Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö ihmiset pese enää nykyään pyykkiä kuudessa kympissä?!

Vierailija
21.07.2020 |

Pöyristyneenä luen toisesta ketjusta, kuinka ihmiset pyöräyttävät kolmenkympin pikapesulla pyykkinsä kun muu on niin vaivalloista.
Ettekö tiedä että pöpöt kuolevat vasta kuudessakympissä? Eikö vaatteet ala haista jos niitä pesee jatkuvasti haaleassa vedessä?

Kommentit (245)

Vierailija
121/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen itse talouspyykin (lakanat, rievut, liinat, pyyhkeet) 60 asteessa ja vaatteet 40. Olen itsekin huomannut että 40 asteessa pestyihin vaatteisiin kertyy omituinen löyhkä, pyykit haisevat jo märkänä tullessaan koneesta ja kostuessaan vaikka sateesta. Luulin jo että minulla on poikkeuksellisen pahanhajuinen hiki, kone on likainen, pyykit kuivuvat liian hitaasti jne. Pyyhkeissä ei ikinä ollut kuitenkaan samaa ongelmaa, ja konetta puhdistan sitruunahapolla silloin tällöin.

Kerran sitten pesin vaatteet vahingossa 60 asteessa ja tulipa raikasta. Taidan ruveta pesemään vaatteet kerran kuussa vähän kuumemmalla.

Vierailija
122/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen aina 60 asteessa vaatteet. Kaikki vaatteet. Eivät ole menneet miksikään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, asuin Japanissa 5v ja siellä pestään kaikki kotipyykki koneella kylmässä vedessä. Kuumaa vettä ei tule koneeseen normaaliasetuksilla lainkaan, käytännössä missään.

Joten tuosta päätellen on vaikea uskoa, että se veden lämpötila olisi jokin elämän ja kuoleman asia. Tai sitten kaikki japanilaiset kävelevät likaiset vaatteet yllään. Sinun pitäisi varmaan mennä valistamaan heitä.

No Kuule, ihan täällä Suomessakin hanasta tulee kylmää vettä pyykinpesukoneeseen. Pyykinpesukoneessa on eri ohjelmia jonka mukaan itse kone lämmittää pesuveden juuri sellaiseksi minkä ohjelman valitsee. Vai kuvitteletko, että vesijohtoputkesta tulee mystisesti juuri oikean lämpöistä vettä kulloiselle pyykkiohjelmalle?! Voi hyvää päivää..🙄

Aika monelle tuntuu tulevan tämäkin yllätyksenä.

Vierailija
124/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varmaan riippuu nyt ihan käytöstä, missä asteessa ne vaatteet kannattaa pestä. Tiedän monia joilla sais vaatteet pestä kyllä 90 asteessa, suihkussa käydään kerran viikossa tai kahdessa saunan yhteydessä, tehdään metsätöitä ja fyysisiä hommia samoilla kamppeilla.

Eri asia kai teillä, jotka suihkutatte itseänne aamusta iltaan ja välillä pidätte 2 tuntia siellä ilmastoidussa toimistossa paitaa.

Vierailija
125/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesen aina lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa. Suurin osa käyttämistämme vaatteista on sellaisia, joiden pesuohje on 40 astetta. Osa niistä on ihan puuvillaisia, osa keinokuituja. Toisin kuin väitetään on minulla joitain keinokuituja sisältäviä vaatteita, jotka ovat pysyneet hyvinä vuodesta toiseen, joten eivät ne minulle mörkö ole. En käsitä, miksi näitä 40 asteen ohjelapun vaatteita pitäisi väkisin tunkea 60 asteeseen. Joskus minulla oli kone, joka ei saanut puhdasta kuin 60 asteessa, mutta nykyisin on eri kone ja kun siinä valitsen puuvillaohjelman, joka kestää noin kaksi ja puoli tuntia, puhdasta tulee. Ei ole niin hektistä elämä että yleensä pitäisi saada pyykit pestyä puolessa tunnissa.

Vierailija
126/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsisi pestä kerran käytettyä puseroa 60 asteessa. Pesen lakanat ja pyyhkeet 60, vaatteet joko 40 tai 30, useimmiten 30 asteessa.

