Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos otat taksin yksin, menetkö etu- vai takapenkille?

Vierailija
09.06.2013 |

Miksi?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taakse tietysti. Tämä on pk-seudulla ja pääsääntöisesti ulkomaillakin itsestään selvä käytäntö. Kuten joku kirjoitti, Helsingin takseissa on monesti etupenkki vedetty aivan eteen, jotta takapenkille mahtuisi paremmin. Maaseudun takseissa kai on tapana istua eteen, mutta sielläkin olen istunut tottumuksesta taakse silloin harvoin, kun olen landella matkustanut taksilla yksin.

Vierailija
22/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesasiakkaana minusta on aika kummallista jos yksin matkustavat naiset istuvat aina takana. Olen aina istunut edessä jo pelkästään siksi, koska kuskit aukaisevat etuoven minulle valmiiksi. Vaikea uskoa että näin toimittaisiin jos kuskin "toimistoa" ja yksityisyyttä pitäisi jonkun etiketin mukaan kunnioittaa. Lisäksi etupenkissä on hyvät säätömahdollisuudet mukavan asennon saamiseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mene taksiin. Tympii  alistua ahdistelun kohteeksi. Ja on jo Suomessakin raiskattu.

Vierailija
24/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Takapenkille, oikealle puolelle, koska se on luontevinta. Myöskään kuskit eivät käsittääkseni pidä siitä, että asiakas istuu etupenkillä.

Vierailija
25/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 10:05"]

Miesasiakkaana minusta on aika kummallista jos yksin matkustavat naiset istuvat aina takana. Olen aina istunut edessä jo pelkästään siksi, koska kuskit aukaisevat etuoven minulle valmiiksi. Vaikea uskoa että näin toimittaisiin jos kuskin "toimistoa" ja yksityisyyttä pitäisi jonkun etiketin mukaan kunnioittaa. Lisäksi etupenkissä on hyvät säätömahdollisuudet mukavan asennon saamiseksi. 

[/quote]

Minulle taas naismatkustajana kuljettaja ei ole ikinä avannut etuovea, vaan aina takaoven.

Ja kysymykseen, istun aina takana. En jotenkin vain osaa istua taksissa edessä, en edes silloin jos auto tulee täyteen. Tungen itseni sitten vaikka keskipaikalle taakse (kun olen yleensä lyhyinkin, niin sillä on helppo perustella, heh), ja joku muu saa istua eteen.

Vierailija
26/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne kuskit mulle ainakaan koskaan ole mitään ovia availleet. Itse avaan etuoven ja menen etupenkille.

Vierailija
27/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taakse, en halua karvakättä reisieni väliin.

Vierailija
28/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ainakin pääkaupunkiseudulla on sanaton sääntö, että asiakas menee takapenkille. Kun menee siihen oikealle puolelle, niin nimenomaan toinen etupenkki on lähes aina vedetty eteenpäin, niin ettei mene mekkokaan ruttuun.

Oikealla puolella kun istuu, niin peilin kautta saa katsekontaktinkin. 

Monessa maassahan on lasikin siinä välissä, eikä etupenkille edes voi mennä. 

Vierailija
29/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä taitaa olla enimmäkseen sukupuolisidonnainen asia.

Olen mies ja matkustan aina edessä. Taksia käytän todella paljon, ja kuljettaja avaa lähes poikkeuksetta etuoven.

Vierailija
30/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 11:00"]

Tämä taitaa olla enimmäkseen sukupuolisidonnainen asia.

Olen mies ja matkustan aina edessä. Taksia käytän todella paljon, ja kuljettaja avaa lähes poikkeuksetta etuoven.

[/quote]

Aika hassua. Minulle (nainen) kuljettaja avaa aina takaoven (jos avaa).

