Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomenruotsi rumaa ja karkean kuuloinen kieli?

Vierailija
10.06.2013 |

Riikinruotsi on mielestäni pehmeää, kaunista ja soljuvaa kieltä, mutta suomenruotsi on jotenkin mielestäni ruman-ja karkean kuuloista kieltä. Olen asunut Ruotsissa vuosia ja oppinut riikinruotsin ja aina Suomessa käydessäni kuulin myös suomenruotsia esim. Suomen televisiossa ja kyllä se kuulosti aivan eri kieleltä kuin riikinruotsi.

Tuntuu aivan siltä kuin suomenruotsissa  "raiskattaisiin" molempia kieliä eli riikinruotsia ja suomea kieltä yhtä aikaa.

Sorry tuo "raiskattasiin "sana, sillä en löytänyt muuta vastaavaa ja kuvaavaa sanaa.

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän suomenruotsin murretta mahdat tarkoittaa?

Vierailija
2/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitään suomenruotsin murteista, mutta sitä suomenruotsia mitä Suomen televisiossa puhutaan, nykyään taitaa olla Yle-femmalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsi on puhtaampaa ja alkuperäisempää ruotsia kuin se mitä Ruotsissa puhutaan.

Vierailija
4/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuule sinä ja minä ollaan suomenkielisiä ihmisiä, niin ei täällä mitään eroja kuule.Pitää muuttaa ulkomaille ymmärtääkseen että monissa kielissä mm.ranskan kielessä on siinäkin alueroja.Mietipä sinä pikku pimperoosa sitä vaan=)

Vierailija
5/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko kellekään muulle mieleen, että tämän ketjun aloittaja ei olekaan vuosia Ruotsissa asunut henkilö, vaan AV:n oma RKP/Freudenthal-hullu, joka yrittää saada muutkin uskomaan riikin- ja suomenruotsin olevan eri kieliä?

Totuushan on se, että Ruotsissa suomenruotsi ei ole mitenkään tuntematon ilmiö, siellähän on TV-sarjoissakin usein suomenruotsalaisia henkilöitä.

Vierailija
6/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suomenruotsilla pärjää oikein hyvin sekä Ruotsissa ja - viime kesänä huomasin - myös Pohjois-Norjassa.

Joskus ovat maahanmuuttajataksikuskit Tukholmassa kuittailleet siitä kun heidän mielestään puhun 'gammaldags svenskaa'. 

Ei suomenruotsissa ole mitään vikaa, on vaan vähän marginaalinen ja hassu kieli, mutta kuitenkin sillä pärjää ihan hyvin.

Vierailija
7/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 14:58"]

Totuushan on se, että Ruotsissa suomenruotsi ei ole mitenkään tuntematon ilmiö, siellähän on TV-sarjoissakin usein suomenruotsalaisia henkilöitä.

[/quote]

Totta, esim. Solsidanissa on  Andre Wickström ja Beckeissä näytteli Stina Rautelin ja ihan suomeruotsalaisella aksentilla ne puhuu.

Suomenruotsalainen aksenttia on kuulemma helppo ymmärtää, kun taas skånskaa 

on todella vaikea ymmärtää. Tuottaa ihan vaikeuksia ruotsalaisillekin.

Vierailija
8/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 14:58"]

Tuleeko kellekään muulle mieleen, että tämän ketjun aloittaja ei olekaan vuosia Ruotsissa asunut henkilö, vaan AV:n oma RKP/Freudenthal-hullu, joka yrittää saada muutkin uskomaan riikin- ja suomenruotsin olevan eri kieliä?

[/quote]

Tottakai se on Freudenthal-hullu.

Vierailija
9/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on Freudenthal-hullu? Tarkoittaako se sitä että on hulluna Freudenthaliin ja ihailee kyseistä herraa vai mitä?

Vierailija
10/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä jos pidettäisiin subjektiiviset mielipiteet kielten kauneudeusta tai rumuudesta ihan omana tietonaan? Jonkun mielestä ruma kieli on jonkun toisen äidinkieli. Mitä syytä kenenkään on sellaista haukkua?

