Kummallisia mustelmia jaloissa
Voiko tämä olla jonkin vakavan sairauden oire? Minulla on viimeisen kuukauden aikana ilmestynyt jalkoihin sinne tänne 1cm-3cm läpimittaisia, epäsäännöllisen muotoisia mustelmia. En muista, että olisin törmäillyt mihinkään.
Kommentit (6)
Jos trombosyytit ovat alhaalla, niin tulee paljon mustelmia tyhjästä. Eli mustelmaherkkyys kasvaa. Samalla myös sisäisten verenvuotojen riski. Joten verikokeisiin kannattaa mennä.
Trombosyytit voivat laskea alas ilman, että sille löytyy mitään selvää selitystä. Mahdollisesti esim. parin flunssan ja jonkin muun huomaamattoman kroppaongelman yhteisvaikutuksesta. Hoidolla arvot vähitellen normalisoituvat, eikä ongelma ehkä ikinä enää palaa. Eli leukemiaa sen ei tarvi lainkaan olla.
Katsoin netistä noita muita leukemian oireita ja muutama tärppäs. Petekioita on ollut. Tosin sekin voi kai johtua niistä trombosyytteistä. Nielurisa on kipeillyt tänä keväänä.
Mulla on itse asiassa antibioottikuuri menossa ja katsoin pakkausselosteesta, että sen hyvin harvinaisiin sivuvaikutuksiin kuuluu trombosytopenia. Eli voisiko se aiheuttaa mustelmat ja petekiat? Panikoinko ja menen heti huomenna lääkäriin vai odottelenko kuurin loppumista?
Mä saan tosi herkästi mustelmia. Se riittää, että kevyesti hipaisee jotain huonekalua ohikulkiessaan. Ei ne ole mitään sellaisia tapauksia, että edes huomaisi ja jälkikäteen muistaisi.
Osan muistan selvästi kun esim. töissä pantu joku ylimääräinen pöytä kulkureitille, mutta jos johonkin kahvilan pöytään osuu niin enpä jälkikäteen muista.
Heti lääkäriin.Voi olla leukemia.Kahdella tutulla alkoi juuri noilla oireilla.Toivotaan että olet vain huomaamattasi lyönyt jalkojasi johonkin.Tsemppiä!
Pelottaa. Näkyykö leukemia pienessä verenkuvassa? Kävin verikokeissa viime viikolla eikä niissä näkynyt mitään ihmeellistä.