Naapurin täyttä jätti meidän lapsen ainoa pois synttäreiltään
Niin tyttö ilmeisesti harmissaan tästä päätti pitää bileet samana päivänä ja kutsua kaikki muut paitsi tätä naapurin tyttöä.
Nyt kaikki vieraat ovat tulossa tyttöni keppihevosbileisiin.
itse en tiennyt synttärijuhlista vasta kuin äsken kun naapurin äiti kävi ovella sanomassa että meidän tyttö kiusallaan pitää kutsut samana päivänä kuin heidän tytön synttärit. Olin ihan äimänkäkenä ja sanoin että en tiennyt synttäreitä ja ei ole saatu kutsua johon naapurin muija vastasi että ei x ole kutsuttu.
naapuri pyysi siirtämään kutsuja että vieraat tulisivat heille. Mitä te tekisitte?
me ollaan tytön kanssa täällä leivottu muffinsseja, kakkua ja tehty tikkukaramellejä ja vaikka mitä..
Kommentit (212)
Minäkään en kutsu ihmistä, jota en kotiini halua. Samoin lapseni päättää itse, ketä kutsuu.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 20:33"]
Ihan oikeasti! Kyseessä 6-7 -vuotiaat tytöt, ja nyt jo aikuiset tanssii heidän pillinsä mukaan. Mitä siitä vielä tuleekaan, kun ikää karttuu ja ovat esim. teini-iässä? Hahhhaahhhaa, vaikkakin oikeasti surullista tuo teidän kilpavarustelu. Ap, kyllä omalle tyttärelleen voi sanoa myös EI. Kurjaa, kun häntä ei kutsuttu synttäreille, mutta sellaista elämä on. On hyvä karaistua pieniin pettymyksiin, jo lapsesta alkaen. Kaikkea ei vaan tässä elämässä kukaan voi aina saada ;)
[/quote]
Ja taas.. arvostelua mutta ei mitään perustelua tai ehdotusta miten toimitaan..
Juu kuule tuonikäisten tyttöjen elämässä on niitä pettymyksiä harva se päivä, mutta jos itse päätän pettymyksestä niin silloin annan pettymyksen tuottamiselle jonkun järkevän syyn, nyt sitä ei löytynyt joten en kieltänyt juhlia.
Minä en loukkaa ketään tahallani ja ilman syytä enkä opeta siihen lastanikaan. Kyse ei ole tuntemattomista henkilöistä vaan tiiviistä kaverijengistä.
Minulla myös teini-ikäinen tyttö jonka kanssa sujuu todella hyvin joten ilmeisesti sinulla ei ole hajuakaan lasten kasvatuksesta tai olet täysi tampio;) Joskus vanhempien pitää puuttua lasten riitoihin ja kannustaa sopuun..
ap
[/quote]
No mä annan sulle neuvon: jos kerran naapurintytön synttärikutsut menivät ensiksi, ja nuo teidän juhlat on AINOASTAAN tuota toista tyttöä kiusatakseen, minä peruisin ne meidän juhlat. Kokonaan. Ja sanoisin lapselleni, että antaa olla viimeinen kerta kun aloittaa tuollaisen vehkeilyn ketään kohtaan. Ja jonkinasteisen valehtelun minulle. Heppabileet pidetään sitten toisena ajankohtana ja silloin hän luonnollisestikin kutsuu ne ketä haluaa. Koska jos lapsesi ei aiemmin ole kiusannut tuota naapurin lasta, tällä heppabileellä hän nyt sitä todellakin tekee. Ja sitä en antaisi tapahtua.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 09:03"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 21:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 19:14"]
Käväistiin äsken tytön kanssa naapurissa jossa oli muitakin lapsia pihalla leikkimässä.
