tunnetta.
Mun veli ja hänen vaimonsa. Tullaan kyllä hyvin juttuun eikä mitään riitaa ole. Kuitenkin kun aikanaan vierailin heillä lasteni kanssa satunnaisesti, niin aina heillä oli muita menoja yhtäaikaa. Tapana oli, erityisesti heidän puoleltaan, että voi pistäytyä ilmoittamatta. Mua ärsytti suunnattomasti se, että kun sovittiin etukäteen että menen käymään, niin samantien lähtivät käväisemään kaupassa, johon sitten meni se pari tuntia. Varsinkin kun olin varmistanut onko tulo ok esim klo 15, välttääkseni juuri tätä turhaa odottelua. Kilttinä luonteena en kuitenkaan saanut lähdettyä pois sillä aikaa, vaikka mieli olisi tehnyt.
En edes käynyt kovin usein. Olen heidän lapsensa kummi ja he ovat toisen lapseni kummeja joten senkin puolesta yritin yhteyttä pitää. Lopulta vain lopetin käymästä, menen vain juhliin joihin kutsutaan, jos aikataulu mulle sopii.
Tarkat lahjatoiveet juhlapäivinä tyyliin "Jade-Jesperille voi ostaa violetteja tai turkooseja leluja ja hääpari haluaa lahjaksi Gantia. Ethän tuo meille mitään muuta kuin pyytämäämme tavaraa, koska kaapit ovat täyttä tavaraa jo valmiiksi." Yritä siinä sitten vieraana päättää, miten tekisit.
Ärsyttävintä on juhliin kutsu ns välikäden kautta. Mun veljillä on tämä tapa, että saan synttäreille tms. kutsun äitini kautta.
Lakkasin käymästä ja äitini ihmettelyihin vastasin, että minut voi kutsua ihan suoraankin. Hänen ei kuulu toimia sanansaattajana. Kuvaavaa on, että äitini mielestä mun pitäisi muistaa kaikki veljieni synttärit jne, mutta on ok, että he eivät kutsun laittaessani edes ilmoita tulevatko minun juhliin vai ei ja heidän on ihan ok unohtaa. Alkuun tein varalta allergiat huomioiden tarjoilut, mutta sitten annoin olla. Nyt kutsun, mutta en odota heitä tulevaksi. On positiivinen yllätys jos niin köym
Tämä nyt sopii molempiin ketjuihin, moukkamainen isäntä (kutsua ei esitetä suoraan) ja moukkamainen vieras (ei ilmoiteta saavutaanko paikalle vai ei).
Vierailija kirjoitti:
Tarkat lahjatoiveet juhlapäivinä tyyliin "Jade-Jesperille voi ostaa violetteja tai turkooseja leluja ja hääpari haluaa lahjaksi Gantia. Ethän tuo meille mitään muuta kuin pyytämäämme tavaraa, koska kaapit ovat täyttä tavaraa jo valmiiksi." Yritä siinä sitten vieraana päättää, miten tekisit.
Mä olin menossa sukulaiseni lapsen synttäreille ja lahjatoiveena oli tietty kirja. Kummallista oli, että sama toive oli esitetty parille muullekin vieraalle. En ollut ensimmäisenä paikalla, joten sankari oli tämän kirjan saanut jo joltain toiselta. Harmitti. No, sitten he keksivät, että voin kirjan sijaan antaa rahaa, ostavat sitten jotain muuta. Omaan piikkiin menee se, että suostuin. Eli maksoin tavallaan lahjan tuplana, itselleni jäi kirja, jolla en tehnyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin ärsyttävää! Usein olen kuullut kutsujien valittavan, kuinka "taas lapsille tuotiin lahjaksi pehmoleluja yms, kun niitä on kotona jo ihan liikaa". Minut kasvatettiin aikoinaan niin, että kiitettiin lahjasta ja oltiin iloisia siitä, mitä saatiin. Nykyisin on mennyt ihan vaatimiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten on vaan luonteeltaan tuollainen epäkohtelias möllöttäjä, joka ei siedä miehen puolen vieraita. Kyllähän näitä miehiäkin on paljon (tässäkin ketjussa), jotka liukenevat jonnekin piiloon, kun vieraat saapuu, joten miksei naisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emäntä haluaa vieraiden aina täydentävän vieraskirjaa heidän mökillään. Odottaa vieraiden kuvailevan, kuinka upea elämys vierailu taas oli ja kuinka hyvää ruoka oli. Vierailut eivät ole niin auvoisia, kuin emäntä ajattelee. Kuvailen sitten sinne hehkutusten joukkoon "Vettä satoi kaatamalla vierailun ajan. Syötiin kalaa ja perunoita. Kiitos!"
