Eikö ihmiset pese enää nykyään pyykkiä kuudessa kympissä?!
Pöyristyneenä luen toisesta ketjusta, kuinka ihmiset pyöräyttävät kolmenkympin pikapesulla pyykkinsä kun muu on niin vaivalloista.
Ettekö tiedä että pöpöt kuolevat vasta kuudessakympissä? Eikö vaatteet ala haista jos niitä pesee jatkuvasti haaleassa vedessä?
Kommentit (245)
Nyt ymmärrän, miksi vanhemmalla väellä on usein lumppua päällä. He pilaavat arat materiaalit heti kättelyssä pesemällä ne kuudessakympissä.
Huomaa julkisissa. Ihmiset haisevat niin pahalta nykyään! Oikein märän rätin, hien ja lian sekoitukselta!
Annetaan kaikkien bakteerin elää. Piis änd andös tänding. T:viherhippi
Mä pesen kaiken 60-asteessa. Jos vaate ei moista kestä, se on valmistettu tahallaan p*skaksi ja ei ansaitse olla olemassa.
Harvoin olen kyllä törmännyt vaatteeseen joka ei kestäisi ko. lämpötilaa.
Pesen kaiken kuudessa kympissä, koska en pese erikseen mitään. Lajittelen vain värin mukaan. Ikinä ei tarvitse vajaita koneellisia pestä.
Pyyhkeet, lakanat ja alkkarit pesen 60:ssä asteessa.
Ja pakko sanoa, että tässä ajassa ja paikassa pystyttäisiin todellakin valmistamaan vaatteita, jotka eivät kärsisi minkäänlaisessa pesussa, mutta teollisuus tuottaa tahallaan p*skaa ja lampaat myötäilee vauhkoamalla "aroista materiaaleista" joita pitää lillutella hellävaraisesti kädenlämpöä viileämmässä vedessä.
/225
Ihmiset ovat nykyään todella pahanhajuisia. Haisevat vanhalta hieltä ja kuten jo joku sano, märältä rätiltä. Ihan myös sellaisia raikkaita pissiksiä.
Fitnessvaatteet ovat muuten vain niin ällöjä. Niitä ei saa puhtaaksi millään.
Jokin aika sitten toisessa ketjussa kirjoiteltiin että arkivaatteet 60 asteessa pesevillä on Asperger tai neuroosi. Voi tätä ihmisten ajatusten juoksua
https://www.vauva.fi/keskustelu/3911689/lapsiperheen-pyykkidilemma
Se mua mietityttää että aina selitetään, että pitää pestä pyykit 10 asteessa kun kuuma vesi kuluttaa luontoa. No millä sitä kuumaa vettä tehdään? SÄHKÖLLÄ. Sama juttu jääkaapeissa: nykyään pitää olla niin paksut eristykset, ettei kaappiin meinaa mahtua edes muutama maitotölkki. Mitä säästetään? SÄHKÖÄ. Ja edelleen, vanhat kunnon hehkulamput piti tuhota, onnea vaan löytää saunaan lamppu joka kestää kuumuutta, koska SÄHKÖÄ pitää säästää.
Ja sitten pitäisi kuitenkin tehdä sähköautoja, sähkörekkoja, sähköbusseja... mitä helvttiä??!?!?!?!
Mulla on tällä hetkellä käytössä talouskone, niin tulee pestyä ihan kaikki siinä 60 asteessa.
Pesuohjelma on sen verran lyhytkestoinen etten uskalla pestä matalammassa lämpötilassa, vai uskooko joku että alushousut tulevat puhtaaksi 30 asteessa puolen tunnin ohjelmalla?
Minä en usko. Tuo 60 asteen ohjelma kestää sen 45min ja esupesulla keston saa kasvatettua n. tunniksi
Siis onko joku joka ei pese vähintäänkin lastenvaatteita kuudessakympissä!?!? Mä oon pessyt ne aina 60 ihan vauvanvaatteista alkaen, enkä ole lämpöä alentanut vaikka lapset on jo isompia. Jokainen on nähnyt ne toistuvat varoitukset pkssa ja kouluissa täistä ja muista herkästi leviävistä öttiäisistä ja jokainen tietää että niiden leviämistä pystyy hillitsemään pesemällä lastenvaatteet kuumassa! Tavalliset vaatteet kestää kuudenkympin pesut ihan täysin. Joissakin lastenvaatteissa mua ärsyttää tosin suunnattomasti printtipainatukset, jotka ei tehokasta pesua kestä. Tällaiset vaatteet pari ekaa pesua 40, mutta sen jälkeen pesen nekin 60 :D
Pesen kaiken 60asteessa eikä mikään ole kutistunut tai muuten mennyt pilalle.
Vierailija kirjoitti:
Pesen kaiken 60asteessa eikä mikään ole kutistunut tai muuten mennyt pilalle.
Jep, nykyiset tekokuidutkin kestävät 60 astetta ongelmitta ja jos eivät niin sellaisella vaatteella ei tee mitään. Osa sienistä, bakteereista ja viruksista kuolee vasta 60 asteessa.
Luin yhdestä lehdestä, että nuo pesulaput ovat nykyään aika turhan kanssa. Siinä joku vaatealan henkilö kertoi, että kun 40 asteen pesulaput oli loppu niin sitten vaan kylmästi laitettiin 30 asteen lappuja vaatteisiin...käytännössä nuo ovat siis vain suuntaa antavia ja lähinnä vaatevalmistajan selustan turvaamiseksi vahingonkorvausvaateilta.
Niin ja edelliseen vielä, että enemmän rumpukuivaus tai vastaava tekstiilejä kuluttaa kuin pesu 60 asteessa 40 sijaan. Sitä voi moni pesutornien nimeen vannova miettiä.
Mepä ostimme epähuomiossa pesukoneen, jolla on 1h kestävä pesuohjelma 40 asteessa ja 3h kestävä ohjelma 60 asteessa. Voitte varmasti kuvitella kuinka usein pesemme vaatteet 60 asteessa. V itutus. No, ei ne vaatteet kuitenkaan sen kummemmalle haise ja tahrat lähtevät. Pesisin silti mielelläni joskus 60 asteessa.
Kyllä pesevät,viimeeks tänään pesin pyykkiä 60 asteessa.
Ei kai pöpöt kuole vasta kuin kiehuvassa vedessä, eli vähintään 100 asteessa.
Pesen pyyhkeet, lakanat, sukat, pikkuhousut yms. kuudessakympissä, mutta suurin osa vaatteistani tulee pestä kolmenkympin hienopesussa. En ole ainakaan huomannut niiden haisevan tai jäävän likaisiksi.
Ja tarkoitin siis, että välillä pesen lähes kaikenlaisia vaatteita 90 asteessa. En läheskään joka kerta sentään!