On 50% mahdollisuus että psykologit tietävät jotain
Psykologit ynnä muut tieteilijät pyrkivät selittämään ihmisten käytöstä ynnä muita inhimillisiä seikkoja. Kaikkien noiden tieteiden pohjalla on se olettamus että ihminen ei ole silkka eläin, vaan että ihminen on jotenkin spesiaali, uniikki, poikkeuksellinen, että ihmisillä on jokin "vapaa tahto" ja "ihmisyys". Eläimet ovat eläimellisiä. Ihmiset ovat inhimillisiä. Niinpä tietysti.
Eipä minkään tuollaisen "ihmisyyden" olemassaoloa ole koskaan onnistuttu todistamaan. Mutta kaipa saattaa olla vaikkapa 50% mahdollisuus että sellainen todella on olemassa. Mutta on myös 50% mahdollisuus että se on silkkaa tuulesta temmattua potaskaa. Ja mitä silloin kaikki tuollaiset tieteet myös ovat? Silkkaa potaskaa.
--
Silti monet ihmiset ovat vakuuttuneita siitä että ihminen on jotenkin spesiaali olento. Miksi? No, minkälainen ihminen ajattelee itse olevansa jotenkin spesiaali? Narsisti. Narsisti ajattelee olevansa jotenkin erityinen, jotain muuta kuin kaikki muut. Joten kun monta narsistia lyöttäytyy kimppaan niin varmaan he sitten ajattelevat että he ovat spesiaaleja. Varmaan he sitten ajattelevat että meidän koko eläinlajimme on spesiaali.
Siis on 50% mahdollisuus että ihmiskunnan spesiaalius on silkka narsistien käsitys. Siispä on 50% mahdollisuus että psykologiset teoriat ovat pelkästään narsistien luomia käsityksiä ihmisistä. Siispä on 50% mahdollisuus että psykologiset teoriat kuvailevat ainoastaan narsisteja, että kaikki psykologia onkin silkkaa narsistien käytöksen selittämistä.
Kommentit (4)
Vapaan tahdon puuttuminen on ollut determistien näkökulma jo pitkään, metafysiikka on kuitenkin myöhemmin kyseenalaistanut sen. Kaikki elämä on melko monimutkaista ymmärrettäväksi ihmisen logiikalla, jos kuitenkin joku taho on sanonut ihmisen olevan spesiaali se ei välttämättä tarkoita ettei muukin elämä olisi sitä. Narsismi sinänsä koskee ihmisten kanssakäymistä ja siihen liittyy oleellisena osana verbaalinen kommunikointi sekä sosiaalisten tilanteiden vääristynyt hallinta. Luonnossa ihminen ei voi kommunikoida eläimen kanssa sillä tasolla, ihminen voi olla itsekeskeinen, mutta se on eri asia kuin narsismi. Narsismin ja itsekeskeisyyden ero on huikea, narsismin ollessa sairaus jota ihminen ei voi hallita, itsekeskeisyys on asia josta yksilö voi helposti päästä eroon.
MOT kirjoitti:
Vapaan tahdon puuttuminen on ollut determistien näkökulma jo pitkään, metafysiikka on kuitenkin myöhemmin kyseenalaistanut sen. Kaikki elämä on melko monimutkaista ymmärrettäväksi ihmisen logiikalla, jos kuitenkin joku taho on sanonut ihmisen olevan spesiaali se ei välttämättä tarkoita ettei muukin elämä olisi sitä. Narsismi sinänsä koskee ihmisten kanssakäymistä ja siihen liittyy oleellisena osana verbaalinen kommunikointi sekä sosiaalisten tilanteiden vääristynyt hallinta. Luonnossa ihminen ei voi kommunikoida eläimen kanssa sillä tasolla, ihminen voi olla itsekeskeinen, mutta se on eri asia kuin narsismi. Narsismin ja itsekeskeisyyden ero on huikea, narsismin ollessa sairaus jota ihminen ei voi hallita, itsekeskeisyys on asia josta yksilö voi helposti päästä eroon.
Itsekeskeisyys ja narsistinen itsekeskeisyys ovat molemmat pohjimmiltaan samanlaisia oireita siitä, että ihmisellä on niin paljon käsittelemättömiä asioita ja tuskaa, että huomio on jatkuvasti korostuneesti omassa itsessä. Raja on erittäin häilyväinen, koska narsismistakin voi parantua, ainakin jossain määrin.
Vaikka ei olisi vapaata tahtoa eikä ihminen olisi "erityinen" (mitä ap sillä tarkoittakaan), niin miten se tekee psykologiasta sen turhempaa? Käsittääkseni psykologiaan ei kuulu väite siitä, että ihminen olisi jollain maagisella tavalla erityinen, tai että ihmisellä olisi täysin vapaa tahto. Päinvastoin, mitä enemmän pystyt selittämään ihmistä, sitä pienempi rooli vapaaseen tahtoon jää.
Psykologia kertoo ihmisten tavasta ajatella ja käyttäytyä, antaa sille esimerkiksi biologisia selityksiä. Koska olemme itse ihmisiä, on käytännöllistä, että psykologia keskittyy ihmiseen. Tosin eläinten käytöstä tutkitaan myös. Eläinpsykologiaa kutsutaan etologiaksi.
On ihminen kiistatta hyvin monimutkainen olio, ja siksikin on outoa, että ihmisen käyttäytymistä ollaan tutkittu niinkin vähän ja siinä päästy niinkin lyhyen matkaa minnekään.
En kaikkea psykologiaa lyttäisi noin pahasti, siellä on paljon käyttökelpoistakin, mutta pidän sitä edelleenkin pioneeritieteenä.