Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei KAIKILLE makseta samansuuruista eläkettä

Vierailija
22.07.2020 |

Sehän olisi oikeudenmukaista.

Kommentit (210)

Vierailija
41/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska palkasta peritään työeläkemaksuja. Miksi sinun pitäisi saada etuja, joista et maksa ja joiden eteen et ole tehnyt mitään? Sekö olisi oikeudenmukaista? Vapaamatkustaminen ei ole mielestäni reilua maksajia kohtaan.

Nuo eläkemaksut eivät kata kuin murto-osan eläkkeestä.

Mistähän luulet sitten tuon lopun tulevan? Pienen ihmisen toimeentulotuestako?

Kansaneläke hoidetaan verovaroilla, mutta kyllä työeläkkeet maksetaan ihan täysimääräisesti eläkemaksuilla. Joko jo maksetuilla (kassat) tai sitten nykyisillä työeläkemaksuilla.

Vierailija
42/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset on maksanut enempi eläkemaksuja uunot.

Se eläkkeen määrä tulee siitä kuinka paljon on maksanut.

Se on helposti korjattavissa. Kaikille samansuuruiset eläkemaksut ja sama eläke.

Omaa elintasoaan voi nostaa työllä, sijoittamalla ja säästämällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonkinlaista ylärajaa kyllä kannatan. On ihan hullua, että toisen eläke on paljon suurempi kuin toisen palkka.

Miksi? Tämä hyvää eläkettä saava on sen itse työllään tienannut. Miten se on keneltäkään pois tai ylipäätään voi jotain häiritä. Kateellisia paskiaisia. Olisitte käyneet koulunne kunnolla. Veiläkin ehtii, ikärajaa ei ole ja koulutus on ilmaista. Tehkää jotain älkääkä valittako, itse täällä joutuu kaikki eläkkeensä tienaamaan.

Vierailija
44/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä suurempi palkka on ollut, sitä enemmän työntekijä ja työnantaja ovat maksaneet palkasta eläkemaksuja.

Kyllä sen pitää näkyä myös eläkkeessä.  Tietenkin.

Mitä muuta hyötyä muuten olisi pitkästä koulutuksesta, työnteostä ja raatamisesta?

Samalla tavalle voisi sanoa, että kaikilla pitää olla sama palkka.

Vierailija
45/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työeläkevakuutusmaksut ovat yksi kommunismin ja holhouksen muoto. Luulisi aikuisten ihmisten osaavan itse säästää ja sijoittaa eläkkeensä rahoistaan ilman, että valtion tarvitsee tehdä sitä heidän puolestaan.

Tämä. Eläkekattoa kyllä kannattaisin, esim johonkin 5000€ kohdille. En sen tarkemmin ole asiaa tutkinut joten tuo on ihan hatusta heitetty luku mutta joku tyyliin 3x mediaanieläke voisi olla siellä päin.

Vierailija
46/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toiset on maksanut enempi eläkemaksuja uunot.

Se eläkkeen määrä tulee siitä kuinka paljon on maksanut.

Se on helposti korjattavissa. Kaikille samansuuruiset eläkemaksut ja sama eläke.

Omaa elintasoaan voi nostaa työllä, sijoittamalla ja säästämällä.

Tämä sopisi hienosti, pienennetään siis hyvätuloisten eläkemaksuja jolloin heidän ei tarvitse maksaa köyhien eläkkeitä. Näin voi itse sijoittaa tästä yli jäävänn osuuden ja varmasti on enemmän rahaa eläkeiässä kuin nykyisellä valtion mielivaltaisella ja tehottomalla järjestelmällä.

Vierailija
47/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko toiset arvokkaampia kuin toiset.

Kyllä. Pitääkö tuollaisia itsestäänselvyyksiä edes kysyä?

En ymmärrä miten timpuri joka on ollut rakentamassa rakennusta jossa lääkäri työskentelee, olisi tuota tohtoria jotenkin vähempiarvoisempi.

Vierailija
48/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työeläkevakuutusmaksut ovat yksi kommunismin ja holhouksen muoto. Luulisi aikuisten ihmisten osaavan itse säästää ja sijoittaa eläkkeensä rahoistaan ilman, että valtion tarvitsee tehdä sitä heidän puolestaan.

Tämä. Eläkekattoa kyllä kannattaisin, esim johonkin 5000€ kohdille. En sen tarkemmin ole asiaa tutkinut joten tuo on ihan hatusta heitetty luku mutta joku tyyliin 3x mediaanieläke voisi olla siellä päin.

