Poimitko mustikat käsin vai puimurilla?
Itse suosin käsillä poimintaa. Puimuriin tarttuu ainoastaan varvut, ja mustikat rapisevat maahan. Oletko onnistunut poimimaan puimurilla, mietin että ehkä minulla on vain väärä taktiikka, tai huono puimuri, sellaisen muovisen omistan. Tänään kuitenkin sain 4 litraa kerättyä käsin, tein mustikkapiirakkaa, ja tuli niin hyvää että koko piiras katosi samantien.
Kommentit (30)
Poimurilla poimin. Sillä pitää noukkia pieni pala varvusta kerrallaan. Koko pensaan repiminen juurikin tukkii koko vekottimen. Toki roskia tahtoo silti tulla mukaan.
Mie puin 18 jalan puimurilla. Se oo ku hetki, ku mettä on koluttu läpi.
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Tätä itseasiassa mietin juuri tänään kun kävin mustikassa, poimin itse siis käsin. Kotoa löytyy myös poimuri, mutta sitä olen lähinnä käyttänyt vain puolukoiden noukkimiseen. Mietin vain, että meneekö mustikat kuinka helposti sellaiseksi mössöksi poimurilla? Roskaa ainakin tietty jää helpommin, mutta en poissulje sen käyttöä seuraavilla kerroilla kun käyn mustikassa.
Poimuri toimii parhaiten, kun mustikat on sopivan kypsiä. Jos on vielä osa hieman raakoja, puimuriin tulee paljon roskaa. Jos marjat on jo osa ylikypsiä, tulee märkiä marjoja, jotka on vaikea perata. Eivät esimerkiksi enää puhdistu Marjukka marjanpuhdistimella. Mustikkakauden alussa poimin marjat mieluiten käsin.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta tuo lapsellisten sanaleikkien keksiminen ja tyhmäksi tekeytyminen.
Illan "hymysuu" bongattu. :D
Leila Koo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Tätä itseasiassa mietin juuri tänään kun kävin mustikassa, poimin itse siis käsin. Kotoa löytyy myös poimuri, mutta sitä olen lähinnä käyttänyt vain puolukoiden noukkimiseen. Mietin vain, että meneekö mustikat kuinka helposti sellaiseksi mössöksi poimurilla? Roskaa ainakin tietty jää helpommin, mutta en poissulje sen käyttöä seuraavilla kerroilla kun käyn mustikassa.
Poimuri toimii parhaiten, kun mustikat on sopivan kypsiä. Jos on vielä osa hieman raakoja, puimuriin tulee paljon roskaa. Jos marjat on jo osa ylikypsiä, tulee märkiä marjoja, jotka on vaikea perata. Eivät esimerkiksi enää puhdistu Marjukka marjanpuhdistimella. Mustikkakauden alussa poimin marjat mieluiten käsin.
Juu ja satokauden lopussa kun marjat on oikein kypsiä voi sen mössön mitä sinne ämpäriin on ehkä kertynyt laittaa suoraan hillopurkkiin.
Mieluummin poimin käsin suoraan pakastuskelpoista tavaraa kuin käytän enää kotona aikaa roskien erotteluun.
Kypsyysasteen tulee olla täysin oikean poimurilla poimimiseen, käsin poimimalla saa paremmin anteeksi pienet virhearvioinnit. Poimurilla saa myös todella siistiä ja kuivaa marjaa kun malttaa ottaa rauhallisesti, toisella kädellä varvusta kiinni ja toisella käyttää poimuria ikään kuin omien sormien "jatkeena". Sillä tavoin hyöty-laatusuhde on paras, ämpäri täyttyy tunnissa ja siivoamiseen ei mene koko päivää.
Puitko viljapellon käsin vai poimurilla?
Nyt puimuri alle ja tahko mukaan ja marjametsään tekemään tuhansien eurojen tiliä!
Kaveri poimi poimurilla, itse käsin. Lopputulos: kaverilta 2,5L mustikkaa, itseltä 1L. Mutta roskia itsellä vähän, kaverilla liki litra. Kaverin mustikat aika kosteita, omat kuivia. Ja samasta paikasta samaan aikaan kerättiin.