Ja kyllä, minä vastustan pakkoruotsia, mutta en pilkkaa kenenkään äidinkieltä.

Vierailija
11/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle juuri sanoi eräs ruotsalainen tutkija (ei kielitieteilijä kuitenkaan :), että ruotsalaisten mielestä suomenruotsi on erittäin kaunista, eräs kauneimmista ruotsin "versioista".

Vierailija
12/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ajattelisitte jos savonmurretta opetettaisiin ulkomaalaisille ja kerrottaisiin että tämä on nyt sitä suomenkieltä? Sama on kun kaikille pakotetaan suomenruotsia kouluissa ja sitä kutsutaan ruotsin kielen opiskeluksi! Kyllä se pitäisi olla riikinruotsia se Suomen kouluissa opetettava ruotsi. Eihän Suomen kouluissa opiskella esim. suomenenglantia tai suomensaksaa,vaan brittienglantia ja saksansaksaa.

Vierailija
13/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole vähän niinkuin yksi murre? Mitä mieltä olet murteista yleesä? Mie, sie, mää, sää, miulle, siulle? Onko karkeita, arvoisa sp.

.

Vierailija
14/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se ole vähän niinkuin yksi murre? Mitä mieltä olet murteista yleesä? Mie, sie, mää, sää, miulle, siulle? Onko karkeita, arvoisa sp.

.

Vierailija
15/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
16/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 17:44"]

Mitä ajattelisitte jos savonmurretta opetettaisiin ulkomaalaisille ja kerrottaisiin että tämä on nyt sitä suomenkieltä? Sama on kun kaikille pakotetaan suomenruotsia kouluissa ja sitä kutsutaan ruotsin kielen opiskeluksi! Kyllä se pitäisi olla riikinruotsia se Suomen kouluissa opetettava ruotsi. Eihän Suomen kouluissa opiskella esim. suomenenglantia tai suomensaksaa,vaan brittienglantia ja saksansaksaa.

[/quote] Eikö tarkoitus ole opiskella toista kotimaista kieltä? Eihän Suomessa sanota esim jacka, vaan rock (takki), täällä saat sämpylän kun pyydät semlaa, Ruotsissa saat laskiaspullan. Jos haluat sämpylän, pitää sanoa fralla. Eihän pakkoruotsi ole ruotsalaisia, vaan suomenruotsalaisia varten.

Vierailija
17/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Norjalaisten ystävieni mielestä suomenruotsi on pehmeää ja melodista.

Vierailija
18/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 17:44"]

[/quote]

Vertaisin savonmurretta enemminkin tuohon skånskaan kuin suomenruotsiin.

Vierailija
19/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä ap:n kanssa samaa mieltä. Itsekin olen oppinut nimenomaan riikinruotsin korvakuulolta kun olen lapsuuteni Ruotsissa asunut. Suomessa koulussa joutui sitten opiskelemaan suomenruotsia, lausumaan sitä en tainnut oppia koskaan.

Vierailija
20/32 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 18:49"]

Mä olen kyllä ap:n kanssa samaa mieltä. Itsekin olen oppinut nimenomaan riikinruotsin korvakuulolta kun olen lapsuuteni Ruotsissa asunut. Suomessa koulussa joutui sitten opiskelemaan suomenruotsia, lausumaan sitä en tainnut oppia koskaan.

Juuri tätä tarkoitin. Itsekkään vajaan 10 vuoden Ruotsin asumisen jälkeen(Borås) en osaa  suomenruotsia vaan riikinruotsia. Minulla on monesti vaikeuksia ymmärtää mitä nämä ns. suomenruotsalaiset puhuvat, mutta riikinruotsia ymmärrän ja yksi suosikki ruotsalainen dekkarisarja Beck meni piloille heti kun siihen sarjaan tuotiin se suomenruotsia puhuva nainen, sen jälkeen lopetin Beckin katsomisen.

Terv. Viestiketjun aloittaja.

[/quote]

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi