Talvivauva vs. kesävauva, plussat ja miinukset :)
Meillä on yksi talvivauva, ja rakastin sitä että sai vauvan laitettua "pakettiin" ulos lähtiessä, siellä se nukkui makoisasti hyvät unet. Kesällä oli jo sen verran iso että pystyi lähtemään puistoon ja jaksoi olla valveilla... seuraavana kesänä juoksikin jo leikkipuistoissa! Haluaisin seuraavastakin ehdottomasti talvi/syysvauvan, mutta mitä plus - puolia kesävauvoissa on? :) Mä vaan ajattelin kokoajan sitä että ok, helppo lähteä ulos jos on tosi lämmintä, vaippa päälle vaan, mutta jos on liian lämmintä niin ite hikoilee vaan helteillä sen synnytyksenjälkeisen hikoilun ja imetyshien lisäksi. + Jälkivuoto rätteineen... vaikka muutoin helteistä nautinkin. Raskausajasta puhumattakaan jos la loppukesästä niin turpoaa kahta kauheemmin jalat ja sormet ja pää...
:D
Kommentit (4)
Meillä syysvauva (lokakuu), joka oli juuri mainitsemiesi asioiden takia tosi helppo. Seuraava syntyi heinäkuussa ja se oli yhtä tuskaa. Hirveät helteet, minä hikoilin, vauva hikoili, tosi valoisaa, asunnossa ei ilmastointia, kukaan ei nukkunut, tuskaaa!!
Meillä on kumpikin kesävauvoja, toinen syntynyt touko- ja toinen heinäkuussa. En kokenut mitään valituksen aiheita, oli helppoa olla raskaana, kun sai pitää vaan kevyttä mekkoa, vauvan kanssa pääsi heti pihalle istuskelemaan. Kun tuli kuopuksen kanssa kotiin, pystyi heti ulkoilemaan esikoisen kanssa, eikä tarvinnut sisällä kököttää. En minä mitenkään erityisesti hikoillut, vaikka hellekesiä oli nuokin molemmat.
Talvivauvasta ei minulle tullut näin teoriatasolla mieleen muita etuja kuin se, että kouluaikaan kaverisynttärit on helpompi järjestää kuin kesällä syntyneillä.
Mulla on esikoinen syntynyt Toukokuussa, vielä oli siis ihan viileitä ilmoja, talvi oli tosi vaikea, kun sitä pelkäs liukastuvansa koko ajan, ulos ei voinut mennä, kun lämpimät vaatteet ei loppuvaiheessa mahtunut edes kunnolla päälle! Aivan hirveää olla talvella raskaana.
Kaksoset syntyivät maaliskuussa ja jos viimeksi valitin, että ei ollut lämpimiä vaatteita itsellä, niin nyt vielä vähäemmän! Ei viitsinyt ostaa isoa talvitakkia, koska sehän oli sitten jo turha seuraavana talvena. Onneksi oli sitten muutama iso huppari ja kaveri antoi villapaitoja, jotta pystyi ravata ultrissa.
Kesällä on niin helppoa mennä vauvojen kanssa pihalle, kukaan ei tarvitse paljoa vaatetta päälle. Talvella joutuu laittaa niin monet kerrokset vaatetta, että huh huh. Vuoden ikäisenä on helppo jättää vaippa pois, kun saa juosta alasti pihalla.
meillä toinen oli kesävauva, esikoinen oli vauvan syntyessä 1,5 vuotias. Kesävauvan etuna tuolloin oli pukemisen helppous, vauva vaunuihin ja matkaan.