Mitä mä nyt teen? Mies tulikin takaisin!
Olen jo aikaisemmin kirjoittanut siitä kun mies otti ja lähti. Hän vaan hävisi yhtenä päivänä. Oli tyhjentänyt säästötilin ja myynyt auton. Jätti minulle sähköpostin missä kertoi lähtevänsä. Samalla sähköpostilla hän ilmoitti missä valtakirja talon myymistä varten löytyy. No, olin rahaton, järjestin joulun, kärsin sähkökatkoksesta (10 päivää). Sain talon myytyä, muutettiin lasten kanssa (silloin 4v ja 6v) uuten asuntoon.
Olen nyt ollut 1,5 vuotta yksin kahden lapsen kanssa. Miehestä on vaan pieniä tietoja. Milloin se oli etelä-amerikassa, thaimaassa jne.
No ollaan poikien kanssa saatu arki toimimaan, helppoa tämä ei ole ollut. Kolmistaan vietetty jo kaksi joulua ja yhden kesäloman. Pojat ovat sopeutuneet siihen, ettö Isä ei enää asu meillä. Olen kaikkeni tehnyt jotta lapset muistaisivat isää hyvällä. Olen jotenkin vaistonut että se tulee takaisin.
No eilen tuli sitten tekstari. - Meidän pitäisi varmaan puhua? No, shit Sherlock, meidän olisi pitänyt puhua jo aikoja sitten. No suostuin tapamaan häntä tänään lounaalla. Nyt hän yhtäkkiä haluaisi tavata lapsia, olla heidän kanssa. Mies ei tiedä jääkö suomeen, lähteekö taas kesän jälkeen uudestaan jonnekin. Hitto sanon minä, millä h....tin oikeudella hän saa tulla määräämään tapamisia, varsinkin kun ei edes tiedä aikooko jäädä tänne. No, olin rauhallinen ja lupasin miettiä asiaa. Kun yritin puhua elatusmaksuista, hän sanoi suoraan että ei ole rahaa. V..tu, ei ole rahaa. Mutta rahaa on matkustaa ympäri maailmaa.
Olen niin vihainen ja en tiedä miten minun pitäisi toimia. Lapsilla on oikeus molempiin vanhempiin, mutta onko se oikea ratkaisu jos lapset taas pettyy kun mies taas kyllästyy ja lähtee? Entäs minun tunteet? Miksi minä en saa olla vihainen? Miksi minun pitäisi olla aikuinen?
Suurin kysymys on nyt, annanko miestä tavata lapsia vain estänkö? Mitään tapaamissopimusta ei ole, minulla yksinhuoltajuus koska mies ei ole ollut tavattavissa? Mitä mä nyt teen ???
Kommentit (169)
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 10:08"]
AP, Pakko sanoa. Olet TÄYDELLINEN vässykkä. Oikea heittopussi. Exäsi tekee mitä huvittaa ja sä makselet lainat, elätät lapset yms.
En maksele lainoja enää. Talo on jo myyty. Lue koko ketju niin ymmärrät. Meitä on kaksi joka taistelee isän kanssa. Minun ex väistelee elatusmaksuja ulkomailla, hänen lähti toisen naisen matkaa ja ei maksa lainoja.
Eikä kumpikaan ole vässykkä, kumpikin varmaan yrittää parhaansa. Kaikki ei aina mene niin kuin toivoo. AP
Vähän itsekunnioitusta miten sinua ja perhettäsi saa kohdella. En edes sylkisi exääsi päin. Vittu mikä pelle jätkä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 10:08"]
AP, Pakko sanoa. Olet TÄYDELLINEN vässykkä. Oikea heittopussi. Exäsi tekee mitä huvittaa ja sä makselet lainat, elätät lapset yms.
En maksele lainoja enää. Talo on jo myyty. Lue koko ketju niin ymmärrät. Meitä on kaksi joka taistelee isän kanssa. Minun ex väistelee elatusmaksuja ulkomailla, hänen lähti toisen naisen matkaa ja ei maksa lainoja.
