Ajattelin aloittaa lifestyleblogin, mutta en ehkä sittenkään.......
Juteltiin työkavereiden kanssa blogeista tänään ruokatunnilla, ja olen miettinyt oman aloittamista koska olen kiinnostunut muodista, kauneudesta, sisustuksesta, matkustamisesta, ruuanlaitoista ja muusta kivasta, mutta ennenkuin ehdin mainita ajatuksestani kellekään, niin eräs näistä kommentoi kuin pyssyn suusta että "eikö se bloggaaminen ole sellaisten naisten harrastelutouhua joiden miehet käy hyväpalkkaisissa töissä ja maksavat kaikki näiden merkkihullujen eukkojen ostokset" johon seuraava sanoi "eihän niillä raukoilla ole varmasti edes muuta tekemistä elämässään kuin esitellä muiden maksattamia ostoksiaan netissä kaikille". Kun olivat siinä aikansa pohtineet näitä ja myös merkkivaatteisiin puetut lapset vedettiin mukaan soppaan ja heihin viitattiin blogiäitien asusteina, niin joku väläytti vielä että eikö nuo blogit ala jo olemaan ihan out. Siinä vaiheessa mietin että olipa hyvä etten kertonut heille mitään aikeistani, mutta nyt aloin miettimään että mitä jos joku tällainen kollega "löytää minut" netistä blogista joidenkin vaatteiden tms perusteella vaikken naamaani kuvissa näyttäisi, kertoo muille työkavereille asiasta ja sitten minua aletaan pitämään jonain salaisena rikkaan miehen elättinä tai alkavat kuvittelemaan että saan parempaa palkkaa kuin muut koska varaa esitellä jotain ostosta, sisustusjuttua tai matkaa muille :(
Onko teillä tai teidän tutuilla kokemusta tällaisesta, että työkaverit saavat blogin selville ja kääntyvät mahdollisesti vastaan tai alkavat spekuloida kaikkea ikävää?
Onneksi omassa ystäväpiirissäni ei olla noin tuomitsevia kuin naisvaltaisella työpaikallani.
Kommentit (21)
Mun pitäisi pitää blogia jossain iltakymmenen ja aamuviiden välillä jos sellaista haluaisin pitää. mies tekee tosiaan "uraa" ja mulla on kolmen lapsen huolehtiminen ja oma työ ja jos haluaa omat harrastukset johonkin väliin tunkea niin blogin pitäminen ei vaan onnaa.
Mäkin olen ajatellut blogin tekemistä! Mitä väliä, mitä muut ajattelee... Ajattelin sisustusblogia. En ole ainakaan suomalaisten blogien joukosta löytänyt sellaista sisustustyyliä, jota itse harrastan. Ja sitten mulla on toinenkin blogi-idea, mutta enpä kerrokaan, ennen kuin olen sen itse toteuttanut. :D
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 14:14"]
mitä jos joku tällainen kollega "löytää minut" netistä blogista joidenkin vaatteiden tms perusteella vaikken naamaani kuvissa näyttäisi, kertoo muille työkavereille asiasta ja sitten minua aletaan pitämään jonain salaisena rikkaan miehen elättinä tai alkavat kuvittelemaan että saan parempaa palkkaa kuin muut koska varaa esitellä jotain ostosta, sisustusjuttua tai matkaa muille :(
[/quote]
Hyvin todennäköistä. Niin se vaan on, että kateus vie kalatkin vedestä.
Kyllä lifestyleblogi voi olla paljon muutakin ku jotakin LV-laukkujen esittelyä. Ite luen yhtä blogia, jossa kerrotaan elämästä ihan yleisesti, joskus näytetään vaatteita ja tyyliä (ihan alternativea, ei mitään huippumuotia), mutta enemmänkin keskitytään nimenomaan siihen LIFESTYLEEN, joka on blogin kirjoittajille ominaista. Eli heidän omaan elämäänsä. Ei sen tarvitse olla joku tietty lifestyle, josta vaan saisi kirjoittaa.
