Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jope Ruonansuu oli osittain koulukiusaamisen uhri - miettikää kaikki koulukiusaajat vanhempineen tekojenne seurauksia!

Vierailija
21.07.2020 |

Ilta-Sanomissa 21.7.2020 muisteltiin Jope Ruonansuun elämää. Jope oli kertonut tulleensa koulukiusatuksi ulkonäkönsä ja arkuutensa vuoksi. Hän on myös aiemmin kertonut lääkinneensä alkoholilla sisäistä kipuaan.

Ihminen helposti lääkitsee alkoholilla tai liikasyömisellä kiusatuksi joutumisensa kipua ja häpeää. Vastuu valinnoista on ihmisellä itsellään, mutta ilman näitä henkisen ja/tai fyysisen väkivallan kokemuksia tätä kipua ei olisi tai se olisi pienempi.

Fakta on, että koulukiusaaminen jättää syvät arvet yleensä kiltin ja herkän kiusatun ihmisen sydämeen.

Vanhemmat, puhukaa lastenne kanssa, että tiedätte, kiusaavatko he muita tai kiusataanko heitä! Jos tällaista ilmenee, niin puuttukaa asiaan, olkaa yhteydessä kouluun, opettajiin, rehtoriin. Älkää hellittäkö, ennenkuin kiusaaminen loppuu.

Teidän tehtävänne on suojella lapsianne sekä kiusaamiselta että kiusaajan roolilta ja opettaa lapsianne vastuunottoon käyttäytymisestään.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävikö koulunsa Heinolassa vai missä? Olen kuullut, että kyseisellä paikkakunnalla osataan kiusata. Koulussakin.

Vierailija
2/16 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemus osoittaa, ettei kouluun ilmoittaminen paljoa auta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SUnn kommentista haiskahtaaa katkeruuus välinpitämätttömyyden kautta eli etttä olet luovuttanut asian suhteeen.

Jaa kenen kommentista?

Vierailija
4/16 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

SUnn kommentista haiskahtaaa katkeruuus välinpitämätttömyyden kautta eli etttä olet luovuttanut asian suhteeen.

Jos elämä pilataan, niin miksi ei saa olla katkera?

Vierailija
5/16 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävikö koulunsa Heinolassa vai missä? Olen kuullut, että kyseisellä paikkakunnalla osataan kiusata. Koulussakin.

Kemissä. Samaa Syväkankaan koulua käynyt mieheni hakattiin siellä sairaalakuntoon. Kiusaaminen jatkui Kemin ammattikoulussa kuten Jopellakin. Suomen per*ereikä. 

Vierailija
6/16 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi saada häpeäkulttuuri kiusaamista ja väkivaltaa kohtaan. Nyt saa palkinnon ja päähäntaputtelua.

Vierailija
7/16 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokan tytöt voivat jutella koulussa myös niille kilteille pojille.

Vierailija
8/16 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kiusaaminen kuriin tai tulee lisää jope ruonansuita.

Vierailija
9/16 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen neljänkymmenen lopun elinvuoden aikana pitäisi siitä koulukiusaamisesta osata päästää irti. Hoitakaa päänne kuntoon.

Vierailija
10/16 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri meni lapsivuofeaikaan psykoosiin, kun yhtäkkiä sille tuli kaikki kiusaaminen koulussa mieleen. Oli silloin jo 28-vuotias. Ja kyseessä toinen lapsi.

Vierailija
11/16 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jope muistaakseni asui myös Kuopiossa. Täällä tuskin kiusaamisen suhteen helpotti yhtään. Täällä on kiusaajia monessa eri sukupolvessa.

Vierailija
12/16 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja

Okei minäpä mietin. Entä sitten?

Useinhan kiusattu sai vain ansionsa mukaan, varsinkin jos oli itse aloittaja

Vierailija
13/16 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja

Okei minäpä mietin. Entä sitten?

Useinhan kiusattu sai vain ansionsa mukaan, varsinkin jos oli itse aloittaja

Hyvä, että mietit. Joskus kiusaaminen voi olla molemminpuolista.

Mutta harvoinpa se kiltti ja arka lapsi "aloittaa" kiusaamista. Onpahan helppo uhri, kun ei osaa tai uskalla puolustaa itseään röyhkeää kiusaajaa vastaan.

Vierailija
14/16 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jope sanoi itse kerran telkkarissa soitelleensa kännissä törkeitä haukkumapuheluita joillekkin tuttavilleen.

Vierailija
15/16 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi vain, mutta nyt on hieman huono aasinsilta. Kiusaaminen on aina törkeää ja kamalaa, mutta ei kai hänen kuolemansa nyt kuitenkaan ihan siitä johtunut. 

Vierailija
16/16 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi vain, mutta nyt on hieman huono aasinsilta. Kiusaaminen on aina törkeää ja kamalaa, mutta ei kai hänen kuolemansa nyt kuitenkaan ihan siitä johtunut. 

Ei tietenkään johtunut suoranaisesti mutta välillisesti se on voinut vaikuttaa. Oletuksillahan tässä operoidaan. Varmasti vaikuttavia tekijöitä on useita, viihdemaailma paineineen ja epäsäännöllisyyksineen ym.

Jope itse kertoi vaikeudestaan sanoa "ei" juomien tarjoajille. Tämä on tyypillistä kiltille kiusatulle, jonka rajoja on rikottu.

Pitkäaikaisena, traumatisoivana j u u r i s y y n ä kiusaaminen tai käsittelemätön trauma yleensäkin voi altistaa myöhemmin alkoholin liikakäytölle, joka taas on riskitekijä monille syöville mm. ruokatorvensyövälle.

Voimattomuuden kokemus menee syvälle kiusatun lapsen mieleen ja voi aiheuttaa perusturvattomuutta sekä vaikeutta luottaa elämään ja ihmisiin, mikä taas voi altistaa addiktioille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän