Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkomaalaisten tavat, jotka on suomalaisista noloja

Vierailija
21.07.2020 |

Tiedätkö tapoja tai asioita, jotka on ulkomailla ihan tavallisia sivistyneiden ihmisten parissa, mutta Suomessa noloja tai muuten vain ei tapana?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni puijjaaminen on sallittua. Ajatellaan että jos ihminen ei pidä itse huolta, ettei tule k*setetuksi, hän on ansainnut sen esim rahanmenetyksen ja huijaaja taas ansainnut sen lisärahan nokkeluudellaan.

En totu ikinä.

Missä näin?

Vierailija
22/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Filippiineissä taksikuski alkoi lausleskelemaan melko kovaan ääneen. Luulin hieman hulluks mut sit enemmän vietettyäni maassa aikaa huomasin et siel ihmiset lauleskee ihan missä vaan.

Muista kun Suomessakin oli kerran dokkari laulavasta bussikuskista ja jäi mieleen ne facepalmaavat matkustajat kyydissä, tää oli joskus ysärillä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on oletus, että lasten pitää itsenäistyä tosi varhain, haistatella vanhemmilleen teineinä ja muuttaa pian pois kotoa. Mikään ei tunnu olevan nolompaa kuin aikuinen lapsi, joka asuu samassa talossa, vaikka olisi aivan itsenäinen, osallistuisi aikuisen ihmisen tavoin menoihin, kotitöihin jne. Ja vaikkei samassa asuisikaan, täytyy pitää riittävä välimatka, jottei vahingossakaan koeta mitään yhteisöllisyyttä, joka voisi rajoittaa.

Vierailija
24/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Islannissa on oletus, että kaikki tekee töitä kun kynnelle kykenee. Ei ole mahdottomuus, että opas on 10v kaiken tietävä selostaja, jolla on oma poni, millä liikkuu.

Ei kai se noloa ole?

No ei noloa, mutta ei missään nimessä hyväksyttyäkään. Naurattaa ajatuskin, että 10-veeni kopottelisi ponilla pitkin Uutelaa turistilauma perässä.

Vierailija
25/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähi-Idässä asuessani en millään tottunut siihen, että sovitut kellonajat ja tapaamiset eivät pitäneet paikkaansa. En edelleenkään tajua, miten heikäläiset tietävät, milloin "tavataan paikassa X klo X" on sovittu ja milloin ei. Minä olin aina paikalla, mutta monta kertaa yksinäni.

Vierailija
26/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvät käytöstavat muualla päivänselvä asia. ei suomessa edes ulkomaalaistaustaisilla.

Vierailija
27/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikissa muissa maissa voi puhua tuntemattomille ja lapset huomioidaan. Ei Suomessa, jossa se olisi loukkaavaa tai epäilyttävää.

Vierailija
28/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Islannissa on oletus, että kaikki tekee töitä kun kynnelle kykenee. Ei ole mahdottomuus, että opas on 10v kaiken tietävä selostaja, jolla on oma poni, millä liikkuu.

Ei kai se noloa ole?

On se, ei kai kukaan innostu siitä, että intiassa yms lapset työllistyvät tekstiiliteollisuuteen.

Lapsuus kestää alle 15 vuotta, josta osasta ei edes muista mitään, leikkiaika päättyy jo reilusti ennen 15 vuotta. Töitä ehtii tehdä yli 50 vuotta elämästään, joten kannattaa tosiaan antaa lasten leikkiä niin kauan kuin mahdollista.

Vierailija
29/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksassa on tavallista, että sivistyneen perheen poika laulaa kuorossa tai käy tanssitunneilla. Juuei meidän pojat..

Ja sivistyneen perheen poika Saksassa pitää yllä yhteyksiä muihin ihmisiin, käy auttelemassa naapurin mummoa tms. Vapaaehtoistyö tosi tärkeää ja kuuluu "hyvään kasvatukseen". CV:ssä pitää löytyä joku juttu, urheiluvalmennus, vanhus- tai nuorisotyö tms. jota "harrastaa". Suomalainen ihmettelis miksi tehdä ilman palkkaa.

Vierailija
30/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhästyminen. Olin menossa tapaamiseen työn puolesta ja ulkomaalainen neuvottelukaveri oli täsmällisesti paikalle: ylpeänä kertoi erikseen, että tuli varta vasta minua ajatellen ajoissa, kun tiesi että olen suomalainen.

Miten oikeasti noiden arkielämä rakentuu? Odotteleeko ne puolet elämästään toisiaan?

Vierailija
31/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Britanniassa, Ranskassa, Saksassa, Virossa kylään tuleva lapsen kaveri käy tervehtimässä meitä aikuisia ja small talkaa pari lausetta ennen kuin painuvat leikkeihin.

Tämä on totta. Brittikaverini lapset tulivat heti tervehtimään ja leikkivät samassa tilassa ja aina välillä osallistuivat keskusteluun ja tulivat juttelemaan minulle vieraalle. :)

Vierailija
32/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on oletus, että lasten pitää itsenäistyä tosi varhain, haistatella vanhemmilleen teineinä ja muuttaa pian pois kotoa. Mikään ei tunnu olevan nolompaa kuin aikuinen lapsi, joka asuu samassa talossa, vaikka olisi aivan itsenäinen, osallistuisi aikuisen ihmisen tavoin menoihin, kotitöihin jne. Ja vaikkei samassa asuisikaan, täytyy pitää riittävä välimatka, jottei vahingossakaan koeta mitään yhteisöllisyyttä, joka voisi rajoittaa.