Harkitse vielä tarkkaan. Jos sinulla on tulenpalava tarve, ja omaat uniikkia ideointia, osaat tehdä mielenkiintoisia juttuja ihan arkipäiväisistä asioista ja omaat hyvän kameran, ja kuvaamistaidot niin anna palaa.
Mutta yleensä alkuinnostuksen jälkeen blogi väsähtää, ja uupuu juttuihin, idoihin, ja tökeröön ulosantiin niin kirjallisesti kuin kuvallisesti, kuin sisällöllisesti.
Suomessa menestyneet Lifestyle blogit vaativat kyllä yleensä aika mittavat puitteet; tosi kalliita ja haluttuja shoppailuja; käsilaukkuja, kenkiä, asusteita, vaatteita, sisustusjuttuja, matkoja, ja ihania ruokajuttuja. Kauniita interiöörejä kodissa ja esillepanossa.
Lisäksi kokoajan pitäisi olla suoltamassa uutta, mielenkiintoista jutunjuurta, joko hankinnoista tai matkoista, tai kodin remontista jne. Mielestäni tosi rasittavaa pidenmmän päälle.
Tai sitten blogisi hukkuu valtavirtaan omaan mitättömyyteensä; jutut liian tavanomaisia, liian arkista shoppailua tai matkustelua, liian vähän luxusta ja uniikkeja ideoita tai interiöörejä.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 23:43"]
Kyllä lifestyleblogi voi olla paljon muutakin ku jotakin LV-laukkujen esittelyä. Ite luen yhtä blogia, jossa kerrotaan elämästä ihan yleisesti, joskus näytetään vaatteita ja tyyliä (ihan alternativea, ei mitään huippumuotia), mutta enemmänkin keskitytään nimenomaan siihen LIFESTYLEEN, joka on blogin kirjoittajille ominaista. Eli heidän omaan elämäänsä. Ei sen tarvitse olla joku tietty lifestyle, josta vaan saisi kirjoittaa.
[/quote]
Niin, ihmiset ihailevat niin eri asioita...
Lifestyle-blogia kannattaa alkaa kirjoittamaan jos on joku tunnistettava lifestyle josta kirjoittaa ja rehellisesti ettei käy kuin joillekin bloggaajille jotka ovat rinta rottingilla lähteneet esittelemään lifestyleä jota he eivät oikeasti elä. Blogin lukijamäärä pysyy korkealla mutta negatiivisista syistä.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 23:04"]
Mäkin olen ajatellut blogin tekemistä! Mitä väliä, mitä muut ajattelee... Ajattelin sisustusblogia. En ole ainakaan suomalaisten blogien joukosta löytänyt sellaista sisustustyyliä, jota itse harrastan.
[/quote]
Pliis, ethän tosiaan tee siitä blogista mitään valkoista korkeakiiltohelvettiä?
Sellaista että lukijat häikäistyvät ja saavat päänsäryn kun avaavat sivun :o
Lupaatko ettet?
Eikö näitä ole oikeasti liikaa, siis näitä ´suomalaisten netissä julkaisemia ostoslistoja viime kauden muodista ja parista logolaukusta´ ?
Osa lopahtaa ja osa alkaa kaupallisiksi jolloin niistä katoaa se viimeinenkin hohto ?
Vaatteita ja asusteita esittelevät muotiblogit ovat perimmiltään huonoitsetuntoisten ihmisten väsäämiä, sellaisten jotka ovat riippuvaisia tuntemattomien ihmisten kehuista ostostensa ja asuvalintojensa suhteen. Hyväitsetuntoisen ihmisen ei tarvitse saada muiden hyväksyntää asuvalinnoilleen.
kaikkiahan meitä hyvinvointi, kauneus, liikunta, muoti, matkustely yms kiinnostaa. mä en lue yhtäkään blogia, joten siitä vaan.
