Suomenruotsi rumaa ja karkean kuuloinen kieli?
Riikinruotsi on mielestäni pehmeää, kaunista ja soljuvaa kieltä, mutta suomenruotsi on jotenkin mielestäni ruman-ja karkean kuuloista kieltä. Olen asunut Ruotsissa vuosia ja oppinut riikinruotsin ja aina Suomessa käydessäni kuulin myös suomenruotsia esim. Suomen televisiossa ja kyllä se kuulosti aivan eri kieleltä kuin riikinruotsi.
Tuntuu aivan siltä kuin suomenruotsissa "raiskattaisiin" molempia kieliä eli riikinruotsia ja suomea kieltä yhtä aikaa.
Sorry tuo "raiskattasiin "sana, sillä en löytänyt muuta vastaavaa ja kuvaavaa sanaa.
Kommentit (32)
BTW, Skoonen murre on oikeastaan tanskaa, Skoone on kuulunut aiemmin Tanskaan.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 20:37"]
[/quote]
Ruotsin kouluihin pitää siis määrätä pakkotanska, koska on yhteistä historiaa, naapurimaa ja vaikka mitä!
Kyllä skoonen murre on enemmänkin ranskaa, kun se ärrä särähtää niin ranskalaisesti.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 20:48"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 20:37"]
[/quote]
Ruotsin kouluihin pitää siis määrätä pakkotanska, koska on yhteistä historiaa, naapurimaa ja vaikka mitä!
[/quote]
No sen kun muutat Ruotsiin ja pyrit mukaan politiikkaan. Tack o adjö!
ruotsi on puhevika, ei kieli PISTE
ja viel harvinaisen ruma semmonen :D
Minustakin suomenruotsi on rumempaa riikinruotsiin verrattuna, ainakin ne su.run murteet ja ri.run murteet joihin olen elämäni varrella törmännyt.
Jostain syystä on myös helpompaa ymmärtää riikinruotsia ja jopa mamuruotsia kuin suomenruotsia, varmaan siksi kun nuotti erilainen? Olen vähemmän kuullut suomenruotsia niin tuntuu vieraalta.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 17:27"]
Minustakin suomenruotsi on rumempaa riikinruotsiin verrattuna, ainakin ne su.run murteet ja ri.run murteet joihin olen elämäni varrella törmännyt.
Jostain syystä on myös helpompaa ymmärtää riikinruotsia ja jopa mamuruotsia kuin suomenruotsia, varmaan siksi kun nuotti erilainen? Olen vähemmän kuullut suomenruotsia niin tuntuu vieraalta.
[/quote] Suomenruotsia puhutaan samalla intonaatiolla kuin suomea joten ovat ihan yhta rumia. Jos kuulee sita niin etta ei erota sanoja ja niin ihan suomelta kuulostaa.
Minusta suomenruotsi kuulostaa pelkästään lapselliselta. Kielen historia on lyhyt ja pohjaa suomenkielisiin, jotka päättivät alkaa puhumaan silloisen valloittajan kieltä. kieli on köyhää ja kuulostaa suomelta ruotsinkielisillä sanoilla. Jos ruotsikielistä sanaa ei ole (ei ole siis omaksuttu), niin käytetään suomen sanaa. Ihan kuin lapsi, joka luulee puhuvansa vierasta kieltä.
Ruotsalaisilla ei ole ongelmaa suomenruotsin kanssa:
http://m.youtube.com/watch?v=15evAadnq4I&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3D15evAadnq4I
[quote author="Vierailija" time="25.01.2014 klo 19:07"]
Minusta suomenruotsi kuulostaa pelkästään lapselliselta. Kielen historia on lyhyt ja pohjaa suomenkielisiin, jotka päättivät alkaa puhumaan silloisen valloittajan kieltä. kieli on köyhää ja kuulostaa suomelta ruotsinkielisillä sanoilla. Jos ruotsikielistä sanaa ei ole (ei ole siis omaksuttu), niin käytetään suomen sanaa. Ihan kuin lapsi, joka luulee puhuvansa vierasta kieltä.
[/quote]Höpö höpö. Ihan oma valinta minkä verran käyttää lainasanoja, voi niitä käyttää alkuperäisiäkin
Suomenruotsissa on useita erilaisia murteita, mutta ne kuuluvat itäruotsin murteistoon. Koulussa opetetaan kirjakieltä, högsvenskaa. Se eroaa hieman Ruotsissa käytettävästä kirjakielestä mm. sanastoltaan ja joidenkin sanontojen osalta, vähän samaan tapaan kuin eri englannin kielet.
Eri ihmisten korvaan kuulostaa eri kielet kauniilta, toiset taas unohtavat kielten kohdalla kauneusajattelun kokonaan.