Valtion eläkkeelle vaikka näin mutta sitten katto myös eläkemaksuille. En kyllä ymmärrä mitä väliä sillä on jos joku saa yli 5000 € eläkettä kun on sen, ja reilusti ylikin, itse säästänyt. Hyvä sille, ei se minulta ole pois. Yksityisten yritysten maksamia eläkepaketteja ei tietankään saa alkaa rajoittamaan, joku raja kommareiden kateudellakin on oltava.

Vierailija
49/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miten timpuri joka on ollut rakentamassa rakennusta jossa lääkäri työskentelee, olisi tuota tohtoria jotenkin vähempiarvoisempi.

En ymmärrä miten et voi tätä ymmärtää. Eri ammateissa saa eri palkkaa ja eläkettä saa sen verran kuin sitä palkastaan maksaa. Sillä ei ole ihmisten arvon kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
50/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Suomen eläkejärjestelmä toimii käytännössä niin, että työssäkäyvä sukupolvi rahoittaa vuorollaan eläkkeellä olevien eläkkeet."

Eli tosiasiassa työstä maksettavien eläkemaksujen rahat eivät mene sinun eläkkeesi maksuun vaan nyt eläkkeellä olevien eläkkeisiin. Eli kaikki jotka väittää että on maksanut omat eläkkeensä ovat väärässä.

Voi ristus. Vaikka maksuissa ja eläkerahojen nostossa on teknisesti siirtymä, niin jokainen työeläkettä saava entinen palkansaaja on itse maksanut eläkkeensä palkasta pidätetyillä ja työnantajan palkanlisinä maksamina eläkemaksuina. Eläkekassoihin ei tule muualta rahaa, vaan ne jakavat vain työntekijöiden palkasta perittyjä varoja ja niiden tuottoa.

On olemassa ryhmiä, joiden eläke maksetaan yhteisistä varoista, kuten kansaneläkettä ja takuueläkettä saavat. Myös työttömyyseläkettä nauttiva saa eläkettä enemmän kuin on maksanut, eli me muut maksamme erotuksen.

Vierailija
51/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jonkinlaista ylärajaa kyllä kannatan. On ihan hullua, että toisen eläke on paljon suurempi kuin toisen palkka.

Miksi? Tämä hyvää eläkettä saava on sen itse työllään tienannut. Miten se on keneltäkään pois tai ylipäätään voi jotain häiritä.

Siten, että eläkkeitä maksetaan 28 mrd vuodessa ja eläkemaksuja kerätään 22 mrd vuodessa. Ja suurten ikäluokkien edelleen eläköityessä ja eliniän pidetessä tulee maksettavien eläkkeiden määrä kasvamaan koko ajan. Eläkekatto hidastaisi hieman tuon kuilun repeämistä hallitsemattomaksi.

Vierailija
52/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Tämä hyvää eläkettä saava on sen itse työllään tienannut. Miten se on keneltäkään pois tai ylipäätään voi jotain häiritä. Kateellisia paskiaisia. Olisitte käyneet koulunne kunnolla. Veiläkin ehtii, ikärajaa ei ole ja koulutus on ilmaista. Tehkää jotain älkääkä valittako, itse täällä joutuu kaikki eläkkeensä tienaamaan.

ei ole työllään tienannut kuin ehkä pari vuotta. Muutenhan palkan olisi tarvinnut olla noin kolminkertainen

Vierailija
53/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida ymmärtää juuri mitään muutakaan.

Vierailija
54/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen näkee palkkakuitista. Jos rakennuksella työskentelevää timpuria ei enää yhtenä päivänä nappaa, toinen samalla palkalla työskentelevä timpuri tulee tilalle samana päivänä. Kun taas lääkäri rekrytoidaan valmiiseen sairaalaan töihin, sille pitää tietysti maksaa niin paljon rahaa, ettei se lähde sieltä kävelemään vain siksi ettei nappaa. Muutoin saattaa potilaita alkaa kuolemaan, uutta lääkäriä kun ei ole ovella tyrkyllä välttämättä kuukausiin. Tämän takia ihmisten työpanos on eriarvoinen, johtuen tarvittavasta opiskelusta korvaamattomuuskertoimensa nostamiseksi ja siten tuolla kertoimella perustellun palkkakuitin "Maksetaan" -rivin mukaisesti.

Timpurin ja lääkärin arvo ihmisenä on totta kai täysin sama. Oletan kuitenkin että tarkoitit tekemänsä työn arvoa.

Vierailija
55/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suomen eläkejärjestelmä toimii käytännössä niin, että työssäkäyvä sukupolvi rahoittaa vuorollaan eläkkeellä olevien eläkkeet."

Eli tosiasiassa työstä maksettavien eläkemaksujen rahat eivät mene sinun eläkkeesi maksuun vaan nyt eläkkeellä olevien eläkkeisiin. Eli kaikki jotka väittää että on maksanut omat eläkkeensä ovat väärässä.

Voi ristus. Vaikka maksuissa ja eläkerahojen nostossa on teknisesti siirtymä, niin jokainen työeläkettä saava entinen palkansaaja on itse maksanut eläkkeensä palkasta pidätetyillä ja työnantajan palkanlisinä maksamina eläkemaksuina. Eläkekassoihin ei tule muualta rahaa, vaan ne jakavat vain työntekijöiden palkasta perittyjä varoja ja niiden tuottoa.

On olemassa ryhmiä, joiden eläke maksetaan yhteisistä varoista, kuten kansaneläkettä ja takuueläkettä saavat. Myös työttömyyseläkettä nauttiva saa eläkettä enemmän kuin on maksanut, eli me muut maksamme erotuksen.

Jatkan vielä. Ja eläkkeen suuruus perustuu maksettuun eläkemaksukertymään, eli jokainen saa eläkkeenä takaisin sen mukaan mitä on kassaan maksanutkin.  Toki, joku kuolee nuorena eikä saa mitään ja toinen saattaa elää niin pitkään että omat eläkemaksut eivät enää riitä kattamaan eläkettä. Mutta kokonaisuutena noin.

Vierailija
56/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska palkasta peritään työeläkemaksuja. Miksi sinun pitäisi saada etuja, joista et maksa ja joiden eteen et ole tehnyt mitään? Sekö olisi oikeudenmukaista? Vapaamatkustaminen ei ole mielestäni reilua maksajia kohtaan.

Nuo eläkemaksut eivät kata kuin murto-osan eläkkeestä.

Lähde? Vai puhutko totena sellaisia asioita mitkä ovat vain omia mielipiteitäsi etkä tosiasiassa tiedä asiasta mitään. Itse maksan eläkemaksuja useita satasia kuussa, olen maksanut jo parikymmentä vuotta, ja silti kuukausieläke nousee vain noin satasen vuodessa, miksi?

Vierailija
57/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtion eläkkeelle vaikka näin mutta sitten katto myös eläkemaksuille. En kyllä ymmärrä mitä väliä sillä on jos joku saa yli 5000 € eläkettä kun on sen, ja reilusti ylikin, itse säästänyt. Hyvä sille, ei se minulta ole pois. Yksityisten yritysten maksamia eläkepaketteja ei tietankään saa alkaa rajoittamaan, joku raja kommareiden kateudellakin on oltava.

Totta kai joku katto eläkemaksuille myös samassa suhteessa. Kuten sanoin, en ole asiaa sen kummemmin laskenut auki.

Yksityiset eläkepaketit ja henkilökohtaiset vakuutukset ym olisivat luonnollisesti erillään tuosta valtioneläkkeen katosta.

Vierailija
58/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ei ole työllään tienannut kuin ehkä pari vuotta. Muutenhan palkan olisi tarvinnut olla noin kolminkertainen

Mistä tiedät kuinka pitkään on tienannut ja kuinka paljon? Sitäpaitsi kolminkertainen keskiansio ei ole vielä kovin paljon jos on hankkinut esim. insinöörikoulutuksen ja tehnyt työnsä hyvin.

Vierailija
59/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikilla olisi saman suuruinen eläke, myös työ uran aikana pitäisi olla saman suuruiset eläkemaksut.

Tämä varmasti kävisi monelle rikkaalle, jotka itse sijoittamalla saisi luultavimmin paremman tuoton varoilleen, kuin eläkeyhtiöiden raskaat koneistot tympääntyneine kuukausipalkkalaisineen.

Lisäksi eläke on huono sijoitus, koska ikäsi maksaneena kuollessasi, vaikka 63v, menetätät maksamasi eläkkeet.

Itse sijoittamalla ne jäisi esim. lapsille perintönä.

Sekä omituisuutena naisten pidempi elinajanodote, mutta silti sama maksuprosentti.

Vierailija
60/210 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku olla niin tyhmä kuin ap?

Ei ap välttämättä tyhmä ole, mutta laiska ja saamaton, ja se ajaa tällaiseen opportunismiin ja muiden saavutusten kadehtimiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän seitsemän