Vierailija
31/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asuin aikaisemmin Tampereella ja matkustelin lähinnä vapaa-ajallani taksilla. Istuin yleensä eteen ja monesti kuljettaja avasikin etuoven. Tampereen taksikuskit olivat puheliaampia ja juttelu onnistui helpommin kun molemmat istuivat edessä. Muutin kolme vuotta sitten valmistuttuani Helsinkiin ja nykyään kuljen taksilla työn takia kokouksista toiseen ja lentokentälle. Alkuun tungin aina etupenkille mutta pian huomasin että se taitaa olla aika junttia. Jos matkustan taksilla miespuolisen työkaverini kanssa, he avaavat minulle poikkeuksetta oikean puolen takaoven ja kiertävät sitten itse toiselle puolelle kuskin taakse istumaan. Myöhemmin luin jostain  etikettikirjasta että "kunniapaikka" taksissa on pelkääjän paikan takana. Käytännössä siis nainen istuu siinä ja mies sitten kuljettajan takana. Nykyään istun siis aina takana, oikealla puolella. Olen huomannut että täällä pääkaupunkiseudulla kuljettajat sitä kai toivovatkin. "Maalla" on sitten leppoisampaa. Minun vanhempani asuvat Keski-Suomessa pikkukaupungissa ja siellä minut leimattaisiin varmaan joksikin Helsingin herraksi jos menisin taakse töröttämään.

Vierailija
32/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi taksikuski :) Joku kysyi että onko kuskeilla vaitiolovelvollisuus: on. Mulla ei ainakaan ole mitään väliä istuuko asiakas edessä vai takana, mutta suurin osa istuu kyllä edessä. Varsinkin vanhemmat ihmiset. Nuoret istuu usein takana.

Vierailija
33/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä meen aina taakse istuu, just siihen oikeelle. Se on mielestäni luontevin paikka ja saa kattoo maisemia, heittää laukun penkille jne. Ja tykkään muutenkin istua autossa takana, joskus meen taakse istuu vaik tulis joku kaveri hakee autolla.

Vierailija
34/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko tässä suurin ero pääkaupunkiseudun ja muun maan välillä? Helsingissä olisi musta tosi outoa mennä eteen istumaan, ihan riippumatta sukupuolesta. Mun mies, työkaverit jne, kaikki kyllä matkustavat yksinkin takana.

Kaikkein oudointa on, jos pariskunnan mies menee eteen ja nainen taakse istumaan. Näitäkin on maalla nähty.

Vierailija
35/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istun oikealla puolella takana. En ajattele niinkään kuskia vaan itseäni, haluan tilaa ja rauhaa, enkä mitään pakkojutustelua.

Vierailija
36/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taakse menen. Tosin tosi harvoin matkustan taksilla, saati että matkustaisin yksin. Helpointa on, jos taksikuski avaa oven, silloin ei tartte arvuutella, mihin "pitäisi" mennä. Porukalla ollessa maksaja menee eteen, mutta sujuvasti sieltä takapenkiltäkin pystyy makselemaan, kun kuski ojentaa maksupäätelaitteen.

Kokemukseni mukaan kuskin persoona vaikuttaa siihen, jutellaanko vai ei. Olen ollut etupenkilläkin niin, ettei kuski sanonut matkan aikana sanaakaan. 

Vierailija
37/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuljen tosi harvoin taksilla, mutta aina menen istumaan eteen jos yksin. Ja olen siis nainen, asunut koko ikäni helsingissä. Tekeekö se minusta juntin?

Vierailija
38/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turussa myös taksikuskit avaavat yksin olevalle asiakkaalle usein etuoven. Joten yksin istun edessä mutta jos kaveri mukana niin ilman muuta takapenkille.

Vierailija
39/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.06.2013 klo 08:49"]

Taakse.

Mutta kiinnostaisi tietää onko taksikuskeilla vaitiolovelvollisuus?

[/quote]

Taksikuskeilla on vaitiolovelvollisuus.

Vierailija
40/49 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä etupenkille. Jos menen takapenkille, en istu kuskin taakse. Tuttavani ajaa taksia ja kertoi, että aina on vähän ontto olo, jos joku ihan hiljaa istuu siellä kuskin penkin takana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi