Ulosotosta kysyttävää
Jos palkkani on noin 2000€, minulla on neljä lasta. Mikä suojaosuus tulee olemaan? Otetaanko kesälomarahat kokonaisuudessaan?
Kommentit (24)
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 07:47"]
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 07:46"]
tuolloinhan se kannattaakin noin tehdä,jos sossusta tukea saa,sillä sossu katsoo ettätulosi ovat pienemmät, koska ulosotto menee suoraan palkasta. Joten et jää yhtään vähemmälle, koska sossu maksaa erotuksen sinulle takaisin. Ja sinä, joka sanoit, ettei ulosotto voi tililtä rahoja viedä, niin kyllä vaan voi.
[/quote]
Minä kyllä olin pienen palkkani kanssa jo entuudestaan sossun asiakas. Eli sinänsä tilanne ei sen vuoksi muuttunut.
[/quote]
Ei muuttunut, mutta nyt sait ulosottovelkaasi pienennettyä sossun kustannuksella.
Laskimpa miten vain niin ulosmitattava summa näytti 0e. eli nettopalkka on jotain 1640-1700e välillä, lapsia neljä, palkka maksetaan 30 päivältä.
Onko näin ettei minun tuloistani mitään ulosmitattaisi?
Veronpalautus menee ilmeisesti kokonaan ulosotolle?
Veronpalautus menee kokonaisuudessaan ulosottoon
Sinulla on kyllä sen verran alhaiset tulot ja neljä lasta, joten voipi hyvinkin olla, ettei palkasta ulosmitata mitään.
Halutessani saan varmasti maksaa sopivia summia?
Laskitkohan oikein? 1700e palkasta tulee maksettavaa 46,53. Ei paljon mutta jotain. Sitten tietysti lomarahoista otetaan, veronpalautukset. Jos tilillä on säästöjä, ne otetaan aivan varmasti. Kannattaa sopia jonkinsortin maksuohjelma.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 02:13"]
Laskitkohan oikein? 1700e palkasta tulee maksettavaa 46,53. Ei paljon mutta jotain. Sitten tietysti lomarahoista otetaan, veronpalautukset. Jos tilillä on säästöjä, ne otetaan aivan varmasti. Kannattaa sopia jonkinsortin maksuohjelma.[/quote]
Eli 8,01 x 4 + 22,30 = 54,34 on suojaosuus per päivä.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 02:13"]
Laskitkohan oikein? 1700e palkasta tulee maksettavaa 46,53. Ei paljon mutta jotain. Sitten tietysti lomarahoista otetaan, veronpalautukset. Jos tilillä on säästöjä, ne otetaan aivan varmasti. Kannattaa sopia jonkinsortin maksuohjelma.
[/quote]
Häh, en olekaan koskaan kuullut, että ulosotto voi käydä suoraan tililtä ottamassa rahaa. Vähän epäilen, että näin ei voi tehdä...
Ja juu, minulla on ulosottoja mutta myöskin säästöjä. Mistäpä se ulosottotoimisto voisi niistä tietää kun ei ole koskaan kysynyt....
Minä en aio sossuun mennä rahaa hakemaan. Tiedän, että olen velkani itse hommanut ja ne itse maksan. Olen 3000e maksanut ilman palkkaan kajoamista, mutta nyt tuli ilmoitus että palkkaa aletaan ulosmittaamaan. Lähinnä tuo ulosmittauksen suuruus kiiinnostaa. Ei minulla ole enää kuin 2000e ja olen vapaa veloista. Jos palkasta ulosmitataan vain tuo noin 49e niiin sitten siinäkin kestää ikuisuus. Luottotietoja ei taida saada takaisin jos ulosotossa on vielä jotakin velkaa? Maksan varmasti vielä tuon palkanulosmittauksen lisäksi jotain itse. Onneksi 700e veronpalautus pienentää summaa. t. Ap
Ne katsoo ne säästöt sieltä sinun tililtä :)
Ulosotto ei perustu vapaaehtoiseen maksamiseen....
Lomarahat ja loma-ajan palkka on normaalia palkkaa, josta peritään samoin kuin kuukausittain maksettavasta palkastakin. Lomakorvaus on muuta kuin säännöllisesti maksettavaa palkkaa, joten siitä ulosmitataan 1/3.