Syy kutsumattomuuteen selvisi, oma tyttöni kuulemma määrää aina leikin ja sitten muut haluavat leikkiä juuri sitä leikkiä. Ei kuulemma koskaan naapurin tytön ehdottamaa leikkiä leikitä. Naapurin tyttö sanoi että haluaa omilla synttäreillään määrätä leikin ja siksi ei kutsu mun tyttöä.. No tytön äiti vaan nyökkäilee vieressä ja höpisee että paremp tällä kertaa näin nyt että x:kin saa olla keskipiste.
No mun tyttö sanoo sitten että hän lupaa ettei määrää jos pääsee synttäreille mutta ei sovi. No muut pihan tytöt tulevat sitten puolustamaan tyttöäni ettei se kyllä aina ihan noin mene ja kyllä muutkin ehdottelevat leikkejä mutta minun tytöllä on kuulemma yleensä kivoja ideoita.
En ymmärrä naapurin äitiä, ei voinut edes kannustaa lastaan sopuratkaisuun kun tietää että tytöt ovat vaippaiästä asti olleet ystäviä.
Oma lapseni sanoi minulle että ei hän aina määrää leikkejä ja että naapurin tyttö valehtelee, ja mankuu nyt niitä kutsuja.. huoh.. en tiedä mitä tehdä, olis paljon muutakin mietittävää kun 6-7 vuotiaiden riidat. hitsi
ap
[/quote]
No tavallaan on ollut.. meillä on poika, joka kutsui kaikki pkodin pojat omiin synttäreihinsä, no sitten kuulin kolme päivää ennen juhlia, että toinen poika, joka siis myös oli kutsuttu meille, olikin kutsunut käytännössä koko saman köörin samaan aikaan omaan kotiinsa. Paitsi tämän meidän pojan. Kun tämä tuli ilmi, ko äiti soitti minulle, että "he eivät olleet huomanneet kutsua ja isä oli hukannut se yms yms" ihan selkeitä tekosyitä jokaikinen. Syy tälle puhelulle oli se, että käytännössä kaikki kutsutut vieraat olivat ilmoittaneet että eivät tule, joska ovat jo lupautuneet meidän pojan synttäreille kun meidän kutsut olivat menneet jo aikoja sitten (tai niinkuin yksi äiti asian ilmaisi, teidän poika on mukavampi"). No, puhelun varsinainen sisältö oli, että voisimmeko me siirtää meidän juhlia, kun heillä on "kolme lasta harrastuksineen ja tuo on ainoa ajankohta kun heille käy", valitettavasti jouduin toteamaan tuolle äidille että "niin on meilläkin, ei käy". Tylsintä tuo oli niille muutamalle pojalle, jotka sitten halusivat molemmille synttäreille, niin he joutuivat sinkoilemaan paikasta toiseen. Eli kyllä tähän tavallaan pysty pojatkin.. en tiedä kumman kuningasidea tuo samanaikaisuus oli, pojan vai äidin, epäilen että äidin, koska poika oli kuitenkin kutsuttu meille.
Voi että mä olen aina tälläisiä juttuja lukiessani onnellinen että meillä on 4 poikaa :)!
Pojilla ei ole ollut koskaan tällaisiä ongelmia :DDD
[/quote]
Odottelinkin jo, milloin tulee ensimmäinen, jolla ottaa koville, ettei ole saanut omaa tytärtä.. ;)
[/quote] Olen peukuttanut ylöspäin näitä poikaviestejä, siitäkin huolimatta, että mulla on molempia. Olen vaan niin samaa mieltä!
[/quote]
Monilla ei tunnu olevan mitään käsitystä lasten kaverikuvioista. Juuri niillä pomottajilla on suurin "kaveri"piiri. Syystä että kukaan ei halua joutua tämän pomottajan kynsiin. Pomottajaa puolustetaan jos se joskus joutuu alakynteen, kaikki lapset mielistelevät tätä ja haluavat olla kavereita ja ovat onnesta soikeena kun pomottaja antaa huomiota.