Vierailija
127/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jaloissa on känsiä tai syyliä, niin sukat pitäisi pestä 60 asteessa.

Vierailija
128/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, asuin Japanissa 5v ja siellä pestään kaikki kotipyykki koneella kylmässä vedessä. Kuumaa vettä ei tule koneeseen normaaliasetuksilla lainkaan, käytännössä missään.

Joten tuosta päätellen on vaikea uskoa, että se veden lämpötila olisi jokin elämän ja kuoleman asia. Tai sitten kaikki japanilaiset kävelevät likaiset vaatteet yllään. Sinun pitäisi varmaan mennä valistamaan heitä.

No Kuule, ihan täällä Suomessakin hanasta tulee kylmää vettä pyykinpesukoneeseen. Pyykinpesukoneessa on eri ohjelmia jonka mukaan itse kone lämmittää pesuveden juuri sellaiseksi minkä ohjelman valitsee. Vai kuvitteletko, että vesijohtoputkesta tulee mystisesti juuri oikean lämpöistä vettä kulloiselle pyykkiohjelmalle?! Voi hyvää päivää..🙄

Aika monelle tuntuu tulevan tämäkin yllätyksenä.

Pyykkikoneenkorjaaja sanoi, et jos ei pese koskaan 90 asteessa, on aika lyhytikäinen kone.

Kaikki minkä voi pestä niin kuumassa, pesen, mutta muut siinä minkä pesuohje määrää. Ja aina hujsteeton LV-nestemäinen pesuaine, ei koskaan huuhteluainetta. Hyvin toimii:-)

Vierailija
129/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen kaiken kuudessakympissä. Tahrat eivät lähde kunnolla alemmilla lämpötiloilla (lapsiperhe), enkä luota siihen että kädenlämpöinen vesi puhdistaisi kunnolla muutenkaan. Perheessä on allerginen astmaatikko sekä hajuille yliherkkä, joten kuusikymppiä on luonnollinen valinta jokapäiväiselle pyykille.

Olemme saaneet kiitosta siitä, kun lapsemme vaatteet eivät haise ja ovat aina puhtaat. 

Vierailija
130/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesaisen lastenvaatteet kuudessakympissä. Hyvät syyt toimia näin on jo lueteltu täällä. Ainut huono puoli on tämä https://www.vauva.fi/keskustelu/3823129/pyykinpesutraumoja eli draamaa kotona jos pesuohjelma vie tarhojen ja hajujen lisäksi painatukset vaatteista.

Vierailija
131/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alakoulussa luokanopettajana ja todellakin pesen vaatteeni kuudessakympissä!

Päiväkodissa töissä enkä todellakaan pese vaatteitani 60 asteessa. Kipeänä olin viimeksi kolmisen vuotta sitten. Ja meillähän lapset pyörivät lähikontaktissa lähes koko ajan. Harvemmassa koululuokassa niin on. 

Lto, eli nykyisin vo, täällä myös. Meillä on ihan ohjeistus nyt korona-aikana, että käyttäisimme töissä vaatteita, joita emme käytä muualla ja töistä kotiin tultuamme vaihtaisimme heti vaatteet ja laittaisimme vaatteet pesuun. Sanomattakin on selvää että pesen työvaatteeni kuudessakympissä.

Just joo, ihan höpöhöpöä tuollainen ohjeistus. Joku LTO taas halunnut päteä ("meillä ainakin on varauduttu ja suojaudutaan") ilman minkäänlaista ymmärrystä asioista :D

Vierailija
132/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että lähes jokainen pk:n työntekijä pesee työvaatteet 60 asteessa. Hyi hitto sitä hajua, mikä tarttuu pk lattialta lastenvaatteisiin.

Vierailija
133/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pesaisen lastenvaatteet kuudessakympissä. Hyvät syyt toimia näin on jo lueteltu täällä. Ainut huono puoli on tämä https://www.vauva.fi/keskustelu/3823129/pyykinpesutraumoja eli draamaa kotona jos pesuohjelma vie tarhojen ja hajujen lisäksi painatukset vaatteista.