Minä pyysin uomiestä ottamaan palkastani sen perusosuuden joka palkasta, vaikka olin pienituloinen ja sain palkan lisäksi toimeentulotukea. Kk-palkkani oli tuohon aikaan n. 1000€/kk nettona. Siitä uo otti aina 200-250€/kk. Makselin sotkujani 2 vuotta ja sitten lopulta viimeisen 300€ erän kerralla. Joka kuukausi odotin kuittausilmoitusta ja kun se tuli, iloisena katsoin että jee, enää tuon verran. En lannistunut vaan päätin hoitaa tilanteen kuntoon.
Nyt tuloni ovat nousseet noin tuhannella eurolla, joten käteen jää kivasti kun vanhat sotkut on hoidettu pois alta. Olo on jopa rikas. Enää en ota yhtäkään luottokorttia, osamaksua, lainaa tai velkaa vaan säästän ensin ja ostan sitten. Opetan tämän myös lapsillemme.
Suosittelen sinua ap, jos vain millään kykenet, maksamaan sotkusi pois pian. Siitä tulee hyvä mieli ja taakka harteilta katoaa. Sen jälkeen sinun ei tarvitse peloissasi miettiä paljonko jää käteen ja riittääkö se elämiseen.
t. ex-sossun asiakas
tuolloinhan se kannattaakin noin tehdä,jos sossusta tukea saa,sillä sossu katsoo ettätulosi ovat pienemmät, koska ulosotto menee suoraan palkasta. Joten et jää yhtään vähemmälle, koska sossu maksaa erotuksen sinulle takaisin. Ja sinä, joka sanoit, ettei ulosotto voi tililtä rahoja viedä, niin kyllä vaan voi.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 07:46"]
[/quote]
Minä kyllä olin pienen palkkani kanssa jo entuudestaan sossun asiakas. Eli sinänsä tilanne ei sen vuoksi muuttunut.
Mikäli nettopalkkasi kesälomarahojen kanssa on 2*suojaosuus, ulosmitataan automaattisesti 1/3 suojaosuutta huomioimatta. Muuten u.mittaus samoin kuin norm. palkastakin eli suojaosuuden ylimenevästä 2/3. Tuo muu kuin määräajoin maksettava palkka ei koske kesälomarahoja. Myös mahdollise pankissa olevat säästösi ovat ulosmitattavaa omaisuutta ja uo-selvityksessä tulee kertoa pankkitileistä. Tiedot tarkistetaan tarvittaessa pankkeihin soittamalla, mikäli epäillään velallisen pimittävän omaisuuttaan.
T. Avustava uo
On olemassa laskuri jolla voit laskea tarkalleen paljonko otetaan:
Soita ulosottoon ja kysy, sieltä saat myös rutkasti maksuaikaa lisää kysymättäkin.
Kesälomarahoja ei oteta kokonaisuudessaan vaan erinäisten sääntöjen mukaan. Isompi summa siitä lähtee mutta jää jotain käteenkin.
tai voit sopia jonkun tietyn summan jonka olet valmis kuukaudessa maksamaan.
Tuonne maksukieltolaskuriin siis nettopalkka, ei bruttoa.
ja sieltä tileiltä saatetaan viedä pienetkin säästöt, ei tarvitse olla suuria summia.
[quote author="Vierailija" time="10.06.2013 klo 02:18"]
Häh, en olekaan koskaan kuullut, että ulosotto voi käydä suoraan tililtä ottamassa rahaa. Vähän epäilen, että näin ei voi tehdä...
Ja juu, minulla on ulosottoja mutta myöskin säästöjä. Mistäpä se ulosottotoimisto voisi niistä tietää kun ei ole koskaan kysynyt....[/quote]
Itseasiassa voi tehdä. Olen ollut pankissa töissä ja joka päivä jostain ulosottovirastosta tuli pyyntö tarkastaa onko ko. henkilöllä tili pankissa ja paljonko siellä on. Kerran löytyi rahaa ja se vietiin.
http://www.oikeus.fi/5596.htm
"Ulosmittavaa irtainta omaisuutta ovat esimerkiksi ajoneuvot, arvopaperit, asunto-osakkeet, veronpalautukset, pankkitalletukset ja käteinen raha. Myös kiinteää omaisuutta voidaan ulosmitata."