Tätä tapahtuu varsinkin tyttöjen keskuudessa. Kukaan ei halua joutua siksi hyljeksityksi, porukan ulkopuolelle. Kaikki haluaa olla samalla puolella mean girlin kanssa.
tyttöjen maailma on jo hyvin pienestä raadollisempi kuin poikien. Pojilla kun tulee riitaa, saattaa tulla nyrkistä päähän mutta ei tarvitse miettiä viikko tolkulla että mistäköhän se on vihainen ja onko se mun kaveri. Poikien joukossa muutenkin on suoraviivaisempaa toimintaa ja en tietystikään hyväksy että väkivalta on oikea tapa toimia.
En kuitenkaan myöskään hyväksy että tyttöjen kesken haukutaan, kiusataan, jätetään ulkopuolelle. Tänään ollaan toisen paras kaveri ja huomenna haukutaan selän takana. Tytöille mikään ei ole pahempaa kuin se että jää ulkopuolelle ja nämä mean girlit tietää sen ja näin saavat muut seuraamaan heitä kuin lampaat.
Joku väitti että lapset ei puolustaisi kiusaaja tyttöä, pomottajaa... olet todella väärässä!
Tähän ketjuun ei voi muuta sanoa kuin että ap;n tyttö vaikuttaa juuri tällaiselta "nokkelalta" kiusaajalta joka haluaa pitää omat juhlat samana päivänä kuin naapurin tytöllä koska ei saa nut sinne kutsua koska ilmeisesti hänen äitinsäkin on kyllästynyt ettei oma lapsi saa päättää leikkejä edes synttäreinään. On todennäköisesti ollut iso kynnys olla kutsumatta ap;n tyttöä koska tietävät että kosto tulee ja niinhän se tulikin.
Pääsettehän päivän päätteeksi pilaamaan kuitenkin ne naapurin synttärijuhlat koska illalla kysellään sitten kumman juhlat oli kivammat. Ja lammaslauma määkii yhdestä suusta että sinun, rakas takapihan prinsessa, sinun tietysti. ja ap;n tyttö loistaa... Tämä on ketju jollaista en ikinä olisi toivonut lukevani. Ap on ihmeissään että hänenkö nyt pitää juhlat perua ja tunki tyttöään toisen synttäreille muka sovinnon eleenä.
Hirveitä vanhempia jotka kasvattaa ihan yhtä hirveitä lapsia ja aikuisia. En voi ymmärtää.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 20:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 20:33"]
Ihan oikeasti! Kyseessä 6-7 -vuotiaat tytöt, ja nyt jo aikuiset tanssii heidän pillinsä mukaan. Mitä siitä vielä tuleekaan, kun ikää karttuu ja ovat esim. teini-iässä? Hahhhaahhhaa, vaikkakin oikeasti surullista tuo teidän kilpavarustelu. Ap, kyllä omalle tyttärelleen voi sanoa myös EI. Kurjaa, kun häntä ei kutsuttu synttäreille, mutta sellaista elämä on. On hyvä karaistua pieniin pettymyksiin, jo lapsesta alkaen. Kaikkea ei vaan tässä elämässä kukaan voi aina saada ;)
[/quote]
Ja taas.. arvostelua mutta ei mitään perustelua tai ehdotusta miten toimitaan..
Juu kuule tuonikäisten tyttöjen elämässä on niitä pettymyksiä harva se päivä, mutta jos itse päätän pettymyksestä niin silloin annan pettymyksen tuottamiselle jonkun järkevän syyn, nyt sitä ei löytynyt joten en kieltänyt juhlia.
Minä en loukkaa ketään tahallani ja ilman syytä enkä opeta siihen lastanikaan. Kyse ei ole tuntemattomista henkilöistä vaan tiiviistä kaverijengistä.
