lapsiperheen pyykkidilemma
Olen pessyt arkikäytössä olevat vaatteet 60 asteessa siitä lähtien kun lapset meni tarhaan. Käytännössä pesen 60 asteen pyykkiä lähes päivittäin, 40 asteessa ehkä kerran viikossa. Tähän saakka järjestely on toiminut uskomattoman hyvin, hajutonta ja tahratonta tulee ja pyykkikorit ovat pysyneet tyhjinä vaivatta. Iso osa lasten arkikäytössä olevista vaatteista tulee lähes ilmaiseksi tehokkaan kierrätyksen myötä, joten en siis itse pääse vaikuttamaan, että mitä tulee. Vaatteet ovat kestäneet aivan loistavasti 60 asteen pesussa pyöräytyksen, mutta nyt lapset on jo hiukan isompia ja alkaa olla paljon vaatteita, jossa on joka lähtöön kaikkea kuvaa ja painatusta ja kaikki ei 60 astetta kestä. Lapset tykkää kuvavaatteista, minä tykkään pestä lastenvaatteet 60 asteessa joten lopputulema on jo muutamaan kertaan kamala harmitus, kun uudesta kivasta paidasta onkin lähtenyt pyykissä kuvat pois.
Nyt tarvisi miettiä, kumpi voittaa - vaivaton pyykinpesu vai 60 asteen pesua kestämättömät kuvat vaatteissa. Vaihtoehdoiksi jäänee:
a) Pesen jatkossakin vaatteet pääosin 60 asteessa ja lapset nyt vaan joutuu hyväksymään sen, että joskus pyykkikone syö kuvat vaatteista
b) alan lajittelemaan päivittäin 40 ja 60 asteen välille, mikä tarkoittaa, että lajittelu ja pestävät koneelliset lähes tuplaantuisivat :(
Nuorimmainen on vielä tarhassa monta vuotta, sotkua riittää ja tulee riittämään jatkossakin, joten toistaiseksi on menty a-vaihtoehdolla. Välillä olen yrittänyt erotella joitakin kuvavaatteita, ettei menisi 60 asteeseen - käytännössä vaan niillä on vain taipumus mennä kuuteenkymppiin. Joko vahingossa muiden vaatteiden seassa tai sitten pyykkikorin pohjalle meinaa jäädä joku 0 euron arvoinen ryhmähaupaita, jolloin on vaan vähän liiankin helppo ratkaisu pestä sekin kuudessakympissä, jotta korin saa tyhjäksi.
Kommentit (57)
- vaatteita ei tarvitse pestä jatkuvasti: tuuletus ja tahranpoisto käyttöön
- onko vaatteita niin vähän että lasten vaatteet tekevät vain yhden koneellisen?
- lapset avuksi pyykkiruljanssiin: isommat voivat itse opetella pesemään vaatteensa, pienemmät voivat auttaa ripustamisessa, viikkaamisessa ja kaappiin viennissä
- lakkaatte ostamasta niitä printtipaitoja, tai käytte osto-/saantivaiheessa keskustelun, että kuka niitä huoltaa ja miten
Pese 40 asteessa ja esipesulla, tulee puhdasta ja kuvat säilyy
Vierailija kirjoitti:
Peset kerran päällä olleet vaatteet? Miksi?
Meillä menee päivittäin vaihtoon ainoastaan alusvaatteet ja sukat, niitä on ostettu riittävästi eli niitä ei pestä päivittäin.
Ei näin sanottu. Mutta kyllähän monen päiväkoti-ikäisen paita on illalla tahrainen. Myös itse joudun laittamaan joka aamu uuden, puhtaan paidan päälle, sen verran tulee valitettavasti hikoiltua. Huomaan kyllä, että moni työkaveri käyttää samaa paitaa pari tai jopa kolme päivää, se on ihan ok, jos se säilyy raikkaana. Ehkä heillä riittää esim. vaatteen tuuletus iltaisin.