Eikä kumpikaan ole vässykkä, kumpikin varmaan yrittää parhaansa. Kaikki ei aina mene niin kuin toivoo. AP
Vähän itsekunnioitusta miten sinua ja perhettäsi saa kohdella. En edes sylkisi exääsi päin. Vittu mikä pelle jätkä.
[/quote]
Niin...ap ei saa kiristää miestä millään, mutta mies kiristää häipymisellä. Mies tässä ei ajattele pätkääkään lasten hyvinvointia, millainen isä kiristää lähtevänsä, jos exvaimo ei tee just niinkuin hän haluaa? Mitä tuollainen mies voi antaa lapsille? Turvattomuuden tunteen ja sen, että jos lapset eivät ole oikeanlaisia, isi häipyy taas? Sillä voit ap uskoa, jos mies kokee tapaamisen yhtään raskaana, häipyy hän ennenkuin ehdit kissaa sanomaan. Sanot että miehesi on muuttunut, kylmäksi ja välinpitämättömäksi. Jos miehesi kohtelee lapsia samalla tavalla, mitä luulet, miltä lapsista tuntuu? He syyttelevät itseään siitä, että heissä on jotain väärää, kun isi on nykyään tuollainen eikä välitä.
Sinä nimenomaan välität lapsistasi, jos vaadit mieheltäsi vanhemmuutta, etkä hanna hänen huidella miten sattuu ja kiristää sinua ja lapsia häipymisellä aina kun ahdistaa. Tuollainen isäsuhde ei ole lapsillesi millään tavalla edullinen, lapsesi joutuvat kokemaan karvaita petymyksiä kerta toisensa jälkeen, välinpitämättömyyttä ja syyllisyyttä siitä, mikä heissä on vikana, kun isi ei rakasta. Välitä lapsistasi ja suojele heitä, vaadi mieheltä aikuisuutta.
Sitä paitsi, vaikka taistellaan omista oikeuksista, niin oikeuteen menemistä maksaa aina. Niin kuin kerroin olen jo asiat vienyt eteenpäin jo aikaisemmin. Mutta kun miestä ei saa haastettua, niin ei päästä pidemmälle. Mies voi paikoilla vaikka kuinka kauan.
Jos teillä on se kuvitelma, että haastemies seisoo jonkun oven takana kyttäämässä, niin olette väärässä. Haastemies voi yrittää, mutta jos ei ole töitä ja asunnon ovi ei avata, niin ei saada haastettua oikeuteen.
Minäkin olisin toivunnut rehellisen avioeron, jossa yhdessä oltaisiin sovittu. Sitä mahdollisuutta minulle ei edes annettu. Nyt mennään näillä. AP
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 10:24"]
Niin...ap ei saa kiristää miestä millään, mutta mies kiristää häipymisellä. Mies tässä ei ajattele pätkääkään lasten hyvinvointia, millainen isä kiristää lähtevänsä, jos exvaimo ei tee just niinkuin hän haluaa? Mitä tuollainen mies voi antaa lapsille? Turvattomuuden tunteen ja sen, että jos lapset eivät ole oikeanlaisia, isi häipyy taas? Sillä voit ap uskoa, jos mies kokee tapaamisen yhtään raskaana, häipyy hän ennenkuin ehdit kissaa sanomaan. Sanot että miehesi on muuttunut, kylmäksi ja välinpitämättömäksi. Jos miehesi kohtelee lapsia samalla tavalla, mitä luulet, miltä lapsista tuntuu? He syyttelevät itseään siitä, että heissä on jotain väärää, kun isi on nykyään tuollainen eikä välitä.
Sinä nimenomaan välität lapsistasi, jos vaadit mieheltäsi vanhemmuutta, etkä hanna hänen huidella miten sattuu ja kiristää sinua ja lapsia häipymisellä aina kun ahdistaa. Tuollainen isäsuhde ei ole lapsillesi millään tavalla edullinen, lapsesi joutuvat kokemaan karvaita petymyksiä kerta toisensa jälkeen, välinpitämättömyyttä ja syyllisyyttä siitä, mikä heissä on vikana, kun isi ei rakasta. Välitä lapsistasi ja suojele heitä, vaadi mieheltä aikuisuutta.
