Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajatteleeko joku oikeasti että raskaana ollessa voi lihoa vapaasti?? :o

Vierailija
11.06.2013 |

Luin juuri Iltalehdestä tämän jutun

http://www.iltalehti.fi/laihdutus/2013061017133255_lh.shtml

ja olin järkyttynyt. Aikaisemmin olen ajatellut että raskaana oleva nainen tiedostaa riskit mutta ei vain kykene vastustamaan himoa herkkuihin. Mutta tässä jutussa kerrottiin ettei väliä painosta kun on raskaana, mahahan kasvaa joka tapauksessa.

Ja ei, en puhu ulkonäköasioista. Vaan siitä terveydellisistä riskeistä mitä ylipaino tuo tullessaan. Sekä vauvalle että naiselle.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mä ajattelin ja niin mulle koko ajan sanottiin neuvolassakin. Silti lihoin vain 6 kiloa ja neuvolassa oltiin tosi huolissaan. Lähtöpainoa mulla oli 55 kg ja synnyttämään menin 61-kiloisena ja olin syönyt herkkuja ja suklaata koko raskauden niin paljon kuin mieli teki. Imetyksen myötä laihduin 13 kiloa parissa kuukaudessa. Että näin.

Vierailija
2/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajatellut ja silti lihoin vaikka en syönyt herkkuja enkä isompia annoksia. Esikoisen kanssa tuli 27kg ja lähti 25kg, toisen kanssa tuli 25kg ja lähtenyt 23kg (vauva 6kk ja imetän). En usko, että voi olla tervettä tulla noin paljon painoa, mutta onneksi on sentään lähtenyt pois ja hyvällä tahdilla lähdössä. Lähtöpaino normaali.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 08:56"]

Joo, mä ajattelin ja niin mulle koko ajan sanottiin neuvolassakin. Silti lihoin vain 6 kiloa ja neuvolassa oltiin tosi huolissaan. Lähtöpainoa mulla oli 55 kg ja synnyttämään menin 61-kiloisena ja olin syönyt herkkuja ja suklaata koko raskauden niin paljon kuin mieli teki. Imetyksen myötä laihduin 13 kiloa parissa kuukaudessa. Että näin.

[/quote]

Mutta jos sinulle olisi kertynyt lisäpainoa 26kg tuon 6 kg sijasta, olisitko edelleen suhtautunut yhtä rauhallisesti painonnousuun?

ap

Vierailija
4/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No huh. Ja onko sun käsitys se, että jos ei paino lisäänny on ihan terveellistä syödä kuvailemallasi tavalla 'herkkuja ja suklaata koko raskauden niin paljon kuin mieli teki'? Joskus tunttu että näin tosiaan ajatellaan laajemminkin. Jos välitöntä terveysvaikutusta ei ole pidetään ihan suotavana syödä epäterveellisesti. Älkää surko,kyllä se II-tyypin diabetes sieltä lopulta tulee. se jos mikä on niin ruokavaliolla aikaan saatu sairaus.

Vierailija
5/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ainakaan jaksanut painosta stressata. Oli koko ajan nälkä ja söin. Tosin painoa tuli vain 12 kg. Painonnousu on aika yksilöllistä, siihen vaikuttaa moni asia. Jotkut tarkkailevat painoaan ja lihovat silti, koska aineenvaihdunta muuttuu raskausaikana.

Vierailija
6/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea sanoa, miten olisin suhtautunut, jos painoa olisi tullut lähes 30 kiloa. Monilla kavereilla on tullut mutta imetyksen päätyttyä kilot ovat olleet jo tiessään. Monilla ne raskauskilot tuntuvat kuitenkin lähtevän ns. itsestään poiskin.

nro2

Vierailija
7/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ajattelen, että painoa saa tulla mikä tulee, syön kun on nälkä, enkä laske kaloreita. Normaalisti paino on silti kasvanut, eikä rasvaa ole kamalasti tullut lanteille eikä muuallekaan. Olen nyt viikolla 26.  Olen aina liikkunut paljon ja syönyt kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Ruokahalu on vähän kasvanut nyt raskauden aikana ja liikunta muuttunut rauhallisemmaksi. Musta on helpompi kuitenkin syödä "normaalia ruokaa" kun yrittää saada porkkanoista ylimääräinen energia. Ennemmin olen huolissani siitä, kuinka jaksan (ja ehdin) syödä sen yhden neljäsosan (500 kcal) tähän päälle, mitä imetys vaatii, ettei lopu maito kesken. 

Vierailija
8/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä varmasti raskausaikanakaan pysty itseään normaalilla kotiruualla lihottamaan 30 kiloa, vaan herkkuja ja suklaata on syötävä kaksin käsin.

Olen nyt tasan puolessa välissä raskautta ja kiloja on tullut 3 lisää. Syön kun on nälkä, mutta nimenomaan sitä itse tehtyä, terveellistä, normaalia ruokaa, ei mitään eineksiä tai grillimakkaroita. 