Sillä voi olla kauaskantoiset vaikutukset, jos lastenvaatteet pyykkää niin, että kuvatkin lähtee :D Mutta pakkohan on vaan ottaa kiukut vastaan, vaikka lempipaidalle kävisi noin  - jos siis meinaa lastenvaatteet järkevästi 60 asteessa pestä.

Vierailija
134/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä pesen kaiken kuudessakympissä. Tahrat eivät lähde kunnolla alemmilla lämpötiloilla (lapsiperhe), enkä luota siihen että kädenlämpöinen vesi puhdistaisi kunnolla muutenkaan. Perheessä on allerginen astmaatikko sekä hajuille yliherkkä, joten kuusikymppiä on luonnollinen valinta jokapäiväiselle pyykille.

Olemme saaneet kiitosta siitä, kun lapsemme vaatteet eivät haise ja ovat aina puhtaat

Missä tällaista kiitosta saa? On vielä saamatta kiitosta puhtaista ja haisemattomista vaatteista, kuinka kauan sitä pitää vielä odotella?

Vierailija
135/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumiset kuvat, glitterit ja muut vastaavat on vähän ikävä juttu jos pesee lastenvaatteet 60 asteessa, kuten yllä lukee. Toisaalta ymmärrän, jos ne menee riskillä samaan pesuun kuin kaikki muukin, toisaalta en. Varmaan ihan riittävän monessa perheessä on tullut useampikin itku jos on lähteny lempivaatteista näitä pesussa

Vierailija
136/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikis mun vaatteis max pesulämpötila 30 😀 Vaatteita ostaessa ei kiinnosta muu kun että näyttää hyvältä. Lakanat ja pyyhkeet pesen isommalla lämpötiloilla.

Vierailija
137/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pese vaan 30, varsinkin jos on taloudessa liuta lapsia. Lue läpi miten käy, hajuja ainakin tiedossa, jos ei muuta. Mulle ainut hidaste 60 asteen käytölle lastenvaatteita pestessä on painatukset ym tai oikeastaan se itku jos se onkin lempivaate mistä ne lähtee.

Vierailija
138/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö itse tiedä että kaikki materiaalit eivät kestä pesua yli 30 asteessa?! Olisiko parempi että nämä vaatteet kiristyvät pesussa ja taas pitää ostaa uusia vaatteita. Kyllä luonto kiittää kun ei osata lukea pesuohjetta ja pilataan uusi vaate heti ensimmäisessä pesussa ettei ap:n tarvitse pöyristyä siitä ettei pesty 60 asteessa.

Pesen kaiken 60 eikö yksikään vaate ole mennyt pilalle ikinä.

Vierailija
139/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä kannata kommentoida, jos ei tajua edes sitä, mitä toinen kirjoittaa. Tai ylipäätään tiedä japanilaisista koneista mitään. Tuossa ihan selkeästi tarkoitettiin, ettei se konekaan vettä lämmitä. Näin olen itsekin kuullut, vaikka Japanissa en ole asunut enkä asiaan tarkemmin perehtynyt. t. eri

Luehan itse teksti se Japanissa asuneen teksti uudelleen. Kyllä siinä sanotaan että koneeseen "ei tule kuumaa vettä lainkaan". Sikäli mikäli ymmärtää pyykinpesukoneen toimintaa lainkaan. Se on aivan eri asia kuin sanoa, että sikäläiset koneet eivät lämmitä vettä.

Se mikä ihmetyttää, on se etteikö niinkin teollistuneessa ja kehittyneessä maassa ole myytävänä/käytössä normaaleja länsimaalaisia pyykinpesukoneita, vai eikö tämä Japanissa asunut vain ollut hankkinut sellaista.

Ei, kyllä tuo kylmällä vedellä pesu on siellä ihan standardijuttu. Hämmästyisit kun tietäisit miten vanhanaikaista perusarki Japanissa on...

Vierailija
140/245 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

60 asteessa pesijät, miten suhtaudutte lastenvaatteiden painatuksiin ym.? Meneekö nekin 60 vai erikseen. Olen pistänyt ne pääosin 60. Suurin osa kestää, mutta on niitä monet lähteny pesussa. Jokunen itku sen takia on tullut, kun on pesussa lähtenyt, mutta ei voi mitään..