[/quote]
Juuri tätä minä pelkään ! AP
"No sovit tapaamisen, johon menetkin kaksin haastemiehen kanssa ja jätät lapset hoitoon.
Pidät nyt vain tiukasti kiinni siitä, että asiat hoidetaan kuntoon, sitten mies voi matkustella niin paljon kuin sielu sietää!! Ja alat kuulostamaan jo aika marttyyrilta.
Muista, että se on miehen ongelma ja miehen vastuulla, jos suuttuu asioitten kuntoon hoitamisesta niin paljon, että häipyy. Se on täysin MIEHEN vastuulla. Sinun vastuulla on vain hoitaa lapsillesi se elatus, tavalla tai toisella."
Jos pelkäät lasten niin tee näin, jos mies onnistuu karkaamaan niin lasten ei tarvitse tietää että hän koskaan edes kävi suomessa. En ymmärrä miten voit edes harkita muita vaihtoehtoja kuin ylläkuvattua. Ja ehdottomasti et anna tavata lapsia, se olisi julmaa lapsia kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 10:24"]
[/quote]
Juuri tätä minä pelkään ! AP
[/quote]
Niin siinä tulee käymään, jos annat miehen kiristää tuolla tavalla. Jo tuo kirirstäminen kertoo miehesi mielenmaisemasta enemmän kuin tuhat sanaa. Ei hän todellisuudessa välitä lapsista sen kummemmin, kunhan haluaa tyynnyttää huonoa omatuntoa. Ihminen joka rakastaa lapsiaan, ei kiristä lähtemisellä. Ei koskaan. Hän käyttää sinua pelinappulana, koska on huomannut, että syyllistyt helposti. Tällä tavalla hän saa kaiken, minkä haluaa, eikä joudu tekemisiin inhottavien vastuiden kanssa. Saa puhtaan omatunnon, että voi taas reissata ja viettää itsekästä elämää.
Ap, ensinnäkin: olet todella upea ja voimakas ihminen. Järkyttävää, mitä olet joutunut kestämään.
Ajattelen asiaa täysin nyt lasten kannalta: parasta olisi, että isä sitoutuisi isyyteensä, tapaisi lapsia tiheästi, ensin sinun kanssa ja vähitellen yksin, tapaamisia pidennettäisiin ja lopulta normaali erovanhemmuus toimisi. Lasten luottamuksen palautumiseen menisi varmaan vuosia, mutta se palautuisi jos isä osoittaisi uudelleen ja uudelleen, että ei ole häipymässä uudestaan.
Valitettavasti tämä skenaario ei vaikuta todennäköiseltä. Ja jos isä tapailee lapsia hetken ja häipyy uudelleen, niin se voi oikeasti traumatisoida lapset pahasti. Tosi vaikea tilanne siis. Ehkä voisi tehdä niin, että isä tapaa lapsia tutussa ympäristössä, esim omien vanhempiensa luona, ja katsotte miten tilanne kehittyy. Itse ehkä sanoisin lapsille jotain sellaista, että isä rakastaa teitä paljon, mutta hänellä on sellainen "sairaus" (tms.) ettei osaa hoitaa asioita kuten aikuisten ja isien pitäisi. Ja että hän ei välttämättä aio jäädä tänne Suomeen asumaan.
Elatusmaksut kuuluu exäsi maksaa tietenkin (jos hän on tuloton, hän saa vapautuksen niistä). Näihin liittyviä uhkailuja ei kannata kuunnella lainkaan. Omat lapset on jokaisen kykynsä mukaan elätettävä joten tietenkin laitat elarisopimuksen vireille. Ota ihan se asenne, että jos exäsi häipyy, se on hänen valintansa, tietenkin. Ei sun tarvitse siis mitenkään aggressiivisesti esittää tätä asiaa, vaan se on ihan itsestäänselvyys ja se, miten exäsi siihen suhtautuu, on täysin hänen valintansa. Et ole hänen äitinsä, joka määräilee häntä.