Minulla myös teini-ikäinen tyttö jonka kanssa sujuu todella hyvin joten ilmeisesti sinulla ei ole hajuakaan lasten kasvatuksesta tai olet täysi tampio;) Joskus vanhempien pitää puuttua lasten riitoihin ja kannustaa sopuun..
ap
[/quote]
No mä annan sulle neuvon: jos kerran naapurintytön synttärikutsut menivät ensiksi, ja nuo teidän juhlat on AINOASTAAN tuota toista tyttöä kiusatakseen, minä peruisin ne meidän juhlat. Kokonaan. Ja sanoisin lapselleni, että antaa olla viimeinen kerta kun aloittaa tuollaisen vehkeilyn ketään kohtaan. Ja jonkinasteisen valehtelun minulle. Heppabileet pidetään sitten toisena ajankohtana ja silloin hän luonnollisestikin kutsuu ne ketä haluaa. Koska jos lapsesi ei aiemmin ole kiusannut tuota naapurin lasta, tällä heppabileellä hän nyt sitä todellakin tekee. Ja sitä en antaisi tapahtua.
[/quote]
siis juuri näin kuin viimeisessä lainauksessa todetaan. Minusta tämä olisi selviö aikuiselle ja olen todella hämmentynyt että mielipiteet eroavat tässä näin paljon.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 13:13"]
Monilla ei tunnu olevan mitään käsitystä lasten kaverikuvioista. Juuri niillä pomottajilla on suurin "kaveri"piiri. Syystä että kukaan ei halua joutua tämän pomottajan kynsiin. Pomottajaa puolustetaan jos se joskus joutuu alakynteen, kaikki lapset mielistelevät tätä ja haluavat olla kavereita ja ovat onnesta soikeena kun pomottaja antaa huomiota.
Tätä tapahtuu varsinkin tyttöjen keskuudessa. Kukaan ei halua joutua siksi hyljeksityksi, porukan ulkopuolelle. Kaikki haluaa olla samalla puolella mean girlin kanssa.
tyttöjen maailma on jo hyvin pienestä raadollisempi kuin poikien. Pojilla kun tulee riitaa, saattaa tulla nyrkistä päähän mutta ei tarvitse miettiä viikko tolkulla että mistäköhän se on vihainen ja onko se mun kaveri. Poikien joukossa muutenkin on suoraviivaisempaa toimintaa ja en tietystikään hyväksy että väkivalta on oikea tapa toimia.
En kuitenkaan myöskään hyväksy että tyttöjen kesken haukutaan, kiusataan, jätetään ulkopuolelle. Tänään ollaan toisen paras kaveri ja huomenna haukutaan selän takana. Tytöille mikään ei ole pahempaa kuin se että jää ulkopuolelle ja nämä mean girlit tietää sen ja näin saavat muut seuraamaan heitä kuin lampaat.
Joku väitti että lapset ei puolustaisi kiusaaja tyttöä, pomottajaa... olet todella väärässä!
Tähän ketjuun ei voi muuta sanoa kuin että ap;n tyttö vaikuttaa juuri tällaiselta "nokkelalta" kiusaajalta joka haluaa pitää omat juhlat samana päivänä kuin naapurin tytöllä koska ei saa nut sinne kutsua koska ilmeisesti hänen äitinsäkin on kyllästynyt ettei oma lapsi saa päättää leikkejä edes synttäreinään. On todennäköisesti ollut iso kynnys olla kutsumatta ap;n tyttöä koska tietävät että kosto tulee ja niinhän se tulikin.
Pääsettehän päivän päätteeksi pilaamaan kuitenkin ne naapurin synttärijuhlat koska illalla kysellään sitten kumman juhlat oli kivammat. Ja lammaslauma määkii yhdestä suusta että sinun, rakas takapihan prinsessa, sinun tietysti. ja ap;n tyttö loistaa... Tämä on ketju jollaista en ikinä olisi toivonut lukevani. Ap on ihmeissään että hänenkö nyt pitää juhlat perua ja tunki tyttöään toisen synttäreille muka sovinnon eleenä.
Hirveitä vanhempia jotka kasvattaa ihan yhtä hirveitä lapsia ja aikuisia. En voi ymmärtää.