Isoin muutos ruokavalioon raskauden aikana on ollut leivän ottaminen takaisin syömisiini, olin ennen raskautta vähähiilarisella/hyvähiilarisella ruokavaliolla, mutta nyt kun kerran leipää tekee mieli, niin rupesin sitäkin syömään.

Eikö näille "raskausaikana voi lihoa vapaasti" -tyypeille tule mieleen, että raskaus kestää  40 viikkoa, mutta senkin jälkeen on niiden kertyneiden kilojen kanssa elettävä. Jos 9-10 kk on syönyt roskaruokaa ja herkkuja, niin hirveän työn siinä joutuu tekemään, että taas kääntää elintavat johonkin järkevään suuntaan. Tai vaikka imettäminen söisi ekstrakalorit, niin joskus sekin loppuu ja sittenhän ne kilot vasta karkaavatkin käsistä.

Vierailija
9/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä varmasti raskausaikanakaan pysty itseään normaalilla kotiruualla lihottamaan 30 kiloa, vaan herkkuja ja suklaata on syötävä kaksin käsin.

Olen nyt tasan puolessa välissä raskautta ja kiloja on tullut 3 lisää. Syön kun on nälkä, mutta nimenomaan sitä itse tehtyä, terveellistä, normaalia ruokaa, ei mitään eineksiä tai grillimakkaroita. 

Isoin muutos ruokavalioon raskauden aikana on ollut leivän ottaminen takaisin syömisiini, olin ennen raskautta vähähiilarisella/hyvähiilarisella ruokavaliolla, mutta nyt kun kerran leipää tekee mieli, niin rupesin sitäkin syömään.

Eikö näille "raskausaikana voi lihoa vapaasti" -tyypeille tule mieleen, että raskaus kestää  40 viikkoa, mutta senkin jälkeen on niiden kertyneiden kilojen kanssa elettävä. Jos 9-10 kk on syönyt roskaruokaa ja herkkuja, niin hirveän työn siinä joutuu tekemään, että taas kääntää elintavat johonkin järkevään suuntaan. Tai vaikka imettäminen söisi ekstrakalorit, niin joskus sekin loppuu ja sittenhän ne kilot vasta karkaavatkin käsistä.

Vierailija
10/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ollut mitään herkkuhimoja tms, ihan alkuraskaudessa ainoastaan ja sekin kohdistui appelsiineihin ja kiiweihin. En stressannut, että lihonko vähän vain paljon, arvelin, että kiloja tulee reippaanlaisesti, vaikka ihan normaalikokoinen olin aina ollut, mutta herkästi taipuvainen saamaan kiloja. Joo, tulihan niitä reippaasti molemmilla kerroilla, tosin ei herkuttelun vuoksi.

Esikoista odottaessani söin kyllä elämäni ekan leivoksen :)

Vierailija
11/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut alipainoinen ja katsonut mitä suuhun laitan joten raskauduttuani olen löysännyt ja antanut itselleni luvan syödä myös niitä herkkuja välillä. Ja minulle tulee kiloja hyvin helposti joten on tässä nyt hiukan massaa keräilty, ei onneksi kuin sen 6kg mutta vähän huolestuttaa miten vielä loppu raskaudesta kerääntyy eli kyllä sitä on pakko alkaa katsoa miten syö. Aina ollut sitä mieltä että kyllä raskaana ollessa saa syödä vaikka kuuden edestä mutta ikinä ollut tietoinen siitä mitä se tosiaan lapsellekkin voi tehdä. Pienimuotoinen dietti nyt!

Vierailija
12/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisille sitä painoa tulee vaikkei tietoisesti edes söisi mitenkään erikoisemmin herkkuja. Itselläni painoindeksi on ollut jokaisen raskauden alussa 17 a painoa on tullut 20 kg. Olen kärsinyt pahoinvoinnista pitkälle yli puolivälin ja oksentelua oli päivittäin. Olen syönyt pääsääntöisesti terveellisesti, salmiakkia tosin päivittäin liian alhaisen verenpaineen vuoksi. Liikuntakin olen harrastanut lähes normaalisti, pyöräiliän sairaalaankin. Toisaalta minusta on ihan ok syödä sillon tällöin leivos kahvilassa tai karkkipussi leffaa katsoessa, olin sitten raskaana tai en. Imetys on joka kerta tiputtanut painon alle lähtöpainon viidessä kuukaudessa, joten ei niiden kilojen kanssa ole tarvinnut kovin kauaa elää. Ei voi katsoa pelkkiä kiloja!

Vierailija
13/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei paino kerry raskausaikana. Olin kylläkin bmi 25 raskauteni alussa, joten painoa ei olisi ollut hyväkään kertyä liikaa. Mä söin ihan kaikkea mitä halusin ja paljon: painoa tuli 5 kg! Ehkä se on tyyppikysymys. Jonkun kroppa reagoi raskauteen eri tavalla kuin toisen.