Pitääkö se pyykkikori saada joa päivä tyhjäksi? Eikö se ryhmähaupaita voi odottaa siellä korissa muita painatuksellisia tms. neljänkympin vaatteita, jotka voi sitten pestä kerralla?
60 astetta on kyllä vähän liioittelua perusvaatteille. 40 tai jopa 30 astetta riittävät aivan hyvin. Vaikka apn vaatteet varmasti ovat puhtaita, voin melkein taata että kankaat eivät enää ole priimakunnossa.
Minä pesen 40 asteessa.
Puserot, pikkarit. Sukat, sukkahousut. Joka käytön jäljeen.
Housut ja colleget on pidempään, likaisuuden mukaan.
Alushousut, sukat, pyyhkeet ja lakanat 60 C. Lajittelu riisuttaessa. Yläkoriin 60 C ja a alakoriin 40 C. Toimii ja lapsetkin osaavat lajitella näin.
Annat kuvapaitojen kerääntyä pyykkikoriin ja peset esim. kerran viikossa ne erikseen 40 asteessa. Mä en tykkää kuvapaidoista (siitä, miltä ne muoviset kuvat tuntuvat) enkä haluaisi ostella sellaisia, mutta ovat tosiaan lapsille mieluisia ja tärkeitä.
Mulla tulee kyllä ihan tahratonta ja puhtaalle tuoksuvaa (en käytä mitään hajustehuuhteluaineita) pyykkiä 40 asteessa. En pese kuin pyyhkeet ja kirjavat lakanat 60 asteessa. valkoiset lakanat 90 tietenkin. Kolme (teini)lasta perheessä.
Miksi vaattet pitää pestä 60 C? Meillä pestään ainoastaan alusvaatteet, sukat, pyyhkeet ja lakanat 60 C.
Se on aika harvinaista, että meidän lasten jäljiltä vaatteet olisivat puhtaudeltaan sellaisia, että seuraavana päivänä kehtaisi päälle laittaa. Tarhan osalta on lisäksi se lattian haju. Tuskin on pelkästään meidän tarhaa koskettava ilmiö, mutta vaatteista vaan nyt haistaa, että missä ne ovat olleet käytössä. Vanhemmilla toki aluvaatteet päivittäin menee pyykkiin, ei auta hikoilun takia tuuletukset.
Miksei muka 40 astetta riitä vaatteille?Lapset nyt vaan tykkää noista kuvallisista ja niitä kyllä kirppiksilläkin eniten tarjolla. Vähän tavaraa on hyvä juttu, mutta voisi kai lapsilla nyt vähän enemmän olla reserviä sisävaatteissa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vaattet pitää pestä 60 C? Meillä pestään ainoastaan alusvaatteet, sukat, pyyhkeet ja lakanat 60 C.
Pesen ihan kaiken kuudessakympissä. Vaatteet näyttävät paremmilta jostain syystä ja tuntuvat puhtaammilta. Olisiko sitten, että elastaani palautuu tuossa lämpimämmässä vedessä paremmin. Jotenkin tuntuu teepaidatkin napakammilta.
Mikään vaate ei ole mennyt pilalle - toki silkit ja villat jne. pesen ohjeiden mukaan.
Meillä pestään pääosa päivittäisvaatteista 40 asteessa. Itselläni on kuitenkin vaatteita, jotka eivät tykkää kuumista lämpötiloista, joten jaottelua 40 ja 60 asteen pyykkiin pitää tehdä jokatapauksessa. En ole koskaan kokenut perheemme pyykkihuoltoa ylivoimaiseksi haasteeksi kuitenkaan. Tokaluokkalainen osaa jo itse oma-aloitteisesti pistää vaatteensa pyykkikoppaan. 5-vuotiasta pitää vielä muistutella ja välillä opastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen ihan kaiken kuudessakympissä. Vaatteet näyttävät paremmilta jostain syystä ja tuntuvat puhtaammilta. Olisiko sitten, että elastaani palautuu tuossa lämpimämmässä vedessä paremmin. Jotenkin tuntuu teepaidatkin napakammilta.