Mahtaako tuo olla vain omaa kuvitelmaasi? Mistä tiedät, mitä emäntä ajattelee? Ja miksi menet vieraaksi, jos sinulle tuottaa tuskaa kiittää kutsusta ja ruuasta vieraskirjassa?
Moni tykkää myöhemmin muistella vieraskirjaa lukien, keitä oli milloinkin paikalla jne. Ei sen olemassaolo välttämättä tarkoita, että sinne pitää jotain hehkutusta laittaa.
Kuulostat henkisesti pihiltä. Miksi kehu tai kiitos on sinulta pois? Miksi et vain voi kiittää hyvistä potuista ja kalasta?
Ja jos tuli mieleen, niin minulla ei ole vieraskirjaa itselläni.
Olen nähnyt, mitä muut vieraat ovat kirjoittaneet kirjaan. Hehkutusta siitä, kuinka hienoa on ollut ja mitä kaikkea erikoista on tehty. Minun käydessäni kylässä ei tehdä noita erikoisempia juttuja, joten miksi hehkuttaisin muiden tavoin, kun en saa samaa kohtelua? Tiedän, että emännälle on tärkeää, että hän saa emännöidä ja kutsua vieraita, ei itse ole innokas käymään muiden luona.
-aiemman viestin kirjoittanut-
Olen eri, mutta kysyn minäkin sinulta: Siis mitä sinulta siinä on pois, jos kirjoittaisit vaikkapa vain, että oli kiva tavata?
Kohteliaisuus ei maksa mitään.
Mutta jos tosiaan ei ole kiva tavata, niin miksi ihmeessä edes menet sinne? Eikös tämä ole vapaa maa toimia niin kuin itse haluaa?
Veljen entisellä ja nykyisellä vaimolla on tapana lähteä pois kotoa, kun menemme kylään. Tosin emme enää mene kyläilemään, kun on niin ikävä ilmapiiri jostain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Veljen entisellä ja nykyisellä vaimolla on tapana lähteä pois kotoa, kun menemme kylään. Tosin emme enää mene kyläilemään, kun on niin ikävä ilmapiiri jostain syystä.
Veljellä taitaa olla jotain osuutta asiaan, jos kumpainenkin nainen on toiminut samalla tavalla...
Onko nuo ennen vieraiden saapumista riidelleet parit yleisiäkin? Siis että tunnelma on kireä kuin viulunkieli, pariskunta ei välttämättä edes puhu keskenään tai sitten nokittelevat toisilleen...
Vierailija kirjoitti:
Onko nuo ennen vieraiden saapumista riidelleet parit yleisiäkin? Siis että tunnelma on kireä kuin viulunkieli, pariskunta ei välttämättä edes puhu keskenään tai sitten nokittelevat toisilleen...
Ehkäpä... Voi olla riitaa siivouksesta, tarjottavista, joku juttu unohtunut tms. Monille vieraiden kutsuminen kotiin nostattaa stressitasoa, kun pitää tehdä sitä ja tätä, käydä kaupassa, valmistaa tarjottavia, siivota kunnolla jne. Toinen saattaa vaan ottaa lunkisti eikä pistä tikkua ristiin järjestelyiden osalta, vaikka olisi itse kutsunut vieraat. Ei ihmekään, että pinna kiristyy. Tosin epäkohteliasta se on näyttää vieraiden läsnäollessa.