veikkaa: onko minulla tulossa vaihdevuodet vai vauva?
Minulla on kuukautiskierto lyhentynyt parilla päivällä ollen nyt noin 26 päivää. Kierron lyheneminen kait helposti ennakoi vaihdevuosia.
Nyt kuukautisia ei tule ollenkaan, kiertopäivä 43 menossa. Raskaustesti on negaa.
Mitä veikkaat, onko minulla tosiaan vaihdevuodet tulossa vai voisiko tuo raskaustesti vaihtua vielä plussaksi?
Maija
P.s. Ikää on 38 vuotta. Mitään kuumia aaltoja tai muuta vastaavaa en ole onneksi havainnut. Tämä lyhyempi 26 päivän kierto on ollut noin puoli vuotta. Olemme jo pidempään ajatelleet, että perheeseemme olisi vielä yksi lapsi tervetullut, mutta raskaus ei vain ole alkanut.
Kommentit (8)
Normaalipainoinen olen.
Kiitän rohkaisevasta viestistä.
Itse olen suunnilleen saman ikäinen ja minulla on ollut jo jonkin aikaa kierto melko lailla epäsäännöllinen. Joskus tulee lyhyitä kiertoja, ja sitten joskus noita pitkiä. Kerran oli ihan reilustikin myöhässä kunnes alkoi eikä meinannut loppua ollenkaan, yli viikon jälkeen sitten vuoto yltyi todella. Jouduinkin sairaalaan tarkkailuun, alkuun epäiltiin keskenmenoa, mutta verestä tehty raskaustesti kertoi etten ole (ollutkaan) raskaana. Mitään syytä tälle ei löytynyt ja lääkärikin sanoi, että eivät tällaiset kiertohäiriöt "tässä iässä" ole mitenkään epätavallisia.
Saattaa siis olla ihan vaihdevuosien ennakko-oireiluakin jo (ei vielä vaihdevuosia kuitenkaan), varsinkin jos se raskaustesti on negatiivinen.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 12:41"]
Itse olen suunnilleen saman ikäinen ja minulla on ollut jo jonkin aikaa kierto melko lailla epäsäännöllinen. Joskus tulee lyhyitä kiertoja, ja sitten joskus noita pitkiä. Kerran oli ihan reilustikin myöhässä kunnes alkoi eikä meinannut loppua ollenkaan, yli viikon jälkeen sitten vuoto yltyi todella. Jouduinkin sairaalaan tarkkailuun, alkuun epäiltiin keskenmenoa, mutta verestä tehty raskaustesti kertoi etten ole (ollutkaan) raskaana. Mitään syytä tälle ei löytynyt ja lääkärikin sanoi, että eivät tällaiset kiertohäiriöt "tässä iässä" ole mitenkään epätavallisia.
Saattaa siis olla ihan vaihdevuosien ennakko-oireiluakin jo (ei vielä vaihdevuosia kuitenkaan), varsinkin jos se raskaustesti on negatiivinen.
[/quote]
4 jatkaa vielä sen verran, että omalla äidilläni vaihdevuodet ovat alkaneet aikaisin (ennen viittäkymppiä), ja n. neljänkympin iässä hänelläkin ollut jo ennakko-oireiluja. Eli sinänsä samassa tahdissa oman äitini kanssa tässä mennään.
no vaihdevuodet 38-vuotiaana on kyllä erittäin epätodennäköinen skenaario. Suomalaiset naisten vaihdevuoden alkavat keskimäärin 51-vuotiaana. Raskaus on sen sijaan hyvin todennäköistä jos olet muuten hedelmällinen, et käytä ehkäisyä ja olet harrastanut seksiä otolliseen aikaan.
Jos testi on nega, niin on kovin epätodennäköistä, että olisit raskaana. Todennäköisemmin kiertohäiriö, joka voi liittyä vaihdevuosia edeltäviin oireisiin. Vaihdevuodet alkavat oireilla kuukautiskierron muutoksina jo vuosia ennen menopaussia.
Kiertohäiriöitä voi olla muistakin syistä kuin vaihdevuosista, syinä esim. stressi, laihduttaminen, kilpirauhasen vajaatoiminta.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 12:48"]
Jos testi on nega, niin on kovin epätodennäköistä, että olisit raskaana. Todennäköisemmin kiertohäiriö, joka voi liittyä vaihdevuosia edeltäviin oireisiin. Vaihdevuodet alkavat oireilla kuukautiskierron muutoksina jo vuosia ennen menopaussia.
[/quote]
näin juuri. Eli kierto epäsäännöllistyy ja lyhenee, kunnes lähempänä vaihdevuosia taas pitenee. Tätä juuri on huomattavissa nelosella ihan selkeästi.
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01118
Olisi todella harvinaista vaihdevuosien alkaa noin aikaisin. Miten äidilläsi?
Olisiko kuitenkin ollut stressaavaa elämää, ja yhdet kuukautiset jääneet välistä? Entä rasvaprosenttisi tai BMI onko alipainoa?