Ystäväni uusi mies..
Ihanaa, että ystäväni on kolmen sinkkuvuoden jälkeen tavannut miehen, joka ainakin hänen puheidensa perusteella on täydellinen.
Olen tavannut tämän miehen nyt kolme kertaa. Ensimmäisellä kerralla terassilla, jolloin mies painosti avoimesti sekä ystävääni että minua kolmen kimppaan, koska "hänelle on luvattu tämä kokemus". Oli pakko vaan teeskennellä, että olen niin humalassa, että nyt on lähdettävä kotiin. Mies oli kerta kaikkiaan vaan niin painostava ja itsepintainen.
Toisen kerran törmäsimme yllättäen pariskuntina ruokakaupassa. Ystäväni mies ei kätellyt miestäni ja myöhemmin sain kuulla syyksi mieheni ammatin, joka ei ole ystäväni miehelle riittävän salonkikelpoinen.
Kolmas kerta oli nyt muutama päivä sitten. Olin keskustassa ja ystäväni soitti, että ovat myös liikenteessä. Kävimme jäätelöllä ja jotenkin oloni oli vaan niin epämukava, että jatkoin aika pian matkaa.
Olen havainnut ystäväni alkaneen vältellä kaikkia kavereitaan ja ystäviään, myös minua. Ollaan tunnettu parikymmentä vuotta ja tunnen hänet kuin omat taskuni. Se ei vaikuta miltään vastarakastuneen toiminnalta, vaan on jopa sovittu, että hän lähtee nyt tulemaan meille päin, mutta ei koskaan tulekaan. Jos soitan ja kysyn perään, hän sanoo selittävänsä asian huomenna ja selitys on aina aivan outo. Epäilen, että mies rajoittaa ystävääni tapaamasta ihmisiä.
Ystäväni oli löytänyt miehen kirjahyllystä erinäisiä luonnehäiriöihin liittyviä kirjoja, joissa oli sivuja ruksattu ja kirjat olivat ilmeisesti peräisin miehen äidiltä.
Mies on ällöttävä ja lieästi sanottuna ylimielinen. Surettaa ystäväni puolesta, kun on joutunut tollaisen koukutettavaksi.
Eihän tälle mitään mahda eikä asia sinäsä mulle kuulu, niin kauan kun toinen on onnellinen. Oli vaan pakko avautua.
Kommentit (3)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 17:15"]
Toisen kerran törmäsimme yllättäen pariskuntina ruokakaupassa. Ystäväni mies ei kätellyt miestäni ja myöhemmin sain kuulla syyksi mieheni ammatin, joka ei ole ystäväni miehelle riittävän salonkikelpoinen.
[/quote]
Outoa! Mitä nuo ammatit ovat? Siis eihän tuo mene edes vitsillä, kuten kimppajuttu voitaisiin kuitata vaan kännin piikkiin!!
Luemme ystäväni kanssa toisiamme. Tiedän, että hän tietää mitä ajattelen, vaikken ole sanonut mielipidettäni hänen miehestään ääneen. Terassiepisodin jälkeen oltiin, kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Joku aika sen jälkeen laittoi tekstarin, että "oli ihan hyvä että silloin lähdit eikä mitään tapahtunut, en ois kestänyt".
Tulee jotenkin kurja olo, kun on joskus lueskellut henkistä väkivaltaa käyttävistä miehistä ja noi hänen miehensä piirteet ovat kuin oppikirjasta: eristää naisen ystävistään ja nöyryyttää (kimppakivaa parhaan ystävän kanssa) jne.
Tämä erikoismies tekee työkseen jotakin IT alan myyntityötä, minun mieheni on sähkömies. Itse taas olen korkeasti koulutettu ja teen jossain määrin erikoisempaa työtä, joten läpäisen ilmeisesti tämän miekkosen seulan.
Mutta ihan outo tilanne. Tuntuu, että ystävänikin jotenkin rimpuilee. Tajuaa, ettei kaikki ole ihan ok, mutta silti varmaan haluaa uskoa hyvään, kun löysi teoriassa hyvän miehen.
Minusta aika oleellista on myös se, että voit sanoa ystävällesi, miten epämukavaksi koet olosi tämän miehen kanssa. Toki ystäväsi loukkaantuu, mutta hyviä perusteluja ei hänkään voi tehdä olemattomiksi. On röyhkeää painostaa ketään kimppakivaan ja osoittaa mieltään jonkun ammatin vuoksi. Voit siis sanoa, että olet loukkaantunut näistä seikoista ja pahoillasi, että ystäväsi hyväksyy tuollaisen käytöksen.