[/quote]
Ja komppausta tällekin. Minäkään en kertakaikkiaan voi käsittää ap:n kaltaisia kasvattajia. Olen tosi surullinen tästä ketjusta. Olen itsekin joutunut näiden mean girlien pyörtyksiin lapsena ja todellakin se kuvio menee noin.
T. Kolmossivulla itsekin mean girleistä kirjoitellut
Itse siirtäisin juhlia, toisella on sentään synttärit. Ja siirtäisin niitä jo senkin takia että oma lapseni olisi ihan selkeästi kieroillut. En antaisi tämän tällä tavalla kostaa toiselle. Onhan se ikävää jäädä ilman synttärikutsua, mutta ei se silti oikeuta mihinkään kostoihin. Voisi jopa olla että keppihevosjuhlat peruttaisiin kokonaan, riippuisi siitä mitä tyttö tiukassa puhuttelussani suustaan päästäisi. Naapurin tyttö teki rumasti kun jätti kutsumatta tyttösi (tosin syytähän emme tiedä), mutta oma tyttösi teki tasan yhtä pahasti kun tarkoituksella alkaa pilata toisen synttäreitä. EN todellakaan kannustaisi lasta tuohon pitämällä näitä kostojuhlia. Tekisiin lapselleni kyllä selväksi mitä mieltä olen tuollaisesta toiminnasta, se on alhaista.
Se mean girl voi olla ihan hyvin myös se toinen tyttö.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 11:15"]Tuskin ap:n lapsella olisi ystäviä puolustelemassa, jos olisi tuollainen tyranni. Varsinkin kun yksi asettuu poikkiteloin, olisi muutkin seuranneet perässä, jos ap:n kersa olisi kauhea kakara.
[/quote]
Meillä on täällä vain ap:n sanat siitä, että muut lapset ovat olleet hänen tyttönsä puolella.
Ja tuokin, että jos lapset ovat olleet ap:n pihalla heti koristelemassa / rakentamassa esteitä, niin ovat varmasti jossain vaiheessa juosseet koteihinsa kertomaan asiasta. Joten miten ihmeessä kenenkään muun äiti ei tullut kysymään päivän aikana ap:lta, että hei, mitkäs juhlat teillä on täällä huomenna, kun meidän lapsi on ainakin menossa tuon X:n synttäreille?
Emme tiedä kumpi on mean girl mutta sen tiedämme että jollain tytöllä on syntymäpäiväjuhlat. Siis ne kerran vuodessa vietettävät juhlat. Ymmärrätkö? Ihan sama mikä on ollut syynä ettei yhtä ole kutsuttu mutta toisella on ne juhlat.
Kutsumaton tyttö päättää aamulla että minä pidänkin omat juhlat ja alunalkaen oli puhunut synttärivieraille että tulevat sitten minun juhliini eikä synttärisankarin. Eikö tämä ole aika ilkeää?
Vaikka lapseni pahin kiusaaja pitäisi omat juhlat ja häntä ei olisi kutsuttu niin en antaisi lapseni koittaa varastaa näitä muita kavereilta sieltä kiusaajan synttäreiltä. Niin ei vaan toimita. Lapseni voisi pitää juhlansa joku muu päivä jos sellaiset haluaisi järjestää. Ymmärsitkö?
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 20:25"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 20:22"]
Ihan totta, eihän toi nyt voi tollaiseksi mennä että kaksi pikkulikkaa nokittelee toisilleen juhlien järjestämisellä ja äidit peesaa alistumalla kuvioon...! Nyt stoppi tuollaiselle käytökselle ja tytöt ruotuun! Teillä on kohta naapurisuhteet ihan rikki ja kahden lapsen välisestä riidasta paisuu koko kulmakuntaa koskeva selkkausketju. Jotain tokkua nyt.
[/quote]
No minähän en voi laittaa ruotuun kuin oman lapseni.. ja teinkin niin kun otin sisälle.