Mikään vaate ei ole mennyt pilalle - toki silkit ja villat jne. pesen ohjeiden mukaan.
Joo, varmasti palautuu, takaisin kaatopaikalle. Elastaania ei missään nimessä saa pestä yli 40 asteessa, jos haluaa pitää sitä vaatetta vielä toisenkin kerran. Ei ihme, että sulla ei ole varaa kuin kirpparivaatteisiin.
Mitä itse olisit mieltä siitä, että joku toinen, esim. puolisosi pilaisi lempivaatteesi kerta toisensa jälkeen pelkkään omaan vaivattomuuteensa (ja kenties neuroottisuuteensa saada kori tyhjäksi) vedoten?
Meillä on vaan yksi lapsi, ja vaatteet menevät pesuun kun ovat likaisia, kaikilla siis päivittäin alusvaatteet ja sukat, tarhaikäisellä yleensä sisävaatteet ja aikuisilla ihoa vasten olevat paidat, pari kertaa viikossa urheiluvaatteet. Noista ei vielä kone täyty läheskään, vaatepyykkiä tulee yleensä pari koneellista viikossa, joskus harvoin kolme, liinavaatetta yms 1-2. Lajitelen värin ja lämpötilan mukaan, eli joka viikko ei pestä vaikka vaaleita vaatteita koska kone jäisi turhan vajaaksi. Täytyy sanoa etten aina ihan ymmärrä miten parissa tuttavaperheessä joissa yksi samanikäinen lapsi enemmän ja esim urheilevat samaan tapaan saavat aikaiseksi _vähintään_ yhden koneellisen pyykkiä joka päivä. Meillä on ihan poikkeusviikko jos pestään yli 4 koneellista.
"b) alan lajittelemaan päivittäin 40 ja 60 asteen välille, mikä tarkoittaa, että lajittelu ja pestävät koneelliset lähes tuplaantuisivat :("
Miten se pyykkimäärä tuplaantuu, jos vaatteita on saman verran kuin ennenkin, ja niitä vaihdetaan yhtä usein kuin ennen? Jos sinä olet tähän asti pessyt päivässä yhden 60 asteen koneellisen, eli 7 koneellista viikossa, peset jatkossa esim. joka toinen kerta vuorotellen 60 ja 40 asteessa, eli edelleen samat 7 koneellista viikossa. Toki lajittelun vaiva hieman lisääntyy. Meillä on kaikki likapyykki samassa pyykkikorissa tilanpuutteen vuoksi, enkä koe mitenkään aikaavieväksi tai vaivalloiseksi noukkia sieltä niitä 40 tai 60 asteeseen meneviä pyykkejä, hommaan menee ehkä minuutti.
Mun neuvo on, että hanki vaatteita sen verran, ettei niitä tarvitse pestä (lähes) päivittäin, tai isompi pyykinpesukone, jos sinne ei mahdu kuin päivän-parin vaatteet kerralla. Minä pesen arkivaatteita pääsääntöisesti 2-3 koneellista viikossa, yhden 60 asteen koneellisen (sukat, alusvaattet + mahdollisesti jotain muuta mikä kestää sen 60 astetta) ja 1-2 koneellista 40 asteen pyykkiä (printtipaidat, verkkarit, farkut, omat mekot yms.).
Täit ja kihomadot ei kuole 40 pesussa. Meillä koulussa ja päiväkodissa olleet vaatteet pistetään pesuun joka päivä, oli tahroja tai ei. Niitä ötököitä kouluissa ja päiväkodeissa pyörii enkä niitä meille halua. Mä pesen KAIKEN 60 asteessa. Mitään ei ole mennyt pilalle. Ei edes poikien kuva paidat tai tyttöjen paljetti paidat kun vaan muistaa kääntää ennen pesua.
Peset kerran päällä olleet vaatteet? Miksi?
Meillä menee päivittäin vaihtoon ainoastaan alusvaatteet ja sukat, niitä on ostettu riittävästi eli niitä ei pestä päivittäin.