Miksi kastatit lapsesi vaikka et usko jumalaan?
Kommentit (27)
mies kuuluu kirkkoon ja miehen puoleiset sukulaiset ovatuskossa, lasten kastaminen oli heille tärkeää. Itse en usko enkä kuulu kirkkoon eikä kasteella ole minulle merkitystä puoleen eikä toiseen. En siis usko, että vauva jotenkin vahingoittuisi tai menisi siitä pilalle. Joten annoin kastaa lapset miehen ja miehen suvun mieliksi.
Jos joku lapsista haluaa myöhemmin erota, tuen tätä valintaa ja mm. suostun mielihyvin allekirjoittamaan eropaperit alaikäisen puolesta. Tällä hetkellä kaikki lapset (alakouluikäisiä) pitävät jeesustarinoita satuina ja suhtautuvat koulun uskonnon opetukseen hieman tuskastuneesti. Mistä lie tuokin asenne tarttunut ;-)
Olin juuri kastajaisissa kirkossa ja olipa muuten harvinaisen kuivat juhlat!!! Mieluummin menen nimiäisiin perheen kotiin, jossa rennot juhlat ilman jumalansiunauksia.
Tavan vuoksi ja lapsi saa päättää itse myöhemmin uskostaan. Ei ole minun tehtävä jo lapsen syntymästä asti ottaa kantaa hänen puolestaan.
Itse en kuulu kirkkoon enkä vihaa kirkkoa tai uskontoja mitenkään erityisesti. En usko niihin ja uskonto ei tarvitse rahaa verojen muodossa.
Lapset päättäköön myöhemmin omista asioistaan tämän suhteen.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 13:24"]
Olin juuri kastajaisissa kirkossa ja olipa muuten harvinaisen kuivat juhlat!!! Mieluummin menen nimiäisiin perheen kotiin, jossa rennot juhlat ilman jumalansiunauksia.
[/quote]
No eiköhän tuo juhlien kuivuus riipu siitä, miten juhlat on järjestänyt :) Meidän ristiäiset on kaikki pidetty perheen kotona suhteellisen samalla kaavalla, kun kaikkia muitakin perhe juhlia.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 13:30"]
Tavan vuoksi ja lapsi saa päättää itse myöhemmin uskostaan. Ei ole minun tehtävä jo lapsen syntymästä asti ottaa kantaa hänen puolestaan.
[/quote]
No otathan sä varsin vahvasti kantaa jos liität sen uskonnolliseen yhteisöön!
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 14:04"]
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 13:30"]
[/quote]
No otathan sä varsin vahvasti kantaa jos liität sen uskonnolliseen yhteisöön!
[/quote]
No joo, onhan sekin kannanotto. Ehkä perinteiden vuoksi tein näin.
kirkko ei ole yhtä kuin jumala. jos ei kuulu kirkkoon, se ei tarkoita etteikö uskoisi jumalaan. vaikken "kastattanut" lapsiani kirkossa, se johtuu ainoastaan siitä etten usko kirkkoon. jumalaan todellakin.