Järjetön hintapyyntö siivoustyöstä
Kysyin tarjousta eräästä siivousfirmasta että mitä maksaisi laajahko omakotitalon siivous. Tiesin, että jotain joutuu toki maksamaan, mutta hinta oli lähinnä järkyttävä, etten sanoisi surkuhupaisan naurettava.
Ajattelin, että kaksi ihmistä tekisi kahdeksan tunnin työpäivän. Palkat heillä lienee noin 8€/h, joten tästä tulisi 64 euroa per työntekijä, eli 128 euroa kahdelta työntekijältä. Työnantajalle työntekijä kuitenkin maksaa hieman enemmän kuin mitä pelkkä palkka on, joten se voisi olla, sanotaanko nyt vaikkapa 90€ per siivooja, joten kahdesta siivoojasta kuluja tulisi 180€. Tähän vielä hieman muita kuluja päälle plus pikkuisen katetta, niin ajattelin, että homman saisi noin 300-400 eurolla. Mitä vielä. Hintapyyntö oli 680 euroa! Siis lähes 700 euroa talon siivouksesta. Onko tämä ihan normaalia?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis yleensähän siivooja ostetaan 2-4 tunniksi. Jos oletat, että kaksi työntekijää tulee siivoamaan taloasi 8h silloin makset 16h työstä. Aikamoinen läävä se kotisi on, jos noin paljon tunteja oletat tarvitsevasi.
Riippuu talosta, esim. kymmenien ikkunoiden pesu voi oikeasti viedä aika paljon aikaa.
Tietysti riippuu kuinka perusteellinen siivous tehdään. Viehän tuo itsekin olen ikkunan pesua tehnyt, mutta normaaliin siivoukseen en tuon olettaisi kuuluvankaan.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä täällä ulisee.
Köyhä ja laiska.
Paljonko tuosta 700€:sta sheivautuu pois kotitalousvähennyksen muodossa?
Mutta juu, on siivoojat hinnoissaan, vaikka kyllä sinäkin ihan käsittämättömän pieleen siivoojan tuntipalkan arvioit etkä ilmeisesti huomioinut mitään muita kuluja juuri lainkaan. Miten ihmeessä edes oletat että siivoojien tuntipalkka olisi noin alhainen, puhumattakaan sitten siitä, että siivousalan yrittäjä velottaisi asiakkaalta pelkästään sen palkan, mitä työstä työntekijälle maksetaan?
Olen tehnyt kotisiivouksia ja isoihin omakotitaloihin perusteellinen siivous vei aikaa kahdelta työntekijältä 3-4h.
Jos siivousfirma laskuttaa 40 euroa/tunti, niin tästä menee pelkästään siivoojan palkkaan lähes 20 euroa (palkka + sivukulut). Alvia maksetaan 24%, eli lähes kymmenen euroa. Näin ollen neljästäkympistä on jäljellä enää kymppi, ja tämän pitäisi riittää kaikkiin muihin menoihin (tarvikkeet, tilavuokrat, mainostus, verot jne.), ja yrittäjän pitäisi saada voittoakin vielä edes muutama euro. 40 e/h ei todellakaan ole kohtuuton hinta.
Kysyitkö edes arviota tältä firmalta itseltään mitä omakotitalon siivous kustantaisi vai veditkö itse hatusta nuo tunnit? Mahtoi nimittäin mennä aika yläkanttiin ja täten hintakin on iso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis yleensähän siivooja ostetaan 2-4 tunniksi. Jos oletat, että kaksi työntekijää tulee siivoamaan taloasi 8h silloin makset 16h työstä. Aikamoinen läävä se kotisi on, jos noin paljon tunteja oletat tarvitsevasi.
Riippuu talosta, esim. kymmenien ikkunoiden pesu voi oikeasti viedä aika paljon aikaa.
Ja ikkunoiden pesu on kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt kotisiivouksia ja isoihin omakotitaloihin perusteellinen siivous vei aikaa kahdelta työntekijältä 3-4h.
Riippuu kyllä vessojen määrästä. Jos on 3-4 vessaa ja kaikenmaailman suihkukaappeja niin aikaa menee.
Vierailija kirjoitti:
Ja alvi pitää aina maksaa tai...
....verottaja pistää hyrskyn myrskyn!
