Jos inhoat liikuntaa, osta sähköpyörä!
Viikottaiset liikuntasuositukset ylittyvät moninkertaisesti.
Pakkopulla muuttuu nautinnoksi.
Ei haittaa (vähenevä) läski eikä kuluneet nivelet.
Ja länkyttäjä voisi vähän kuuklata ennen päästöään ja pitää siten mölyn mahassaan.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Avausta tukevat kymmenet tutkimukset. Suomeksikin UKK-instituutti.
Länkyttäjää tukee länkyttäjä.
Kumpaakohan uskoisi?
Hmm, UKK:n sivuilla lukee, ettei sähköpyöräilyn vaikutuksia ole juuri tutkittu. Heidän mukaansa riittää terveysliikuntaan (eli vastaa rauhallista kävelyä), mutta kunnon kohoamista on havaittu vain hyvin huonokuntoisilla. Eli perusjampan kunto ei sähköpyötällä juuri parane (mikä toki on arvattavissa, koska jos syke ei nouse ei myöskään kunto kohoa, vaikka kuinka sähköllä voi ohitella muita pyöräilijöitä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkeen pitää laittaa sähköä, ihminen ei kohta jaksa enää puhuakkaan ilman sähköavustinta. Onhan se tutkimusten mukaan parempi kuin olla hiljaa vai ja lisää puhumista? Kaikki eivät vain jaksa puhua ilman avustinta jne.
Kun saan "sähkö"n avulla itseni tuplaamaan energiankulutukseni, pulssini nousemaan, painoni putoamaan, keuhkoni, sydämeni ja lihaksistoni vahvistumaan niin teen sen ja suosittelen lämpimästi kaikille. Länkytä pois ;-)
Siis mitä tarkoitat tuolla tuplaamisella? Jos vertaat siihen, että makaat sohvalla, niin tuplaamiseen ei paljon tarvita. Kunto paranee paljon paremmin ihan normaalilla pyörällä. Sähköä tarvitaan vain, jos normaali ei jostain syystä onnistu (esim sairaudet).
Mitkä ne välitykset siinä pyörässäsi on? Itselläni ei ylipaino putoa vaikka poljen päivittäin normaalilla pyörällä, tosin ei ole sitä vastustakaan kun on voimansiirron välitykset kevyet.
Sori tarkoitin tämän tuolle toiselle, mutta mitkä ne välitykset on teidän sähköpyörissä, jos kerran kunto kasvaa ja laihtuu?
Länkyti länkyti. Tuntimäärän pompsahdus nollasta kahteen nauttien on se juttu. Syömisen määrähän painon määrää, liikunta auttaa hallitsemaan.
Miksi haastat riitaa voitko kertoa millä välityksillä liikut urpo`?
En ole kommentoimasi keskustelija, mutta ei hitto, ei mulla ole mitään käsitystä millä välityksillä minä poljen normipyörää tai sähköpyörää. Onko autossakin välitykset? Ei mitään käsitystä siitäkään!
Mutta vetoan edelleen tanskalaisten tutkimusten osoittamiin hyötyihin sähköpyörän eduista. Ja tämä Kusti polkee edelleen tyytyväisenä välityksistä mitään tietämättömänä. Mutta sen tiedän, että oma pyöräilyni on sähköpyörän myötä lisääntynyt huomattavasti ja myös kunto on kasvanut kohisten. Ylämäissä on kiva kahauttaa ykkösellä (?) polkevien mamilien ohi ;).Tätä juuri tarkoitan ylämäessä on kiva ohitella mummoja on se syy...Kunto on erityisen ihmettelyn aihe kun ei se normaalilla ajolla perus pyöräilyssäkään kohoa erityisesti. Verrannollisesti se kyllä huononee jos ei liiku ollenkaan.
Kannattaa ottaa selvää mitä tuo voimansiirto ja välitykset tarkoittaa, koska sillä se pyörä liikkuu, luulisi olevan ihan loogista tietää.
Mummoja minä ohitan ilman sähköäkin. Mutta Mamileita on kiva ohittaa sähkön avulla :D.