Exäsi ei käy ihan täysillä, se on selvää. Häneltä on siis turha odottaa järkevää käytöstä. Toisaalta se mielestäni tarkoittaa myös sitä, että häntä ei tarvitse kohdella eikä häneen tarvitse suhtautua kuin aikuiseen, järkevään ihmiseen. Pikemminkin kannattaa pitää häntä kiukuttelevana pikkulapsena, ja miettiä, miten saisi hänet parhaiten manipuloitua käyttäytymään edes semikunnollisesti.
Tuskin tossa nyt enää kannattaa lisää rahaa pyytää ukolta. Sehän antoi sulle jo talon, joten eiköhän sillä ne elatusmaksut ole kuitattu molemmille lapsille. Samoin kuin ne säästötilin rahatkin.
Ap ymmärsinkö nyt oikein, että ette ole vielä virallisesti eronneet? En ole tarkalal silmällä koko ketjua lukenut...
71 lisää vielä: miehelle voi yrittää sanoa rauhallisesti tämän:
1. lapset järkyttyivät ymmärrettävästi lähdöstäsi eivätkä ole vieläkään toipuneet täysin.
2. jos tapaat heitä vähän ja taas lähdet, niin on riskinä, että he traumatisoituvat vielä pahemmin.
3. Ottaen huomioon 1 ja 2, miten sinun mielestäsi tapaamisasiat pitäisi järjestää?
Nro 72. Ex-mies ei antanut minulle taloa. Talosta oli lainaa ja maksoin yksin lainan lyhennykset 5 kuukaudelta. Myyntivoitto jaettiin ja sen lisäksi sain puolet säästötilin summasta ja osan minun maksamista lyhennyksistä. Molemmat maksoivat lainanlyhennystä ennen eroa. Hoidin aina oma osuuteni, hän ei ole minua elättänyt vaikka olin hoitovapaalla. Oli minulla sen verran säästössä. Aina kaikki luulee, että nainen on rahan perässä.
Miehellä jäi siis oma osuutensa + auton myynti tulot. Sitäpaitsi se ei todellakaan ole maksanut mitään elatusmaksuja. AP
Olen nyt puhunut lastenvalvojan kanssa. Lastenvalvoja on ehdottomasti sitä mieltä, että lapset pitää saada nähdä isänsä. Mutta se nyt tapahtuu isovanhempien luona. Tähän olen valmis, mukaan menee minun sisko ja kaikki yrittävät yhdessa saada tilanteen mahdollisimman rennoksi.
Itse jään kokonaan pois. En luota itseeni tällä hetkellä. Siskoni tulee minun mukaan tänään kotiin kun kerron lapsille. Ihanaa henkistä tukea.
Sitten toivomme, että haastemies saa yhteyden ex-mieheen. AP
Poliisit soitat nyt paikalle jo tänään ja viimeistään huomenna. Alkaa siinä yhteyttä isään muodostua. Ei niille lapsille ole tuommoisen retkun tapaamisesta kuin haittaa ja huonoja vaikutteita.
Eropaperit käräjäoikeuteen ("ositus tehty" lauseella) ja tapaaminen lastenvalvojan kanssa, nyt samantien kun äijä on maisemissa. Ero selväksi, omaisuus selväksi, elarit selväksi, sulle yksinhuoltajuus ja tapaamissopimus. Ja sitten monoa perseelle. Jessus mikä munaton äijä sun eteesi on osunut, osanottoni. Ja tän voit näyttää sille ihan terkkuina:)
Oletko varma ap, ettet mene lasten mukaan? Voi olla lapsille aika hämmentävä tilanne ja vaikka on isovanhemmat ja täti mukana, niin silti äiti on aina äiti! Etenkin, kun lapsesi ovat pelänneet sinunkin katoamisesta...harkitse vielä asiaa.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 13:27"]
Oletko varma ap, ettet mene lasten mukaan? Voi olla lapsille aika hämmentävä tilanne ja vaikka on isovanhemmat ja täti mukana, niin silti äiti on aina äiti! Etenkin, kun lapsesi ovat pelänneet sinunkin katoamisesta...harkitse vielä asiaa.