Kun näitä lifestyleblogeja mahtuu neljätoista tusinaan, todennäköisyys että joku työkavereistasi löytäisi blogisi ja tunnistaisi sinut siitä, on aika pieni. Että jos haluat uhrata aikaasi moiseen niin siitä vaan.
Minä en ole kertonut blogistani mitenkään yleisesti saatikka linkittele sitä facebookissa kuten jotkut tuttuni tekevät. Läheisimmille ihmisilleni olen kertonut, mutta en halua blogiini juuri sellaisia tuttuja tai puolijuttuja, jotka eivät muuten blogeja seuraa saatikka ymmärrä sitä maailmaa. Myönnän rakastavani jossain määrin merkkituotteita vaikka en mitään suuria logotuotteita käytäkään eli useimmista laukuista, kengistä, vaatteista ym. ei kukaan ulospäin välttämättä huomaa niitä kalliiksi merkkituotteiksi. Totta kai blogissani sen huomaa, koska sinne kirjoittelen asukuviin merkit ylös, jotta jos joku ihastuu johonkin niin tietää mistä lähteä sellaista metsästämään itselleen.
Voin vain kuvitella jos joku tälläinen pahanilman naakka, joita töistänikin löytyy, riemastuisi blogistani! Mahdollisuus siihen on kuitenkin todella pieni, mutta toisaalta anoppini löysi blogiini googlen kuvahaun kautta ja en ollut hänelle blogistani mitään maininnut.
Mutta senkun annat mennä vaan! Elämä on kuitenkin aika lyhyt ja on turhaaa miettiä muiden mielipiteitä kuitenkin näin vähäpätöisissä asioissa kuin jokin kevyt harrasteblogi! :)
Siitä vain pitämään. Blogin pitäminen voi parhaimmillaan olla antoisa harrastus, niin kauan kuin muistaa että blogin pitäminen on kuin seisoisi keskellä toria ja kertoisi asiat. :) Eli ihan alusta asti pitää päättää mitä haluaa kertoa ja sitten pitää se linja. Esim. Minä en kerro mitään perheestäni ihan perjaateesta kun se ei ole syy miksi ihmiset lukevat blogiani.
En itse syty "lifestyle" blogeista, enkä niitä sen takia ikinä lue, mutta yhden ihmisen mielipide ei saa antaa vaikuttaa siihen että kirjoitaa blogia koska pitää siitä.
Miksi moni bloggaaja sitten vastailee tylysti että vetää rajan, kun pyydetään antamaan jotain vinkkiä mitä työkseen tekee (ja yleisöä kiinnostaa tämä ehkä siksi että pukeutuuko henkilöä mahdollisesti töihin juuri samalla tavalla eli niihin vaatteisiin mitä kuvissa esittelee) mutta silti nämä bloggaajat esittelevät hyvin anteliaasti sellaiset ostamansa luksustuotteet joiden hinnan jokainen tietää tai matkakohteet ja niiden hotellit joiden hinnat voi katsoa netistä, niin eikö se ole sitten yksityistä? Sehän on sama kuin levittäisi tiliotteensa koko kansan nähtäville!
Minun työkaveri aloitti blogin pitämisen. Ei ole valokuvauksellista lajia ja kaikki samat toistuvat vaatteet henkkamaukasta joten en saa blogistaan henkilökohtaisesti mitään irti, mutta kun me työkaverit saatiin selville niin siinä kävi niin että kun kehuttiin että hänellä kiva harrastus tuo blogin pitäminen niin ylpistyi ja otti heti asiakseen arvostella muiden pukeutumista työpaikoilla ihan kuin hänet olisi nimetty joksikin muotijumalaksi! Että "oletpa sinä tympeissä väreissä tänään, tuohon olisi sopinut paremmin toisen väriset korvakorut, miksi et pukeudu tuohon väriin useammin eli mikä sinussa oikein vikana" ja niin poispäin. Ärsyttävää!