Kerro toki mitä sinun mielestäsi tässä tilanteessa pitäisi tehdä ja mielellään perusteluiden kera. Helppo se on huudella että laittakaa ruotuun, mutta esimerkkejä ei sitten toteutuksesta löydy ainuttakaan!
ap
[/quote]
Voisit ensinnäkin kasvattaa sen lapsesi niin ette siitä tulee tuollaista kostajapissistä. Sinun lapsesi oli tässä se jonka käytös oli törkeää, hän täysin tietoisesti alkoi kostaa ja pilata toisen synttäreitä. Ja sinä suorastaan kannustat lastasi jatkamalla. Normaali äiti olis perunut kutsut välittömästi kun hänelle olis selvinnyt, että ne pidetään vain kiusantekomielessä. Joo, on kurjaa kun jää kutsutta, mutta sellaista elämä on. Aina ei saa sitä mitä haluaa.
Ikävä kyllä kaikki merkit viittaavat siihen, että naapurin tyttö oli oikeassa. Tyttösi on kiusaaja ja määräilijä. Jollei hän saa tahtoaan läpi niin hän aloittaa kiusaamisen ja valjastaa siihen koko kaveriporukan mukaan. Itse olisin todella huolestunut jos omani tekisin noin.
Pakkohan tämän kyllä on olla provo, ei kukaan äiti noin toimisi. Oma lapsi toimii noin väärin ja syy onkin naapurissa.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 20:50"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 20:45"]
Voi ap kun sä sait jo perusteluja miten toimia mutta ei ne selvästi olleet mieluisia. Pidä juhlat toisena päivänä. älä pilaa naapurin tytön syntymäpäiviä. anna niiden olla ja juhlikaa te myöhemmin.
Syy juhlien perumiseen on se että tyttösi haluaa järjestää kostojuhlat ja se ei ole mikään syy juhlia. Mutta tämä ei tietenkään ole sinulle pätevä syy. Minulle olisi.
[/quote]
Siis heitän roskiin puolet ruuista, puran aitaukset ja esteet pihasta. revin koristelut paviljongista, ilmoitan kutsutuille ettei olekkaan juhlia, lisään lapseni pahaa mieltä javain siksi koska naapurin tyttö Päätti että vain hän saa pitää juhlat huomenna ja hän ei halua että tyttöni tulee sinne ja hän ei halua että tyttöni pitää juhlia.. Sorry ei ihan vakuuta noi perustelut vai kuulostaako ylläoleva oikeudenmukaiselta..??
ap
[/quote]
En lukenut keskustelua tämän pidemmälle, mutta siis hetkinen ap! Sun lapsi ei saanut kutsua naapurin synttäreille, koska synttärisankari ei tykkää lapsestasi, miksi tämä ei ole pätevä syy olla kutsumatta?
Olisiko sinusta oikeasti viisasta palkita kostonhimoinen tyttösi kutsulla naapurin juhliin ( joihin häntä ei haluta) ja omilla juhlilla? Ja naapurin lapsi saisi palkkioksi juhliinsa henkilön, jota sinne ei halunnut ja vieraatkin kiiruhtaisivat äkkiä naapurin puolelle kilpavarusteltuihin kostojuhliin. Ei mikään kompromissi tai win-win-tilanne...
Olin pienena juuri samanlainen kuin ap:n tytto. Manipuloin etenkin aitiani, joka ei myoskaan ikina olisi uskonut minusta mitaan pahaa, olinhan suosittu tytto. Tottakai olin, silla muut lapset pelkasivat minua. Vastaavassa tilanteessa olisin toiminut juuri kuin ap:n lapsi.
Oma "onneni" oli se, etta noin 10-vuotiaana kaverini kyllastyivat tahan ja kaikki hylkasivat miinut ja vietin oikeastaan lukioon asti aikaa vain yksin. Se kylla kasvatti ja nykyaan uskallan tunnustaa, miten ilkea lapsi olin.
Mulla kaksi poikaa. Ei tule nyrkistä, eikä muutenkaan edes riidellä. Niin kivasti ollaan kavereiden kanssa.