Kunnollinen ja tunnollinen ystäväni asui lapsuudenkodissaan 27-vuotiaaksi ja säästi sinä aikana omaan asuntoon.

Vierailija
33/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa koetaan (tutuille) aikuisille jutteleva lapsi ahdistavana ja tälle saatetaan vastata jopa vihaisesti. Ja lapset ahdistuu jos niiltä kysyy mitä kuuluu.

Melkeinpä kaikissa muissa maissa tuollainen käytös olisi epäkohteliasta molemmin puolin.

Vierailija
34/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisestä suomalaisille. Kysyttiin ulkomaalaisten noloja tapoja. Heti päädyttiin kertomaan, miten ulkomailla tehdään ahkerasti töitä ja lapset harrastavat ja käyttäytyvät hyvin.

Vierailija
35/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa kauhistuttiin, että olemmeko hylänneet lapsemme, kun kuulivat tämän muuttaneen lukiota varten toiselle paikkakunnalle. Kohtelivat meitä vähän epäluuloisesti tuon jälkeen.

Vierailija
36/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyypillisestä suomalaisille. Kysyttiin ulkomaalaisten noloja tapoja. Heti päädyttiin kertomaan, miten ulkomailla tehdään ahkerasti töitä ja lapset harrastavat ja käyttäytyvät hyvin.

Mutta työnteko ja hyvät käytöstavathan ovat Suomessa noloja!

Vierailija
37/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksassa on tavallista, että sivistyneen perheen poika laulaa kuorossa tai käy tanssitunneilla. Juuei meidän pojat..

Ja sivistyneen perheen poika Saksassa pitää yllä yhteyksiä muihin ihmisiin, käy auttelemassa naapurin mummoa tms. Vapaaehtoistyö tosi tärkeää ja kuuluu "hyvään kasvatukseen". CV:ssä pitää löytyä joku juttu, urheiluvalmennus, vanhus- tai nuorisotyö tms. jota "harrastaa". Suomalainen ihmettelis miksi tehdä ilman palkkaa.

Tämä on hyvä pointti. Ei ennen maalaisyhteisöissä puhuttu vapaaehtoistyöstä, mutta oli kaiketi tapana, että autetaan. Sitten muutettiin lähiöihin ja alettiin kyttäämään naapureita postiluukusta. Luulen, että sen kaiken ahdistuksen keskellä syntyi jokin kummallinen ihanne, että yksin pitää pärjätä vaikkei pärjäisikään. Minullekin opetettiin lapsena ja nuorena lähinnä pärjäämistä, että pitää luottaa itseensä ja ottaa oma paikkansa. Hyviä neuvoja varmaan aralle lapselle, mutta olisi voitu opettaa toisista huolehtimistakin. Suomessa nukella leikkivä tyttö on sairas ja valistamista vailla, herkkä teinipoika homo. Jokin siinä toisten kanssa elämisessä on vaan suomalaisille aina niin vaikeaa. Sama kuin liikenteessä Euroopassa matkaillessa on totuttu vetoketjuperiaatteen toimivan aivan käytännössä, koska sen toimivuus on kaikkien etu pitkällä tähtäimellä, Suomessa ei vahingossakaan ole ajateltu muuta kuin "minä menen nyt, minä minä". Suomessa on maana todella hyvät puolensa, mutta se toisen huomioon ottamisen kyky on jostain kivikaudelta.

Vierailija
38/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa ajokortin saanut poika alkaa kuskata äitiään, mummoaan, mummon serkkua jne kauppaan ostoksille. Se näky kun viimeisen päälle sliipattu Fabio avaa Mammalle auton oven, kantaa kauppakassit ja viihdyttää hauskoilla jutuilla mennen tullen.

Jos ehdottaisin veljen 19-v jantterille vastaavaa, niin tämä ei rehellisesti edes tietäisi mistä puhun.

Vierailija
39/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa koetaan (tutuille) aikuisille jutteleva lapsi ahdistavana ja tälle saatetaan vastata jopa vihaisesti. Ja lapset ahdistuu jos niiltä kysyy mitä kuuluu.

Melkeinpä kaikissa muissa maissa tuollainen käytös olisi epäkohteliasta molemmin puolin.

Joo, suhtautuminen lapsiin on kummallista. Joko lapset pomottavat kaikkia tai sitten ovat tosi arkoja. Minä olin se jälkimmäinen. Olisin kaivannut apua ja  rohkaisua, en hymähtelyä "toi meidän tyttö on vähän arka vaan". 

Vierailija
40/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisille noloja juttujahan on loputtomiin. Useissa maissa normaalit poskisuudelmatkin on suomalaisille outoja varsinkin miesten kesken. Samoin tinkaaminen, esim. italialaiset tinkaavat aivan hulluna kauppahalleissa, toreilla jne. kertoen teatraalisesti jos jonkinlaisia juttuja sairaista tädeistään ja ties mistä. Kun norjalaisten kanssa tulee puhe työstä/ammatista, niin alkavat kysellä palkkaa – heille raha on täysin normaali puheenaihe vaikkei kunnolla tunneta. Saksalaiset kaikista yhteiskuntaluokista piereskelevät äänekkäästi julkiseen vessaan tullessaan. Venäläiset argumentoivat niin intohimoisesti, että heille normaali ruokapöytäkeskustelu tuntuu suomalaisesta riitelyltä.