Enlä minä ymmärrä, miksi minun pitäisi jotain välityksistä tietää, kunhan pyörä tai auto liikkuu, se riittää minulle. Ja jos ei liiku, vien huoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. 'Kaunotar' kirjoitti:
Siinä on vain se ongelma,että se saatetaan helpommin pölliä, kuin joku vaan ihan tavallinen naistenpyörä ,saati vielä joku selvästi jo käytetty sellainen .
Niin, ja ostohinta....
Käytetyn ,(vielä ihan hyvän) naistenpyörän saatat näet saada hyvällä säkällä joltain kaverilta ostettua ihan jollain muutamalla kympillä, eikä osto-ja myyntiliikkeissä, tai kierrätyksessäkään tarvitse sellaisesta paljoa enempää maksaa.
Tavalliseen pyörään vaihdat ketjut(20) ja takarattaat(40) ja takakumin(20) 3-4 vuoden välein. Sähköpyörään vaihdat myös akun(500) noiden lisäksi. Jos et itse vaihda ja ole ostanut työkaluja niin liikkeessä maksaa suht paljon vaihdattaa nuo osat.
Akun varastaminen on ilmeisesti myös mahdollista, sitä ei saa säilyttää ulkona tai ainakaan pakkasessa. Lataukseen tarvii varmaan laturin. Pyöräkellarista tuollainen lähtee varmasti jonkun pitkäkyntisen matkaan.
Akun vaihtaminen on oikein valitussa mallissa sekunnin homma. Pidän sitä aina irti pyörästä, jolloin sitä (eikä pyörää) varasteta. Esim. Shimanon akulla pääsee (takuu) 50 000-100 000 km, kestää himopyöräilijälläkin toosi kauan. Laturi tulee aina pyörän mukana. Kysyttävää?
Akkua saa säilyttää ja käyttää pakkasessa;-)
Toki saa mutta se vähentää akun käyttöikää. Lataamista kai suositellaan sisätiloissa tai hieman viileämässä eikä pakkasessa. 500 euroa on aika iso raha akusta.
Ei vähennä. Pakkasessa akku on ikäänkuin pienempi mutta palautuu lämmetesään. Kovassa pakkasessa ei saa ladata. Sentti/km. Ainakin automiestä naurattaa.
Polkupyörän akkujen valmistajat ainakin shimano sanoo ettei yli kymmenen asteen pakkasessa tulisi käyttää.
Ongelmitta kestää ja toimii, täyttä tehoaan ei kylmänä luovuta. Ja tuskin kukaan ajaa 20 asteen pakkasessa niin pitkään että se kylmenisi, vähän lämpeneekin ajaessa, talviturkkeja akuille myydään ;-)
Kokemusta on noista akuista ja niiden hyytymisestä, mutta hyvä että sinulla on positiivinen asenne ja rahaa jolla ostella uusia. 500€ ei ole mikään iso(in) hinta akuista suurin osa on kallimpia,.
Kiitos kysymystä. Kokemusta kohta 10 v. Osaan myös ladata paahtamatta puhki, ikinä ei pakottavaa uusimistarvetta ole ollut. Tupla-akkuja olen ostanut. Täytyy myöntää että en ole fakiiri joka ajaa matka-ajoa yli 20 asteen pakkasissa, kuten varmaan muut tytöt täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos et tykkää liikunnasta, hommaa pyörä jolla ei tarvitse itse liikkua. Tekee järkeä - no ei. Joojoo vähän joutuu itse polkemaan, mutta miksei sitten polje ihan tavallisella pyörällä mutta lyhemmän matkan jos kunto ei riitä?
Kun ei tykkää liikunnasta, ei halua liikkua omin voimin.
Minulla on portaissa sellainen hissi ettei tarvitse kävellä ja rullatuoli vaikka olen ihan perusterve.
Lähes jokaisella toimistotyöläisellä on käytössä rullatuoli eli ei ne niin harvinaisia ole perusterveilläkään. Niitä käyttää jopa maratonjuoksua tai vastaavaa harrastavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkeen pitää laittaa sähköä, ihminen ei kohta jaksa enää puhuakkaan ilman sähköavustinta. Onhan se tutkimusten mukaan parempi kuin olla hiljaa vai ja lisää puhumista? Kaikki eivät vain jaksa puhua ilman avustinta jne.
Kun saan "sähkö"n avulla itseni tuplaamaan energiankulutukseni, pulssini nousemaan, painoni putoamaan, keuhkoni, sydämeni ja lihaksistoni vahvistumaan niin teen sen ja suosittelen lämpimästi kaikille. Länkytä pois ;-)
Siis mitä tarkoitat tuolla tuplaamisella? Jos vertaat siihen, että makaat sohvalla, niin tuplaamiseen ei paljon tarvita. Kunto paranee paljon paremmin ihan normaalilla pyörällä. Sähköä tarvitaan vain, jos normaali ei jostain syystä onnistu (esim sairaudet).
Mitkä ne välitykset siinä pyörässäsi on? Itselläni ei ylipaino putoa vaikka poljen päivittäin normaalilla pyörällä, tosin ei ole sitä vastustakaan kun on voimansiirron välitykset kevyet.
Sori tarkoitin tämän tuolle toiselle, mutta mitkä ne välitykset on teidän sähköpyörissä, jos kerran kunto kasvaa ja laihtuu?
Länkyti länkyti. Tuntimäärän pompsahdus nollasta kahteen nauttien on se juttu. Syömisen määrähän painon määrää, liikunta auttaa hallitsemaan.
En ole kommentoimasi keskustelija, mutta ei hitto, ei mulla ole mitään käsitystä millä välityksillä minä poljen normipyörää tai sähköpyörää. Onko autossakin välitykset? Ei mitään käsitystä siitäkään!
Mutta vetoan edelleen tanskalaisten tutkimusten osoittamiin hyötyihin sähköpyörän eduista. Ja tämä Kusti polkee edelleen tyytyväisenä välityksistä mitään tietämättömänä. Mutta sen tiedän, että oma pyöräilyni on sähköpyörän myötä lisääntynyt huomattavasti ja myös kunto on kasvanut kohisten. Ylämäissä on kiva kahauttaa ykkösellä (?) polkevien mamilien ohi ;).Tässä se tämän keskustelun ongelma on. Ei sun kunto ole noussut kohisten. Sä menet sähköllä ne mäet! Ei voi olla ihmiset näin typeriä??! Sen ykkösellä polkevan mamman kunto nousee, sulla ei nouse. En vastusta sähköpyöriä, mutta tätä ihme käsitystä, että niillä jotenkin mystisesti kunto nousisi paremmin kuin normipyörällä vastustan. Olen myös lukenut joitakin noista tutkimuksista. Lopputulos: sähköpyörästä on kunnon kannalta apua, jos ihmisellä on rajoitteita (ikä, sairaus, merkittävä ylipaino), jotka estävät normipyöräilyn. Tavan tallaajalle enemmän hyötyä on siitä normipyörästä.
Kuule kyllä minä itse tiedän, onko minun kuntoni noussut vai ei. Sinä sen sijaan et tiedä siitä mitään. On se nyt kumma kun teille jankkaajille pitää rautalangasta vääntää päivänselvää asiaa. Kunto nousee takuuvarmasti, jos aiemman lähikauppaan pyöräilyn sijaan pyöräilen kymmeniä kilometrejä ihan vaan sähköavusteisen pyöräilyn ilosta.
Toki se kunto nousee normipyörälläkin, siis jos sitä tulee käytettä riittävästi, mutta kun ei tule. Siitähän tässä on kysymys!!! Väännänkö vielä lisää rautalankaa?
Vierailija kirjoitti:
Näkee kuinka monet ajavat sähköpyörällä pelkästään moottorin avulla sitten voidaankin 30min ajon jälkeen palkita itsensä kahdella munkilla.
Lihotaan lisää mutta ei siitä sen enempää...
Vietät itse ilmeisen paljon aikaa kahviloissa ja leipomoissa, jos näitä niin paljon näet. Ehkä olet jopa töissä siellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vetoan edelleen tanskalaisten tutkimusten osoittamiin hyötyihin sähköpyörän eduista. Ja tämä Kusti polkee edelleen tyytyväisenä välityksistä mitään tietämättömänä. Mutta sen tiedän, että oma pyöräilyni on sähköpyörän myötä lisääntynyt huomattavasti ja myös kunto on kasvanut kohisten. Ylämäissä on kiva kahauttaa ykkösellä (?) polkevien mamilien ohi ;).Tässä se tämän keskustelun ongelma on. Ei sun kunto ole noussut kohisten. Sä menet sähköllä ne mäet! Ei voi olla ihmiset näin typeriä??! Sen ykkösellä polkevan mamman kunto nousee, sulla ei nouse. En vastusta sähköpyöriä, mutta tätä ihme käsitystä, että niillä jotenkin mystisesti kunto nousisi paremmin kuin normipyörällä vastustan. Olen myös lukenut joitakin noista tutkimuksista. Lopputulos: sähköpyörästä on kunnon kannalta apua, jos ihmisellä on rajoitteita (ikä, sairaus, merkittävä ylipaino), jotka estävät normipyöräilyn. Tavan tallaajalle enemmän hyötyä on siitä normipyörästä.
Kuule kyllä minä itse tiedän, onko minun kuntoni noussut vai ei. Sinä sen sijaan et tiedä siitä mitään. On se nyt kumma kun teille jankkaajille pitää rautalangasta vääntää päivänselvää asiaa. Kunto nousee takuuvarmasti, jos aiemman lähikauppaan pyöräilyn sijaan pyöräilen kymmeniä kilometrejä ihan vaan sähköavusteisen pyöräilyn ilosta.
Toki se kunto nousee normipyörälläkin, siis jos sitä tulee käytettä riittävästi, mutta kun ei tule. Siitähän tässä on kysymys!!! Väännänkö vielä lisää rautalankaa?
Ei nouse, paitsi jos lähtötilanne on erittäin huono . Kunnon nouseminen vaatii myös sykkeen nousemisen. Se että painelee sähköllä kymmeniä kilometrejä ei nosta sykettä eikä kuntoa. Se sun pyöräily on kivaa, koska se ei rasita sua ollenkaan, mutta jos ei rasita, ei nouse kunto.
Välityspojan nuppi ei taida kestää ylämäessä nylkyttäessään että naisetkin hurauttavat ohi ;-) Asennevamma, ei ole häpeä hävitä avusteiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki se kunto nousee normipyörälläkin, siis jos sitä tulee käytettä riittävästi, mutta kun ei tule. Siitähän tässä on kysymys!!! Väännänkö vielä lisää rautalankaa?Ei nouse, paitsi jos lähtötilanne on erittäin huono . Kunnon nouseminen vaatii myös sykkeen nousemisen. Se että painelee sähköllä kymmeniä kilometrejä ei nosta sykettä eikä kuntoa. Se sun pyöräily on kivaa, koska se ei rasita sua ollenkaan, mutta jos ei rasita, ei nouse kunto.
Ihapaskaa. Käytän sykemittaria melkein aina. Aina nousee, välillä yli maksiminkin. Mutta nautittavaa että voin itse vaikuttaa asiaan ja on niin kivaa, että lähden aina uudestaan pitkillekin lenkeille. Voin myös ajaa missä haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki se kunto nousee normipyörälläkin, siis jos sitä tulee käytettä riittävästi, mutta kun ei tule. Siitähän tässä on kysymys!!! Väännänkö vielä lisää rautalankaa?Ei nouse, paitsi jos lähtötilanne on erittäin huono . Kunnon nouseminen vaatii myös sykkeen nousemisen. Se että painelee sähköllä kymmeniä kilometrejä ei nosta sykettä eikä kuntoa. Se sun pyöräily on kivaa, koska se ei rasita sua ollenkaan, mutta jos ei rasita, ei nouse kunto.
Minulla ei taida olla riittävästi rautalankaa jäljellä. On kuitenkin todella mielenkiintoista, että sinä pytyt näin etänä arvioimaan tuntemattoman ihmisen kuntoa. Sinä olet ihan varmasti tyypillinen Mamil (näin etädiagnoosina).
Riittäisiköhän sinulla ymmärrystä sille, että sähköavusteinen pyörä ei ole yhtäkuin mopo.
Katsos kun sillä voi ajaa ihan kuten normaalipyörällä (välityksistä mitään ymmärtämättä) ja käyttää sähköä halutessaan. Esim. ylämäissä. Ja ilman sitä sähkön käyttöä pyörä on painavampi, kuin normipyörä, joten hien saa kyllä pintaan.
S-Ä-H-K-Ö-A-V-U-S-T-E-I-N-E-N. (Siinä meni viimeiset rautalangan pätkät).
Vierailija kirjoitti:
Välityspojan nuppi ei taida kestää ylämäessä nylkyttäessään että naisetkin hurauttavat ohi ;-) Asennevamma, ei ole häpeä hävitä avusteiselle.
Tämä!
Poika sotkee kilpurillaan 100 kadenssilla ylämäessä kävelyvauhtia. Ohi sujahtaa keski-ikäinen rouva avusteisella 50 kadenssilla. Poika pimahtaa ;-)
Länkyttäjällä samaa "logiikkaa" kuin liikunnasta vieroittavilla "valmentajilla".
Tehokas harjoitus tuntuu pahaltakin. Tästä ei kuitenkaan oikeasti seuraa että pahalta tuntuva on aina tehokas ja että vain pahalta tuntuva harjoitus voi olla tehokas. "Metodi" johtaa vain vitutukseen ja harrastus loppuu kun ei enää ole pakko.
5000 km sähköpyörällä vuosittain. ;-)
Vierailija kirjoitti:
Jos inhoat löhöämistä, osta sähkötuoli.
Löhöämisestä nauttivalle sähkösohva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee kuinka monet ajavat sähköpyörällä pelkästään moottorin avulla sitten voidaankin 30min ajon jälkeen palkita itsensä kahdella munkilla.
Lihotaan lisää mutta ei siitä sen enempää...
Ihapaskaa. "Sähköpyöristä" 95% on avusteisia, jotka eivät liikahda ollenkaan pelkästään moottorin avulla.
Kaikilla on täydellinen vapaus valita syömisensä.
On joo. Älä sitten itke kun sairaalalaskut ovat huomattavasti isompia tulevaisuudessa kaikkien syödessä mitä haluavat.
Laihdutin 10 kg niin jaksan taas ajaa tavallisella maantiefillarilla pitkiäkin lenkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta vetoan edelleen tanskalaisten tutkimusten osoittamiin hyötyihin sähköpyörän eduista. Ja tämä Kusti polkee edelleen tyytyväisenä välityksistä mitään tietämättömänä. Mutta sen tiedän, että oma pyöräilyni on sähköpyörän myötä lisääntynyt huomattavasti ja myös kunto on kasvanut kohisten. Ylämäissä on kiva kahauttaa ykkösellä (?) polkevien mamilien ohi ;).Tätä juuri tarkoitan ylämäessä on kiva ohitella mummoja on se syy...Kunto on erityisen ihmettelyn aihe kun ei se normaalilla ajolla perus pyöräilyssäkään kohoa erityisesti. Verrannollisesti se kyllä huononee jos ei liiku ollenkaan.
Kannattaa ottaa selvää mitä tuo voimansiirto ja välitykset tarkoittaa, koska sillä se pyörä liikkuu, luulisi olevan ihan loogista tietää.
Mummoja minä ohitan ilman sähköäkin. Mutta Mamileita on kiva ohittaa sähkön avulla :D.
Enlä minä ymmärrä, miksi minun pitäisi jotain välityksistä tietää, kunhan pyörä tai auto liikkuu, se riittää minulle. Ja jos ei liiku, vien huoltoon.
Minusta taas on kiva ohitella sähköpyöriä tavallisella maantiepyörälläni kun lenkkien keskinopeudet on yleensä 27-29 km/h ja sähköpyörät kulkevat vain 25 km/h. Olen toki tosi kovassa kunnossa tällä hetkellä.
Sähköpyörällä ei ole mitään jakoa superkevyille ja nopeille maantiepyörille asfaltilla, mutta maastossa sähköpyörä on kiva kun siellä on nopeudet muutenkin alhaisemmat ja paljon raskaampaa kaikki.
Kiinnostaisi sähkömaasturi, mutta ne hinnat on niin järkyttäviä. 2000 eurolla saa ihan huipun hiilikuiturunkoisen tavallisen maasturin, mutta sillä hinnalla taas sähköpyörässä on kaikki osat ihan halpisroskaa. Pitäisi olla 4000-5000 euroa rahaa ja se on kyllä liikaa.
Voisiko joku asiallinen antaa suosituksen sähköpyörästä, kun painoa on... noh... paljon? Kiinnostais päästä laihduttamisessa alkuun.
Minä ainakin säilytän autotallissa, siinä samassa, missä säilytän sähköautoanikin, ja mies säilyttää dieselbemariaan.