Tästä on nyt näemmä muodostunut kahden eri näkemyksen välinen kiivas keskustelu. Kukaan meistähän ei voi tietää, kuka on jutun todellinen "pahis" ja pomottelija, eivät välttämättä edes tyttöjen äidit. Nyt jokainen av-mamma projisoi tähän juttuun omat lapsuuden traumansa ja maalaa asiasta todellisuuttakin kauheamman.
Minun mielestäni ensimmäinen kiusaaja oli naapurin tyttö, joka jätti ap;n tytön kutsumatta. Sanokaa mitä sanotte, jos tiiviistä kaveripiiristä joku jätetään juhlien ulkopuolelle, on se kiusaamista. Ja naapurin äiti on moukka, koska antaa sen tapahtua.
Mutta myös ap:n tyttö alkoi kiusata järkkäämällä omat bileensä samaan aikaan synttäreiden kanssa. Mielestäni ap toimi fiksusti, kun meni juttelemaan asiasta naapuriin ja jälleen naapurin äiti oli tökerö eikä edes yrittänyt löytää asiaan kompromissia.
Ymmärrän täysin ap:tä siinä, että hän antaa tyttärensä pitää heppabileensä. Ja vieläpä synttäreiden jälkeen ja niin, että päivänsankarikin on kutsuttu. En tiedä, miten muuten ap voisi järkevästi toimia. Onhan sinne bileisiin tulossa tytön sisarukset ja serkutkin, pitäisikö kaikkien nyt jäädä ilman juhlia siksi, että naapurin tytöllä on aiemmin sinä päivänä synttärit. Kaiken lisäksi ap:n tyttö väsää kaverilleen keppihevosta hyvittelylahjaksi, hän siis ilmeisesti haluaa sovintoa. Eikö tätä juuri pitäisi kannustaa sen sijaan, että kannetaan kaunaa.
Asia on nyt ennen kaikkea aikuisten käsissä ja ap on osaansa hoitanut ihan hyvin. Naapurin äiti ei näytä olevan innostunut mistään kompromisseistä ja se on tämän asian tragedia. Ehkä hänen tyttärensä on perinyt saman käyttäytymiskaavan.
En antaisi tuossa tilanteessa pitää keppihevosjuhlia.
Juhlat olisi keppihevonen tytön omalle egolle, siellä on kasvamassa tosi ilkeä pikkupissis. Laita ihmeessä rajat lapsellesi. Noin ei vaan toimita.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 14:18"]
Tästä on nyt näemmä muodostunut kahden eri näkemyksen välinen kiivas keskustelu. Kukaan meistähän ei voi tietää, kuka on jutun todellinen "pahis" ja pomottelija, eivät välttämättä edes tyttöjen äidit. Nyt jokainen av-mamma projisoi tähän juttuun omat lapsuuden traumansa ja maalaa asiasta todellisuuttakin kauheamman.
Minun mielestäni ensimmäinen kiusaaja oli naapurin tyttö, joka jätti ap;n tytön kutsumatta. Sanokaa mitä sanotte, jos tiiviistä kaveripiiristä joku jätetään juhlien ulkopuolelle, on se kiusaamista. Ja naapurin äiti on moukka, koska antaa sen tapahtua.
Mutta myös ap:n tyttö alkoi kiusata järkkäämällä omat bileensä samaan aikaan synttäreiden kanssa. Mielestäni ap toimi fiksusti, kun meni juttelemaan asiasta naapuriin ja jälleen naapurin äiti oli tökerö eikä edes yrittänyt löytää asiaan kompromissia.
Ymmärrän täysin ap:tä siinä, että hän antaa tyttärensä pitää heppabileensä. Ja vieläpä synttäreiden jälkeen ja niin, että päivänsankarikin on kutsuttu. En tiedä, miten muuten ap voisi järkevästi toimia. Onhan sinne bileisiin tulossa tytön sisarukset ja serkutkin, pitäisikö kaikkien nyt jäädä ilman juhlia siksi, että naapurin tytöllä on aiemmin sinä päivänä synttärit. Kaiken lisäksi ap:n tyttö väsää kaverilleen keppihevosta hyvittelylahjaksi, hän siis ilmeisesti haluaa sovintoa. Eikö tätä juuri pitäisi kannustaa sen sijaan, että kannetaan kaunaa.