Täytyy noista ammattilaisista sanoa, että heillä on ihan erilainen tekemisen meininki kuin tavallisella kotisiivoojalla. Kun sitä hommaa tekee työkseen, niin hommat etenee vauhdilla, fiksusti ja tehokkaasti. Tämän näkee erityisesti ikkunanpesussa. Kotiamatööri alkaa miettiä pitkän tauon jälkeen, mitenkäs tämä homma menee ja harjoittelee muutaman ekan ikkunan kanssa ja vetää uusiksi, kun aina vaan roiskuu ja tulee raitoja. Mutta kun otat siihen ammattilaisen, niin on tehokasta ja liikkeet niin sulavia että sitä jää tahtomattaankin hetkeksi ihailemaan. Aikaa tuhraantuu paljon vähemmän kuin satunnaiselta ikkunanpesijältä ja jälki on priimaa.
Ihan tavalliseen viikkosiivoukseen en siivojaa osaisi ottaa. Mutta kun on joku tietty projekti, olipa se ikkunoiden pesu tai parvekkeen kuuraus tai lattian vahaus, niin ehdottomasti kannattaa kääntyä ammattilaisen puoleen. Tulee hyvää jälkeä vauhdilla, vaikka nyt vähän maksaakin.
Joulukuussa 2018 siivousfirma laskutti 88m2 asunnon muuttosiivouksesta ikkunanpesuineen 550€
Voiko joku oikeesti olla noin idiootti että laskee tuollaisia laskelmia ” siivojanpalkka on 8€/h eli 64€”
Ei juma, en tiennyt että näin idiootteja on edes olemassa. Veikkaan että aloittaja ei ole itse edes töissä kunnei näytä tietävän mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku oikeesti olla noin idiootti että laskee tuollaisia laskelmia ” siivojanpalkka on 8€/h eli 64€”
Ei juma, en tiennyt että näin idiootteja on edes olemassa. Veikkaan että aloittaja ei ole itse edes töissä kunnei näytä tietävän mistään mitään.
64 euroa on aikas paljon rahaa. Verotkin ovat käytännössä nolla, joten kyllä tuo on merkittävä summa. Saa päivän työllä kahden viikon ruuat jos fiksusti elää.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi tuon 8€/h kanssa? Tuo tekee täyspäiväistä työtä tekevällä ihmisellä noin 1300€/kk brutto eli käteen jäisi vähemmän kuin mitä Suomessa saa tukia.
Tuollaisella palkalla työskentelevät usein perunan lajittelijat, kasvihuonetyöntekijät ja maatalouslomittajat.
Ei paljon kulutusjuhlaa vietetä.
Just jostain luin, että vähintään 40 per tunti pitää laskuttaa jos firma meinaa hoitaa kaikki velvoitteensa.
AP on niin tyhmä että parempi kun siivoaa itse!!!
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tosissasi tuon 8€/h kanssa? Tuo tekee täyspäiväistä työtä tekevällä ihmisellä noin 1300€/kk brutto eli käteen jäisi vähemmän kuin mitä Suomessa saa tukia.
Tuollaisella palkalla työskentelevät usein perunan lajittelijat, kasvihuonetyöntekijät ja maatalouslomittajat.
Ei paljon kulutusjuhlaa vietetä.
Jotkut oikeasti luulevat, ettei tuon suuntaisia palkkoja ole Suomessa edes olemassa. Kyllä niitä on. Minä menin töihin elektroniikka-alan firmaan viime talvena ja lähtöpalkka oli 9€/h ja ihan tessin mukainen alin palkkaluokka.
Saan asiantuntijatyöstä palkkaa n 23 €/h, joten en todellakaan harkitseksaan maksavani siivoojalle vastaavaa summaa, ehkä max puolet.
Jos haluat maksaa 8 euroa tunnista, niin sun pitää itse palkata se työntekijä, eli olla itse työnantaja kaikkine vastuineen. Käytännössä tolla rahalla saat vain pimeästi naapurintytön.
Tuntiveloitushinta on noin 35-40.
Lisäksi ajankohta vaikuttaa. Jos on juhannusaatonaatto, ja haluat mökille siivouksen päivää ennen juhannusta, niin todennäköisesti siivousfirmoilla ei ole myydä siivoojaa. Tai siis on ehkä yrittäjä itse, mutta se ei tule sillä 40 tuntihinnalla.