Mitä väliä, jos he pitävät harrastustasi tyhmänä? Pääasia, että tykkäät itse. Ja onhan meitä blogeista kiinnostuneita paljon. Jos olet hyvä kirjoittamaan ja kuvaamaan, blogillesi löytyy varmasti lukijoita :)
Mulla itselläni on blogi, mutta en ole siitä töissä huudellut. Minusta on mukavampaa, että blogiin tulevat ne, joita aihe oikeasti kiinnostaa. Työkavereista suurin osa tulisi varmaankin uteliaisuuden vuoksi.
nr. 7 tässä.
Tämä on suunnattu nr 8 kysymykseen ja menee ehkä hivenen aiheen ohi.
Olen itse huomannut että aika useasti tulee "tyly" vastaus siksi että he (siis blogin pitäjät) eivät pidä oleellisena asiana esim. ammatia/palkaa ja siksi ehkä eivät oikein tiedä miten kohteliaasti kertoa että eivät halua kertoa. Kun ei lukija voi tietää vaikka he säästäisivät muissa kuluissa jotta voivat ostella ja matkustaa tai sitten esim. ovat saaneet ison perinnön ja käyttävät sitä.
Tarinoita on varmaan yhtä monta kuin kirjoittajaa ja useat heistä haluavat pitää tietyn rajan sen välillä mitä kertovat ja minkä jättävät kertomatta.
Vaikka itse yritän olla kohtelias kun vastaillen lukia kysymyksiin niin huonona päivänä saattaa minultakin unohtua käytöstavat. Esim. pidän käsityö blogia jossa pääajatuksena on jonkin asteinen kierrätys niin kyllä ihmetelin kun ensimmäisen kerran kysytiin että olenko matala palkka töissä. Eli minusta epäolennainen asia blogin kannalta.
Tai toisena esimerkkinä ystäväni matkaillu blogi. Häntä luullaan rikkaaksi kun käy ajallisesti 4kk vuodessa reissussa. Ei hän ole rikas, hän säästää asumisessa ja katselee tarjouksia tarkaan. :)
Anteeksi pitkä teksti aiheen ohi. Mutta muuten mahtava harrastus bloggaaminen on. :)
Selvästikään et pidä noista työkavereistasi, joten miksi ihmeessä heidän mielipiteellään olisi väliä?
Kysymys tietysti kuuluu, miksi pitäisit tuota blogia? Kaipaisitko hyväksyntää tms? Olen itse luovassa ammatissa (EN bloggaaja :D) ja voin ihan rehellisesti sanoa, että monet läheiset ystäväni ja perheenjäseneni pitävät työtäni täysin typeränä. Pitivät typeränä silloin kun en sillä tienannut, ja pitävät typeränä senkin jälkeen kun aloin tienata. Sille ei voi mitään, enkä halua tehdä siitä mitään kiistakapulaa välillemme, koska en ole näiden ihmisten kanssa läheinen sen takia että he hivelisivät egoani joka asiassa. Jos joku ei tajua, se ei vaan tajua. Ketään ei saa väkisin tajuamaan.
(Lisään vielä, että en ole ammattimainen klovni tai mitään. Kyseessä on ihan "normaali" luova ammatti, mutta monet ihmiset tuntuvat olevan sitä mieltä, että kaikki luova työ on pelkkää naurettavaa haihattelua.)
Tuntuu vaan vähän siltä että jos aloittaa blogin niin pitää tehdä kuin kaikki muut tai ei saa lukijoita näistä suomisisäpiireistä, eli siihen pitää kuvata shampanjalasillisia, macaron-leivoksia, vuohenjuustosalaattia, valkoista sisustusta, logollisia merkkilaukkuja, logollisia merkkihuiveja, yhtä tai kahta paria merkkikenkiä, sohvatyynyjä joissa tietyt merkit tai merkkien tunnisteet nähtävissä, rannekoruja joissa näkyy selvä merkkilogo, Kartellin läpinäkyviä lamppuja, tuoleja ja jakkaroita, Iittalan laseja, kynsilakkapulloja, ja käydä matkoilla ainoastaan Pariisissa, ja Tukholmassa mutta vähintään Tallink-Siljan luksushytissä.