Vierailija
14/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kuitenkin muistaa että normaali raskaus vaatii noin 13 kg painonnousun jotta sikiö voi kehittyä kunnolla, kun puhutaan normaalipainoisena ihmisistä. Raskausaikana ei pidä laihduttaa, sillä jos sitä painoa ei tule tuota noin 13 kht, seonnut sitten pois elimistöstä jostain muualta. Lihavat on asia erikseen, mutta normaalipainoisen, saati laiha, ei pidä missään tapauksessa ryhtyä dieetille raskausaikana. Tokihan eminiä mässäillä, mutta herkuttelu sopivassa suhteessa on täysin sallittua.

Vierailija
15/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 10:56"]

Pitää kuitenkin muistaa että normaali raskaus vaatii noin 13 kg painonnousun jotta sikiö voi kehittyä kunnolla, kun puhutaan normaalipainoisena ihmisistä. Raskausaikana ei pidä laihduttaa, sillä jos sitä painoa ei tule tuota noin 13 kht, seonnut sitten pois elimistöstä jostain muualta. Lihavat on asia erikseen, mutta normaalipainoisen, saati laiha, ei pidä missään tapauksessa ryhtyä dieetille raskausaikana. Tokihan eminiä mässäillä, mutta herkuttelu sopivassa suhteessa on täysin sallittua.

[/quote]

Kaikki eivät liho tuota 13 kiloa vaikka söisivät monipuolisesti ja paljon. Oletko kuullut että toisilla raskaushormonit laittaa aineenvaihdunnan toimimaan nopeammin ja toisilla hitaammin? Toki jos bmi on 17-20, niin olisi hyvä että painoa tulisi vähintään 8 kiloa.  

Vierailija
16/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 11:01"]

[/quote]

Kaikki eivät liho tuota 13 kiloa vaikka söisivät monipuolisesti ja paljon. Oletko kuullut että toisilla raskaushormonit laittaa aineenvaihdunnan toimimaan nopeammin ja toisilla hitaammin? Toki jos bmi on 17-20, niin olisi hyvä että painoa tulisi vähintään 8 kiloa.  

[/quote]

Kyllähän tuon nyt suurin osa tietää, ja osa lihoo enemmän vaikka ei herkuttele... huoh.

Vierailija
17/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 11:22"]

[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 11:01"]

[/quote]

[/quote]

Kyllähän tuon nyt suurin osa tietää, ja osa lihoo enemmän vaikka ei herkuttele... huoh.

[/quote]

Siksi moraalisaarna siitä, että pitää lihoa vähintään 13 kiloa on hölmöä. Kaikki eivät liho, vaikka söisivät hyvin ja paljon. Minä olen tälläinen joka lihoo vain vähän. Siltikin mulla on pitkä täysimetys onnistunut, kun 25 kiloa lihonneella kaverillani ei maitoa riittänyt kuin pari viikkoa.

Vierailija
18/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 09:34"]

[/quote]

Olen aivan samaa mieltä!

Vierailija
19/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei paino noussut kovinkaan paljon, ja heti neuvolassa varoiteltiin. Synnytyksen jälkeen lähti nopeasti itsestään pois enemmän kuin oli tullut. Pöh.

Vierailija
20/36 |
11.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 09:06"]

[/quote]

No huh. Ja onko sun käsitys se, että jos ei paino lisäänny on ihan terveellistä syödä kuvailemallasi tavalla 'herkkuja ja suklaata koko raskauden niin paljon kuin mieli teki'? Joskus tunttu että näin tosiaan ajatellaan laajemminkin. Jos välitöntä terveysvaikutusta ei ole pidetään ihan suotavana syödä epäterveellisesti. Älkää surko,kyllä se II-tyypin diabetes sieltä lopulta tulee. se jos mikä on niin ruokavaliolla aikaan saatu sairaus.

[/quote]

No eiköhän se kakkostyypin db vaadi myös tietyn geenialttiuden. Osalla tuo "niin paljon kuin tekee mieli" on pala suklaata aamulla ja iltapäivällä kahvikupin kanssa. Osa meistä oikeasti osaa rajoittaa herkkujen syömisen niin, ettei suklaalevy humahda kerralla tai pussillinen pullaa.

Mä olen raskaana, painoa kahdessa aikaisemmassa raskaudessa tullut 6kg ja nyt tässä kolmannessa viikkoon 24 mennessä on tullut painoa tasan 500g. Liikun paljon, herkuttelen silloin kun siltä tuntuu (hellepäivinä jäätelöä useasti päivässä), ja syön terveellisesti. Mittailen myös sokereita, ja ihanteellisina ovat pysyneet. 

Rentoudupas vähän, sun harteilla ei ole huolehtia koko kansakunnan terveydestä, vaikka terkka olisitkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi