Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkomaalaisten tavat, jotka on suomalaisista noloja

Vierailija
21.07.2020 |

Tiedätkö tapoja tai asioita, jotka on ulkomailla ihan tavallisia sivistyneiden ihmisten parissa, mutta Suomessa noloja tai muuten vain ei tapana?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italiassa ajokortin saanut poika alkaa kuskata äitiään, mummoaan, mummon serkkua jne kauppaan ostoksille. Se näky kun viimeisen päälle sliipattu Fabio avaa Mammalle auton oven, kantaa kauppakassit ja viihdyttää hauskoilla jutuilla mennen tullen.

Jos ehdottaisin veljen 19-v jantterille vastaavaa, niin tämä ei rehellisesti edes tietäisi mistä puhun.

Nyt en kyllä allekirjoita. Itselläni on 17-vuotias poika, joka on koko ikänsä autellut mummoaan kauppareissuilla kantoapuna ja pari kertaa kuussa ruuanlaitossakin. Kyllä suomalaisetkin lapset oppivat auttamaan sukulaisiaan ja varmaan tuntemattomiakin, jos sitä edellytetään.

Vierailija
42/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on alkanut tuntumaan siltä, että olen henkisesti "ulkomaalainen"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantilaisten tapa tiuskaista lapset tarvittaessa hiljaiseksi on ilmeisesti Suomessa noloa. Lasten pitäisi osata käyttäytyä kuin enkelit, mutta kasvattaminen on kielletty.

Esimerkistä oppiminen on tietenkin paras tapa oppia, mutta joskus pitää voida myös rajoittaa lapsia, eikä se aina onnistu pelkällä kauniilla puheella. En tiedä johtuuko suomalaisten keskimääräinen hissuttelu juuri siitä, että kaikki tunneilmaisu, erityisesti kielteisten tunteiden ilmaisu, on niin noloa.

Vierailija
44/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

brittien passiivisaggressiivisuus ja selän takana puhuminen. oikeasti pidän tuota kansaa vähän jälkeenjääneenä.

Vierailija
45/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pieni puijjaaminen on sallittua. Ajatellaan että jos ihminen ei pidä itse huolta, ettei tule k*setetuksi, hän on ansainnut sen esim rahanmenetyksen ja huijaaja taas ansainnut sen lisärahan nokkeluudellaan.

En totu ikinä.

Missä näin?

Ainakin Kiinassa ja Intiassa

Vierailija
46/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomaalaisten tyhjät lupaukset suututtaa usein suomalaiset. On vaikea tietää milloin kyläilykutsu on aito ja milloin vain tavan vuoksi esitetty. Tosin tätä varten ei tarvitse mennä kuin Helsinkiin.

Vierailija
47/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa näkee usein sitä, että talossa on kokolattiamatto ja sen päälle on vielä laitettu mattoja.

Vierailija
48/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

brittien passiivisaggressiivisuus ja selän takana puhuminen. oikeasti pidän tuota kansaa vähän jälkeenjääneenä.

Anna esimerkkejä tästä passiivisaggressiivisuudesta. Olin neuvottelussa vähän aika sitten menestyneen britin ja mielestäni keskustelun aikana hän sanoi jotain todella loukkaavaa kauniilla tavalla, mutta koska fokusoiduin lopputulemaan, niin en takertunut tuohon enkä enää kuolemaksenikaan muista mitä sanoi.

Vierailija
49/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunteiden näyttäminen. Suomessa ollaan vaan viilipyttynä, tuntui miltä tuntui.

Vierailija
50/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa ja Briteissä tuli syötyä todella tuhteja aamiaisia. Näin Jenkeissä kuinka fitness tyypitkin kävi lounaalla vetämässä mäkkäriaterioita tai donitseja. Mulla meinasi maha haljeta tuolla reissulla, koska jouduin enimmäkseen kulkemaan serkkujen mukana paikasta a paikkaan b.

Vierailija
51/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on alkanut tuntumaan siltä, että olen henkisesti "ulkomaalainen"

Heh, samat sanat. Ennen kaikkea yhteisöllisyyden puute ja jatkuva toisten kyräily ahdistavat Suomessa. Vanhempani olivat sen aikakauden tavallisia synnyinseudultaan siepattuja duunareita, jotka ikuisesti kaipasivat pois eivätkä kotiutuneet uuteen paikkaan. Opin kotoa sellaisen toisten kyräilyn ja sen, ettei kehenkään voi luottaa. Olin ujo lapsi, enkä ikinä oppinut sellaista luontevaa juttelua toisten kanssa niin, että pidetään puolensa ystävällisesti ja samalla kiinnostutaan toisesta ihmisestä. Vaihtoehdot olivat olla kynnysmatto tai jyrä. Olen jo yli nelikymppinen, mutta edelleen koen ahdistusta tästä asiasta. En ikään kuin pääse vapaaksi lapsuudestani, jossa olin aina joku tollo. Lapsuudenperheestäni ei ole elossa kuin äitini, jolle on tärkeää asua riittävän kaukana minusta, "ettei ole vaivoiksi". Olisin enemmän kuin iloinen, jos minulla olisi lämmin sukuyhteisö, jossa kaikki voisivat "vaivata toisiaan". No, eipä auta kuin yrittää luoda sellainen omasta perheestäni! Minulla on lämpimät välit mm. teinipoikaani ja huomaan, että se herättää ihmisissä vähän ihmetystä. Ehkä hänestä tulee se autokuski minulle, kuten joku tässä ketjussa kirjoitti :)

Vierailija
52/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkomailla naiset usein kauniita ja naisellisia. Suomessa naiset häpeilee naiseuttaan ja yrittää pitää muut naiset myös matalalla haukkumalla jos joku erehtyy laittautumaan.