Asia on nyt ennen kaikkea aikuisten käsissä ja ap on osaansa hoitanut ihan hyvin. Naapurin äiti ei näytä olevan innostunut mistään kompromisseistä ja se on tämän asian tragedia. Ehkä hänen tyttärensä on perinyt saman käyttäytymiskaavan.
[/quote]
Olen samaa mieltä siinä, että naapurin äiti on ollut tökerö. Mutta en oikein niele tuotakaan, ettei ap tuon enempää ihmetellyt tyttären ideaa järjestä juhlat tuollaisella aikataululla. Oma tyttäreni ainakin on niin läheinen, että kun olisin ruvennut juttelemaan hänen kanssaan, uskon, että minulle olisi pikku hiljaa selvinnyt juhlien oikea syy.
Ja vaikka naapurin äiti olisi kuinka tökerö, kostojuhlien järjestäminen on asiatonta ja ilkeää, ja jos se tehdään vielä siksi, kun naapurin äiti oli tökerö, niin siinähän ap ryhtyy yhtä lailla kostamaan. Että oikein äidin ja tyttären yhteiset kostobileet naapurin äidille ja tyttärelle.
Itse olisin tuossa tilanteessa perunut juhlat ja järjestänyt jotain kahdenkeskistä kivaa itselle ja tyttärelle: lähdetty huvipuistoon, pelaamaan minigolfia, uimaan tms. ja jätetty juhlat ja kostot sikseen.
Mahtaako tämä kuitenkin olla provo. Jos oma tyttäreni olisi 6-7 -vuotiaana kaveriporukan ainoana jätetty kutsumatta jonkun synttäreille, niin tytär olisi ilman muuta itkenyt pahaa mieltään minulle. Minun on todella vaikea uskoa, että tuon ikäinen ei purkaisi harmistustaan äidilleen, vaan rupeaisi suunnittelemaan omia juhlia.
Tai sitten ap:llä on todella etäiset välit tyttärensä kanssa.
[quote author="Vierailija" time="11.06.2013 klo 12:33"]
Meilläkin tyttö joskus sanoo, ettei kutsu naapurin tyttöä synttäreilleen. Siihen totean, älä höpsi, lapsille pitää aikuisen opettaa millainen käytös on hyväksyttyä. Voi sitä joskus olla itsekin viisaampi. Ja tässä juuri oma poikani jätettiin kutsumatta, vaikka pojat leikkivät yhä keskenään ja me vanhemmatkin ollaan tapailtu porukalla. Ei se aina ole sukupuolesta kiinni.
[/quote]
kuinka moni meistä aikuisista kutsuu juhliinsa ihmisiä, joita ei sinne missään nimessa halua? Minä en ainakaan. Minä ainakin opetan lapsilleni ne asiat, mitkä koen vielä aikuisenakin olevan hyödyksi, ja tosia: Kaikista ei voi tykätä, kaikkien kanssa ei tarvitse ylimääräistä hengailla, mutta kaikkien kanssa pitää tulla toimeen niissä tilanteissa, kun on pakko olla samassa paikassa samaan aikaan. En minäkään kutsu tietentahtoen sitä työpaikkani ärsyttävintä kusipäätä mun 30v-juhliin, vaikka osan työpaikan kavereista kutsunkin, mutta työpaikalla kun on pakko olla tekemisissä sen kusipään kanssa, osaan olla asiallinen ja tulla toimeen, voin sanoa huomenta ja "otatko kahvia" ja hymyillä. Ja niin toivon lapsenikin käyttäytyvän: kotiinsa ei ole mikään pakko kutsua ihmisiä joita ei sinne halua, mutta täytyy silti tulla toimeen,