[/quote]
Täti ja isovanhemmat ovat tosi läheisiä lapsille. Uskallan luottaa heihin ja tiedän, että he tekevät tapaamisesta hyvän. Minuun en luota tällä hetkellä. Olen niin vihainen, näin vihainen en ole koskaan ollutkaan aikaisemmin. Yritän pinnistää koko ajan töissä, kotiin kun lähden pitää pinnistää niin että lapset kärsi. Kun nyt on todella lähellä että pinna katkeaa, pyrin välttämään ex-miestäni. Haluan pitää asiat asiallisena.
Nyt kun lapset menevät sinne voin vaikka rauhassa huutaa kotona. Todennäköisesti kuljen edestakaisin ja kulutan mattoa.
AP
ÄLÄ JÄTÄ ITSE MENEMÄTTÄ!
Vain sinä pystyt näkemään, miltä lapsistasi tuntuu. Mene mukaan "suojelemaan" heitä. He tarvitsevat sinut sinne! Miehestä ei voi tietää, miten se käyttäytyy!
MENE MUKAAN! Älä mene edes toiseen huoneeseen, ole koko ajan lasten lähellä! He tarvitsevat sitä!
Mies vaikuttaa sen verran sekopäältä, ettei tajua edes jos itse satuttaa lapsia sanoillaan.
ap kulta, mene mukaan, vaikka pahalta tuntuu!
Tsemppiä. Te selviydytte, sinä ja lapset. Muista, että exäsi on sairas. Se ei ole sinun vikasi eikä se oikeuta miehen tekoja mutta ehkä vähän helpottaa oloa. Sairaan teot eivät ole loogisia. Työstä vihasi sääliksi. Loppujen lopuksi isoin häviäjä on ex.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 10:03"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 20:56"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 20:46"]
Kolmonen, lapsilla oli todella vaikea se edellinen lähtö. Niin se oli minullekin, mutta lapset todella kärsi asiasta. Lapset todella pelkäsi, että minäkin lähden. Kun piti mennä töihin, he itkivät, yöllä huusivat. Nyt parempi, nukkuvat yönsä, tietävät että tulen aina kotiin. Kuka olisi se valvoja? Minä en halua, koska en tiedä miten suhtaudun.
Elatusmaksut on sitten todella hankala juttu. Kun haluaa pakoilla, niin se onnistuu. Hitto olisi pysynyt pois.
4, Tsemppiä. Luulin että olen ainoa.
[/quote]
niin luulin minäkin! ja luulin että se on vaan vitsi,että mies lähtee ns. ostamaan tupakkia,ja jää sille tielleen! multa se vei vielä luottotiedot,joten olen tämän asunnon vankinakin,(liian iso ja velkaa paljon) kun en sitä saa yksin myytyä..ja toisen naisen luohan tuo "mies" muutti.
tsempit sinulle myös!
[/quote]
Hitto mikä KP, onneksi sain asunnon pois. Maksatko itse lainan ? Miksi et saa sitä myydä?
[/quote]
anteeksi,että vastaus kesti..juu maksan. ja sen takia en voi myydä tätä,kun on laina kummankin nimissä,eikä exä lupauksistaan huolimatta ole laittamassa tätä myyntiin..
[/quote]
Eiks tähän voi hakee mitään oikeuden päätöstä tms? Toihan on ihan kohtuuton tilanne!! :O Tai voisitko pakottaa miehen ostamaan sulta sen puolikkaansa?
Voi vittu millaisia kusipääluusereita sitä olemassa onkin!!
[/quote]
Tätä en ymmärrä, miehet tekee ihan mitä vaan. Me joka olemme / joudumme vastuuseen yhteisistä lapsista ja veloista, ei saada edes oikeutta virallista tietä. Emme saa kiristää, mutta isät saa. Kukaan ei ota huomioon miltä meistä tuntuu. Meidän pitäisi vaan olla järkeviä. Mitäs sitten kun ei enää jaksa?
Voi tsemppiä sinulle, jos rahkeet riittää ota yhteyttä lakimieheen. Jos vaikka virallinen kirje auttaisi asiaan. AP