Ai sun mielestä ne ulkomaalaiset naiset ovat noloja, kun laittautuvat? Ok.

Vierailija
53/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

METELÖINTI!

Vierailija
54/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että ulkomailla maksetaan ennen kuin ruvetaan pakkaamaan, muuten se katsotaan lähes varastamiseksi. Suomessa jos vahingossa tottumuksesta teen tätä niin saan huokailuja ja silmienpyörittelyä, vaikka olisikin pienemmistä ostoksista kyse. 

Vierailija
55/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin Britanniassa, Ranskassa, Saksassa, Virossa kylään tuleva lapsen kaveri käy tervehtimässä meitä aikuisia ja small talkaa pari lausetta ennen kuin painuvat leikkeihin.

Joo tosi noloa, kun on hyvät käytöstavat. 🙄

Vierailija
56/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestäni ne on usein nimenomaan aktiivisaggressiivisia. Varmaan siellä on myös suomalaistyyppisiä seläntakanahaukkujia, mutta suomalaiseen tyyliin verrattuna juuri se aggressio on noloa. Tosin nehän vaan snap out of it kun asia on hoidettu, eivätkä jää märehtimään. Suomalaiset tarvitsisivat traumaterapiaa viisi vuotta samanlaisten huutojen jälkeen. Sama pätee tietenkin Etelä-Eurooppaan, jossa myös ääntä korotetaan hyvin 'nolosti'.

Vierailija
57/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Italiassa ajokortin saanut poika alkaa kuskata äitiään, mummoaan, mummon serkkua jne kauppaan ostoksille. Se näky kun viimeisen päälle sliipattu Fabio avaa Mammalle auton oven, kantaa kauppakassit ja viihdyttää hauskoilla jutuilla mennen tullen.

Jos ehdottaisin veljen 19-v jantterille vastaavaa, niin tämä ei rehellisesti edes tietäisi mistä puhun.

Nyt en kyllä allekirjoita. Itselläni on 17-vuotias poika, joka on koko ikänsä autellut mummoaan kauppareissuilla kantoapuna ja pari kertaa kuussa ruuanlaitossakin. Kyllä suomalaisetkin lapset oppivat auttamaan sukulaisiaan ja varmaan tuntemattomiakin, jos sitä edellytetään.

No onpa kiva kuulla! Kauhistuin viime reissulla Suomessa oman suvun täysi-ikäisten poikien menossa. Rälläsivät yöt ja voileipää eivät osanneet tehdä itse. Päivät masensi eikä jaksanut opiskella.

Vierailija
58/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyönteisten syönti, tätä harrastaa maailmassa tosi moni kansa, mutta suomalaiset on sitä mieltä että kun raamattu sanoo, ettei hyönteisiä saa syödä, niin sitten niitä ei syödä.

Vierailija
59/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai oppivat, mutta harvemmin täällä edellytetään.

Vierailija
60/84 |
21.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Alankomaissa, eikä mikään täällä ole mielestäni noloa. Mutta joitain hölmöjä tapoja on.

Useimmissa kodeissa kävellään sisällä kengät jalassa. Saa jatkuvasti olla imuroimassa ja pesemässä lattiaa.

Monissa kodeissa ei vessassa ole lavuaaria tai jos on, se on ihan pikkuinen. Usein kädet pestään keittiössä. Bidee-suihkusta ei tietoakaan.

Ihmisillä on tapana muuttaessaan ottaa lattia mukaan tai vaihtaa lattiaa välillä. Lattia kuitenkin asennetaan miten sattuu. Ei vaivauduta irrottamaan listoja ja tekemään hommaa kunnolla, vaan seinän ja lattian väliin jää rakoja.

Tupakointi sisällä on melko yleistä.

Ruokaa tehdään aina liikaa niin, että osa jää välttämättäkin käyttämättä.

Tiet on rakennettu turvallisiksi, mutta ihmiset ajavat miten sattuu, etenkin moottoriteillä. Ei turvavälejä, tehdään äkkinäisiä kaistanvaihtoja katsomatta edes muuta liikennettä, moni ei käytä vilkkua, ei pysytä ajolinjassa jne.

Tää on kyllä hyvä maa ja täällä on moni asia paremmin kuin Suomessa. Lapsiin suhtaudutaan positiivisesti ja ihmiset ovat ystävällisiä ja avoimia toisilleen. Läheisistä pidetään huolta ja autetaan, jos toinen on pulassa. Ihmissuhteet ovat mutkattomampia, koska asiat sanotaan miten ne ovat. Ei kierrellä ja kaarrella, vaan nostetaan kissa pöydälle ja ollaan rehellisiä. Ei tarvitse jäädä miettimään, mitähän toikin tarkoitti.